1

نخست‌وزیر پیشین عراق از پیشنهاد وزیر خارجه ایران درباره گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای جهت جلوگیری از تنش‌ها در منطقه استقبال کرد و گفت «من از آن حمایت می‌کنم».

به گزارش مشرق، «ایاد علاوی» سیاستمدار عراقی امروز چهارشنبه از دعوت جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با کشورهای همسایه استقبال کرد.

رئیس ائتلاف سیاسی «الوطنیه» عراق گفت: ما از دعوت جمهوری اسلامی ایران از کشورهای منطقه برای گفت‌وگو و تفاهم استقبال می‌کنیم… هدف ایران از دعوت به گفت‌وگو، کاهش تنش در منطقه است. این طرحی جدید است و من این طرح را تأیید می‌کنم و آن را گامی خیر می‌بینم. من از طرفداران این ایده هستم.

بیشتر بخوانید:

ظریف با هادی العامری دیدار کرد

پاسخ حماس به اظهارات جنجالی «ایاد علاوی»

به گزارش خبرگزاری «واع» عراق، نخست‌وزیر پیشین عراق همچنین گفت که در دیدار با «برادران ایرانی و عرب خود و همچنین برادران ترک و سایر کشورهای اسلامی» همیشه بر اینکه «کشورهای منطقه خودشان باید برای آرامش منطقه تلاش کنند» تأکید کرده و گفته که این کشورها باید به مسئولیت خود در دفاع از منطقه عمل کنند «نه آنکه برای تأمین امنیت منطقه بر خارج تکیه شود».

او خواستار «متلاشی شدن برخی جریان‌ها و نیروها [ی سیاسی]» شد تا تلاش‌ها برای فتنه‌انگیزی و بحران‌سازی ناکام بماند. «باید این نیروها کم‌کم معزول شوند تا منطق عقل و درایت بر روابط کشورهای منطقه حاکم شود».

ایاد علاوی به همراه شماری از سیاسیون دیگر عراق، دو روز پیش (دوشنبه) با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد. او گفت‌وگویش با ظریف را «خیلی مفید» توصیف کرده بود.

علاوی در خصوص پیشنهادهای خود در دیدار با محمد جواد ظریف گفت «با روحیه‌ای که ظریف دارد و با شناختی که من از این روحیه دارم، باید بگویم که فکر می‌کنم او این پیشنهادها را جدی خواهد گرفت». علاوی توضیحی درباره ماهیت پیشنهادهایش ارائه نکرد.

علاوی در پایان، «ادامه تنش داخلی» را سبب «رفتن منطقه به سوی ویرانی و نابودی» دانست که این امر به نوبه خود «در را برای ورود نیروهای خارجی باز می‌کند» و هرگاه که نیروهای خارجی وارد شوند، دیگر فضا برای حل مشکلات به صورت عقلانی و آرام و مسالمت‌آمیز فراهم نخواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نظر IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    0 1
    نمردین از ظریف یه طرح به درد خور در حد حرف شنیدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس