کد خبر 961831
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
جشنواره کن

طی چند روز گذشته، گزارش‌ها و ارقام حیرت‌آوری از هزینه‌ها، سرگرمی‌ها و پول‌های کلانی منتشر شد که در حاشیه جشنواره کن جا به جا می‌شوند و در واقع پررنگ‌تر از متن فیلمیک و سینمایی آن هستند.

به گزارش مشرق، هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن شب گذشته در حالی به کار خود خاتمه داد که قواعد اعتراض برانگیزی همچون ممنوعیت سلفی‌گرفتن و ممنوعیت ورود بدون کفش پاشنه‌بلند برای زنان و ممنوعیت ورود فرزندان هنرپیشگان مگر با پرداخت ۳۰۰ یورو هنگام صدور رأی هیأت داوران بر آن حاکم بود.

بیشتر بخوانید:

جشنواره کن ۲۰۱۹ با رژه زامبی‌ها کلید خورد

سعید مستغاثی منتقد سینما و نویسنده کتاب «تاریخ سینمای هالیوود» نقدی بر این دوره از جشنواره نوشته است که در ادامه می‌خوانیم:

معلوم شد بر اساس قوانینی که امسال وضع شده، هیچ فیلمی نباید دو جایزه دریافت کند! یعنی مثلاً یک فیلم هر چقدر هم فیلمنامه و کارگردانی خوبی داشته و از سایر فیلم‌های حاضر یک سر و گردن هم سرتر باشد، فقط می‌تواند یکی از آن دو جایزه را دریافت کند و به جز این اگر یکی از آن جوایز را دریافت کرد، دیگر نمی‌تواند جایزه بهترین فیلم را بگیرد!

این یعنی فیلمی که جایزه بهترین فیلم را دریافت می‌کند، نه به عنوان بهترین فیلمنامه برگزیده شده و نه کارگردانی‌اش برتر شناخته شده است! پس واقعاً چه عاملی باعث شده تا به عنوان بهترین فیلم و دریافت‌کننده نخل طلا، شناخته شود؟! چهره زیبای فیلمساز؟ مدل موهای تهیه‌کننده یا جواهرات بازیگران؟! در واقع مهمترین جشنواره هنری به جایی رسیده که به طور رسمی اعلام می‌کند «ما جوایز را تقسیم می‌کنیم تا کسی ناراحت و دلخور از این جشنواره بیرون نرود»! آنچه باعث می‌شد یک زمانی به جشنواره فیلم فجر ایراد بگیریم که چگونه می‌شود فیلمی جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی را دریافت کند ولی فیلم دیگری به عنوان بهترین فیلم شناخته شود! مگر مهمترین عناصر تعیین کننده برتری یک فیلم، به جز فیلمنامه و کارگردانی آن هستند؟

مهمترین جشنواره هنری به جایی رسیده که به طور رسمی اعلام می‌کند ما جوایز را تقسیم می‌کنیم تا کسی ناراحت و دلخور از این جشنواره بیرون نرود

به هرحال جشنواره کن هم جایزه کارگردانی را به دوقلوهای محبوب خود یعنی برادران داردن و فیلم ضداسلامی «احمد جوان» داد که باب دندان اسپانسرهای آمریکایی و اصلی جشنواره بود! فیلم «پرتره یک زن در آتش» جایزه بهترین فیلمنامه را گرفت و نخل طلا به فیلم کره‌ای «پارازیت» رسید که گفته شده یک درام خانوادگی با مایه‌های خشونت اجتماعی است! جایزه بزرگ جشنواره که برخی آن را از نخل طلا هم با اهمیت‌تر می‌دانند به فیلم فرانسوی «آتلانتیک» ساخته فیلمساز سنگالی / فرانسوی رسید که همان سوژه اصلی چند سال اخیر اتحادیه اروپا و برخی جشنواره‌های این قاره را داراست، یعنی معضل پدیده مهاجرت برای اروپایی‌ها که آن را خصوصاً از سوی مسلمانان بسیار مصیبت‌بار القا می‌کنند و نخل طلای فیلم فرانسوی «دیپان» ژاک اودیار در سال ۲۰۱۵ و سفارش ساخت فیلم «گذشته» به اصغر فرهادی در همان جشنواره نیز در همین راستا بود.

هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم کن در حالی به پایان خود رسید که فضای به اصطلاح لاس وگاسی، آن را هر چه بیشتر از یک جشنواره سینمایی دور ساخته بود. طی چند روز گذشته، گزارش‌ها و ارقام حیرت‌آوری از هزینه‌ها و سرگرمی‌ها و پول‌های کلانی که در حاشیه این جشنواره جا به جا می‌شود و در واقع پررنگ‌تر از متن فیلمیک و سینمایی آن هستند، بیش از پیش، سوژه اخبار و داغ‌های روز خبرنگاران و حاضران در این شهر سواحل جنوبی فرانسه شد.

در حالی که سینمادوستان این جشنواره در تب و تاب روایت سفارشی تارانتینو از هالیوود به نام «روزی روزگاری در هالیوود» بودند و برخی به تماشای فیلم ضداسلامی برادران داردن نشستند و گروه دیگری در سالن نمایش فیلم جدید و البته کسالت‌بار و تقلیدی جیم جارموش یعنی «مرده‌ها نمی‌میرند» خوابشان برد و پدرو آلمادوار برای فیلم اخیرش به اسم «رنج و افتخار» خواب نخل طلایی می‌دید، آن طرف‌تر و در حوالی ساحل کن و در کشتی ۱۳۷ متری میلیاردر معروف یهودی «بیل گفن»، میهمانی ۴۰۰ میلیون دلاری برگزار شد! شرکت‌کنندگان در آن به قمار و می‌خواری پرداختند و البته در کنار آن، میهمانی‌های متعدد ساحلی کن با سرو شام ویژه و موسیقی و نورپردازی چشمگیر، هرکدام بالغ بر ۱۵۰ هزار دلار برای برگزارکنندگانش هزینه داشت!

در حوالی ساحل کن و در کشتی ۱۳۷ متری میلیاردر معروف یهودی «بیل گفن»، میهمانی ۴۰۰ میلیون دلاری برگزار شد

در سمت دیگر و در سوییت‌های هتل گرانقیمت «مجستیک باربر»، به نام‌های «کریستین دیور» و «مجستیک»، میهمانان پولدار این سوییت‌ها به ترتیب قیمت‌های ۳۱ و ۴۴ هزار دلاری را تجربه کردند. این هتل که محل برگزاری مراسم بعد از افتتاحیه و اختتامیه جشنواره نیز بوده و هست، مبلغ ۳۴۷ هزار دلار برای مراسم فوق دریافت می‌کند که ۳۱۵ هزار دلار آن فقط مربوط به غذای شرکت‌کنندگان است!

همه اینها علاوه بر مراسم فرش قرمز و رژه به اصطلاح سلبریتی‌ها روی آن است که در واقع این لباس‌ها و جواهراتشان و برندهای سازنده آنهاست که شهرت و ارزش بسیار بیشتری دارند! به طوری که گفته شده برخی جواهرات آویخته شده به این افراد تا یک میلیون دلار می‌ارزد!

و بالاخره اینکه گویا جشنواره برای محافظت از همین سلبریتی‌ها، بعضاً تا ۲ میلیون دلار هزینه کرده و هزینه‌های همه این متن و حواشی که نخل‌های طلا و نقره ۲۷ هزار دلاری جشنواره را هم شامل می‌شود، علاوه بر اسپانسرها یا همان حامیان مالی از خود فیلم‌های متقاضی در جشنواره نیز دریافت می‌شود که گفته شده از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دلار را برای هر فیلم آب خورده است!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
    0 3
    جشنواره ای به شدت دلواپس سوزون.زنده باد اصغر فرهادی
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    0 2
    یک جوالدوز به دیگران یک سوزن به خود . وقتی در هتل المپیک با صرف میلیون ها تومان سرمربی نه چندان موثر فوتبال را معرفی میکنیم و قراردادهای میلیونی با وی را مخفی میکنیم و فردی که بازنشسته هست با زور فیفا در مسئولیت این کار می گماریم چرا از دیگران انتقاد میکنیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس