مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست که مجری انتقال ۱۰ رأس گورخر ایرانی از پارک ملی توران به پارک ملی کویر بوده‌اند، دلایل مختلفی برای اتلاف نیمی از این گونه‌های کم‌یاب در دست انتقال مطرح می‌کنند که جای بررسی دارد؛ اما آخرین شرایط گورخرهای ایرانی انتقال‌یافته به دل کویر چگونه است؟

ترسالی و کمک به زاد و ولد گورخرهای ایرانی

امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان درباره آخرین وضع گورخرهای ایرانی در پارک ملی کویر می‌گوید: گورخرهایی که در منطقه حفاظت‌شده توران و محدوده پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش در این منطقه حفاظت می‌شوند، به لحاظ جمعیت از متنوع‌ترین ژن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید:

واکنش گورخرها به تصمیم جدید سازمان محیط زیست!

تلخندی فراموش‌نشدنی در تاریخ محیط زیست


وی ادامه داد: این گورخرها از نظر تنوع زیستی بهترین جمعیت در ایران هستند؛ با توجه به کاهش تعداد این گورخرها طی سال‌های گذشته، لازم است تا امکانات حفاظتی و تدابیر خاصی را برای افزایش جمعیت گورخرها با توجه به خشک‌سالی‌های سال‌های اخیر و شرایط خوب امسال بیندیشیم و در شرایط ترسالی، زاد و ولد بیشتر آنها را شاهد باشیم.

۹ رأس گورخر ایرانی پارک کویر؛ صحیح و سالم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با اشاره به وضع گورخرهای ایرانی منتقل‌شده به پارک ملی کویر تصریح کرد: پنج رأس گورخر ایرانی از توران به پارک ملی کویر سالم رسید و چهار رأس گورخر هم از سایت گوران استان یزد به این پارک منتقل شد.
عبدوس ادامه داد: ۹ رأس گورخر ایرانی در پارک ملی کویر در صحت و سلامت در حال نگهداری هستند.
وی با بیان اینکه باید برنامه جامعی برای احیای جمعیت گورخر ایرانی در پارک ملی کویر داشت، اضافه کرد: برای تدوین این برنامه با استناد به آخرین یافته‌های علمی دانشمندان دنیا در زمینه مطالعاتی که روی این گونه در ایران و سایر کشورهای جهان انجام شده است، باید اقدام شود.

تدوین طرحی جامع برای گورخرها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با تأکید بر اینکه کارشناسان طرحی را ارائه کردند که واجد همه بخش‌های قرنطینه، نگهداری در اسارت، تکثیر و رهاسازی در منطقه است، افزود: اجرای این طرح نیازمند اعتبار زیادی است و قصد داریم برای تأمین این اعتبار که از محل اعتبارات دولتی میسر نیست، از مشارکت بخش خصوصی استفاده کنیم.
عبدوس با اشاره به اینکه مذاکراتی در این زمینه با برخی از علاقه‌مندان محیط‌زیست انجام شده است، تصریح کرد: امیدواریم با تأمین منابع مالی و تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست، این پروژه در پارک ملی کویر آغاز شود.

ایجاد سایت گردشگری در پارک ملی کویر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، این پروژه را سایتی با قابلیت گردشگری برای ارتقای پارک ملی کویر بیان و اضافه کرد: این سایت می‌تواند برای بازدید عموم جذاب و قابل ملاحظه باشد و جمعیت از دست رفته گورخر ایرانی را در پارک ملی کویر جبران کند.
عبدوس بیان کرد: اجرای این طرح مشروط بر این است که سال‌های بعدی پوشش گیاهی پارک ملی کویر که در خشک‌سالی‌های ۱۰ سال گذشته خسارت زیادی دیده بود، را با ترسالی سال ۹۸ جبران کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم بارش‌ها در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد تا بتوانیم این پروژه را به نحو احسن انجام دهیم.