کد خبر 959596
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
یمن

ضربات دردناک یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به اقتصاد سعودی با هدف قرار دادن تاسیسات نفتی این کشور سبب شد که ائتلاف تحت سرکردگی ریاض به حملات وحشیانه به مناطق مسکونی روی آورد.

به گزارش مشرق، عملیات چند روز قبل ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه تأسیسات نفتی آن همچنان توجه تحلیلگران را به خود مشغول کرده است. این عملیات نقطه عطفی در نبرد ملت یمن ضد ائتلاف جنایتکار سعودی است. ائتلافی که ظرف چهار سال گذشته علاوه بر نابودی زیر ساختها به مدارس و بیمارستانها هم رحم نکرده و کودک و زن یمنی را آماج حملات ددمنشانه خود قرار داده است و پس از عملیات بزرگ یمنی‌ها اقدام به بمباران وحشیانه مناطق مسکونی یمن کرده است تا شکست خود در عرصه نظامی را با هدف قرار دادن کودکان و زنان و مناطق مسکونی جبران کند.

بیشتر بخوانید:

تحلیلگران از عملیات اخیر و بزرگ یمنی‌ها علیه تأسیسات نفتی عربستان به عنوان ضربه‌ای دردناک به اقتصاد این کشور یاد می‌کنند.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن به تشریح جزئیات عملیات بزرگ یمنی‌ها علیه تأسیسات نفتی عربستان پرداخت و اعلام کرد: «عملیات ویژه در واکنش به جنایات و محاصره اقتصادی ملت یمن و اجرای وعده هدف قرار دادن مراکز حیاتی دشمن رخ داد. یگان پهپادی عملیاتی را علیه تأسیسات حیاتی دشمن در الدوادمی و عفیف عربستان با هفت پهپاد انجام داد که در جریان این عملیات، ایستگاههای پمپاژ نفت به خطوط اصلی لوله نفتی که رأس التنوره را به ینبع مرتبط می‌سازد، هدف قرار گرفت. خط لوله نفتی هدف قرار گرفت که روزانه سه میلیون بشکه در روز نفت انتقال می‌داد و به دنبال این حمله جریان انتقال نفت از خط لوله اصلی به طور کامل متوقف شد. عملیات نهم ماه رمضان بر اقتصاد دشمن تأثیر گذاشت. ما توان اجرای عملیات ویژه گسترده‌تر و بزرگ‌تر در عمق خاک متجاوزان را در واکنش به ادامه جنایات و محاصره ملت یمن داریم و راه حل در توقف حملات به یمن است».

این عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه تأسیسات حیاتی عربستان در شرایطی رخ داد که تحولات منطقه روند حساس و پیچیده‌ای را طی می‌کند. این اولین عملیات از نوع خود است که این حجم از پهپادها علیه اهداف سعودی به کار گرفته می‌شود و در راستای سیاست توسعه حملات به اهداف سعودی و اماراتی برای فشار وارد کردن به آنها برای دست برداشتن از سیاست‌های مخربشان است.

هنگامی که سیستم‌های رصد آمریکایی ناکام می‌مانند

این عملیات از این حیث قابل توجه است که گروهی از پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وارد حریم هوایی عربستان می‌شوند و با طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر بتوانند همه سیستم‌های رصد و جاسوسی آمریکایی را پشت سر بگذارند و از آن عبور کنند و در قلب ریاض شریان حیاتی بقای رژیم سعودی و محرک اصلی جنگ‌هایش یعنی نفت را هدف قرار دهند به ویژه که بر کسی پوشیده نیست که نفت عربستان تغذیه کننده همه اقدامات مخرب و خرابکارانه ریاض در منطقه و دنیاست.

یمنی‌ها مناطق مسکونی را هدف قرار ندادند بلکه شریان زندگی آل سعود را هدف قرار دادند تا خالد الفالح وزیر انرژی عربستان مجبور به اعتراف شود و مقامات امنیتی ریاض به این شکست اذعان کنند.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان به هدف قرار گرفتن خط لوله نفتی اذعان و اعلام کرد: «حدود ساعت ۶ تا شش و نیم روز سه شنبه برابر با ۱۴ می ۲۰۱۹، دو ایستگاه پمپاژ خطوط لوله شرق-غرب که نفت عربستان را از میادین نفتی در شرق عربستان به بندر ینبع در ساحل غربی منتقل می‌کند هدف حمله پهپادهای انتحاری قرار گرفته است. که بر اثر آن ایستگاه شماره هشت طعمه حریق شد که مهار شد و خساراتی به بار آورد.

وزیر سعودی افزود: شرکت آرامکو عربستان پمپاژ به خطوط لوله‌ها را متوقف کرده است تا ارزیابی از خسارات و تعمیر ایستگاه برای از سرگیری خط و پمپاژ عادی انجام شود.

بمباران کورکورانه مناطق مسکونی برای جبران شکست در جبهه‌های جنگ

سعودی‌ها در برابر این عملیات خیره کننده یمنی‌ها علیه تأسیسات نفتی، فقط به بمباران کورکورانه مناطق مسکونی روی آوردند. این شاهکار یگان پهپادی در واقع تحقق وعده‌ای بود که عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن داده بود که اگر حملات ناجوانمردانه ائتلاف سعودی ادامه پیدا کند به گزینه‌های راهبردی سخت و کوبنده علیه دشمن روی می‌آورد.

این در واقع پیامی بود که یمنی‌ها به دشمن دادند. یگان پهپادی یمن فقط توان عالی خود را در ارسال هفت پهپاد و هدایت آنها از راه دور آنهم در زمان اندک ثابت نکرد بلکه فراتر از آن دقت در زدن اهداف بود. هنگامی که بلافاصله ائتلاف سعودی به بمباران مناطق مسکونی روی آورد؛ نشان دهنده هراس و وحشتی است که این حملات به جان آنها انداخته است. نتایج این عملیات و تأثیر آن بر اقتصاد عربستان با متوقف شدن انتقال سه میلیون نفت به بندر ینبع آشکار شد و صدور نفت به بازاراهای اروپا، آفریقا و خاورمیانه متوقف شد. در واقع این عملیات پاشنه آشیل سعودی‌ها یعنی تأسیسات نفتی این کشور را آشکار کرد.

این عملیات بزرگ یمنی‌ها، علاوه بر تأثیر منفی و سریعی که روی بورس عربستان داشت قیمت نفت را بالا برد و مقامات سعودی را آشفته کرد و به موضع گیری هایی پرداختند تا مانع از فرار سرمایه‌ها شوند و از تأثیرات این عملیات بزرگ بر امنیت عربستان بکاهند.

اما جدای از اینکه عملیات یمنی‌ها نشان داد که یمنی‌ها در جنگ دفاعی خود پس از چهار سال به مرحله بازدارندگی رسیده اند این عملیات سرآغاز عملیات‌های دردناک‌تر و قوی‌تر می‌تواند باشد تا مراکز نظامی و حیاتی سعودی‌ها را هدف قرار دهند تا خواب را از چشمان ائتلاف ضد یمن بربایند.

اما درباره حملات وحشیانه ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود به یمن به ویژه صنعا که تاکنون به شهادت شمار زیادی به ویژه زنان و کودکان منجر شده است هم باید گفت که این خوی جنایتکارانه رژیم سعودی را نشان می‌دهد که طی چهار سال گذشته از ارتکاب جنایت در یمن دریغ نکرده است. رژیم سعودی در حملات به صنعا نه تنها مناطق مسکونی را هدف قرار داده است بلکه آمبولانس‌ها را نیز وحشیانه بمباران می‌کند. اما این حملات هوایی نمی‌تواند بر اراده مستحکم یمنی‌ها خللی وارد کند. یمنی‌ها در جنگی نابرابر تاکنون مقاومت کرده اند و توانسته اند ضربات مهلکی به نظامیان سعودی در جبهه‌های مرزی و مزدوران آنها در سایر جبهه‌ها وارد کنند و علاوه بر آن حملات موشکی و پهپادی مؤثری انجام دهند.

اینکه ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود به بمباران مناطق مسکونی روی می‌آورد تا شکست خود در میدان جنگ جبران کند اوج بی اخلاقی و وحشی گری این ائتلاف را نشان می‌دهد. ائتلاف سعودی هر آنچه می‌توانستند علیه یمنی‌ها انجام داده اند و نتوانسته اند کاری از پیش ببرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فاضل IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    0 0
    مرگ برال سعود
  • مهدی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    0 0
    خدا لعنت کند محمدبن سلمان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس