کد خبر 959226
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۰
نجات بشریت از بیماری مرگبار آبله

علوم تجربی ثابت کرده است که بعضی از بیماری‌ها تنها برای وقت معین و یک بار در طول زندگی به سراغ انسان می‌آید. به عنوان مثال، هنگامی که کودکی به سرخک مبتلا می‌شود، برای بار دوم به آن مبتلا نخواهد شد.

به گزارش مشرق، علوم تجربی ثابت کرده است که بعضی از بیماری‌ها تنها برای وقت معین و یک بار در طول زندگی به سراغ انسان می‌آید. به عنوان مثال، هنگامی که کودکی به سرخک مبتلا می‌شود، برای بار دوم به آن مبتلا نخواهد شد. «ادوارد جِنِر» پزشک انگلیسی این موضوع را می‌دانست. وی را پدر ایمنی‌شناسی می‌دانند و گفته می‌شود کار او بیش از هر کس دیگری جان انسان‌ها را نجات داده‌است. ادوارد به‌عنوان هشتمین فرزند خانواده زاده شد.

بیشتر بخوانید:

باید و نبایدهای روزه‌داری برای مادران باردار و شیرده

در سال ۱۷۷۰ به بیمارستان سنت جورج انگلستان رفت و تحت تعالیم جراح جان هانتر قرار گرفت. ادوارد جنر در کودکی شنیده بود که شیردوشان پس از ابتلا به آبله گاوی هرگز به بیماری آبله مبتلا نمی‌شوند. جنر به بی‌فایده بودن تلاش‌هایش برای درمان این بیماری پی برد.

او تحقیق کرد و دریافت شیردوشان تقریباً هرگز، حتی وقتی از مبتلایان به آبله پرستاری می‌کنند، دچار آبله نمی‌شوند. به فکرش رسید که آبله گاوی را به افراد تلقیح کند و آن‌ها را از ابتلا به بیماری مرگبارتر آبله مصون سازد.

اولین بار وی در ۱۴ می ۱۷۹۶ پسری هشت‌ساله به نام جیمز فیلیپ (پسر باغبانشان) را در برابر بیماری آبله گاوی واکسینه کرد. این بیماری مانند بیماری آبله، ولی کم‌خطرتر از آن است. پس از آنکه جنر میکروب بیماری آبله را به آن پسر تزریق کرد، چون واکسن آبله گاوی در وی مصونیت ایجاد کرده بود، به بیماری آبله مبتلا نشد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس