کد خبر 956534
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷

شما اگر اهل کوهنوردی هستید باید قبل از خرید کوله پشتی کوهنوردی به برخی نکات توجه کنید، چرا که ممکن است دچار اشتباه شوید. برای انتخاب یک کوله مناسب شما می بایست به جنسیت کوهنورد، حجم یا لیتر کوله، میزان باری که قرار است درون کوله قرار بگیرد توجه کنید.

شاید جالب باشد که بدانید برای انتخاب کوله پشتی خیلی از افراد موارد گفته شده در بالا را رعایت نمی کنند و تنها به ظاهر و قیمت کوله پشتی توجه دارند. کوله پشتی باید دارای لیتر مناسب باشد و همچنین مشخص باشد که چه مقدار بار درون آن قرار می گیرد. بهتر است در زمان خرید کوله پشتی به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

جنسیت کوهنورد

قطعاً کوله پشتی مناسب آقایان با خانم ها دارای تفاوت های زیادی می باشد. این تفاوت به دلیل تفاوت های فیزیکی در این اشخاص می باشد. خانم ها دارای استخوان بندی ریزتری نسبت به آقایان هستند و پایین تنه آنها کمی متفاوت است. سرشانه ی خانم ها به نسبت آقایان کوچک تر است. کوله پشتی مخصوص خانم ها با عبارت های مختلف نظیر Women یا lady مشخص می شود. تفاوت کوله پشتی آقایان با خانم ها در ادامه شرح داده شده است:

کوله پشتی دخترانه استفاده شده در خانم ها کمی کشیده تر بوده و دارای بنده های کوله نزدیک به هم می باشد و کمربند آن باریک تر و به شکل قوس دار می باشد. این طراحی باعث می شود تا کوله پشتی به راحتی بر روی استخوان لگن خانم ها قرار گیرد. آقایانی که دارای استخوان بندی ریزی هستند می توانند به راحتی از این کوله استفاده کنند.

حجم کوله

میزان باری که درون کوله قرار می گیرد را حجم کوله می گویند، برای بیان واحد حجم کوله از لیتر یا اینچ مکعب استفاده می شود. به دلیل اینکه فهم این موضوع راحت تر باشد سعی شده است تا با لیتر بیان شود که خیلی از افراد بتوانند آن را درک کنند. چرا که محاسبه و تبدیل اینچ مکعب کمی سخت می باشد. به همین خاطر برای بیان حجم کوله از واحد لیتر استفاده می شود. برخی کوله پشتی های آمریکایی دارای سایزبندی اسمال، مدیوم و لارج هستند که باعث می شود تا اختلاف سایز در آنها مشخص باشد. در کشورمان ایران از کوله پشتی های اروپایی برای کوهنوردی استفاده می شود.

یکی از سوالاتی که خیلی از افراد با آن مواجه می شوند این موضوع می باشد کفه برای خرید کوله پشتی چه حجم کوله ای را خریداری کنیم. حجم کوله پشتی مورد نیاز شما به چند عامل بستگی دارد، اینکه شما مدت زمان برنامه خود را به چه صورت در نظر گرفته اید، فصل اجرای برنامه کوهنوردی شما چه زمانی است و چه مقدار لوازم با خود حمل می کنید. سفرهای یک روزه با سفرهای یک هفته ای متفاوت است. حجم وسایل استفاده شده در فصل زمستان به نسبت فصل تابستان متفاوت است، شما می بایست به این نکات توجه کنید تا بتوانید کوله مناسب را خریداری کنید.

وزن بار

وزن بار یکی دیگر از مواردی است که می بایست به آن توجه کنید، شاید تا به امروز به این موضوع توجه نداشته اید که وزن بار در هنگام خرید اهمیت دارد. ممکن است کوله پشتی هایی که دارای حجم یکسان هستند برای حمل وزن های مختلف استفاده شود. شما می بایست حداکثر وزنی را که می خواهید حمل کنید در نظر بگیرید. در هنگام خرید حداکثر وزن قابل حمل کوله توسط سازنده کوله درج شده است. پس بهتر است ابتدا بدانید چه مقدار از وزن بار را می خواهید جا به جا کنید. ممکن است دو کوله با حجم لیترهای یکسان توانایی حمل بارهای یکسان را نداشته باشد، معمولاً در هنگام خرید از شرکت های معتبر که دارای اعتبار لازم هستند درج شده است که شما چه مقدار حداکثر می توانید با کوله پشتی حمل کنید. ارقام درج شده نشان می دهد که شما می بایست در هنگام خرید به گفته های سازنده توجه کنید. توجه کردن به گفته های سازنده کوله باعث می شود تا شما در هنگام استفاده راحتی بیشتری داشته باشید.

نوع برنامه

موضوع دیگری که می بایست در هنگام خرید به آن توجه کنید این است که نوع برنامه کوهنوردی شما به چه شکل می باشد. کوهنوردی ساده، کوهنوردی آلپ، طبیعت گردی و یا کوهنوردی یک روزه. هر کدام از این موارد دارای آیتم های خاصی برای استفاده از کوله پشتی می باشد. کوله پشتی هایی که برای طبیعت گردی مورد استفاده قرار می گیرد دارای جیب های زیادی می باشد که شما بتوانید هر زمان که خواستید از لوازم مورد نیاز خود به راحتی و بدون نیاز به باز کردن کوله پشتی استفاده کنید. در برخی کوله های بزرگ کوله پشتی های ریزی قرار دارد که به کوله ی اصلی متصل است و شما می توانید به راحتی و در صورت نیاز آن را جدا کنید و به لوازم خود دسترسی داشته باشید. کوله های کوهنوردی برای حمل بار در ساعت های طولانی طراحی شده است و دارای ظاهری کشیده تر و جیب های کمتری می باشد. کوله پشتی های فنی یا آلپ کشیده ترین شکل را به خود اختصاص می دهند و گاهی هیچ جیبی در اطراف آن وجود ندارد. این نوع کوله ها برای حمل وسایل مورد نیاز مانند چوب اسکی، کرامپون و تبرهای یخ مورد استفاده قرار می گیرد. پس بهتر است به همین نکات ریز گفته شده توجه کنید، چرا که شما در هنگام کوه نوردی به این نکات ریز نیاز خواهید داشت.

شما برای استفاده از کوله پشتی نیاز دارید که کوله پشتی را به درستی بر روی پشت خود تنظیم کنید. تنظیم کردن کوله پشتی دارای قلق های خاص خود می باشد. ۸۰ درصد وزن بار می بایست به روی پایین کمر و لگن شما منتقل شود. شانه های کوهنورد می بایست در کنترل خود باشد تا بتواند تصمیمات مناسب را اتخاذ کند. قبل از خرید کوله پشتی می بایست به اندازه تنه کوهنورد نیز توجه کنید. چرا که قسمت های مختلف کوله می بایست به راحتی بر روی شانه های کوهنورد سوار شود. استفاده از الگوهای خاص برای اندازه گیری شانه های کوهنورد توصیه شده است. شما می بایست به این موارد توجه کنید تا به راحتی بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

در صورتی که شما کوله پشتی خریداری کنید که بزرگ تر از اندازه گیری شما باشد یا کوچک تر از حد معمول مورد استفاده شما باشد قطعاً دچار مشکل خواهید شد. چرا که فشار زیادی به بدن شما وارد می شود. پس بهتر است در هنگام خرید به این نکات توجه کنید تا بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید.

همانطور که اشاره شد کوله پشتی های آمریکایی در سه سایز مختلف شامل کوچک، بزرگ و متوسط ارائه می شود. اکثر کوله پشتی های استفاده شده در کشورمان ایران از نوع کوله پشتی های اروپایی می باشد. البته کوله پشتی های ایرانی نیز جدیداً در بازار یافت می شود. در ادامه روش دقیق تنظیم کوله پشتی را برای شما عزیزان همیشه همراه بیان خواهیم کرد:

شما در قدم اول می بایست تمامی بندهای کوله پشتی را شل کنید، کوله پشتی را بر روی شانه های خود قرار داده تا کوله پشتی به صورت صحیح بر روی شانه های شما قرار گیرد. کمربند کوله پشتی را روی استخوان لگن خود به درستی سفت کنید. در این مرحله باید بند شانه را با کشیدن به سمت پایین سفت ببندید تا کوله به شما نزدیک شود. در قسمت پشتی کوله پشتی می بایست به بندهای شانه به کوله پشتی توجه کنید، این قسمت می بایست بین دو کتف کمر شما قرار گیرد. اگر اینطور نیست قطعاً تا به این مرحله به درستی مراحل را دنبال نکرده اید. بهتر است مراحل را دوباره دنبال کنید تا این مرحله را به درستی رد کنید. در استفاده از کوله پشتی های بزرگ بندی به بند کوله کشی وجود دارد که این بند از بالای کوله با یک زاویه ۴۵ درجه بر روی شانه های کوهنورد قرار می گیرد. در زمان سنگین بودن کوله می توان با کشیدن این دو بند کوله پشتی را بدن نزدیک تر نگه داشت تا بتوان وزن کوله را تحمل کرد. این بند در کوله پشتی های کوچک وجود ندارد و مختص کوله پشتی های بزرگ می باشد. نیازی نیست در کوله پشتی های کوچک این بند وجود داشته باشد. شما می توانید به راحتی به کمک این بند در کوله پشتی های بزرگ فشار بار را بر روی بدن خود کم کنید.

آخرین مرحله بستن بند سینه کوله پشتی می باشد " کوله پشتی " که شما می بایست در این مرحله دقت کنید بند خیلی محکم بسته نشود چرا که موجب سختی تنفس در شما می شود. به میزانی آن را سفت کنید که بتوانید به راحتی نفس بکشید. این بند را باید به میزانی سفت کرد که شانه های شما بر اثر وزن کوله به عقب کشیده نشود. اگر به نکات گفته شده در بالا توجه کرده باشید چند نکته در هنگام خرید به آن اشاره شده است. شما ملزم به رعایت این نکات هستید چرا که قطعاً ما می خواهیم کوله پشتی مناسب تهیه کنید.

این خبر صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • گوبوکینگ FR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    وای که خدا نکنه کیف بد با خودت داشته باشی.بد بار باشه یا یه موردی داشته باشه که همش تو سفر رو مخت باشه...رزرو هتل و بلیط خوب باشه ولی این یه مورد بد باشه اصلا همه رو خراب میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس