کد خبر 956184
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
ریابکوف

معاون وزیر خارجه روسیه علیرغم تهدید آمریکا اعلام کرد: به همکاری هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهیم؛ مسکو با تحریم زندگی کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه امروز شنبه در واکنش به تهدیدات آمریکا به تحریم اعلام کرد: اعمال تحریم علیه ایران، هرگز باعث توقف همکاری هسته‌ای با ایران نخواهد شد و همکاری با تهران را ادامه می‌دهیم.

معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت: ما از سال ۲۰۱۲ تا کنون تحت تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه زندگی کرده ایم و در این مدت نیز انطباق مجدانه ای با این حُقه غیرقانونی آمریکایی‌ها داشته ایم.

بیشتر بخوانید:

ایران غنی سازی را مثل قبل ادامه خواهد داد

این در حالیست که آمریکا بامداد امروز شنبه برخی از معافیت‌های هسته‎ای ایران را لغو کرد تا در سومین اقدام خصمانه خود طی یک ماه گذشته، فشارها بر دولت ایران را افزایش داده و باز هم در مسیر اجرای برجام کارشکنی کند.

گفتنی است واشنگتن طی هفته گذشته، معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را لغو کرد حال آنکه کمی پیش از آن نیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی جای داد!

اکنون، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی تحریم‌پذیر خواهد بود.

به ادعای مورگان اورتاگس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این اقدام با هدف واداشتن ایران به خاتمه تولید اورانیوم با غنای کمتر انجام می‌شود.

وی در ادامه ادعای خود افزود: ایران باید همه فعالیت‌های هسته‎ای حساس ازجمله غنی‎سازی اورانیوم را متوقف کند و آمریکا قادر به پذیرش اقداماتی مبنی بر تداوم غنی‎سازی نیست.

سقف تولید اورانیوم کمتر غنی‎شده ایران ۳۰۰ کیلوگرم است و پیش از این، می‌توانست مازاد آن را از تأسیسات نطنز به روسیه منتقل کند.

آمریکا همچنین کمک به توسعه نیروگاه هسته‎ای بوشهر را نیز تحریم‎پذیر اعلام کرد. این مجموعه در حال حاضر یک راکتور ساخت روسیه دارد حال آنکه طبق توافقی که در ۲۰۱۴ حاصل شد؛ قرار شد روسیه ۸ راکتور دیگر نیز بسازد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی است که ایران دیگر مجاز به ارسال مازاد آب سنگین تولید شده در تسهیلات اراک به عمان نیست.

البته طبق اعلام این وزارتخانه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا همچنان قادر به تداوم همکاری برای تضمین عدم برخورداری ایران از تسلیحات هسته‎ای هستند!

به عنوان مثال، چین و انگلیس می‌توانند کار طراحی راکتور جدید اراک را که با هدف کاهش توانایی تولید پلوتونیوم ساخته می‌شود؛ ادامه دهند.

همچنین روسیه می‌تواند سوخت اورانیوم نیروگاه بوشهر را تهیه کند. تغییر کاربری تأسیسات فوردو نیز از تحریم معاف است.

فرانسه هم می‌تواند برنامه آموزشی صلح‎آمیز خود را ادامه دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس