اخبار ویژه روزنامه ها

صنایع پتروشیمی ایران، صادرات کالاهای ایران به افغانستان و مبادلات مالی ایران در سنگاپور و مالزی، اهداف دور بعدی تحریم‌ها هستند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

اذعان روزنامه کارگزاران به نفاق درباره ناطق نوری

یادداشت محمد قوچانی سردبیر ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران نفاق این طیف در قبال ناطق نوری را فاش می‌کند.

روزنامه جوان نوشت: سردبیر روزنامه سازندگی در مطلبی طولانی تلاش نموده وضع امروز آرایش سیاسی ایران را به ۱۳۷۵-۱۳۷۶ ببرد و حسن حبیبی، حسن روحانی و هاشمی را حامیان خاتمی معرفی کند.

محمد قوچانی البته حواسش نیست که نفاق برخی‌ها را نسبت به ناطق در آن موقع لو می‌دهد و مغازه‌ای چهارنبش از هاشمی به نمایش می‌گذارد. طبق گفته فلاحیان که وقتی خبرنگاری از وی درباره هاشمی سؤال می‌کند، ضمن تمجید می‌گوید: «البته بعضی وقت‌ها می‌کشد توی خاکی.» خبرنگار می‌پرسد یعنی چه؟ و پاسخ می‌دهد

همین حمایت از خاتمی. در نقطه مقابل سیدرضا تقوی در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ می‌گوید: هر جلسه‌ای در جامعه روحانیت داشتیم اولین کسی که اصرار بر ناطق داشت هاشمی بود. این دوگانه مغازه چهارنبشی از هاشمی ارائه می‌کند که قوچانی درصدد ماستمالی آن است.

البته ناطق‌نوری در روی صحنه سیاسی نماینده مسیر هاشمی معرفی شد و سوخت. اینکه ناطق بر مسیر هاشمی اصرار کند و هاشمی بساط پالوده‌خوری را جای دیگری پهن کرده باشد از نظر اخلاقی خود حجتی است برای منتقدان او. اما اینکه روحانی را در لیست راست آن روز نگذاشتند به دلیل این بود که همان موقع لیبرال شناخته شد. چیزی که امروز دال مرکزی در گفتمان سیاسی حزب کارگزاران (حزب متبوع محمد قوچانی) محسوب می‌شود.

یادآور می‌شود اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۷۶ به دور خاتمی جمع شدند. آنها شعار می‌دادند «مجلس زوری نمی‌خوایم، ناطق نوری نمی‌خوایم». اما همین طیف در سال‌های اخیر تظاهر به حمایت از ناطق نوری کردند.

روحانی نتوانست وقت آن است که خودم بیایم!

علی مطهری می‌گوید ممکن است برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوم.

وی در مصاحبه با شفقنا و در پاسخ این سؤال که «آیا برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به شما درخواست‌هایی هم شده است؟ چون برخی جلساتی هم گذاشته‌اند. اما نسبت به شما چه اندازه این درخواست‌ها مطرح بوده است؟»، وی می‌گوید: برای ریاست جمهوری که از بسیاری افراد درخواست بوده و هست. درباره من هم بوده است. صحبت‌هایی وجود دارد ولی من جایی وارد شده‌ام که احساس ضرورت کرده‌ام و احساس اینکه از غیر من برای این‌کار برنمی‌آید. فکر کرده‌ام این کار غیر از من برنمی‌آید و کسی دیگر نیست و باید وارد شد.

وی می‌افزاید: کاندیداتوری مجلس نیز به همین دلیل بود من احساس کردم کارهایی می‌توانم انجام بدهم که از دیگران برنمی‌آید لذا برای مجلس هشتم به همین صورت ورود داشتم و در مجلس نهم نیز اتفاقاتی افتاده بود که اگر نمی‌آمدم نوعی عقب نشینی تلقی می‌شد چون اصولگراها من را از لیست حذف کرده بودند که آمدم و مستقل ورود کردم و رای آوردم و یا برای نایب رئیسی وقتی احساس کردم که من رای داشته باشم و اگر نیایم برخی از افرادی که احساس می‌کنم تندرو هستند ممکن است رای آورند آمدم لذا اگر کسی همفکر من بود و می‌دانستم رای می‌آورد نمی‌آمدم من اگر آزاد باشم در مقام یک نماینده معمولی بهتر می‌توانم کار کنم.

ولی حس کردم اگر نیایم تندروها می‌آیند و به همین دلیل آمدم. در بحث ریاست جمهوری هم همینطور است. باید به شرایط آن روز نگاه کنیم و ببینیم چه افرادی در میان کاندیداها وجود دارد. افراد تندرو داریم یا افراد خوشفکری داریم که رای ندارند یا مثلاً اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رای داشته باشم ولی کسی دیگر رای ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا می‌کنم. «به صورت مستقل» حالا ببینیم چه می‌شود.

اظهارات متوهمانه علی مطهری در حالی است که دولت و رئیس‌جمهور مورد حمایت وی، اکنون تورمی بی‌سابقه را در کنار رکود اقتصادی و سوءمدیریت شدید برجای گذاشته و بنابر تضرع علی صوفی وزیر دولت اصلاحات، محبوبیت عمومی آن زیر ۱۰ درصد است. بنابراین باید به علی مطهری گفت فعلاً پاسخگوی همین دولت و رئیس‌جمهوری که هزینه‌هایش را به مردم تحمیل کرده‌اید، باشید، تا بعد.

علی مطهری از جمله بزک کنندگان توافق یک طرفه برجام با وجود بی‌اطلاعی از محتوای آن بود.

چه کسانی با ترویج جنگ‌هراسی در زمین ترامپ بازی کردند؟

در حالی که برخی رسانه‌های مدعی حمایت از دولت و حتی بعضاً خود دولتمردان در گذشته اقدام به جنگ‌هراسی کرده‌اند، وزیر پیشین ارشاد در دولت روحانی تصریح کرد: هرکس با جنگ‌هراسی، دل مردم را خالی می‌کند، در زمین ترامپ توپ می‌زند.

صالحی امیری در گفت‌وگو با خبر آن‌لاین گفت: آمریکایی‌ها با دامن‌زدن به شایعاتی چون تهدید نظامی و احتمال جنگ و فشار روانی می‌خواهند باعث ایجاد شکاف در جامعه ایران شوند. می‌خواهند جامعه را دچار یاس و انفعال کنند. آنها با این ایجاد وحشت جامعه داخلی ایران، روی فضای شایعه و جنگ روانی بیش از دو استراتژی دیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی می‌افزاید: آنها فعلاً نه استراتژی جنگ دارند، نه توانش را دارند و نه تجربه مخمصه‌های قبلی‌شان اجازه ورود به چنین فازی را برای‌شان مقدور می‌کند. تجربه عراق و افغانستان درس بزرگی برای‌شان بوده و البته ایران هم به‌عنوان یک قدرت بزرگ منطقه‌ای با زیرساخت‌های متفاوت و سرمایه اجتماعی و پایگاهی و قدرت نظامی متفاوت از این دولت‌ها، هدفی نیست که آمریکایی‌ها خبط‌های گذشته‌شان را باز تکرار کنند. به‌خصوص که از یاد نبریم اهداف و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه به سادگی در تیررس ایران است.

اظهارات صالحی امیری در حالی است که شخص رئیس جمهور در مقاطع مختلف از جمله در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، اقدام به ترویج جنگ‌هراسی کرد و مدعی شد وی بوده که سایه جنگ را از سر کشور برداشته است. نشریات مدعی حمایت از دولت نیز در ترویج جنگ‌هراسی موهوم نقش فعالی ایفا کرده و همواره مدعی شده‌اند برای فرار از جنگ مدعایی باید به مذاکره و توافق به هر قیمت (ولو با وجود نقص کامل برجام و عدم اجرای تعهدات به آن از سوی غرب) تن داد.

بازی دولت بی‌سخنگو با اعصاب مردم

سوء مدیریت و بی‌تدبیری دولت درباره موضوع بنزین، صدای روزنامه‌های همسو را نیز درآورده است.

روزنامه دولتی ایران با اشاره به التهاب ایجاد شده در روز چهارشنبه گذشته نوشت: تکذیب آغاز مرحله سهمیه‌بندی بنزین مانع از شیوع نگرانی و دامن زدن به تب و تاب مردم و بازار نشد. چنان تصاویر و کلیپ‌هایی از صف‌های شلوغ مردم در برابر پمپ بنزین‌ها گویای همین ادعاست. این ماجرا یک بار دیگر نقدهای وارد شده به سیستم اطلاع‌رسانی دولت را یادآور و جدی بودن آن را آشکار کرد.

سخن این مجال کم و کیف سهمیه‌بندی بنزین و زمان اجرای آن یا منتفی شدن آن نیست بلکه کیفیت اطلاع‌رسانی دولت و ارتباط آن با رسانه‌هاست. همین ضعف اساسی است که در بزنگاه‌هایی مثل شرایط فعلی، شرایط میدان‌داری رسانه‌های منتقد و مخالف دولت را فراهم می‌آورد و دولتی‌ها در موقعیت واکنشی قرار می‌گیرند.

در حالی که انتظار می‌رود مسئولان دولتی برای اجرای تصمیم‌های مهم همچون سهمیه‌بندی پیوست‌های رسانه‌ای هم داشته باشند و در دیدار با رسانه‌ای‌ها استدلال‌ها و ضرورت‌های منجر به تصمیم یاد شده را تبیین کنند تا از این طریق جامعه هم بتدریج در جریان مزایا و آسیب‌های احتمالی آن قرار گیرند. نه اینکه به یکباره اعلام شود فلان تصمیم از فردا اجرا می‌شود.

در همین حال روزنامه همشهری با انتقاد از عملکرد دولت نوشته خبر تعویق زمان آغاز سهمیه‌بندی بنزین به اعتماد عمومی مردم آسیب رسانده و نشان داد تا چه میزان جامعه در برابر خبرهای تأیید نشده و سکوت معنادار دولتی‌ها حساسیت دارد و این پرسش را به همراه دارد. چرا دولت ۲۴ ساعت سکوت کرد و پس از آن به جای توضیح بیشتر اعلام کرد که جزئیات در روزهای آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد؟ راستی خبر را چه فرد یا افرادی لو داده‌اند و چه کسانی در پشت درهای بسته درباره بنزین تصمیم‌گیری می‌کنند؟

دولت ماه‌هاست که سخنگو ندارد و همین مسئله باعث شده تا یک منبع آگاه در وزارت نفت بگوید: تاکنون ابلاغیه‌ای از دولت مبنی بر افزایش قیمت بنزین دریافت نکرده‌ایم. نتیجه دولت بدون سخنگو دست‌کم در مواقع حساس نظیر تصمیم‌گیری درباره بنزین بروز گمانه‌زنی‌ها و شایعات و شوک به مردم است. یادآور می‌شود دولت ۱۰ ماه است که سخنگو ندارد!

نفوذی‌ها در فضای مجازی مأمور موثرنمایی حربه‌های ناکارآمد آمریکا

«دادن آدرس‌های غلط و دروغین به مردم، خطرناک‌تر از تهدید و تحریم‌های ناکارآمد دشمن است».


روزنامه وطن امروز در یادداشتی نوشت: در تمام یک دهه گذشته، آمریکا تا جایی که توانسته تلاش کرده زیرساخت‌های ارتباط، تغذیه و کنترل افکار عمومی در ایران را تحت کنترل خود بگیرد و به اشغال دربیاورد. هم در بعد نرم‌افزاری، یعنی طراحی‌های سیاسی، روانی و رسانه‌ای که بتواند همه یا بخش‌هایی از مردم را در ایران در مقابل نظام بسیج و الگوی رفتار آنها را رادیکال کند و هم در بعد سخت‌افزاری، با توسعه پلتفرم‌هایی که اساساً به زندگی دسته‌جمعی مردم در ایران شکل می‌دهند.


توسعه شبکه‌های اجتماعی موبایلی در ایران و رواج بی‌سابقه و انفجاری آن و سپس انتقال کارکردهای حکومتی به مجموعه‌های اینترنتی که اساساً معلوم نیست به یکباره از کجا سبز شدند و به کجا متعهد هستند، در واقع زیرساخت سخت‌افزاری کنترل افکار عمومی در ایران را فراهم آورده است.

به لطف کوتاهی یا شاید هم طراحی کسانی در ایران، اکنون بخش بزرگی از زندگی مردم روی پلتفرم‌هایی شکل گرفته که نه از قوانین ایران تبعیت می‌کنند، نه تعهدی به منافع ملی یا فردی ایرانیان دارند، نه اساساً دسترسی به آنها هست و مذاکره‌ای با آنها می‌توان کرد و نه کسی می‌داند برای این میلیون‌ها نفری که زندگی مجازی خود را در محیط اختصاصی آنها ساخته‌اند، چه نقشه‌ای کشیده‌اند.

یک لحظه فکر کنید از توئیتر و فیسبوک در سال ۸۸ تا تلگرام و اینستاگرام در سال ۹۸، چه راهی طی شده و فاصله چقدر است تا دریابید در این مدت دشمن چه طرح‌ریزی ویژه و عمیقی برای به دست گرفتن زیرساخت ارتباطی افکار عمومی در ایران و حاکم کردن یک فرهنگ شبکه‌ای بر آن انجام داده و پیاده‌سازی کرده است.


شکل بازی اکنون اینگونه است که دشمن در فضای حقیقی همه ابزارهای خود را به کار گرفته تا فشار تولید کند و در فضای مجازی این فشار را به انواع دوقطبی‌ها و سازش‌طلبی‌ها ترجمه می‌کند.

از این منظر، ما در واقع درگیر یک نبرد ادراکی و محاسباتی عظیم هستیم.


کلید این بازی در امیدی است که آمریکا به غرب‌گرایان ایرانی بسته تا سر بزنگاه فضا را دوقطبی کنند، مردم را ناامید و مأیوس کنند، مقاومت را بی‌حاصل جلوه دهند، خطرها را بزرگ و فرصت‌ها را کوچک‌نمایی کنند و با خلق یک هیجان مصنوعی پرشدت، فشارها را به نتیجه‌ای که آمریکا خواهان آن است برسانند.


دولت آمریکا می‌داند گزینه تحریم بویژه با وضعی که ترامپ ایجاد کرده روز به روز ناکارآمدتر می‌شود اما باز صداهایی از داخل ایران برخاسته و می‌گوید ما توان مقاومت در مقابل تحریم‌ها را نداریم. آمریکا می‌داند ایجاد یک فضای سایبر-اطلاعاتی مستقل در ایران به معنای کور کردن بخش بزرگی از توطئه طراحی شده علیه ایران است اما کسانی در داخل ایران مامورند فریاد بزنند هر کس از استقلال سایبری حرف زد طرفدار فیلترینگ است.

دولت آمریکا می‌داند فعالیت‌های اقتصادی سپاه بخش بسیار ناچیزی از اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد اما عده‌ای صبح تا شب توئیت می‌کنند و مقاله می‌نویسند که سپاه کل اقتصاد را تسخیر کرده و باید از آن خارج شود. آمریکا می‌داند ایران در منطقه خاورمیانه تقریباً سلطه ۷۰ ساله آن را نابود کرده اما کسانی در داخل ایران چشم‌ها را بسته و دهان‌ها را گشوده‌اند که برنامه منطقه‌ای ایران بیش از فرصت، تهدید خلق کرده است.

آمریکا می‌داند استانداردهای FATF با یک کشور تحت تحریم چه می‌کند اما در داخل کسانی می‌گویند FATF تنها راه نجات اقتصاد ایران است. دولت آمریکا می‌داند مذاکره‌ای در کار نیست و هدف فروپاشی ایران است اما کسانی مامورند مذاکره را تنها راه ممکن نشان دهند.


آدرس‌های غلط، خطرناک‌تر از تحریم‌ها و تهدیدهاست و کسانی که این آدرس‌ها را تولید و ترویج می‌کنند از سربازان ارتش آمریکا برای ملت ایران خطرناک‌ترند.

علت گرانی بی‌دلیل ضعف نظارت نیست، فقدان آن است

یک روزنامه حامی دولت، ضعف نظارت را علت اصلی گرانی و تورم توصیف کرد. روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با عنوان «اوج بی‌عملی در برخورد با سودجویان» می‌نویسد: در کمتر از یک ماه گذشته، قیمت خودروهای داخلی از ۳۰ تا ۵۰ درصد و در بعضی موارد تا ۱۰۰ درصد افزایش داشت. این افزایش قیمت صاحب‌نظران صنعت خودرو یک التهاب کاذب می‌دانند که عمدتاً ناشی از ضعف نظارت است.


به‌نظر می‌رسد بهتر است به‌جای ضعف نظارت از عنوان «فقدان نظارت» استفاده شود. کارخانجات خودروسازی، حاضر نیستند خودروهای تولیدی خود را با روشی مشخص مستقیماً به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسانند و در این میان، دلالان از فرصتی که تولیدکنندگان خودرو برای آنها ایجاد می‌کنند حداکثر سوءاستفاده را به‌عمل می‌آورند و هر قیمتی که دلخواهشان است روی خودروها می‌گذارند.


ساز وکار فروش اینترنتی هم بگونه‌ای است که مصرف‌کنندگان واقعی خودرو نمی‌توانند در زمان اعلام شده برای ثبت‌نام کاری از پیش ببرند و به‌محض اینکه وارد سایت می‌شوند، با اعلام به‌فروش رفتن کامل خودروهای عرضه شده مواجه می‌شوند! تردیدی وجود ندارد که در این ماجرا دستی در کار است که نمی‌گذارد خریداران واقعی خودرو از فرصت تعیین‌شده برای خرید استفاده کنند و در نتیجه فقط افراد موردنظر می‌توانند خودروهای عرضه‌شده را خریداری نمایند و با افزایش کاذب قیمت‌ها سودهای کلان بادآورده‌ای را به جیب بزنند.


عوارض این وضعیت، فقط در خودرو خلاصه نمی‌شود و به سایر کالاها هم سرایت می‌کند. وقتی در بازار خودرو چنین التهابی پدید می‌آید، کالاهای دیگر هم از آن تأثیر می‌گیرند.


عارضه منفی دیگر این است که با استمرار این وضعیت، فاصله طبقاتی بیشتر می‌شود.

ایران

ادامه گزارش‌سازی علیه دولت

خبر اول اینکه، در روزهای اخیر باز هم گزارش ویدئویی جدیدی علیه دولت و جهت تخریب قوه مجریه توسط برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

در این گزارش ۵ دقیقه‌ای که در رسانه های منتقد دولت و برخی کانال های تلگرامی منتشر شده است دو سؤال از مصاحبه شوندگان پرسیده می‌شود. اینکه «از دستاوردها و پیشرفت‌های دولت آقای روحانی چه می‌توانید بگویید؟» و «معاون امور زنان دولت آقای روحانی برگزاری کنسرت‌ها را یکی از دستاوردها و پیشرفت‌های دولت نام برده. نظر شما در این رابطه چیست؟» نکته اما مجموعه پاسخ‌هایی است که دولت حسن روحانی را کاملاً بدون دستاورد و بی توجه به اوضاع کشور و مردم تصویر می‌کند. پاسخ‌های نمایش داده شده در این گزارش همچنین تأکید دارند دولت عامل اول و آخر وضعیت کشور است.

برخی از این پاسخ‌ها این گونه است؛ «نگاه دولت به ملت شریف نوعی نگاه بچگانه است»، «جیب‌شان پر است و از دل مردم خبر ندارند»، «خودشان را به خواب زده‌اند و نمی‌شود بیدارشان کرد.»

این گزارش را مجموعه‌ای به نام «کلوب مدیا» ساخته که اطلاعات چندانی از ماهیت آن و همین طور منابع مالی این رسانه و هویت گردانندگان آن در دست نیست.

به نظر می‌رسد حتی این مجموعه سایت مستقل هم نداشته باشد و نتیجه جست‌وجوها تنها به حساب‌های کاربری در سایت‌های اشتراک ویدئو منتهی می‌شود که هیچ توضیحی درباره این مجموعه رسانه‌ای نداده‌اند. اما در تمام این حساب‌های کاربری ویدئوهای متعددی یافت می‌شود که نقطه اشتراک همه آنها تخریب دولت و حامیان آن است.

برنامه بعدی ترامپ علیه ایران پس از تحریم نفتی

خبر دیگر اینکه، روزنامه وال استریت ژورنال درباره برنامه بعدی ترامپ علیه ایران پس از تحریم نفتی نوشت: صنایع پتروشیمی ایران، صادرات کالاهای ایران به افغانستان و مبادلات مالی ایران در سنگاپور و مالزی، اهداف دور بعدی تحریم‌ها هستند.

در ادامه گزارش این رسانه امریکایی آمده است: «ایالات متحده افراد رسمی را در سنگاپور، مالزی و هند مستقر کرده که مراقب باشند هیچ‌گونه اقدامی در دور زدن تحریم‌ها انجام نشود. همچنین شبکه مالی ایالات متحده هم روی فعالیت‌های مالی در سنگاپور، مالزی، امارات متحده عربی و ارمنستان متمرکز خواهد بود.»

توضیحات وکیل مدافع «مهناز افشار» درباره پرونده موکلش

دست آخر اینکه، وکیل مدافع «مهناز افشار» توضیحاتی را پیرامون پرونده موکلش ارائه داد و گفت: موکلم در خارج از کشور است و در صحبتی که با من داشت، گفته که تابع قوانین و مقررات است و اصلاً فکر نمی‌کرده که اتهامی متوجه او باشد و مشکلی ایجاد کند و به محض اینکه به ایران برگردد، در اولین فرصت در مرجع قضایی مربوطه حاضر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عبدالصمد خرمشاهی در ادامه با بیان اینکه آقای دریاباری و وکیلش از موکلم شکایت کرده‌اند و اتهامش تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب ذکر شده که با نیابت قضایی، پرونده به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شده است، افزود: تشخیص اینکه نوشته و اظهار نظر خانم افشار وصف مجرمانه دارد یا خیر، با مرجع قضایی است و این پرونده باید در یک فضای آرام و به‌دور از جو و حواشی رسیدگی شود و قطعاً دخالت دیگران مصداق تداخل در امر قضا و منافی استقلال قوه قضائیه است.

هفته گذشته و پس از قتل یک طلبه همدانی به دست فردی شرور، عده‌ای در شبکه‌های مجازی مدعی شدند اظهار نظر مهناز افشار درباره توئیت یک اکانت غیرواقعی که با تصویر روحانی به نام دریاباری ساخته شده بود، از عوامل تحریک کننده و مؤثر در آن قتل بوده است. پس از آن بود که فردی که از تصویرش سوء استفاده شده بود نیز نه از سازنده حساب کاربری غیرواقعی بلکه از مهناز افشار شکایت کرد.

آرمان

واکنش متفاوت به توئیت مهناز افشار

شنیده شد که گوینده شبکه خبر با انتشار پستی به توئیت جنجالی مهناز افشار واکنش نشان داد. تابناک نوشت؛ المیرا شریفی‌مقدم گوینده خبر در توئیتر درباره قتل طلبه همدانی و پست جنجالی مهناز افشار اینگونه نوشت: «فیکی آگاهانه می‌نویسد، بی‌سوادی باور می‌کند و می‌نویسد، ناآگاهی می‌بینید و تصمیم می‌گیرد و جنجال می‌آفریند! همین قدر ساده، کودکانی بی‌پدر می‌شوند، مثل من!»

جدیدترین آمار تجارت ایران و آمریکا

شنیده شد که براساس آمار گمرک ایران، در ۱۲ ماه سال گذشته، مجموع مبادلات تجاری ایران و آمریکا به ۱۸۷ میلیون دلار رسیده که نسبت به سال پیش از آن ۳۸‌ درصد کاهش داشته است. ایران در سال گذشته ۱۵۰۲ تن کالا به ارزش بیش از ۴۵‌ میلیون دلار به آمریکا صادر کرده است. در حالی که صادرات ایران در سال ۱۳۹۶، ۳۵۵۰ تن به ارزش ۱۳۲‌ میلیون دلار بود. سال گذشته، ۶۹‌ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۴۲‌ میلیون دلار از آمریکا به کشور وارد شد، در حالی که در سال ۱۳۹۶ حدود ۳۷‌ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۷۰‌ میلیون دلار وارد شده بود.

دستگیری اخاذ اینترنتی در فسا

شنیده شد که فرمانده انتظامی شهرستان فسا از دستگیری یک متهم پرونده تهدید و اخاذی از طریق فضای مجازی خبر داد. فرج رستمی اظهار کرد: درپی ارجاع پرونده قضائی مبنی بر تهدید و اخاذی از دختری نوجوان، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. وی به شناسایی و دستگیری متهم طی رصد اطلاعاتی افسران سایبری اشاره کرد و افزود: در تحقیقات انجام‌شده متهم به در اختیار داشتن تصاویر شخصی شاکی و اخاذی از وی با تهدید به انتشار تصاویر اعتراف کرد. رستمی گفت: متهم پس از تکمیل پرونده تحویل دادسرا و با قرار مناسب روانه زندان شد.

برنامه بعدی ترامپ علیه ایران

شنیده شد که وال استریت ژورنال نوشت: صنایع پتروشیمی ایران، صادرات کالاهای ایران به افغانستان و مبادلات مالی ایران در سنگاپور و مالزی، اهداف دور بعدی تحریم‌ها هستند. در همین راستا یک مقام رسمی دولت به این رسانه آمریکایی گفت: فشارهای جدید سراغ معاملات دلاری جمهوری اسلامی می‌رود تا دسترسی به آن را دشوارتر کند. در ادامه این گزارش آمده است: ایالات متحده افراد رسمی را در سنگاپور، مالزی و هند مستقر کرده که مراقب باشند هیچ‌گونه اقدامی در دور زدن تحریم‌ها انجام نشود. همچنین شبکه مالی ایالات متحده هم روی فعالیت‌های مالی در سنگاپور، مالزی، امارات متحده عربی و ارمنستان متمرکز خواهد بود.

برادر عضو هیات‌مدیره دستیار مجیدی؟

شنیده شد که سرمربی استقلال در اولین تصمیم خود برای کادر فنی به‌دنبال استخدام فرشاد ماجدی است. فرهاد مجیدی بر خلاف پیش‌بینی‌ها خیلی زود خواهان عدم حضور دستیاران خارجی شفر در رختکن استقلال شد و در شرایطی این تصمیم را گرفت که روی نیمکت تنها بیژن طاهری و اشکان نامداری را در اختیار دارد. حالا شنیده‌ها حاکی از این است که مجیدی به‌دنبال استخدام فرشاد ماجدی برای حضور در کادر فنی استقلال و در سمت آنالیزوری است. ماجدی که در کادر فنی کرانچار حضور دارد و آنالیزور تیم امید ایران محسوب می‌شود، برادر میرشاد ماجدی عضو هیات‌مدیره و سرپرست پیشین استقلال است.

روسیه، بزرگ‌ترین خریدار طلای جهان

شنیده شد که روسیه که برای قطع وابستگی به دلار آمریکا، خرید طلا را در دستور کارخود قرار داده اکنون به بزرگ‌ترین خریدار این فلز گرانبها در جهان تبدیل شده است. شورای جهانی طلا (WGC) اعلام کرده که روسیه در سه‌ماهه نخست سال جاری ۵۵.۳ تن طلا خریده است و چین با خرید ۳۳ تن طلا در این مدت در مکان دوم جهان قرار دارد. براساس اطلاعات بانک مرکزی روسیه، حجم ذخایر طلا و ارز خارجی این کشور در زمان حاضر ۴۸۷.۸ میلیارد دلار است. ۶.۹‌ میلیارد دلار از این ذخایر را طلا و بقیه را ارزهای خارجی در وهله اول یورو تشکیل می‌دهد و مقادیری از این ذخایر نیز در اوراق بهادار خارجی نگهداری می‌شود.

رسیدن از سعدی به «شما خونه‌تون مورچه داره!»

شنیده شد که امام جمعه اسالم گفت: باید مشکلات معیشتی این شغل پیامبرگونه برطرف شود، زیرا اگر مشکلات برطرف نشود تزکیه، تعلیم، علم و فرهنگ به حاشیه می‌رود، اگر ذهن معلم درگیر قیمت گوشت، مرغ، برنج و پیاز باشد، دچار تنزل فرهنگی می‌شویم، مثلاً از ادبیات سعدی و حافظ رسیده‌ایم به «شما خونه‌تون مورچه داره؟ شما خونه‌تون سوسک داره؟» حجت‌الاسلام محمدجواد باقری‌ارومی افزود: باید خون گریه کرد برای نظام آموزشی که معلم و فرهنگی آن در انتظار پاداش بازنشستگی باشد تا بتواند دندان‌هایش را درست کند. باید تاسف خورد که عروسی دختر یک فرهنگی شروع ماتم و اندوه او برای تهیه جهیزیه باشد، باید شرم کرد که یک معلم عزیز به‌دنبال مسافرکشی و سرویس مدارس باشد. با چنین وضعیتی چه انتظاری از معلم برای تربیت نسل پویا و آینده‌ساز می‌توان داشت؟

نفتکش سانحه‌دیده ایرانی در بندر جده

شنیده شد که شرکت ملی نفتکش ایران در تشریح آخرین وضعیت یکی از کشتی‎های ناوگان این شرکت که سه‌شنبه گذشته در دریای سرخ و در ۷۰ مایلی بندر جده دچار نقص فنی و آبگرفتگی در موتورخانه شده بود اعلام کرد: این کشتی هم اکنون در لنگرگاه بندر جده مستقر شده است. به محض انجام هماهنگی‌های لازم و به منظور تسریع در رفع مشکل این کشتی، نسبت به اعزام تیم غواصی مجرب به منظور عیب‌یابی تاسیسات و بررسی علل بروز این سانحه اقدام خواهد شد. هم اکنون نیز بازرسی‌های فنی از کشتی درحال انجام است. این کشتی شرکت ملی نفتکش ایران زمانی که در دریای سرخ به سمت کانال سوئز در حال حرکت بود دچار نقص فنی و آبگرفتگی در موتورخانه شد که پس از کنترل آبگرفتگی و با توجه به شرایط اضطرار کشتی و درراستای عرف بین‌الملل به منظور بررسی‎ و رفع مشکل فنی به بندر جده به‌عنوان نزدیک‌ترین بندر ایمن هدایت شد.

تنش در شورای شهر شیراز

شنیده شد که در زمان بررسی طرح ایجاد خانه هنرمندان توسط شهرداری شیراز بحث‌های دوطرفه‌ای بین برخی اعضای شورای شهر شیراز شکل گرفت و در ادامه بررسی این طرح و پس از مصوب‌شدن ارسال آن به کمیسیون مربوطه، رئیس کمیسیون فرهنگ اجتماعی و رئیس شورا جلسه را ترک کردند. به‌دنبال خروج دو عضو شورا از جلسه، مهدی حاجتی، عضو شورا در سخنانی معترضانه، اعلام کرد که ترک مکرر جلسات علنی شورا توسط رئیس شورا درست نیست. حاجتی از سایر اعضا درخواست کرد که طرحی دوفوریتی برای برکناری رئیس به صحن علنی ارائه دهند و گفت: رئیس شورا صلاحیت قرار گرفتن در این مسئولیت را ندارد و باید در اولین جلسه شورا نسبت به این موضوع تعیین تکلیف شود. حاجتی در واکنش به اظهارات نایب‌رئیس شورا که وی را دعوت به سکوت می‌کرد، گفت: چرا در جلسات و محافل خصوصی از رئیس شورا گلایه می‌کنید و می‌گویید صلاحیت این مسئولیت را ندارد اما به‌صورت علنی و در جمع چیز دیگری می‌گویید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    3 2
    وقتی رسانه های معاند خبر سهمیه بندی بنزین را اینگونه بیان کردند و نبود اطلاع رسانی درست، مشکلاتی ایجاد شد. الان قوه قضائیه باید با شایعه پراکنان خبری شدیدا برخورد کنه.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      4 1
      ضد انقلاب به خبرگزاری تسنیم میگی رسانه معاند؟؟!!1
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    5 0
    کارهای‌دولت‌تدبیر‌و‌امید‌مرا‌به‌یاد‌کارتونی‌می‌اندازد‌که‌در‌آن‌میمونی‌یکدفعه‌وارد‌یک‌سفینه‌فضایی‌آماده‌حرکت‌می‌شود‌وبطور‌سانسی‌تکمه‌ها‌را‌میزد‌البته‌آن‌میمون‌با‌زدن‌هر‌تکمه‌اثر‌آن‌را‌یاد‌میگرفت‌و‌یک‌اشتباه‌را‌دو‌بار‌تکرا‌نمی‌کردولی‌این‌دولت‌مثل‌اینکه‌اثر‌تکمه‌ها‌را‌خیلی‌زود‌فراموش‌می‌کند
  • فرهاد IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    5 0
    در مورد بنزین چرا یک نفر با شفافیت نمیگوید سهمیه بندی نداریم یا داریم.فقط همگی سهمیه بندی دو سه روزه را نقض میکنند. میگویند روزانه هشت ونیم میلیون لیتر سوخت قاچاق میشود .یعنی نود درصد مصرف سوخت صحیح است و قاچاق نمیشود.چرا نیمه پر لیوان دیده نمیشود.این اضافه دریافتی از بابت مصرف نود میلیون لیتر به جیب چه کسی میرود؟بهتر است تمرکز خود را برروی عدم قاچاق کالا بگذارید تا انکه به زندگی مردم زلزله بیاندازید.مطمین باشید در قاچاق سوخت و توزیع نامناسب شکر . گوشت و ... مبالغ هنگفتی ارتشا میشود.معلوم نیست چرا به جای اینکه به مهار قاچاق و مجازات ارتشا گیرندگان رسیدگی شود فقط به مکیدن خون مردم به اسم مردم سالاری توجه میکنند.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
      3 0
      اینکارا جهت امادگی کمر مردم برای بردن باری سنگینترازقبل است .علیبرکت-البته ما بعقب برنمیگردیم. یه وقت اینطوری برداش نشه.
  • منصور IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    9 1
    اقای مطهری این بچه ای که زاییده اید{دولت بی تدبیر ونا امید ی با سوء مدیریت و.....} فعلا" بزرگش کنید رییس جمهور شدنت پیش کش
  • شهاب IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    3 1
    خیلی جالبه دقیقا در روز کارگر که یک عده میخواستند تجمع کنند یهو خبر سهمیه بندی بنزین رونمایی میشه که حواس مردم پرت بشه برنند تو صف بنزین باور کنید اگر پهلوی سیاست شما رو داشت تا 100 سال دیگه هم حکومت میکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس