کد خبر 955812
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
دست نوشته‌های مراسم تشییع طلبه همدانی

در حوادثی نظیر قتل روحانی همدانی یکی از موضوعاتی که در میان افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح می‌شود، بحث احراز شهادت و نگاه قانونی به تشکیل یا عدم تشکیل پرونده این شهدا در بنیاد شهید است.

به گزارش مشرق، صبح شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه «مصطفی قاسمی» روحانی ۴۶ ساله همدانی وقتی از حوزه علمیه خارج شده است، از پشت به‌ضرب دو گلوله توسط ضارب به‌قتل رسید. او امام جماعت مسجد حاج کربعلی بود و چندی پیش هم در حوزه علمیه دامغانی به‌عنوان مسئول کتابخانه فعالیت می‌کرد.

بعد از وقوع این قتل، ضارب که «بهروز حاجیلویی» نام داشت، در صفحه اینستاگرام خود نسبت به قتل این روحانی اعتراف کرد و پلیس هم که بلافاصله در صحنه وقوع جرم حاضر شده بود، بعد از انتشار مطلب در صفحه اینستاگرام این ضارب، خبر از شناسایی او می‌دهد. بهروز حاجیلویی روز بعد از قتل در درگیری با مأموران نیروی انتظامی و بعد از مجروح کردن دو تن از نیروهای ناجا، کشته شد.

در حوادثی نظیر قتل این روحانی همدانی یا کسانیکه در حوادث تروریستی مرزهای شرقی کشور از دنیا می‌روند، شهادت آمرین به معروف و تحرکات خونینی که توسط ضد انقلاب در شهرهای داخلی اتفاق افتاد، یکی از موضوعاتی که در میان افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح می‌شود، بحث احراز شهادت و نگاه قانونی به تشکیل یا عدم تشکیل پرونده این شهدا در بنیاد شهید است. دلیل وجود این ابهامات فراوان هم عموماً غیرنظامی بودن قربانیانی است که در چنین حوادثی، جانشان را از دست داده‌اند. چون هنوز عموم مردم به وضوح نمی‌دانند، قربانیان چه حوادثی قانونا شهید نامیده می‌شوند.

حجت الاسلام شهیدی محلاتی، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید با اشاره به ماجرای قتل این روحانی گفت: حجت الاسلام مصطفی قاسمی طلبه همدانی از نظر بنیاد در زمره شهدای حادثه تروریستی قرار دارد و البته بر اساس قانون باید فرایند احراز شهادت ایشان طی شده و خانواده ایشان تحت پوشش بنیاد شهید قرار گیرند.

این سخن رئیس بنیاد شهید بر مبنای چه قانونی صورت گرفته است؟ آئین نامه تعیین مصادیق احراز شهید و ایثارگر در ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۹۳ به پیشنهاد بنیاد شهید، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح در دولت یازدهم تصویب شد. در بند ۴ ماده ۲ آئین‌نامه در مورد افراد و کارکنانی که شهید محسوب می‌شوند آمده است: «افرادی که از طریق ترور یا عملیات خرابکاری دشمن و عوامل آن کشته می‌شوند.»

فرآیند احراز شهادت قانونی چگونه انجام می‌شود؟

حجت‌الله فرهادی مدیر کل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید در گفتگو با تسنیم با اشاره به نحوه احراز شهادت طلبه همدانی و موارد مشابه او می‌گوید: برای شهادت مصادیق مختلفی داریم. بر اساس قانون و مقررات احراز مصادیق عملی شهید، شهادت فرد تعیین می‌شود. در این موضوعات نوع حادثه بسیار اهمیت دارد و هویت ضارب نیز نقش اساسی دارد. صرفاً نمی‌توان بر اساس گفته‌ها و اخبار، قضاوتی انجام داد. مثلاً وقتی در مورد فرد شرور سخن گفته می‌شود باید بررسی کرد چون لفظ «شرور» نیز در قانون تعریف خودش را دارد.

او ادامه می‌دهد: طبق نظر قانون، افراد غیرنظامی در صورتی شهید ترور محسوب می‌شوند که توسط دشمن از دنیا رفته باشند. این موضوع باید از نظر دستگاه‌های امنیتی مسجل شود. ضمناً در بندهایی از این قانون آمده است که چنانچه توسط گروه‌های معاند و ضد انقلاب و با هدف ضربه زدن به نظام اسلامی اقدام به قتل زده باشند، فرد شهید محسوب می‌شود.

فرهادی با اشاره به تشکیل کمیسیون احراز شهادت برای طلبه همدانی طبق قانون می‌گوید: کمیسیونی به نام کمیسیون احراز شهادت تشکیل می‌شود که استاندار، مدیر کل بنیاد شهید استان، مدیر کل اطلاعات، فرمانده سپاه استان، فرمانده نیروی انتظامی استان و دادستان عضو آن هستند. این افراد در کمیسیون، مدارک و مستندات را بررسی می‌کنند و در مورد احراز یا عدم احراز شهادت فرد تصمیم گیری می‌کنند. مصوبه این کمیسیون به بنیاد شهید ارسال شده و مراحل اداری تشکیل پرونده برای شهید و تحت پوشش قرار دادن خانواده او انجام می‌گیرد.

از آنجایی که هویت ضارب مشخص شده و سخنانی در رابطه با وابستگی او به گروه‌های سلطنت طلب قوت گرفته است، مسجل شدن عضویت این شرور در گروه‌های معاند کار سختی نیست. بهروز حاجیلویی یکی از اشرار مشهور همدان بود که از دوستان وحید مرادی، شرور مشهور تهرانی است که در زندان به قتل رسید. پس از انتشار خبر قتل طلبه همدانی، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یکی از دوستان و هم‌فکران بهروز حاجیلویی، از وی به‌خاطر قتل طلبه همدانی تشکر می‌کند و این اقدام را متأثر از دستور رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع می‌داند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس