کد خبر 954444
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
حریم خصوصی

گوگل‌پلی، مارکت اصلی گوشی‌های اندروید، در اقدامی خلاف حقوق شهروندی، به‌صورت مستقیم دو پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام را از روی گوشی‌های بسیاری از ایرانی‌ها حذف کرد.

به گزارش مشرق، چند روز است که کاربران ایرانی درگیر مسأله‌ای عجیب شده‌اند و آن حذف پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام از روی گوشی‌های تلفن است. ماجرا از این قرار است که گوگل‌پلی، مارکت اصلی گوشی‌های اندروید، در اقدامی خلاف حقوق شهروندی، به‌صورت مستقیم دو پیام‌رسان طلاگرام و هاتگرام را از روی گوشی‌های بسیاری از ایرانی‌ها حذف کرد؛ آن‌هم با دلیل عجیب ناایمن و بدافزار بودن این دو نرم‌افزار. این هشدار را آنتی‌ویروس Play Protect می‌دهد و پیام‌رسان‌ها را حذف می‌کند و بسیاری از کابران حتی با غیرفعال‌کردن این گزینه هم نمی‌توانند باردیگر این دو پیام‌رسان را نصب کنند. این روند را با اظهارات رییس پلیس فتا که البته بعداً تکذیب شد، دنبال کنید که گفته این نرم‌افزارها به‌دلیل دورزدن فیلترها ابزار جاسوسی هستند و به‌محض نصب روی تلفن‌همراه، اطلاعات را به مقصد ازپیش‌تعیین‌شده ارسال می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

واقعاً این اخبار بهت‌آور است، بدین‌دلیل که فعالان رسانه‌ای یادشان نرفته که وزیر اطلاعات این کشور در تاریخ ۲۱ خرداد ۹۶ گفته بود: «تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است»، آن‌هم در روزهایی که پیام‌رسان‌های داخلی دادوفغانشان از حمایت‌نکردن وزارت ارتباطات بلند بود و این اظهارنظر میخی بود بر پیکر نحیف آن‌ها و احتمالاً مخاطبان «صبح‌نو» می‌دانند که درنهایت، چه بر سر این پیام‌رسان‌ها آمد.

این نوشته کوتاه نمی‌خواهد به این مسأله بپردازد؛ چراکه فاجعه اصلی جای دیگری رقم خورده است. گوگل نرم‌افزاری ایرانی را به جاسوسی متهم کرده و این نرم‌افزار طبق اقرار صریح وزیر اطلاعات کشور، ایرانی و موردحمایت وزارتخانه ارتباطات بوده است. دوستان وزارت‌خانه‌های اطلاعات و ارتباطات باید پاسخ دهند چرا از نرم‌افزاری که کارش جاسوسی و خارج‌کردن بیگ‌دیتا از کاربران ایرانی بوده، این‌چنین حمایت کردند و یک‌تنه سایر پیام‌رسان‌های داخلی را به‌خاک نشاندند؟

حال سؤال این است: این اطلاعات خارج‌شده در چه بازه زمانی بوده و این اطلاعات کجا رفته و به‌دست چه کسی رسیده است؟ چرا درحالی‌که سایر پوسته‌های تلگرام فیلتر شدند، این دو پوسته با حمایت نهادهای دولتی توانستند کاربران را به‌خود جذب کنند و حتی مهلت‌های شش‌ماهه و سه‌ماهه به این دو پیام‌رسان دادند تا مستقل شوند که البته نشدند و بدون فیلتر به‌کار خود ادامه دادند و امروز، شرکت گوگل رسماً با نقض حریم خصوصی کاربران، مستقیماً آن‌ها را از روی گوشی‌ها پاک می‌کند. درحالی‌که وزیر ارتباطات با فرار روبه‌جلو می‌خواهد خود را از این فاجعه مبرا کند، چه کسی پاسخگوی اطلاعاتی است که این دو پیام‌رسان جمع‌آوری کرده و حالا هیچ‌کس مسوولیت آن را به‌عهده نمی‌گیرد.

حداقل یکی بیاید و بگوید چه مقدار اطلاعات خارج شده و کجا رفته‌است؟ حال که حریم خصوصی کابران ایرانی این‌قدر راحت نقض می‌شود، آیا وزیر مربوطه پاسخگوی حمایت‌هایی است که از این دو پیام‌رسان می‌کند یا همچنان با انحراف افکار عمومی به‌دنبال پیداکردن عامل تقلب در جشنواره داخلی صداوسیماست؟ به نظر می‌رسد که اینجا پای منافع ملی درمیان باشد و لازم نیست وزرای محترم همانند ماجرای مسدود سازی تلگرام در پی انحراف افکار عمومی باشند شاید لازم باشد کمی جدی تر در این ماجرا اقدام کرد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    3 0
    من از هاتگرام استفاده می کردم و حتی با غیر فعال کردن برنامه گوگل پلی هم این برنامه حذف شد، البته دیگر نصبش نمی کنم
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    1 0
    من به عنوان متخصص این امر از هر دو وزیر توضیح میخوام. مکاتبات و ادله ی گوگل رو بررسی کنید، هر دو وزیر حمایت کرده اند، من منطبق با قوانین کشور به سادگی میتوانم با توسل به قوه قضاییه به علت حریم شخصی خودم از ناظرین حاکمیتی شکایت کنم.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    1 1
    نکته اول: آیا ما برای ایرانیان حریم خصوصی قایل ایم؟ جواب خیر. نکته دوم: آیا کسی مراقب حفاظت از حریم خصوصی است؟ جواب خیر. نکته سوم: آیا کسی که به حریم خصوصی اش تجاوز شده، راه به جایی می برد؟ خیر. پس همان بهتر که چیزی نباشد تا چیزکی به سرقت نرود. چون زورمان به جایی نمی رسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس