کد خبر 954425
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
وزیر خارجه بحرین

متشنج شدن روابط دیپلماتیک میان منامه و بغداد به دنبال توهین اخیر وزیر خارجه بحرین علیه مقتدی صدر بار دیگر نشان داد که «خالد بن احمد آل خلیفه» در این زمینه طلایه دار است.

به گزارش مشرق، آخرین توئیت توهین آمیز وزیر خارجه بحرین باعث به وجود آمدن یک بحران دیپلماتیک میان منامه و بغداد شد. مقتدی صدر رهبر جریان صدر به تازگی با انتشار بیانیه‌ای در خصوص تحولات منطقه خواهان برکناری سران ظالم رژیم آل خلیفه در بحرین شده بود. وزیر خارجه بحرین نیز با انتشار یک پست توهین آمیز علیه مقتدی صدر به این بیانیه واکنش نشان داد.

وزارت خارجه عراق نیز در واکنش به اظهارات وزیر خارجه بحرین درباره رهبر جریان صدر اعلام کرد: از بحرین می‌خواهیم به علت سخنان ناشایست وزیر خارجه این کشور درباره عراق معذرت خواهی کند.

بیشتر بخوانید:

وزارت خارجه عراق همچنین اعلام کرد در این کشور شخصیت‌های برجسته از آزادی بیان برخوردار هستند.

وزیر خارجه عراق نیز دستور احضار سفیر بحرین در بغداد را صادر کرد. در همین راستا، به دنبال اهانت وزیر خارجه بحرین به مقتدی صدر، طرفداران جریان صدر مقابل کنسولگری بحرین در نجف تجمع اعتراضی برگزار کردند.

همچنین قرار است روز یکشنبه ساعت ۱۶ تجمع دیگری مقابل سفارت بحرین در بغداد برپا شود.

در همین ارتباط، ریاست مجلس عراق نیز از وزارت خارجه خواسته تا سفیر بحرین را احضار و مراتب اعتراض عراق به اظهارات وزیر خارجه را به وی تسلیم کند. گروه‌های مختلف عراقی از ائتلاف فتح گرفته تا سائرون با اعلام مخالفت خود با توهین‌های وزیر خارجه بحرین، از مقتدی صدر حمایت کردند.

توهین‌های وزیر خارجه بحرین و انتشار پست‌های مسأله دار از سوی وی چیزی نیست که تازگی داشته باشد. خالد بن احمد آل خلیفه به نوعی در میان مقامات عربی طلایه دار انتشار پست‌های توئیتری توهین آمیز علیه مسئولان کشورهای منطقه به ویژه کشورهای محور مقاومت است.

وزیر خارجه بحرین پیشتر به صورت پی در پی به نیروهای مردمی عراق یا همان حشد شعبی توهین کرده بود که این مسأله خشم نمایندگان پارلمان این کشور را نیز برانگیخت. این مقام بحرینی مدعی شده بود که نیروهای حشد شعبی که نقش بسیار مهمی درحفاظت از امنیت عراق در کنار نیروهای امنیتی این کشور ایفا می‌کنند تروریست هستند!

وی از این حد نیز فراتر رفته و پا را از گلیم خود فراتر برده و به سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نیز توهین کرده بود که این مسأله نیز با واکنش نمایندگان عراقی مواجه شده بود. خالد بن احمد آل خلیفه در حساب توئیتر خود نوشته بود: خداوند به مردم عراق کمک کند، آنان بین آتش تروریسم داعش و قاسم سلیمانی و نیروی بسیج طایفه‌ای (حشد الشعبی) لعنت شده او قرار گرفته‌اند.! سخنان وزیر خارجه بحرین در حالی مطرح می‌شود که ارتش و نیروهای مردمی عراق بارها در عملیات‌های مختلف علیه تروریست‌های تکفیری صف آرایی کردند و در آوردگاه‌های مختلف آنها را شکست دادند.

این مقام بحرینی در حال توهین‌های خود را روانه مسئولان کشورهای منطقه که در محور مقاومت ایستاده اند می‌کند که منامه سابقه طولانی در حمایت از تروریست‌ها تکفیری در کارنامه خود به ثبت رسانده است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس میلیاردها دلار سلاح و مهمات در اختیار تروریست‌های تکفیری قرار دادند تا عراق، سوریه، یمن و لبنان را تجزیه کنند درحالی که اقدامات جبهه مقاومت از عملیاتی شدن طرح آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس جلوگیری کرد. حضور سردار سلیمانی در عراق به عنوان مستشار نظامی باعث خنثی شدن نقشه‌های آمریکا و مزدوران تروریست آنها در راستای گسترش نفوذ داعش شده است. «حنان فتلاوی» نماینده مجلس عراق، در پاسخ به این اظهارات توهین آمیز وزیرخارجه بحرین در توئیتر خود نوشت: ای خالد، لعنت شده کسی است که از داعش پشتیبانی و از آن دفاع می‌کند؛ نه کسی که با آن می‌جنگد.

وزیر خارجه بحرین، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان را نیز از توهین‌های خود بی نصیب نگذاشته و او را با الفاظی رکیک و به دور از ادب و اخلاق خطاب قرار داده است. وزیر خارجه بحرین در اقدامی به دور از اخلاق، شرع و عرف، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان را با الفاظی بسیار توهین آمیز خطاب قرار داد.

خالد بن احمد آل خلیفه بارها با انتشار پست‌های توئیتری سخنان بسیار تندی را علیه کشورمان و مواضع مقتدرانه ایران در منطقه و جهان مطرح کرده است. وی حتی یک درگیری توئیتری با محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز داشته است. ظریف با انتشار عکسی از ترامپ و مشاورانش در حساب کاربری خود در توئیتر، سیاست‌های آمریکا در منطقه را شکست‌خورده خواند. وزیر خارجه بحرین نیز در مقام حمایت از آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور برآمده و با انتشار تصویری از رئیس جمهور سابق ایران به ظریف پاسخ بی ادبانه ای داد.

مجیز گویی های وزیر خارجه بحرین تنها در حمایت از مقامات آمریکایی مطرح نشده بلکه وی به تازگی با انتشار یک پست توئیتری در حمایت از محمد بن سلمان ولی عهد عربستان موجی از تمسخر را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

وزیر خارجه بحرین تصویری از ولیعهد سعودی بر فراز دیوار چین را منتشر کرد و زیر آن نوشت: چین دیوار خود را دارد و محمد (محمد بن سلمان) هم برای ما دیواری است!

در هر صورت باید گفت که وزیر خارجه بحرین در کنار دیگر مسئولان کشورهای دیکتاتور عربی در حوزه خلیج فارس هر زمان که حرف و یا موضعی به مذاقشان خوش نیاید نه در مقام پاسخگویی به آن موضع از طریق منطقی بلکه در مقام توهین به طرف مقابل بر می آیند که این مسأله اگر چه در مقیاس کوچک اما بیانگر عمق سیاستهای این کشورها در قبال دیگر مسائل منطقه و نحوه برخورد و تعامل با آنها است.

جدای از این مسأله، باید به این نکته نیز دقت داشت که بحرین در سایه نبود آزادی بیان و حقوق بشر در این کشور و سرکوب هر نظر مخالف مواضع سران رژیم آل خلیفه عادت به شنیدن صدای مخالف هرچند از سوی مسئولان و یا شخصیت‌های دیگر کشورها را نداشته و سریعاً در مقام توهین به نظرات مخالف خود بر می آیند چه بسا اگر این افراد در بحرین بودند توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت و محاکمه می‌شدند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    30 0
    برو گاو شیر ده.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    16 0
    بن سلمان دیوار این احمق است ؟ نتیجه میگیریم که این خوک فربه جیره خوار گاو شیرده است خوک و گاو
  • BE ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    13 0
    آل طویله
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    4 1
    صدر که با ما دوستیم انقد تند برخورد میکنه کلا ادم نورمالی نیست
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    5 0
    این همونی نیست که میگن خاشقچی رو خورده
  • علی1080 IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    1 0
    من نمیدونم چرا ایران برای برگردوندن بحرین به کشور مادریش هیچ اقدامی نمیکنه.. وقتی روسیه کریمه رو از اوکراین میگیره، وقتی اسکاتلند توان جدا شدن از بریتانیا رو داره، و چندین نمونه دیگه.. پس ما هم میتونیم بحرین عزیز رو به سرزمین مادری و آبا و اجدادیش برگردونیم.
  • US ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
    1 0
    هیچ وقت ادم نمی شوید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس