کد خبر 953987
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
بشار الجعفری نمایه

بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: تحریم های آمریکا و اروپا علیه سوریه غیرقانونی است و این دو طرف، تروریسم سیاسی و اقتصادی علیه سوریه اعمال می کنند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل، در پایان نشست آستانه گفت: تحریم های آمریکا و اروپا علیه سوریه غیرقانونی است و این دو طرف، تروریسم سیاسی و اقتصادی علیه سوریه اعمال می کنند.

بیشتر بخوانید:

«تهران - مدیترانه» جاده‌ای که اقتصاد جهانی را دگرگون می‌کند + نقشه میدانی و عکس

نبرد سنگین ارتش سوریه با داعش در دیرالزور


نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: ترکیه به تعهدات خود در ادلب عمل نکرده است. دولت های غربی حاضر نیستند خانواده های داعش از اتباع این کشورها را تحویل بگیرند. این دولت های غربی بودند که تروریست های داعش را به سوریه می فرستادند.



اشغالگری ترکیه بدتر از اشغالگری اسرائیل است

نماینده سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت این کشور در گفتگوهای آستانه تاکید کرد ترکیه مساحتی به وسعت چهار برابر جولان اشغالی را در شمال سوریه اشغال کرده است و از این رو اشغالگری آنکارا بدتر از اشغالگری اسرائیل است.


بشار جعفری, رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به دور دوازدهم نشستهای آستانه درباره سوریه در نور سلطان پایتخت قزاقستان, در کنفراسی خبری گفت: دور دوازدهم گفتگوهای آستانه را به پایان رساندیم و لحظاتی پیش متن بیانیه پایانی را شنیدیم. بیانیه پایانی حاوی بندهای مهم و مثبتی است و برخی از این بندها برای اولین بار است که در بیانیه پایانی مطرح می شود, بویژه اشاره به مخالفت شرکت کنندگان در آستانه با تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه که افترا, فریبکاری, خلاف قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد است. این بند جدیدی است که برای اولین بار در بیانیه پایانی یکی از گفتگوهای آستانه آورده می شود.


بشار الجعفری افزود: برنامه کاری این دور از گفتگوها, بند ثابتی را که از همان ابتدا برای به ثمر رساندن آن تلاش کردیم, همچنان به قوت خود باقی ماند و آن, بند مبارزه با تروریسم است. البته این بند, به خودی خود, خودش را تحمیل می کند, حتی در صف کسانی که برای سالها ادعا داشتند چیزی به اسم تروریسم در سوریه وجود ندارد و شما به خوبی آن اصطلاحات را که هر از گاهی اینجا و آنجا مطرح می شد, به خوبی به یاد می آورید تا این تروریسم را با اصطلاحات دروغین و نادرست بخوانند, مانند مخالفان میانه رو یا مخالفان مسلح میانه رو؛ اما امروز این ادعاها در برابر عمل انجام شده قرار گرفت و اکنون همه به وجود ترورسیم مسلح در سوریه که مورد حمایت برخی طرفهای بین المللی است, اذعان دارند.

وی افزود: البته این مسئله در گزارشهای تهیه شده توسط کمیته های فرعی شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک درباره مبارزه با تروریسم آورده شده است, بنابراین حتی اعضای شورای امنیت از جمله آمریکایی ها و انگلیسی ها و فرانسوی ها و غیره, در نهایت به وجود تروریسم در سوریه اذعان کردند و به همین علت بود که از زمان آغاز جنگ تروریستی علیه سوریه, شورای امنیت حداقل هفت قطعنامه درباره مبارزه با تروریسم صادر کرد. بنابراین این اقدامات بی جهت و بی دلیل نبوده است, بلکه دیدگاه دولت سوریه را تایید می کند.

وی در ادامه گفت: تروریسم امروز, ویژگی های مختلفی دارد, تروریسم مسلح که همگی آن را به خوبی می شناسید و تروریسمی است که در بسیاری از نقاط جغرافیایی سوریه همچنان فعال است. همچنان تروریسم داعش وجود دارد, به رغم اینکه آمریکایی ها و دیگران ادعا می کنند داعش از بین رفته است؛ آنها می گویند داعش را ریشه کن کرده اند, اما این حرف درستی نیست و ارتش عربی سوریه و نیروهای همپیمان با بقایای داعش در سوریه می جنگند. بر اساس آن بحرانهای دیگری نیز بوجود آمد, از جمله مخالفت کشورهای غربی با پذیرش اتباع خود که در صف گروه تروریستی داعش می جنگیدند. در این راستا, دولتهای غربی به دنبال این بودند که سوریه, دو بار قربانی شود, یک بار قربانی تروریسم عناصر داعش که به کشور ما فرستادند و یک بار قربانی تروریسم بقایای این افراد یعنی زنان و کودکان آنها؛ به این معنا که آنکه داعش را اولین بار برای ما صادر کرد, همچنان در حال صادر کردن داعش است اما نسخه بروز شده آن را. تروریسم مسلحانه دیگری در ادلب وجود دارد و آن تروریسمی است که همه آن را می شناسند و به آن اذعان دارند, حتی آنهایی که در نشستهای آستانه شرکت کرده اند از جمله هیئت اعزامی ترکیه؛ زیرا هیئت اعزامی ترکیه اذعان دارد که ۸۵ درصد از تروریستهای حاضر در ادلب از اعضای هیئت تحریر الشام هستند و چه کسی از هیئت تحریر الشام و دیگر گروه ها مانند جیش العزه حمایت می کند؟ دستگاه اطلاعاتی و مقامات ترکیه از گروه های تروریستی در ادلب حمایت می کنند و این گونه ای دیگر از ترورسیم است و تروریسم داعش را تکمیل می کند. بنابراین اشکال بزرگی در نشستهای آستانه وجود دارد و آن این است که آنچه در بیانیه پایانی می آید, با موافقت هیئت اعزامی ترکیه همراه می شود, اما در میدان پیاده سازی نمی شود.

وی افزود: نشانه آن هم این است که در نشست آستانه ۴, توافق کردیم طرف ترکیه ای جداسازی گروه های تروریستی و گروه های مسلح میانه رو را تضمین کند و همچنین به بیرون کردن گروه های تروریستی از ادلب پایبند باشد. تعهدات دیگری نیز وجود داشت مانند بازگشایی آزادراه بین المللی که حلب را به ادلب و دمشق متصل می کند, اما همه اینها اجرا نشد. تا اینکه به نشست سوچی در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۸ بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان, همتای ترکیه ای او رسیدیم, جایی که به شکل روشن توافق شد طرف ترکیه ای تعهد دهد گروه های تروریستی مسلح را ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر به سمت غرب عقب بکشد تا آزادراه بین المللی حلب - ادلب - دمشق بازگشایی شود و این منطقه با عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری از وجود تروریستها پاک شود. این توافق بین روسیه و ترکیه بود اما ترکیه آن را اجرا نکرد. همچنین ترکیه تعهد دیگری درباره ادلب در نشست یازدهم آستانه داشت مبنی بر اینکه تروریستهای مسلح را از ادلب خارج کند, اما این تعهد نیز به سرانجام نرسید. در نتیجه برای همین بود که گفتم آنچه در بیانیه پایانی نشستهای آستانه می خوانیم و طرف ترکیه ای نیز با آن موافقت می کند, در عمل اجرا نمی شود».


نماینده سوریه در نشستهای آستانه افزود: «شکل دیگری از تروریسم نیز وجود دارد و آن تروریسم اقتصادی است و خود انواع مختلفی دارد. مهمترین آن, تشدید اعمال تدابیر ظالمانه و یکجانبه اقتصادی است؛ در اینجا بار دیگر تاکید می کنم که به این اقدامات, تحریم نمی گویم زیرا منشور سازمان ملل, هرگونه تحریمی را که شورای امنیت سازمان ملل آن را وضع نکرده باشد, مخالف قوانین بین المللی می داند و سوریه نیز در فهرست تحریمهای شورای امنیت نیست, بنابراین همه اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا, تدابیر ظالمانه و یکجانبه اقتصادی نامیده می شود و از اصطلاحی که سازمان ملل استفاده می کند, کاملاً واضح است که این تدابیر, ظالمانه و غیرقانونی است. از این رو تدابیر آمریکا و اتحادیه اروپا علیه سوریه, تروریسمی اقتصادی است و با تروریسم مسلحانه ای که درباره آن صحبت کردیم, برابری می کند.

وی افزود: همچنین تروریسم دیپلماتیک و سیاسی نیز وجود دارد و آن دعوت به برگزاری دهها نشست درباره سوریه در شورای امنیت است؛ نشستهایی رسمی, غیررسمی, حاشیه ای و غیره. این یکی از انواع فشارهای سیاسی و دیپلماتیک است که گاهی می توان به آن تروریسم سیاسی و دیپلماتیک گفت. از این رو در این دور از گفتگوها اصرار داشتیم که مسئله ادامه مبارزه با تروریسم, بندی اصلی در برنامه کاری باشد و در این زمینه موفق شدیم. امیدواریم این بار این بندها به اجرا درآید بویژه از سوی طرف ترکیه ای, زیرا معضل موجود در آستانه, عدم تعامل جدی ترکیه برای اجرای تعهدات خود در قبال قزاقستان و دو کشور ضامن دیگر یعنی روسیه و ایران است.


بشار الجعفری در ادامه اشاره کرد: مسئله دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم, حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه است. منظور من از نیروهای خارجی, نیروهای آمریکایی و همپیمانان آن یعنی نیروهای فرانسوی و انگلیسی و همچنین نیروهای ترکیه در شمال سوریه است. این مسئله نیز نقض آشکار قانون بین المللی و منشور سازمان ملل است, زیرا دولت سوریه این نیروها را دعوت نکرده است. همه نیروهایی که بدون درخواست دولت سوریه وارد خاک این کشور شده اند, نیروهایی غیرقانونی هستند و باید از کشور خارج شوند.

وی افزود: امروز طرف ترکیه ای, حداقل شش هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه را اشغال کرده است, مناطقی در شمال سوریه مانند عفرین, جرابلس و دیگر شهرها علاوه بر ادلب؛ به این معنا که امروز ترکیه در رابطه با مناطقی که از ما اشغال کرده است, چهار برابر از اسرائیل بدتر است, یعنی ترکیه امروز چهار برابر مساحت جولان را که در اشغال اسرائیل قرار دارد, اشغال کرده است. بنابراین اشغالگری ترکیه برای سوریها, چهار برابر بدتر از اشغالگری اسرائیل است و این نکته مهمی است که همه باید آن را درک کنند. من در اینجا کسی از مقامات ترکیه ای را متهم نمی کنم بلکه فقط به توصیف واقعیتها می پردازم و اگر حرف من نادرست است, رئیس هیئت اعزامی ترکیه بیاید و بگوید که ما حتی یک کیلومتر از خاک سوریه را نیز اشغال نکرده ایم و آن را برای ما اثبات کند. یک روز می آیند و می گویند می خواهند در شمال سوریه, منطقه امنی در غرب فرات ایجاد کنند, سپس می گویند منطقه امنی در غرب و شرق فرات, سپس می گویند با آمریکاییها برای ایجاد منطقه امن در طول مرز سوریه و ترکیه توافق خواهیم کرد و پس از آن, امروز اقدام به ساخت دیواری به طول هفتاد کیلومتر در جنوب منبج می کنند تا این شهر را از حلب جدا کنند و همانطور که می دانید مقامات ترکیه اکنون دانش آموزان سوری در شمال سوریه را مجبور به آموزش به زبان ترکی بر اساس برنامه تحصلی ترکیه کرده و پرچم ترکیه را برافراشته اند و از پول ترکیه استفاده می کند,

جعفری افزود: همه اینها را چه می گویید؟ پاسخ به این سوال را به شما واگذار می کنم. بر اساس آخرین اطلاعات امنیتی که بدست آوردیم, متوجه شدیم ترکیه دهها موشک انداز در اختیار افراد مسلح قرار داده و علاوه بر آن مقادیری مواد شیمیایی در چند منطقه از ادلب انبار کرده است تا از آن علیه ارتش سوریه و غیرنظامیان استفاده کند و سپس دولت سوریه را به استفاده از آن متهم کند و این همان سریال هالیوودی است که چند سالی است آن را می سازند. قصد آنها از این کار تحریک سازمان ملل و جریحه دار کردن احساسات افکار عمومی و تکرار اقداماتی است که پیش از این در غوطه, خان العسل و خان شیخون انجام داده بودند.

هرگز اجازه تجزیه سوریه را نخواهیم داد


رئیس هیات سوریه در گفتگوهای "آستانه " با متهم کردن آمریکا به حمایت از گروههای ترویستی و تلاش برای تجزیه سوریه فاش کرد دستگاه اطلاعاتی ترکیه چند روز پیش جلسه ای را برای گروه های تروریستی در شمال سوریه برگزار کرده است.


بشار الجعفری گفت: اوضاع ادلب یکی از مهمترین محورهای مذاکرات این دوره در آستانه بود, البته ما در دیدارهای خود با دو ضامن ایرانی و روس و همچنین گفتگوهایمان با نمایندگان میزبان (قزاقستان) درباره این موضوع بحث کردیم, زیرا ما در دمشق از ابعاد سیاست آمریکا که همسو با سیاست ترکیه است, آگاهیم. همه می دانند چه کسی از جبهه تحریر الشام یا جبهه النصره - یا اگر بخواهیم به اصل آن بازگردیم - القاعده, حمایت می کند.


وی افزود: چند روز پیش دستگاه اطلاعات ترکیه جلسه ای را با حضور همه این گروه ها از جمله جبهه تحریر الشام و دیگر گروه ها مانند جیش العزه در شهر اطمه (واقع در استان ادلب) در مرز سوریه و ترکیه برگزار کرد و دستوراتی برای این گروه های تروریستی درباره چگونگی برخورد با اقدامات احتمالی ارتش سوریه در تلاش برای آزادکردن ادلب, صادر کرد. بنابراین چه کسی حامی این گروه های تروریستی است؟ پاسخ این سوال آسان است. البته معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز درباره اقدامات آمریکا در شمال سوریه هشدار داده بود و ما نیز چنین هشداری داده بودیم و همه از وجود نقشه هایی آمریکایی در این باره اطلاع دارند. البته دولت سوریه به هیچ وجه اجازه تجزیه این کشور را نخواهد داد. این تنها یک خط قرمز نیست بلکه از نظر ما دهها هزار خط قرمز است. دولت سوریه اجازه اجرای چنین سیاستهایی را که مغایر با قانون بین المللی است نخواهد داد.


جعفری افزود: درباره الرکبان نیز باید بگویم وقتی نزدیک به دو ماه پیش, دومین کاروان کمکهای بشردوستانه را به الرکبان فرستادیم, نمایندگان بخش فعالیتهای بشردوستانه سازمان ملل اقدام به نظرسنجی کردند, یعنی با غیرنظامیان حاضر در اردوگاه الرکبان در تنف مصاحبه کردند و از ۵۰ هزار غیرنظامی حاضر در این اردوگاه پرسیدند چه می خواهید؟ معاون نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در نشست شورای امنیت, گفت ۹۵ درصد از آنهایی که نظراتشان گرفته شد, گفتند ما می خواهیم به داخل خاک سوریه و مناطق تحت تسلط حکومت سوریه بازگردیم. به این معنا که ۹۵ درصد از غیرنظامیان الرکبان, گروگان اشغالگران آمریکایی هستند و آمریکاییها اجازه بیرون رفتن آنها را از الرکبان نمی دهد, چرا؟ تا از آنها به عنوان گروگان استفاده و از دولت سوریه باجگیری کند.


وی درباره اینکه آیا هر یک از بیانیه های آتی نشست آستانه, درباره تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک سوریه سخن خواهد گفت یا خیر, گفت: «بیانیه این دوره به مسئله جولان پرداخت, یعنی بند جدیدی درباره جولان اضافه شد و وقتی حاضران در آستانه بر سوری بودن جولان اشغالی تاکید می کنند, این مسئله نه تنها درباره آمریکا بلکه درباره اسرائیل نیز صدق می کند. با این حال, موضوع اسرائیل مسئله ای نیست که در دستور کار گفتگوهای آستانه باشد و در این باره در سازمان ملل بحث می کنیم».

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس