کد خبر 953667
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴
***

کشف تیم جاسوسی امارات در ترکیه که قصد اقدامات خرابکارانه و سرقت اطلاعات هدفمند را داشتند، نشان از تیرگی و تنش بیش از پیش در روابط دو کشور دارد.

به گزارش مشرق، نیروهای امنیتی ترکیه در روز شنبه گذشته از دستگیری دو جاسوس وابسته به دستگاه امنیتی امارات متحده عربی خبر دادند.

دادستانی ترکیه اعلام کرده است که این دو نفر به نام‌های «سامر سمیح شعبان» (۴۰ ساله) و «زکی یوسف حسن» (۵۵ ساله) دو فلسطینی هستند که تلاش داشتند اطلاعات هدفمند سیاسی و نظامی ترکیه را بدست آوردند.

بیشتر بخوانید:

به نوشته وبسایت شبکه «تی.آر.تی» عربی، تحقیقات دادستانی عمومی استانبول نشان می‌دهد که هر دو آن‌ها به «محمد دحلان» از سران سرشناس جنبش فتح فلسطین که در امارات به سر می‌برد مرتبط هستند و از او دستور گرفته‌اند و شواهدی مبنی بر حضور آن‌ها در کودتای ژوئن ۲۰۱۶ ترکیه نیز وجود دارد. هر دوی آن‌ها به ارتباطشان با دستگاه اطلاعاتی و امنیتی امارات اعتراف کرده‌اند.

طبق تحقیقات سازمان امنیت ترکیه، «سمیح شعبان» سال ۲۰۰۸ پس از درگیری میان فتح و حماس از غزه به استانبول رفت و حساب‌های بانکی و ایمیل‌هایش نشان از ارتباط او با «محمد دحلان» دارد.

«زکی یوسف» نیز از مقامات عالی‌رتبه سابق سازمان امنیت فلسطین یعنی زمانی که «محمد دحلان» ریاست آن را بر عهده داشت، محسوب می‌شود. او پس از بازنشستگی به بلغارستان رفته و از آن‌جا همراه خانواده‌اش به استانبول نقل مکان کرده است.

اما «محمد دحلان» کیست؟ فردی که در میان فلسطینیان آوازه خوشی نداشته و او را به عنوان فردی که سال‌ها در خدمت منافع اسرائیل کار کرده، می‌شناسند. دحلان رئیس سابق دستگاه امنیت تشکیلات خودگردان است و پس از آنکه به جاسوسی برای اسرائیل، اختلاس مالی و دست داشتن در ترور «یاسر عرفات» متهم شد، به امارات فرار کرد. جنبش فتح نیز در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵ به طور رسمی عضویت او در این جنبش را لغو کرد.

طبق نوشته پایگاه میدل ایست اونلاین، کشورهای امارات، مصر و اردن تلاش می‌کنند پس از مرگ «محمود عباس»، «محمد دحلان» را به جانشینی او بگمارند. شبکه تی آر تی «محمد دحلان» را مشاور «محمد بن زاید» ولی‌عهد امارات معرفی کرده است.


 

«محمد دحلان»


 

محمد دحلان در کنار «محمد بن زاید»

دادستانی استانبول در گزارش خود آورده است که دو جاسوس بازداشت شده مأموریت داشتند تا فعالیت‌های جنبش حماس و فتح را در ترکیه رصد کرده و اسامی اعضای این دو جنبش و مسئولیت‌هایشان را بدست آورند. مأموریت دیگر آن‌ها رصد کمی و کیفی فعالیت اخوان‌المسلمین در ترکیه بود. جنبشی که امارات متحده عربی به شدت با آن سر ستیز دارد.

آن‌ها همچنین در پی ایجاد و سازماندهی مخالفان دولت اردوغان بوده و در شهرهای آنکارا، استانبول، دیاربکر و ازمیر با اشخاص معارض دولت دیدارهایی داشته و به مدت شش ماه تحت نظر سازمان اطلاعات ترکیه (میت) بوده‌اند.

دستگاه اطلاعاتی ترکیه اعلام کرده است که پس از دستگیری از مخفیگاه آن‌ها یک کیف انفجاری کشف و ضبط کرده و اعتراف کرده‌اند که هدفشان انفجار در میان حجاجی بوده که قصد عزیمت به حج را داشتند.

روابط میان ترکیه و امارات هیچ زمانی تا بدین سطح تیره نبوده است. رقابت سرسختانه طرفین این روزها در لیبی و سودان و الجزایر قابل مشاهده است. با کشف این تیم جاسوسی کاملاً عیان است که رقابت میان ابوظبی و آنکارا و در سطح وسیع‌تر رقابت محور ترکی –قطری با محور سعودی وارد فاز تنش شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    2 4
    ترکیه در لیبی و سودان و... خدش چه غلطی مبکنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس