محمد دهقان

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: در دیداری که با آیت‌الله رئیسی داشتیم، وی با درخواست انتشار علنی احکام قضایی موافق است.

به گزارش مشرق، محمد دهقان با اشاره به دیدار کمیسیون قضائی مجلس با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه گفت: انتشار علنی احکام قضائی یکی از درخواست‌های مهمی بود که آقای رئیسی نیز اعلام کرد با این موضوع موافق است.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: من معتقدم اگر قوه قضائیه بخواهد نسبت به سالم سازی فضای قوه قضائیه و بالا رفتن اعتماد مردم به این قوه با سرعت مناسبی اقدام کند باید احکام قضائی قضات منتشر شود. اگر ملاحظه‌ای مبنی بر عدم انتشار اسامی طرفین دعوا وجود دارد، قوه قضائیه می‌تواند اسامی افراد را حذف کرده و احکام را منتشر کند تا مشخص شود قاضی فرد با سوادی است و آیا احکام متقنی صادر می‌کند یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

دهقان: آمریکایی‌ها می‌خواهند انتقام شکست خود را در منطقه از سپاه بگیرند

وی با بیان اینکه آقای رئیسی موافقت خود را با این درخواست اعلام کرد گفت: اگر لازم باشد طرحی نیز در این خصوص آماده می‌شود تا قوه قضائیه موظف شود تمامی احکام دادگاه‌ها را منتشر کند.

دهقان ادامه داد: در این صورت قضات در صدور رأی دقت بیشتری می‌کنند و رأی‌شان مورد نقد مردم و بویژه حقوقدان‌ها قرار می‌گیرد، این موضوع موجب می‌شود از برخی زد و بندهای احتمالی جلوگیری و با آن مقابله شود.

نماینده مردم طرقبه و چناران اظهار داشت: در این دولت بزرگترین مفاسد اقتصادی در طول تاریخ انقلاب در سه زمینه اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی در روند واگذاری‌ها ده‌ها هزار میلیارد تومان ثروت مردم را به افراد متخلف واگذار کرد، ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد و نهادهای نظارتی در این زمینه گزارش‌های دقیقی دارند. نمایندگان مجلس نیز متوجه تخلفات وسیعی که در زمینه خصوصی سازی رخ داده است، شده اند.

دهقان واگذاری نیشکر هفت تپه خوزستان، ماشین سازی تبریز، پالایشگاه نفت کرمانشاه، آلومینیوم المهدی، هپکو و کشت و صنعت مغان را از مصادیق بارز تخلفات در خصوصی سازی‌ها خواند و گفت: گزارش تخلفات سازمان خصوصی سازی در واگذاری این شرکت‌ها هر کدام به صورت مستقل بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی در صحن مجلس مطرح شده و به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

وی تأکید کرد: قوه قضائیه به عنوان مسئول احیای حقوق عامه و تحقق عدالت باید پرچم دار مقابله با فساد و ضایع شدن اموال ملت باشد.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در دیدار با آقای رئیسی بر این موضوع تأکید و اصرار شد و ما منتظر گام‌های عملی قوه قضائیه در مبارزه با مفاسد هستیم.

دهقان افزود: اگر همه مفاسد اقتصادی در کشور از ابتدای انقلاب تا امروز را جمع کنیم، شاید به اندازه مفاسد سازمان خصوصی سازی در واگذاری‌ها در چند سال اخیر نباشد.

دهقان اظهار داشت: برداشت من از دو جلسه‌ای که تا امروز با رئیس قوه قضائیه داشتیم، این است که ایشان اراده ورود به این عرصه را دارد و تلاش دارد با چشم باز، وارد این حوزه شود.

نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تردیدی وجود ندارد که ساختارهای موجود قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، پاسخگو نیست، گفت: با توجه به امیدی که ملت ایران به حضور آقای رئیسی در قوه قضائیه دارند و با توجه به بی‌اعتمادی که بین مردم به واسطه این حجم از فساد ایجاد شده است، قوه قضائیه باید وارد شود و اعتماد عمومی را بازسازی کند.

دهقان با اشاره به برخی توجیهات مبنی بر اینکه با فساد باید برخورد کرد و نباید فساد را برای عموم بیان کرد، افزود: این نکته در صورتی که با فساد برخورد شود و اراده جدی و تشکیلات ویژه برای مبارزه با فساد وجود داشته باشد، درست است اما پنهان کردن مسائل مربوط به فساد در داخل کشور، مقدور و مطلوب نیست.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یک جامعه شفاف، مردم و رسانه‌ها متوجه فساد می‌شوند. از منظر امر به معروف و نهی از منکر نیز افرادی که اعتقاد به مبارزه با فساد دارند، فساد را فریاد می‌کشند.

وی تأکید کرد: در کشور ما ثابت شده است که پرونده‌های مبارزه با فساد در صورتی به نتیجه رسیده است که افکار عمومی پای کار بیایند. مطالبه افکار عمومی، مهم و به نفع قوه قضائیه است.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: مطرح شدن پرونده‌های فساد در افکار عمومی برای قوه قضائیه فرصت است. قوه قضائیه بدون پشتیبانی افکار عمومی، نمی‌تواند در مبارزه با فساد اقتصادی موفق شود بنابراین طرح فساد در رسانه‌ها، فرصتی برای قوه قضائیه ایجاد می‌کند که با پشتیبانی افکار عمومی، به جنگ با فساد بروند زیرا در فساد پای افراد قدرتمند در میان است.

عضو کمیسیون قضائی مجلس اظهار داشت: در جلسه با رئیس قوه قضائیه برخی اعضای کمیسیون، با توجه به طرح ۵۱ ماده‌ای مبارزه با فساد که قبلاً در کمیسیون قضائی تصویب شده بود بر ضرورت وجود متولی مشخص جهت مبارزه با فساد اقتصادی در حوزه‌های مختلف تأکید داشتند و خواستار اهتمام جدی در این زمینه بودند و رئیس دستگاه قضا نیز عنوان کرد که چنانچه سازوکار فعلی قوه قضائیه پاسخگوی نیاز برای مبارزه با فساد نباشد، قوه قضائیه در اولین فرصت چه از طریق حمایت از طرح مذکور چه با اتخاذ تصمیم درون قوه‌ای سازوکار جدیدی را برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.

دهقان خاطرنشان کرد: آیت‌الله رئیسی عنوان کرد که کار تدوین آئین‌نامه قانون رسیدگی به اموال مسئولان (از کجا آورده‌ای؟) در حال انجام است و تدوین آن به زودی به پایان خواهد رسید و ابلاغ خواهد شد و اگر نقصی در قانون وجود دارد، دلیلی بر عدم اجرای آن نیست.

رئیس قوه تاکید داشت: تدوین و تصویب ۶۰ آئین نامه از قوانین مصوب در دستور کار است که امیدوار بودند حداکثر ظرف ۴ ماه آینده آنها را نهایی و ابلاغ کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • amin3d IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    2 2
    به قرآن دروغه ! به والله دروغه ! به این سوی چراغ دروغه ! میگی نه ؟ از 118 بپرسین خوب !
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    3 1
    این دولت آدم رو یاد مثلی میندازه که میگفت آی دزد آی دزد بعد !!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    0 0
    یادش بخیر رفته بودم زیارت اینم اونجا بود
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    4 1
    قانون از کجا آورده ای که اول از همه یقه خودتون و بچه هاتون رو میگیره!
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    5 1
    با فساد در همه جا و در همه دولتها و چه بیرون از دولت باید برخورد بشه! اصولگرا و اصلاح طلب هم نداره! همه چیز رو جناحی نکنید!
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    0 0
    لطفا تكليف هيولاي اجاره خانه را روشن كنيد مردم را آواره نكنيد بعد به آن كار ها برسيد چند سال پيش گفتيد كه اين از كجا ... منسوخ شده ! الكي مردم را دلخوش نكنيد
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    3 0
    قوه قضاییه باید خِفت رییس سازمان خصوصی سازی رو بچسبه و محاکمه اش کنه . بسیار فساد و زد و بند کرده
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    2 0
    تکلیف اختلاس های کلان و دزدی ها چی شد ؟؟؟ چرا با این مفسدین فی الارض برخورد نمی کنند؟
  • DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
    6 0
    قانون (از کجا آورده‌ای؟) به زودی ابلاغ خواهد شد// دیگه خیلی دیر شده بایستی قانون (دیگه از کجا که نیاورده‌ای؟ یا قانون دیگه از کجاها میخوای بیاری) ابلاغ شود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس