کد خبر 952628
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
عطارد

محققان در جدیدترین تحقیق‌های خود به جنس عطارد به ویژه هسته داخلی آن پی بردند.

به گزارش مشرق، برای تشخیص اینکه هسته عطار از چه موادی تشکیل شده است دانشمندان با مطالعاتی متفاوت بیش از همه به چرخش و گرایش سیاره توجه داشته‌اند.

دانشمندان هسته عطارد را به گلوله توپی تشبیه کردند که ۸۵ درصد حجم آن را فلز تشکیل می‌دهد، این هسته عظیم در مقایسه با سیاره‌های سنگی دیگری که در منظومه ما قرار دارد بسیار جذاب است.

بیشتر بخوانید:

یافته‌های مربوط به هسته داخلی جامد عطارد حکایت از آن دارد که بخش درونی عطارد همچنان فعال بوده و این به دلیل هسته ذوب شده این سیاره است؛ عاملی که به تضعیف میدان مغناطیسی نسبت به زمین منجر می‌شود. در این بین بخش داخلی عطارد با سرعتی بیشتر نسبت به سیاره ما سرد شده است و به ما کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنیم که زمینه‌های مغناطیسی زمین چگونه تغییر پیدا خواهد کرد.

فضاپیمای مسنجر در ماه مارچ ۲۰۱۱ با گردش در اطراف عطارد، پس از ماموریت چهار ساله خود در آن حوالی سرانجام در آپریل ۲۰۱۵ به سطح این سیاره رسید، طی این دوره دانشمندان از یافته‌های رادیویی مسنجر برای تشخیص ناهنجاری‌های گرانشی عطارد و حل چرخش قطبی که به آن‌ها اجازه می‌داد تا جهت گیری ستاره را درک کنند، استفاده کردند.

چرخش هر سیاره روی محور افقی که به عنوان قطب شناخته شد، بود، چرخش‌های عطارد بسیار آرامتر از زمین برآورد شده و هر طول روز آن حدود ۵۸ روز زمین است.

یافتن سرنخ‌هایی برای آشنایی با ساختار داخلی سیارات

دانشمندان اغلب از تغییرات بسیار کوچک برای یافتن سرنخ‌هایی درباره ساختار داخلی سیارات استفاده می‌کنند، در سال ۲۰۰۷ مشاهدات رادار از زمین تغییرات کمی را در چرخش عطارد نشان داد که به نام LIBRATION معروف است و اثبات می‌کند هسته سیارات باید حالتی بین مایع و مذاب داشته باشند، اما با وجود این مشاهدات نرخ چرخش به تنهایی برای اندازه‌گیری و بررسی جنس هسته داخلی کافی نیست و دانشمندان معتقدند که هسته جامد نمی‌تواند در زیر بافت نرم ایجاد شود.

همانطور که مسنجر حول عطارد گردش می‌کند به تدریج طبق ماموریت خود به سطح این سیاره نزدیک می‌شود و دانشمندان قادر می‌شوند گرانش فضاپیما را ثبت کنند؛ ساختار متراکم این سیاره به تغییراتی بسیار کوچک، اما نافذ در چرخش فضاپیما منجر می‌شود.

در بخش‌های دیگر این ماموریت فضاپیمای مسنجر طی یک سال حدود ۱۲۰ مایل بالای سطح سیاره و کمتر از ۶۵ مایل در طول این سیاره پرواز کرده است.

مدارهای نهایی کم ارتفاع بهترین داده‌ها را برای تیم تحقیقاتی این پروژه در نظر گرفته‌اند که دقیق‌ترین یافته‌ها را در ساختار داخلی عطارد نشان می‌دهد.

تبدیل یافته‌های فضاپیما به داده‌های کامپیوتری

محققان یافته‌های حاصل از فضاپیمای مسنجر را به یک برنامه پیشرفته کامپیوتری تبدیل کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با تنطیم پارامترها، ابعاد ساختار داخلی عطارد را مطابق با چرخش و حرکت فضاپیما محاسبه کنند.

نتایج یافته‌ها نشان می‌دهد عطارد باید یک هسته بزرگ و جامد داخلی داشته باشد؛ این ساختار جامد با هسته آهنی ۱۲۶۰ مایل پهنا داشته و تقریباً نیمی از هسته عطارد را تشکیل می‌دهد، در مقابل هسته جامد زمین حدود ۱۵۰۰ مایل پهنا دارد و کمی بیشتر از یک سوم هسته این سیاره را شامل می‌شود.

دانشمندان همچنین برای شناخت ساختار داخلی عطارد اطلاعات در زمینه‌های زمین سنجی، زمین شیمی، چرخش مکانیکی و گرانشی مورد بررسی قرار دارند؛ طبق یافته‌های محققان برای آشنایی بیشتر درباره عطارد باید بیشتر به آن نزدیک شد.

اندازه گیری دقیق گردش و گرانش عطارد به آسانی شناخت این مولفه‌ها در زمین نیست و یافته‌های جدید درباره عطارد عملاً از سوی آرشیوهای مربوط به فضاپیمای مسنجر تصدیق می‌شود.

هر یافته جدید درباره سیاره‌های همسایه‌های ما اطلاعات بهتر و بیشتری از آنچه فراتر از این سیاره وجود دارد ارائه می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    14 19
    برای درک مفهوم منتقم بودن امام زمان علیه السلام باید در ظرفی فراتر از ظرف مکان و زمان بیندیشیم. درست است که قاتلان امام حسین علیه السلام در همان دوران به درک واصل شده و مرده‌اند، اما دقت داشته باشید که نسل آن‌ها و ظلم آن‌ها همچنان برقرار است. هنوز هم ظالمان قصد جان امام زمان علیه السلام را دارند، همان گونه که در سال ۶۱ هجری قصد جان امام زمان خود را کردند. ماجرای منتقم بودن حضرت حجت ارواحنا له الفداه به جریان تقابل بنی‌هاشم و بنی‌امیه مربوط است که تا زمان انتقام گرفتن ادامه خواهد داشت. آن شخصی که در روایات از او با عنوان «سفیانی» یاد شده، از نسل ابوسفیان و هند جگرخوار است. او همان کسی است که از شام که امروز به نام سوریه می‌شناسیم، شورش می‌کند و وقتی تعداد زیادی از مردم مظلوم را کشت، در برابر سپاه امام زمان علیه السلام قرار می‌گیرد. اما از آن حضرت شکست می‌خورد و هلاک می‌شود. با نابودی سفیانی، به عنوان آخرین بازمانده نسل ابوسفیان، توسط امام زمان علیه السلام انتقام خاندان عصمت و طهارت از خاندان ابوسفیان گرفته می‌شود.
    • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      18 4
      این مطلب چه ربطی به سیاره عطارد داشت؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس