کد خبر 952507
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
بنزین نمایه

رئیس انجمن جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با اشاره به افزایش قیمت سی‌ان‌جی از ابتدای خرداد ماه گفت: برای بنزین نیز سهمیه از ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی تا ۱۸۰ لیتر برای عمومی در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش مشرق، گمانه‌زنی‌ها درباره سهمیه‌بندی بنزین در حالی مطرح است که با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی کشور هرگونه تصمیم‌گیری برای گران شدن سوخت، نه‌تنها تورم‌زاست، بلکه فشار اقتصادی مضاعفی را بر مردم وارد می‌کند. به گزارش «وطن‌امروز»، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور دیروز با تایید مطرح شدن بحث سهمیه‌بندی بنزین در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: «در این جلسه سناریوهای مختلف افزایش قیمت بنزین مورد بحث واقع شد اما تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشد.

بیشتر بخوانید:

کدام تدبیر درباره بنزین عاقلانه تر است؛ تثبیت یا افزایش انفجاری قیمت؟

نرخ سی‌ان‌جی از اول خرداد افزایش می یابد

قرار شد بعداً در این باره تصمیم‌گیری شود. استفاده از بنزین در کشور خیلی زیاد شده و باید چارچوبی برای مصرف بنزین مشخص شود و مدیریت مصرف بنزین داشته باشیم». اظهارات واعظی در حالی است که فارس سه‌شنبه گزارش داد تا یک ماه آینده بنزین دونرخی می‌شود. بحث دونرخی شدن بنزین، سهمیه‌بندی و افزایش نرخ سوخت، با سناریوهای مختلف بارها از سوی برخی دولتی‌ها و نمایندگان مجلس مطرح شده اما اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر بار با اجرای چنین طرحی مخالفت کرده و معتقدند شرایط اقتصادی کشور طوری نیست که تغییراتی در نرخ سوخت ایجاد شود، چرا که افزایش قیمت این کالا موجب افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات در کشور می‌شود.

نظر نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی درباره طرح سهمیه‌بندی بنزین یا تغییر نرخ آن این است که نرخ سوخت باید در طرحی جامع، هدفمند و منسجم گنجانده شود و تصمیم‌گیری درباره آن بسیار دقیق و کارشناسی شده باشد. به طور مثال یارانه سوخت نباید فقط به افرادی تعلق گیرد که دارای خودرو هستند، بلکه این یارانه باید به تک‌تک ایرانیان داده شود تا در این مسیر حقوقی پایمال نشود. از طرفی شرایط کشور از هر لحاظ برای افزایش نرخ سوخت باید مهیا باشد تا آثار و عواقب آن در عمل مشکل‌آفرین نشود.

اما از سوی دیگر نگرانی دولت و در نتیجه اصرار بر سهمیه‌بندی یا تغییر نرخ سوخت به این دلیل است که این کالا نه‌تنها با قیمت بسیار پایین عرضه می‌شود، بلکه مصرف آن نیز در کشور بشدت بالا رفته که تداوم چنین روندی نیاز کشور به واردات آن را محتمل می‌کند.

محمد خالدی‌سردشتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره واکنش نمایندگان مجلس بویژه کمیسیون انرژی به گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش نرخ سوخت گفت: واقعیت این است که با توجه به اقتصاد مشوش فعلی نرخ واقعی سوخت اکنون در کشور نسبت به کالاها و خدمات دیگر پایین است تا جایی که قیمت یک لیتر بنزین از یک لیتر آب معدنی کمتر است، بنابراین باید در این باره فکری اساسی و اصولی شود اما نه به قیمتی که با گران کردن بنزین، اقتصاد کشور به هم بریزد.

شرایط کنونی اقتصاد کشور به گونه‌ای است که حتی نباید درباره گرانی سوخت فکر هم کرد، چرا که شدنی نیست. وی با بیان اینکه مجلس با هرگونه پیشنهاد دولت برای دونرخی کردن یا سهمیه‌بندی سوخت در شرایط کنونی اقتصادی کشور مخالف است، افزود: اگر چه باید نسبت به بهینه‌سازی مصرف سوخت با راهکارهای خاص توجه ویژه شود اما افزایش قیمت بنزین در شرایطی که اقتصاد کشور روزهای خوشی را سپری نمی‌کند، تبعات منفی بسیاری در پی دارد و تورم را بشدت بالا می‌برد.

نماینده مردم در مجلس بر توجه به طرحی منسجم با ساختاری قوی برای ساماندهی نرخ سوخت در کشور تاکید کرد و افزود: واقعی شدن تدریجی قیمت سوخت در کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که برای اجرای آن لازم است تیمی قوی از سوی دولت، کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره در این حوزه تشکیل شود تا آثار اصلاح نرخ سوخت، تاثیر آنچنانی بر اقتصاد کشور نگذارد. خالدی‌سردشتی افزود: کمیسیون‌های انرژی، اقتصادی، صنایع و بودجه مجلس باید برای اصلاح ساختار قیمت سوخت پای کار بیایند، چرا که خودروسازها اکنون خودروهایی تولید می‌کنند که مصرف سوخت بالایی دارند. از طرفی برای ریشه‌کنی قاچاق سوخت نیز باید به جد تلاش شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هرگونه تصمیم‌گیری بدون کار کارشناسی شده در اجرای تغییر نرخ سوخت به جای سودمندی، زیان‌آور خواهد بود، گفت: تغییر نرخ سوخت نیازمند طرحی جامع است که باید تمام جوانب و زوایای آشکار و پنهان در آن گنجانده و رعایت شود.

به طور مثال افزایش قیمت سوخت بدون در نظر گرفتن همه مولفه‌ها، فشار زیادی را به قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه وارد می‌کند، زیرا گرانی را به جامعه تحمیل می‌کند. با این وجود اگر قرار است اصلاحاتی در قیمت سوخت انجام شود باید یارانه سوخت به همه آحاد مردم تعلق گیرد.


عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره تلاش دولت برای سهمیه‌بندی سوخت گفت: دولت نباید در شرایط کنونی که اقتصاد کشور ضعیف شده و قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافته است به فکر گران کردن سوخت باشد.

دکتر مهدی تقوی با بیان اینکه دولت حتی در پرداخت افزایش حقوق کارمندان خود شفاف عمل نکرده است، گفت: قرار بر این شد که حقوق کارمندان دولت برای سال جاری ۲۰ درصد افزایش یابد اما اکنون این افزایش قیمت ۱۰ درصد + ۴۰۰ تومان شده است که جای سؤال دارد.

این اقتصاددان افزود: درآمدهای دولت از محل فروش نفت خام کم شده است، با این وجود دولت اگر قصد دارد قیمت بنزین را گران یا سهمیه‌بندی کند، بی‌شک به دنبال کسب منابع جدیدی است و اینکه منابع را از جیب مردم تامین کند. عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت روحانی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بسیار ضعیف عمل می‌کند، تاکید کرد: این تیم باید با درایت و تدبیر صحیح به فکر رشد اقتصادی کشور و نیز تقویت بنیه اقتصاد خانوارها باشد، نه اینکه هر از گاهی به فکر بالابردن نرخ بنزین باشد که تبعات بسیار سنگینی را در پی دارد. وی اضافه کرد: اقتصاددانان کشور حاضرند نظرات کارشناسی خود را در بخش‌های اقتصادی رایگان به دولت ارائه کنند اما دولت اعتقادی به نظر کارشناسان خبره ندارد و هیچ وقت ما را در تصمیم‌گیری‌های خود شریک نکرده است.
 

رئیس انجمن جایگاه‌داران: سی‌ان‌جی از اول خرداد حتماً گران می‌شود


رئیس انجمن جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با اشاره به افزایش قیمت سی‌ان‌جی از ابتدای خرداد ماه گفت: برای بنزین نیز سهمیه از ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی تا ۱۸۰ لیتر برای عمومی در نظر گرفته خواهد شد. اردشیر دادرس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر افزایش قیمت CNG از تاریخ اول خرداد سال جاری گفت: البته در این مصوبه ۳ شرط برای افزایش قیمت CNG در نظر گرفته شده که سهمیه‌بندی و افزایش منطقی قیمت بنزین یکی از این شروط خواهد بود. همچنین گفته شده است شرایط سهمیه برای تاکسی‌ها و خودروهای عمومی متفاوت خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: قیمت گاز مایع فشرده LPG برای حمل‌ونقل نیز افزایش می‌یابد.

دادرس با اشاره به موضوع افزایش قیمت بنزین گفت: افزایش قیمت بنزین به احتمال زیاد همزمان با افزایش قیمت CNG رخ خواهد داد. البته تاکنون چند سناریو در این‌باره مطرح شده است که سناریوی اول مربوط به مرکز پژوهش‌های مجلس، سناریوی دوم مربوط به نهاد ریاست‌جمهوری و سناریوی سوم مربوط به وزارت نفت است. رئیس انجمن جایگاه‌داران CNG با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از تاکسی‌ها و ۷۵ درصد کل خودروهای عمومی دوگانه‌سوز هستند، گفت: انتظار ما بر این است که قیمت CNG معادل ۲۰ درصد قیمت بنزین باشد و بر این اساس مقرر شده قیمت CNG با افزایش ۴۰ تومانی از ۴۱۵ تومان به ۴۵۴ تومان برسد.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    0 1
    Cnj الان ۶۰۰ تومن هستا ...
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    17 1
    حقوق ها باز 1000 تومن زیاد کردید الیته فقط حرفشو بعد نون و آب وبرق و بنزین پشت بندش گرون کردید حقتون کدخدا شما رو بمباران اتمی بکنه تا این نسل بشر از روی کره زمین حذف بشه
  • رفیعی RO ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    12 1
    سلام تا زمانی که ایرانخودرو و سایپا خودرو با این کیفیت تولید کنند آش همان و کاسه همان است خودروهای بی کیفیت و با مصرف بالا
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    4 1
    نرخ سی ان جی600 نومنه
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    6 4
    با گران کردن بنزین فقط جیب دولتیها پر میشود نفعی به ملت نمیرسد
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      5 1
      ببین محمود چه قدر جیبش پر شد وقتی بنزین 80 تومنی رو کرد 1000 تومن
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    13 5
    فعلا که بنزین در ایران از آب ارزانتر است نه کسی که ماشین دارد سوار اتوبوس می شوند نه به شهرستان با اتوبوس و قطار می روند همه با ماشین شخصی سفر می کنند. ترافیک ها و الودگی هوا و سرطانها از بنزین ارزانتر بیداد می کند
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      6 7
      بنزین گرون شه همه چیز گرون میشه دکتر
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    14 1
    امیدوارم نابود بشید
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    0 0
    خدا لعنت کنه کل دولت رو به والله این دولتی ها جایگاهشان از همین حالا مشخصه جهنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس