کد خبر 950359
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴
هادی محمدی متقی زارعی فواد ایزدی

ایران باید تصمیم بگیرد نباید به آمریکا اجازه دهیم هر از چند هفته یک برگ جدید ضدایرانی- ولو اینکه آثار عملی آن کم باشد- رو کند. این روند باید متوقف شود.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی کارشناس مسایل منطقه در سرمقاله امروز کیهان نوشت:

بارها شنیده‌ایم که «ایجاد دودستگی در داخل ایران» یکی از اهداف اصلی تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای تامین استراتژی مبنایی آمریکا یعنی «تغییر نظام جمهوری اسلامی» است.

این دقیقاً درست است و با ده‌ها اظهارنظر رسمی مقامات آمریکا هم تطبیق می‌کند کما اینکه در همین روزهای اخیر هم که تعداد زیادی از شخصیت‌ها، نهادها و رسانه‌های این کشور از قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ذیل عنوان «گروه‌های تروریستی»، انتقاد کردند، به این موضوع تصریح داشتند که این اقدام سبب همبستگی بیشتر جامعه ایران با نظام سیاسی آن شده و نیز به همبستگی مردمی با سپاه منجر می‌شود. در واقع این موضوع از یک‌سو بیانگر وجود تعارضات در متن برنامه ضد ایرانی آمریکاست و از سوی دیگر بیانگر به نتیجه نرسیدن اقدام واشنگتن در اعمال فشار بر سپاه پاسداران می‌باشد. اما در این میان نکاتی وجود دارد که اشاره به آنها می‌تواند به تبیین موضوع کمک نماید:

۱- مشکل آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیست، مشکل آمریکا از یک‌سو راه جدیدی است که ملت بزرگ ایران برای بازتعریف هویت شکوهمند خود پس از یک دوره طولانی که منافع و مصالح او بدون آنکه برایش کمترین نفعی داشته باشد، قربانی سیاست‌های استعماری غرب و به ویژه آمریکا و انگلیس می‌شد، به میدان آمده است و علیرغم دشمنی شدید غرب، توانسته است به نقطه‌های بزرگی در حوزه‌های علمی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی و حتی اقتصادی دست پیدا کند. غرب می‌خواهد ایران را به عقب برگرداند و همان جمله‌ای که اوباما گفت که اگر می‌توانستیم تمام پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز می‌کردیم، در همه موضوعات، محقق گرداند که البته این کاری نشدنی است. بزرگترین دلیل آن هم این است که اگر پس زدن ایران شدنی بود باید طبعاً در زمانی اتفاق می‌افتاد که ایران نه جمعیت امروز را داشت، نه قدرت علمی امروز را داشت، نه نفوذ منطقه‌ای امروز را داشت و نه رابطه فعالی با همسایگان خود داشت و نه به نتایج شیرین چهل سال مقاومت دست پیدا کرده بود و نه ضمناً آمریکا در این حد از ضعف در همراه کردن دیگران با خود قرار داشت.
در این میان اگر حمله به سپاه موضوعیت دارد به خاطر نقش پررنگی است که در روند احیای هویتی ایران داشته و دارد.

مشکل آمریکا از سوی دیگر سیاست‌های خود او است. آمریکا می‌خواهد با نادیده گرفتن ضعف‌های خود و نادیده گرفتن توانایی‌های طرف مقابل، سیاست‌های زیاده‌خواهانه خود را «دیکته» کند و در زمان دیکته هم دست به اقدامات دیگری می‌زند که زمین و زمان را علیه خود می‌شوراند! این همان حماقتی است که از آن سخن می‌گوییم. آمریکا برای به نتیجه رساندن فشارهای خود، شدیداً به «کمک دیگران» نیاز دارد. اروپا، روسیه، چین، مزدوران عرب، سازمان ملل و بسیاری دیگر باید به آمریکا کمک کنند تا شاید از پس تکان دادن «صخره‌ای سخت» برآید اما درست در همین زمان تنش‌های خود را با همه اینها افزایش می‌دهد و دستان خود را خالی می‌کند!

پس ذات این سیاست، شکست‌آور است. از این رو ایران می‌تواند به راحتی از فضای تصنعی پرهیاهویی که تیم ترامپ راه انداخته‌اند عبور کرده و به ریش آنان بخندد.

۲- قرار دادن سپاه پاسداران در لیست تروریزم، در واقع یک اقدام امنیتی نظامی علیه جمهوری اسلامی یا علیه سپاه به عنوان مهم‌ترین نهاد قدرت ایران نیست. کما اینکه یکی- دو ساعت بعد از آنکه «مایک پمپئو» رئیس سابق سازمان تروریستی سیا و وزیر خارجه فعلی آمریکا، بیانیه روز دوشنبه گذشته را قرائت کرد، یک مقام نظامی پنتاگون در مصاحبه با «وال استریت ژورنال»، ضمن ابراز نگرانی تلویحی از اقدام ترامپ گفت: «ارتش هیچ دستوری برای برخورد نظامی با نیروهای ایرانی دریافت نکرده و باید بگویم اقدام رئیس‌جمهور به معنای جنگ با ایران یا کشتن گروهی از ایرانی‌ها نیست. به هیچ وجه نیست.» دلایل این هم کاملاً واضح است، آمریکا نمی‌تواند جان بیش از ۲۰۰ هزار نیروی نظامی خود را که به صورت پراکنده در سه سوی مرزهای ایران قرار داشته و در هر جا در واقع در «محاصره مسلمانان انقلابی هوادار ایران» هستند، به خطر بیندازند همین مقدار هم که جلو آمده‌اند با وحشت فرماندهان ارتش آمریکا مواجه می‌باشند و همان‌طور که وال استریت ژورنال نوشت این تعبیر خانم وندی شرمن- عنصر تندرو تیم مذاکره‌کننده آمریکا در دوره اوباما با ایران- را قبول دارند: «اقدام علیه سپاه، جان نیروهای نظامی‌مان را به خطر می‌اندازد به همین دلیل دولت باراک اوباما با این طرح که از سوی ایپک- مهم‌ترین نهاد تصمیم‌سازی یهودیان آمریکایی- ارائه و بر آن اصرار می‌شد، مخالفت کرده بود. این طرح در عمل برای بهبود شرایط ما در منطقه هیچ سودی ندارد.» بنابراین ماجرا اصلاً امنیتی- نظامی نیست که عده‌ای در داخل و خارج راه افتاده و آن را مقدمه تنش نظامی بین آمریکا و ایران معرفی کرده‌اند.

هدف قرار دادن سپاه در این طرح صهیونیستی دقیقاً ماهیت اقتصادی دارد. در واقع پس از آنکه عده‌ای ماه‌ها در داخل و خارج به صورت حساب شده و بعضی هم نادانسته روی نقش اقتصادی و سیاسی سپاه پاسداران تبلیغات کرده و سپاه پاسداران را مهم‌ترین عامل عبور جمهوری اسلامی از فتنه ۸۸ و مهم‌ترین عامل بقای ساختار و زیربناهای اقتصادی ایران علیرغم آنکه سال‌هاست در زیر شدیدترین تحریم‌ها و به قول مقامات آمریکایی زیر بی‌سابقه‌ترین فشار و رژیم تحریم قرار دارد، معرفی کردند، ترامپ آمده و می‌گوید بسیار خوب من این مهم‌ترین عامل ثبات سیاسی و اقتصادی ایران را مستقیماً مورد سوال قرار داده و از آن سلب هویت می‌کنم تا مهم‌ترین عامل بازدارنده ایران در مقابل تهاجم سیاسی و اقتصادی از صحنه خارج شود. حال جدای از اینکه خود این جمع‌بندی و توقعی که از آن دارند، احمقانه است، نشان می‌دهد که قراردادن سپاه پاسداران در لیست تروریزم در واقع یکی از برگ‌هایی است که در «تشدید فشارهای تحریمی» متوجه جمهوری اسلامی است و طبعاً باید در ماه‌ها و هفته‌های آینده شاهد برگ‌های دیگری هم باشیم که البته در عمل به مقاومت بیشتر و پرنشاط‌تر ایران و شکست بیشتر آمریکا منجر می‌شود.

در اینجا به ژرفای سخن رهبری می‌رسیم که چند ماه پیش فرمودند: «جنگ واقعی، جنگ اقتصادی و تحریم و گرفتن عرصه کار و فعالیت و فن‌آوری در کشور است… ما را به جنگ نظامی متوجه می‌کنند تا از این غفلت کنیم.» آمریکا با قراردادن سپاه در لیستی که خود سزاوار قرار گرفتن در صدر آن است، می‌خواهد به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بباوراند که ایران به سمت چالش‌های نظامی و ضعف امنیتی می‌رود، پس دست نگه دارید. کما اینکه حوادث حقیر تروریستی علیه نیروهای نظامی کشور در اهواز و جاده خاش نیز به همین منظور صورت گرفته است.

۳- اگر پذیرفتیم که اقدام روز دوشنبه دولت آمریکا علیه سپاه، در واقع یک حلقه از زنجیره اقدامات اقتصادی و مالی علیه ملت و حاکمیت ایران است، ما هم متقابلاً و با تاسی به توصیه امیرمومنان حضرت علی‌بن ابی‌طالب علیه‌السلام که فرمود: «ردالحجر من حیث جاء» باید در هدف‌گذاری به سمت این نوع اقدامات برویم. یعنی تهدیدات گسترده‌ای را علیه منافع اقتصادی آمریکا و شرکای آن به موقع اجرا درآوریم. بله آمریکا در حوزه امنیتی تهدید می‌کند و در حوزه اقتصادی اجرا می‌کند ما هم درحوزه امنیتی تهدید کنیم ولی عمل خود را متوجه لطمه‌زدن به منافع اقتصادی آمریکا و عوامل آن در منطقه کنیم. هم اینک صدها شرکت پیمانکاری آمریکایی در کشورهای مختلف در منطقه ما با پشتیبانی نیروهای نظامی آمریکا و سفارت‌خانه‌هایی که به وسیله نظامیان آن اداره می‌شوند، مشغول فعالیت‌های گسترده و متنوع اقتصادی هستند. ما باید در یک نقشه راه مشخص و هدف‌گذاری حداکثر یک ساله، کلیه این فعالیت‌ها را متوقف کنیم و منفعت اقتصادی آمریکا را به صفر برسانیم. کار دیگر ما باید اقدام کارساز اقتصادی علیه مهم‌ترین عنصر منطقه‌ای وابسته به آمریکا یعنی عربستان باشد.

رژیم سعودی ضمن آنکه فعلاً گاو شیرده آمریکا و غرب است، «پاشنه آشیل» سیاست‌های ضدایرانی و ضداسلامی آمریکا در منطقه هم می‌باشد. هم‌اینک وقت آن فرا رسیده است تا به سخن رئیس‌جمهور که چند ماه پیش بیان کرد و با صراحت گفت: اشکال‌تراشی بر سر راه اقتصاد ایران باعث توقف اقتصادی مزدوران آمریکا می‌شود، جنبه عملی بدهیم. سیاست ما باید مبنی بر صفر کردن صادرات نفت عربستان باشد و می‌دانیم که لااقل ۷۵ درصد نفت سعودی از دریای سرخ می‌گذرد و طرف‌های اصلی این نفت صادراتی هم اروپایی‌ها یعنی مهم‌ترین شرکای آمریکا در اعمال تحریم‌های ضد ایرانی هستند این در حالی است که تنگه هرمز، محل صدور نفت به شرکای آسیایی ما که مخالف اقدامات ضدایرانی آمریکا هستند، می‌باشد و البته توقف صدور نفت از این تنگه، آسیبی هم به دولت‌های عربستان و امارات می‌زند که به نظر می‌آید آنان خود را برای چنین روزی آماده کرده‌اند.

توان ما در صفر کردن صادرات نفت عربستان، زمانی که سردار سلیمانی به حمایت از سخنان آن روز رئیس‌جمهور برخاست، فهمیده شد. همه می‌دانند نیروی قدس ماموریتی در تنگه هرمز ندارد و این خطاب با دریای سرخ و سواحل غربی عربستان تناسب دارد. بسیار خوب، زمان را از دست ندهیم و به اجرای برنامه به صفر رساندن صادرات نفت عربستان بپردازیم و به جایی برسانیم که در عمل اتفاقی بیفتد و طرف‌های اروپایی و عربی به طور واقعی و جدی دریابند، دنباله‌روی از سیاست‌های ضدایرانی برای آنان ضرر جدی دارد.
این نکته را هم در نظر داشته باشیم که به احتمال خیلی زیاد به محض آنکه بخش اول صادرات نفت سعودی متوقف شود، اروپایی‌ها و سعودی‌ها، رایزنی با محافل مؤثر آمریکایی نظیر کنگره آمریکا برای متوقف کردن اقدامات ضدایرانی را شروع می‌کنند و لابی‌ها در داخل آمریکا نیز به راه می‌افتند. باید اضافه کرد که برای اجرای طرح صفر کردن صادرات نفت عربستان نباید این بار را بر دوش نیروهای مقاومت هوادار ایران در منطقه گذاشت، نیازی به این نیست، ایران می‌تواند از شیوه‌های مؤثر امنیتی دیگر برای رسیدن به این منظور استفاده کند و در تجربه هم از این روش‌ها استفاده شده است یک نمونه آن اخراج نظامیان آمریکایی از عراق بود که طی آن نه از نیروهای نظامی ایران استفاده شد و نه گروه‌های مقاومت عراقی هوادار ایران به کار گرفته شدند.

در این میدان روز به روز عرصه امنیتی بر نیروهای آمریکایی تنگ‌تر شد و در عین حال روز به روز نفوذ سیاسی نیروهای عراقی متحد ایران در ساختار حاکمیتی این کشور گسترش یافت و در نهایت در یک دوره چهارساله، حضور نظامی آمریکا در عراق به صفر رسید. ایران باید تصمیم بگیرد نباید به آمریکا اجازه دهیم هر از چند هفته یک برگ جدید ضدایرانی- ولو اینکه آثار عملی آن کم باشد- رو کند. این روند باید متوقف شود. ما با ابتکار عمل می‌توانیم این روند را بدون آنکه کشور را درگیر هزینه‌های امنیتی نمائیم، متوقف کنیم. بسم‌الله، شروع کنیم، صدور نفت رژیم سعودی باید صفر شود. یک سال وقت داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    8 11
    این یارو همانی هست که گفته
  • مسلمان IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    24 3
    کاملا درست صادرات نفت عربستان باید به صقر برسد وامنیت رژیم صهیونیستی هم همینطور
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      13 6
      اگه مرد این میدونید بسم الله در غیر این صورت ساندیستون رو بنوشید
  • محمود IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    16 5
    انشالله...
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    14 4
    به کوری چشم آمریکا
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    17 2
    مرگ بر سعودی رژیم حاکم بر عربستان
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 15
    این چه میگی این همه حرف چیه!؟
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    15 5
    مقاله ای قابل تامل بود. بالاخره یکی بود به برادر شریعتمداری یاداوری کند که بیتن تنگه هرمز اول به زیان صادرات خود ماست.
  • سعید IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    7 7
    اینهمه نوشته آید ولی بفرمایید چگونه به صفر برسانند وقتی می گویید نیازی نیست شرکای ایران این کار را بکنند خوب تنها راه حل دخالت نظامی است معلوم است که آنها هم دست روی دست نمی گذارند عقب نشینی نخواهند کرد که هیچ با دخالت نظامی ما ورق به نفع آنها بر خواهد گشت و همه دست به دست هم به ما خواهند تاخت. این تحلیل بدون راه حل شما به درد کسی نمی خورد راه حل ارایه دهید
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      3 0
      راه حل رو پشت در های بسته ارائه می دن ته تو اینترنت که دشمن بفهمه ! درضمن راه حل های فراوان دارد ، از برخورد موشک های یمنی به آرامکو تا هک شدن آرامکو تا برخورد موشک های یمنی به نفت کش های سعودی تا بسته شدن تنگه باب المندب توسط مین های یمنی و تا حملات پهپادی به آرامکو و نفت کش های سعودی ! درضمن عملیات هایی که توسط ایران انجام شود بطور مستقیم با پرچم ایران انجام نمی شود .
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    11 6
    جناب آقاي زارعي به نكتهء قابل تأملي اشاره كرده اند ! بايد درياي سرخ را به درياي خوني براي آل سعود و غرب تبديل كنيم و با يك تير دو نشان را بزنيم هم كمكي به مردم مظلوم وستم ديدهء يمن نمائيم وهم آل سعود از دلار هاي نفتي وهم غرب را از نفت آل سعود محروم نمائيم ! و با آزاد كردن جزيرهء عسير از دست آل نهيان آزاد كرده و يك گوشمالي حسابي به اين تازه به دوران رسيده ها بدهيم
  • ریزبین IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    2 0
    هر موقع ایران در برخورد با آمریکا از موضع قدرت عمل می کرد آمریکا دستپاچه یا دست به دامان اروپا و یا چین و روسیه شده است .آمریکا یک ببر کاغذی است که فقط دندان نشان می دهد .اوج توانایی نظامی آمریکاعملیات نطامی آن هم با کمک اروپایی ها واسرائیل موشک باران سوریه بود آیا توانستند کاری موفقیت آمیز و ثمر بخشی انجام دهند ؟ مسلما خیر .اگر سوریه مصلحت و احتیاط را کنار می گذاشت و حتی مقابل به مثل در سطح پایین انجام می داد حتما آمریکا نیروهایش را از منطقه خارج می کرد .اگر آمریکاییها را وادار کنیم قبل از هر اقدام ماجراجویانه علیه ایران در مورد عواقب آن خوب فکر کند باید سیاست احتیاط و مصلحت را کنار بگذاربم و ابتکار عملیات های روانی را از آنها گرفت و خود این عملیات را هدایت کنیم تا ابد که نمی شود آنها توطئه کنند ما هم فقط دفاع کنیم ایران بی نهایت گزینه برای تهدید موقعیت ومنافع آمریکا و هم پیمانانش در منطقه دارد که باید سیاست صبر و شکیبایی را به سیاست تهاجمی و تهدید تبدیل کند لذا باید ایران جنگ روانی نطامی و اقتصادی وسیعی برای ارعاب آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آمریکا به راه بیندازد با توجه به اینکه آمریکا شدیدا از برخورد نظامی واهمه دارد و تمام اقدامات خود برای از پا درآوردن طرف مقابل را معطوف به جنگ اقتصادی و روانی کرده است باید به آنها القا کرد اگر منافع ایران در خطر بیفتد نه تنها از برخورد نظامی ابایی نداریم بلکه اقدامات نظامی و حتی حمله پیش دستانه در دستور کار خواهد بود لذا باید نیرو های مسلح را در حالت تهاجمی و واکنش سریع نگه داریم و رزمآیش های متعددی با صلابت و اقتدار که بوی واکنش عملی برای هر نوع تهدیدی باشد به اجرا گذاشته شود دیگر دوره امنیت وآسایش نیروهای آمریکایی درمنطقه بسرآمده است ما باید هر روز و هر ساعت شریط را برای ماندن نیروهای آمریکایی در منطقه پر خطر و پر ریسک کنیم آنوقت آمریکا ییها می فهمند با ایران نمی شود شوخی کرد البته دولت و دستگاه دیپلماسی باید همفکر و در کنار نیروهای مسلح باشند در غیر اینصورت آب به آسیاب آمریکا ریخته می شود و بقول این کارشناس عزیز هر روز برای ایران یک سناریو ویک سوژه جدید درست می کنند وما هم مجبور خواهیم بود همه انرژی و وقت خود را صرف خنثی سازی آنها کنیم از قدیم گفته اند بهترین دفاع حمله است .
  • amin NL ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 4
    کل متن گفته که صادرات عربستان رو صفر کنیم، اما در واقع به همین سوالش هم جواب نداده!
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      6 10
      سنگ بزرگ علامت نزدنه. در زمان جنگ 8 ساله با مزدوران عراقی هم این حرف گفته شد اما ....
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      16 9
      قرار نیست تو اینترت چگونگیش رو داد بزنیم تا دشمن متوجه بشه و مقابله کنه
  • محمد AE ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    12 4
    قربان زبونت ال سگ باید مجازات شود
  • ساحل IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 3
    انشاالله تانابودی امریکا وایادی امریکا درمنطقه یک یا حسین دیگر وقاتلوهم حتی تکونو الفتنه
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    13 8
    خدا کنه همین بشه عملا ما و بقیه دنیا راحت میشه از شرارت این اشرار
  • zkariya DK ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 3
    ما باید از موقعی که سعودی ها و اماراتی ها شمشیر راز رو بستند اینکار را میکردیم ! هزینه سعودی ها را باید بالا ببریم..فرصت تفکر نباید بدید به به دشمنان ایران.بسم‌الله، شروع کنیم
  • عباس IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    12 2
    هر گروهی به شما تعدی و تجاوز کردند باید جواب تعدی و تجاوز را داد ( قرآن کریم) باید به مقابله عملی با تجاوزات آمریکا و همپیمانانش اقدام کنیم قومو لله مثنی او فردا بسم الله
  • محمد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    از انجا که بعداز تحریمها معمولا مدیریت خیلی از بخش های اقتصادی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی در دست سپاه بود امریکا بیشتر بخاطر فلج کردن اقتصاد ایران سپاه را تحریم کرد
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 0
    این همه انفعال در مقابل فشار روز افزون آمریکا ناشی از چی هست؟ واقعا قرار نیست ایران در مقابل این ظالمان کاری بکنه؟
  • سید حبیب IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 0
    احسنت بهترین کار فشار آوردن به غربی هاست غربی ها مثل ما ایرانی ها نیستند که فرزند رمضان باشند و با کوچکترین گرانی و فشار میریزند توی خیابون پس ما باید صادرات نفتشان را مختل کنیم تا مردم علیه دولتمردان ملعونشون قیام کنند
  • مهدی اسدی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 0
    سلام علیکم : بعضی ها در یک جمله چهار کلمه ای حداقل سه تا از آن غلط املایی دارند . نه شعور دارند و نه ادب ؛ نه الفبای سیاست را می شناسند؛ نه الفبای نظامی را می دانند ؛ نه الفبای موضوعات امنیتی را می دانند اما در همه این موضوعات اظهار نظر می کنند . طوری به مطلب می پردازند که یک کارشناس خبره در موضوع مربوطه اینچنین به موضوع نمی پردازد . آقای دکتر زارعی به عنوان یک کارشناس مسایل غرب آسیا ی که بسیاری از سیاسیون از نظرات کارشناسی ایشان بهرمند می شوند و لازم نیست که شیوه و تاکتیک چگونگی برخورد با دشمن به عنوان یک سند در یک رسانه عمومی فریاد و جار زده شود . آنکه باید این مطلب را اجرا کند قبلآ دستور و شیوه و تاکتیک را گرفته است . عده ای نترسند کسانی که جنگ تحمیلی هشت ساله را در اوج غربت و تنهایی با حداقل امانات و تجهیزات نظامی به سامان رساند ند . این مقطع از تاریخ را هم به یاری خدا سرفراز عبور خواهند کرد
  • حشمت IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    0 1
    اگر همت کنیم آب دریای سرخ و اون قسمتا خالی کنیم حله. هر ایرانی با یک نی لب دریای سرخ، حی علی الجهاد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس