مصطفوی طباطبایی

وجود امضای یک فرد امنیتی که کمی بعد به بالاترین مقام نظارتی در صنعت نفت رسید، پای آن قرارداد دلالی با چنان تبصره‌ای، نشان از یک «نفوذ» خطرناک داشت.

سرویس سیاست مشرق- بالاخره بعد از گذشت چند سال از باز شدن پرونده عجیب گم شدن دکل حفاری نفتی که به واسطه مطرح شدن نام یک آقازاده اصلاح‌طلب در آن، بسیار جنجالی و پر سر و صدا شده بود، روز ۱۸ فروردین، حکم اولیه دادگاه رسیدگی به این پرونده برای متهمان صادر شد. [۱]

در میان همه نکات قابل تأمل و تلخی که در سه چهار سال اخیر درباره این پرونده در گزارش‌های مختلف رسانه‌ها به آن پرداخته شد، یک نکته چندان دیده نشد.

خبرگزاری فارس در گزارش تفصیلی خود که در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۴ منتشر کرد، متن قرارداد منعقد شده را میان «رضا مصطفوی طباطبایی»، دلال نفتی مقیم دبی و متهم ردیف دوم این پرونده با محمدمحسن مهاجرانی، پسر وزیر فرهنگ دولت اصلاحات (به عنوان واسطه معامله این دکل با شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی از زیرمجموعه‌های وزارت نفت)، منتشر کرد. [۲]

رضا مصطفوی طباطبایی (راست)
محمدمحسن مهاجرانی

در ماده ۷ این قرارداد که تحت عنوان «شرایط فورس ماژور» ذکر گردیده، آمده است:

"…در صورت بروز هر گونه حادثه غیرمترقبه (فورس ماژور) که غیرقابل پیش‌بینی بوده و خارج از کنترل و اراده هر یک از طرفین قرارداد باشد از قبیل جنگ، شورش، سیل، زلزله، آتش سوزی، شیوع بیماری‌های مسری، اعتصاب عمومی، تغییر نظام سیاسی، حکومت، دولت و…که عدم اجرای تعهدات متأثر از فورس ماژور، قصور یا تخلف محسوب نگردد، پس از رفع کامل حالت فورس‌ماژور و بازگشت امور به شرایط عادی و طبیعی، طرفین به تعهدات محوّله خود عمل خواهند نمود."

به بیان دیگر، در یک معامله که یک طرف آن به طرفیت از یک نهاد دولتی تعهداتی را پذیرفته بود و قرار بود پولی از خزانه عمومی بابت انجام کاری پرداخت شود، بندی لحاظ شده که حتی در صورت «تغییر نظام سیاسی»، آن طرف به تعهدات خود عمل نماید! نکته وقتی تلخ‌تر و قابل تامل‌تر می‌شود که بدانیم یکی از دو شاهدی که این قرارداد را امضا کردند، در آن زمان ظاهراً مسؤولیتی در صندوق بازنشستگی وزارت نفت (شرکت سرمایه گذاری این صندوق سهامدار اصلی شرکت تأسیسات دریایی است) داشت و بعد از روی کار آمدن دولت اعتدال در سال ۹۲، از سوی بیژن زنگنه به یک مسؤولیت بسیار حساس در وزارتخانه رسید که کار آن رسیدگی به تخلفات در این مجموعه استراتژیک و حساس است! این نکته از آنجا بسیار جالب می‌شود که بعد از مطرح شدن ماجرای دکل نفتی، روزنامه‌های حامی دولت در یک مانور تبلیغاتی هماهنگ تلاش کردند افشای ماجرای دکل گمشده را یکی از اقدامات زنگنه برای شفاف سازی در وزات نفت جلوه دهند. بگذریم از اینکه این وزارتخانه در دولت اعتدال و سکانداری زنگنه به وزراتخانه محرمانه‌ها معروف شده است.

نکته بسیار تلخ و تأسف‌بار این ماجرا این است که فردی وابسته به یک تشکیلات امنیتی که با حکم زنگنه در دولت یازدهم به مقام حساسی در وزارت نفت رسید، پای یک قرارداد دلالی را امضا کرده است که در آن ذکر می‌شود که "حتی با تغییر نظام" هم تعهدات به جای خود باقی می‌ماند!! طبق اعترافات متهمان، این فرد یکی از معرف‌های «رضا مصطفوی طباطبایی»، دلال قمارباز مقیم دبی به شرکت تأسیسات دریایی بود. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در انتصاب او به آن پست حساس در وزارت نفت تحت مدیریت زنگنه، سفارش مستقیم وزیر اصلاح‌طلب لندن نشین بوده است.

این افتضاح آن اندازه بزرگ بود که کمی بعد از باز شدن ابعاد ماجرا و افشای دست داشتن این مدیر، زنگنه مجبور شد او را از پست حساسی که در آن بود، برکنار کند. اینکه فردی وابسته به یک ارگان امنیتی، این اندازه نسبت به نظامی که برای حفاظت از آن سوگند خورده، بی‌تعصب و بی‌تفاوت بوده که پای قراداد «دلالی» را با بند "حفظ تعهد حتی با تغییر نظام" امضا می‌کند، بسیار خطرناک است و باید از سوی مسؤولان امر به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، چرا که به قول مأمور امنیتی ویلچرنشین فیلم «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا، چنین فردی دچار «نشتی عقیدتی» شده است.

بیشتر بخوانید:

آیا فساد چند ده میلیون یورویی پتروشیمی مقدمه رسیدگی به فاجعه ۵۰ میلیارد دلاری «کرسنت» خواهد بود؟

ماجرای «پوزه‌ای بانکی» در دفتر ژنرال دولت / آیا زنگنه از اتفاقات دفتر خود آگاه است؟

به گزارش روزنامه جوان، طرف این قرارداد که توسط این مدیر امنیتی معرفی شده بود، یعنی رضا مصطفوی طباطبایی، کسی است که پس از بالا کشیدن پول دکل حفاری، ابتدا به موناکوی فرانسه رفت و پس از آن راهی برایتون انگلستان شد و براساس اسناد موجود، یک کارخانه مشروب‌سازی در این شهر به راه انداخته و مهمانی‌های مختلفی را با اپوزیسیون و چهره‌های نزدیک به رضا پهلوی برگزار می‌کند. او همچنین در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا به ستاد انتخاباتی دانلد ترامپ کمک مالی کرده است تا با پول مردم ایران، به خوشگذرانی مشغول باشد. [۳] نکته بسیار مهم دیگر درباره سوابق این فرد، نقش آفرینی او در ماجرای پرداخت رشوه برای قرارداد ننگین و خیانت‌بار با شرکت «کرسنت» امارات بود که جزو شاهکارهای زنگنه در دوران تصدی وزارت نفت در دولت خاتمی بود و تاکنون با احتساب جریمه‌ها و عدم النفع‌ها، هزینه‌های چند ده میلیاردی برای ایران داشته است. [۴]

رضا مصطفوی طباطبایی، دلال قمارباز معروف

اینکه کارمند یک نهاد نظارتی جمهوری اسلامی که مأمور به وزارتخانه استراتژیک نفت بود و بعداً به بالاترین مقام نظارتی در این وزارتخانه رسید، یک فرد بدسابقه و مفسد را که اسناد مخالفت فکری و اعتقادی و سیاسی او با جمهوری اسلامی عیان بوده است به عنوان طرف معامله معرفی کرده و از آن بدتر متن قراردادی را به عنوان شاهد امضا می‌کند که تعهدات آن حتی "با تغییر نظام" هم پابرجاست، بسیار غم‌انگیز و هشداردهنده است.

نکته دیگری که درباره‌ی یکی از محکومان اصلی این پرونده (که حکم سه سال زندان او صادر شده) [۵] باید به آن اشاره کرد این است که تنها چند روز مانده به اعلام حکم نهایی دادگاه این پرونده در ۲۰ اسفند ۹۷، خبرگزاری دولتی ایرنا و روزنامه اصلاح‌طلب شرق، به صورتی یکطرفه تریبون در اختیار چنین فردی گذاشتند تا به دفاع از خود بپردازد و خود را تطهیر کند. البته روزنامه شرق در شهریور سال ۹۴ که ماجرای دکل مطرح شد، در اقدامی عجیب به دفاع از یکی از متهمان به نام مراد شیرانی پرداخت و او را مدیر مبتکر و نمونه وزارت نفت معرفی کرد. همین روزنامه چند روز بعد از این رپرتاژ برای شیرانی، تریبونی در اختیار مصطفوی طباطبایی گذاشت تا او از خود دفاع کند. [۶]

طباطبایی که به دلیل چک‌های برگشتی پرونده قضائی دارد و از دوبی نیز اخراج شده است، در مصاحبه اخیر با ایرنا، خود را یکی از چهره‌های ماندگار صنعت نفت ایران عنوان می‌کند و خبرنگار این رسانه نیز بدون طرح کردن سؤالی چالشی او را همراهی می‌کند.


او در مصاحبه با خبرگزاری دولت، نه تنها در کمال وقاحت به «قهرمان‌نمایی» از خود پرداخت، که از مفسد اقتصادی بزرگ که چند ماه پیش اعدام شد، یعنی حمید باقری درمنی هم دفاع کرد. نکته قابل تأمل اینکه هم وکیل باقری درمنی و هم وکیل مصطفوی طباطبایی، کسی نیست جز محمود علیزاده طباطبایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی. [۷]

درهمین روزهای پایانی سال ۹۷ بود که خبر رسید عده‌ای کارکنان حوزه ریاست وزارت نفت بر سر ماجرای استفاده از پوزهای بانکی غیرقانونی و اخذ وجوه غیرقانونی بازداشت شده‌اند. یا در دی ماه ۹۶ بود که خبر آمد یکی از کارکنان وزارتخانه که گرین‌کارت کانادا نیز داشت، با اختلاس ۱۰۰ میلیارد تومان از پول‌های وزارت نفت از کشور گریخته است و داداستان تهران با گلایه از مسؤولان وزارت نفت گفته بود:

" چرا دستگاه اجرایی اجازه می‌دهد وجوه از کشور خارج شود، متهم فرار کند و سپس گزارش را به دادستانی تهران می‌دهد و درخواست تعقیب قضائی متهم را می‌کند؟ این فساد که از سال ۱۳۹۵ شروع شده بود، ۱۵ روز پیش، پس از فرار متهم به خارج از کشور به دادسرا گزارش می‌شود. در چنین حالتی، دادسرا به عنوان خط آخر، با این مسئله مواجه است که وقتی متهم فرار کرده و پول‌ها از کشور خارج شده است، چه اقدامی از سوی دادستانی قابل تصور است؛ و جالب اینکه وقتی سراغ مدیران مربوطه می‌رویم، اعتراض می‌شود که مدیریت تضعیف می‌شود." [۸]

جالب این جاست که به گفته‌ی اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، این فرد با سابقه ۳۱ سال حضور در بخش‌های مالی نفت، تنها یک ساعت بعد از اینکه فهمید اختلاس او لو رفته از کشور گریخت. [۹] در همین ماجرای دکل نفتی هم ۳ نفر از ۶ متهم در ایران نیستند.

مواردی از این دست نشان از یک نیاز جدی برای ترمیم حوزه «نظارت» در وزارتخانه حیاتی و استراتژیک نفت دارد. به بیان دیگر، هر نهاد نظارتی که مسؤول رسیدگی به تخلفات و نظارت بر حسن اجرای امور در وزارت نفت است، باید زبده‌ترین، مخلص‌ترین و سالم‌ترین نیروهای خود را برای این رسالت مهم به آن وزارتخانه مأمور کند تا تکرار مواردی از این دست به حداقل ممکن برسد.

 

[۱] https://www.tabnak.ir/fa/news/889749/

[2] https://www.farsnews.com/news/13940902001304

[3] http://www.javanonline.ir/fa/news/947143

[4] http://www.mizenaft.com/news/5396

[5] https://www.tabnak.ir/fa/news/889749

[6] https://www.farsnews.com/news/13940630000452

[7] https://www.isna.ir/news/98011805827

[8] http://kayhan.ir/fa/news/124187

[9] https://www.asriran.com/fa/news/587660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • امیر IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    42 0
    وقتی مدیرکد حراست هر وزارتخانه را خود وزیر مربوطه تعیین میکنه دیگه چه انتظاری دارید که اون مدیر حراست تخلفات اون وزیر رو پیگیری کنه!
  • سعید IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    25 3
    من نمزدونم چرا با این زنگنه و مدیران فاسدش اصلا برخوردی ننیشه؟! همین جند مدت پیش بود که گفته شد برادر مدیر نفتی ۵۰ میلیارد تومن از پولهاز نبت جنوب رو بالا کشیده
    • علی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      8 3
      عامو اول بایست با خودت برخورد بشه با این نوشتنت
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      1 6
      واسه تمام این حرفها کشکه نفت دنیا بدون واسطه کارش پیش نمیرسه . امثال زنگنه نباشند نداریم اونها همیشه هستند . فقط بعضی وقتها رو نیستند . این اقای طباطبایی هم زمانی که کسی تو ایران سرمایه نمیاورد کلی سرمایه گذار و ماشین آلات آورد . مشکل میدونی کجاست ؟ سهم خواهی . یه بار این جناح کم میرسه یه بار اونور اینجاست که جنگ میشه و رسانه ها میشند ابزار . در ضمن بشین کار کن بجا غر زدن . از من بدبخت تر نیستی قطعا .
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    19 3
    همشون دستشون توي يه كاسه است.واسه همين نميتونن مچ همديگرو بگيرن.الان طوري شده هر كي پست و مقامي داره در حال رشوه گرفتن و اختلاسه...
  • یک هموطن IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    10 1
    واین افراد .....نام ندارند. .....
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    9 1
    پنجشنبه 22/01/1398. مشرق نیوز مشابهت رفتاری سرقت اموال عمومی در دفتر منطقه ای شفته و بتن در مسکو، نشان از ترسیم یک نقشه واحد از سوی دشمنان کینه توز و خبیث این ملت دارد/ در سایه مدیریت های فشل، مسلوب الاراده و خائف، همراه با ادعای سالها کار علمی؟؟؟ بولد شده های اجانب و اغیار و رقاصان بر خون شهدای هسته ای؟ نکبتی که تلاش فراوانی برای لاپوشانی آن صورت گرفته؟ یک سؤال: براستی چرا چنین مجموعه هایی جاسوس خیز هستند؟
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    16 0
    آلودگی برخی مدیران،باعث رشد چنین کرمها و زالو صفتان در دستگاههایی میشود که از ردیف بودجه بالا بخصوص ارزی برخوردارند؟ شاخک های اینگونه افراد فاسد عفونت سازمانها و تشکیلات دولتی متعفن را سریع تشخیص می دهند/ و بلافاصله در یک دورهمی به توافق می رسند/اینها خیلی هم زرنگ نیستند،بلکه از پَپه بودن مدیریت های اجرایی نهایت استفاده را می برند/ فشل بودن دستگاه های نظارتی نیز مزید بر علت است/
  • رضا IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    6 27
    مشرق خوشگلم دکل نفتی مربوط به زمان احمدی نژاده از اونجا شروع شد
    • ناشناس IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      5 0
      چه دشمنی با کسی دارید که در گیر چنین مساله ای نبوده
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    14 5
    خوب دیدید که هاشمی خودش و بچه هاش از اول انقلاب خودشون را به انقلابی بودن زده بودن فقط رو نمی کردند
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    20 2
    دزدان مفسد افساد طلب دست از سر وطن بردارند
  • GB ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    20 2
    دکل نفتی 6 متهم دارد که سه نفر متواریند و همگی شون هم از وابستگان اصلاح طلبان هستند ولی نفر هفتم این پرونده ژنرال کرسنت است که اگر نجنبید اون هم متواری می شود
  • شناس IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    5 2
    دوست عزیز اون بخشی از قرارداد که منتشر کردی مربوط به بیمه قرارداد است
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    12 2
    عزیزم غیب گفتی اینکه معلومه اسهال طلبهای متعفن اول پول از کشور خارج میکنند دراروپا وامریکا اقامت میگیرند خانواده هاشون درانجا مستقرند خودشون در حال خدمت چپاول بیت المال هستند وتا عرصه تنگ میشود از کشور خارج میشوند ومثل شیخ الاسلامها که 800 نفرند وسرو صدای انها شاید در نیاید زیادند الهی خون از گلوشون پایین بره که همشون دستشون تو یه کاسه است و هیچکس کاری نمیکند لعنت اله علی القوم المفسدین
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    16 1
    خداییش اصلاحات همینه
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    16 1
    از اقای ننگنه بیشتر از این انتظاری نیست
  • DE ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    7 0
    سیدرضا مصطفوی طباطبایی !
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    12 1
    بعد منت سر مردم میگذارند که قوه قضاییه جهادی کار میکند مدعی العموم احیا گر حقوق عامه کجا بوده؟
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    9 0
    اخبار مون خیر سرش باید اینا رو بگه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    7 6
    آخه چرا بخاطر اغراض سیاسی، حرف مزخرف می گید؟ این بند فورس ماژور توی همه قراردادها هست با همین ادبیات. این یه بند حقوقی هست، حتی قرارداد بین دو تا شرکت کوچیک. منظور اصلی هم اینه که هرچی شد، آسمون هم به زمین اومد طرفین به قرارداد پای بند هستند.
  • شهاب IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    4 6
    آخه چرا بخاطر اغراض سیاسی، حرف مزخرف می گید؟ این بند فورس ماژور توی همه قراردادها هست با همین ادبیات. این یه بند حقوقی هست، حتی قرارداد بین دو تا شرکت کوچیک. منظور اصلی هم اینه که هرچی شد، آسمون هم به زمین اومد طرفین به قرارداد پای بند هستند.
  • US ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    8 1
    مشت نمونه خروار! سالهاست که سرمایه این مملکت به تاراج و می ره این حقایق تلخ شده جز زندگی روزمره مردم ایران!
  • سید IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    25 0
    هرجا سخن از خیانت و فساد است نام اصلاح طلبان تهوع آور می درخشد!
  • US ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    15 0
    در همه جای دنیا مفسد هست و مشکل وجود مفسد ها نیستند مشکل ما مردیم که اجازه می دیم مفسد ها دهها بار بر سر کار
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    11 0
    حراست های بی رمق و کم فروغ در دولت امنیتی ها!!!
  • دیدگا IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    9 0
    باید یه انقلابی توی قوه قضائیه و نهادهای نظارتی محقق بشه تا این آشفته بازار دزدی ها و اختلاس ها و بخور بخورها سروسامان پیدا کنه!
  • سیامک بهاءآبادی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    10 0
    اشکال اساسی این است که کادر نظارتی وحراستی دستگاه اجرایی را مقام عالی همان دستگاه اجرایی، به دلخواه خودش تعیین می کند!؟ مقام عالیی که خود بخشی از مفاسد و بی آبرویی ها علیه نظام است. وقتی مقام عالی، نظارت، حسابدار، امضاء کننده قرارداد، حقوقدان، همه و همه مسئله دارند چرا مقامات امنیتی بالاتر کوتاه می آیند؟ نمی دانند به بدبینی جامعه، ولطمه حیثیتی علیه نظام کمک می کنند؟! بااین غصه ها وبی تدبیری ها طلب مرگ می کنیم..
    • موبین IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      3 0
      و اینگونه است که ناظر هرچند امنیتی باشد اما تحت نفوذ مدیران دستگاه محل خدمت قرار می گیرد خصوصا اینکه حقوقش را هم بخواهد از همان دستگاه بگیرد و خاصه اینکه تمام دوران خدمتش را در یک دستگاه باشد.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    7 1
    موقتی شفافیت نباشد نتیجه انتخاب مروم همین می شود!! آن از کرسنت و این هم دکل نفتی!!!
  • م.چ IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    4 0
    خلافکاران را فوری اعدام کنید...تا جامعه اسلامی ارامش گیرد....
    • DE ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      0 0
      آنوقت دیگر کسی باقی نمیماند!
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    5 0
    زنگنه خودش از مافیای نفت جهانیه
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    9 0
    خسارات وزارت نفت به بیت المال نه این حده که بشه تصورش رو کرد . خسته نباشی اصلاح طلب اشرافی . خوب پولهای مردم رو نفله کردی رفت پی کارش
  • نادر IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    5 0
    شما به صدور حكم نگاه كن و متوجه مي شوي كه فساد در قوه قضائيه تا كجاست كه تمام اختلاسگران بدون نگراني فعال هستند.
  • BY ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    2 16
    واقعا خیلی باید بی شرم باشید که کثافت کاری زمان محمود را به نام زنگنه ثبت کنید. وقیح و بی حیا
    • FR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      2 1
      تو دیگه از کدوم جهنم دره ای کامنت گذاشتی ؟! احمق درجه یک.....
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      3 1
      محمود که رفته بیژن حسن اسحاق نوبخت واعظ دارن آب توگوشات میکنن خودتو به خواب نزن
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    0 3
    یا بی سوادین با مغرض اخه برادرمن در تمامی قراردادها این الفاظ می اید چرا اطلاعات غلط به خواننده میدهید
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    2 0
    نبود نظارت دقیق!!!!!!
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    1 0
    همشون جونورزاده های اسلاحتلب هستن
  • عباس آقا US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    1 0
    همش یه دکل بوده بابا. چیزی نشده که. همه چی خوبو قشنگه تو ایران
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    2 0
    از سخنان و دفاعیات روحانی رئیس جمهور خطاب به نمایندگان ملت : زنگنه و آخوندی و نعمت زاده هر کدام در دنیا یک برند هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس