کد خبر 949362
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
موشک

سوخت راکت ها و موشک های فضایی از مایعی به نام هیدرازین تشکیل شده که ماده ای سمی، سرطان زا و ناپایدار بوده و کارکردن با آن خطرناک است، اما فناوری نوین، سوختی جدید را جایگزین کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از نیواطلس، سوخت راکت ها و موشک های فضایی از مایعی به نام هیدرازین تشکیل شده که ماده ای سمی، سرطان زا و ناپایدار بوده و کارکردن با آن خطرناک است. اما فناوری نوین سوختی جدید را جایگزین کرده است.

بیشتر بخوانید:

تکمیل پروژه UCF با تلاش متخصصان جوان ایرانی

 محققان دانشگاه مک گیل کانادا موفق به تولید سوختی جدید برای راکت ها و موشک های فضایی با استفاده از فناوری ماف یا metal-organic frameworks در علم شیمی شده اند. نتیجه این کار تولید سوختی پاک تر، ایمن تر و مطمئن تر است که باعث می شود موشک های فضایی هم قابل کنترل تر باشند.

فناوری ماف یا چارچوب های فلزی – آلی تولید مواد نانومتخلخلی را ممکن می کند که از ویژگی هایی مانند مسیر سنتز ساده، داشتن ساختمان هندسی جالب و ساختارهای مولکولی متنوع و کاربردهای مختلفی مانند جذب سطحی و ذخیره سازی گازها، خواص نوری غیر خطی، خواص مغناطیسی، تبادل یون، خواص کاتالیزگری و خواص دارویی برخوردار هستند.

هیدرازین در صورت تماس با یک اکسیدکننده خارجی بلافاصله مشتعل می شود. از سوی دیگر این مایع به شدت سمی است و پوست را می سوزاند و می تواند سلامت چشمان، بینی و گلو را به خطر بیندازد. این سوخت موجب تهوع و استفراغ، تنگی نفس، بیماری های ریوی، اختلال در سیستم عصبی؛کوری موقت و حتی کما نیز می شود.

انتشار سالانه 12 هزار تن هیدرازین در جو زمین به علت حرکت موشک ها و راکت های فضایی نیز به محیط زیست آسیب می زند. از همین رو محققان با طراحی یک چارچوب فلزی – آلی مبتنی بر روی، کبالت و کادمیوم موفق شدند خواص خطرناک این مایع سوختی را مهار کنند و از آن به شیوه ای ایمن تر استفاده کنند. امید می رود تا زمان عملیاتی شدن طرح ناسا برای سفر به مریخ امکان استفاده از این سوخت فراهم شده باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    0 0
    ظاهراً هیدرازین جهت کنترل PH آب تغذیه نیروگاه ها استفاده وسیعی دارد و استفاده از آن به عنوان سوخت را نشنیده بودم سوال این است که آیا خود مواد کبالت یا کادمیوم موجود در سوخت بعد از احتراق تولید مواد سمی یا آلاینده نمی کنند؟ افراد شیمی دان نظر دهند
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    0 0
    زده به سرم بجای ماده منفجره کلاهک موشک از مخلوط هیدروژن و نانومواد خاص استفاده کنم که بتونم انفجار را در محل اثابت مهندسی کنم.....قارچ های انفجاری کوچولو ،موچولو....
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      0 0
      خالی نبندبازهم طبیعت قاطی میکنه ها!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس