کد خبر 946431
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
قبض برق

تصویب افزایش تعرفه آب و برق پرمصرف‌ها در روزهای پایانی سال و ممنوعیت کشت محصولات آب بر و برنج در مناطق کم آب مهمترین اقدام در برخورد با مصرف بی رویه بود.

به گزارش مشرق، بحث درباره تغییر مکانیزم تعرفه‌گذاری برق در سال گذشته بیش از پیش سر زبان‌ها افتاد چرا که خاموشی‌های تابستان و افق نامعلوم تامین برق در روزهای گرم سال ۹۸ این سوال را در کانون توجه قرار داد که تصمیم‌سازان وزارت نیرو برای عبور از چالش کسری برق چه برنامه‌هایی در دستور کار دارند.

این چالش باعث شد تا وزارت نیرو تاکید زیادی در برخورد با پرمصرف های برق داشته باشد به همین منظور برنامه ای تنظیم شد تا مطابق با الگوهای تعرفه‌ای جدید که طی چهار ماه خرداد تا شهریور اعمال خواهند شد، برنامه‌های اصلاحی مصرف برق برای دو طیف مشخص «خوش‌مصرف‌ها» و «بدمصرف‌ها» تعبیه شد.

بیشتر بخوانید:

نهایتاً هیئت وزیران در جلسه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ مقرر کرد تا بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ سالانه به میزان هفت درصد افزایش یابد.

همچنین با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، از ابتدای خرداد ماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. فاضلاب بها، مشمول افزایش موضوع این بند نخواهد بود. به عبارت دیگر، تعرفه آب و برق مشترکین بدمصرف یا پرمصرف سالانه ۲۳ درصد افزایش یافت.

خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

به هر سوی اتفاق مثبتی که سرانجام دولت به آن تن داد تصویب افزایش تعرفه آب و برق پرمصرف ها بود، کاری که مدتها قبل باید برای کم کردن مصرف اجرایی می شد و می توان گفت که دولت یک آماده باشی جدی به مشترکان پرمصرف آب و برق در سال جاری داده است.

*ممنوعیت کشت برنج در استان‌های کشور بجز استان گیلان و مازندران

بر اساس مصوبه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشت برنج تا ۳ سال آینده در استان‌های کشور بجز استان گیلان و مازندران ممنوع می‌شود. کارگروه ملی سازگاری با منابع آب که اعضای آنرا وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صمت، وزیر کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل می دهد در اواسط سال ۹۷ این موضوع را تصویب کرد و نهایتاً مصوبه ممنوعیت کشت برنج توسط این کمیته به عنوان بخشی از دستورالعمل الگوی کشت مصوب و ابلاغ شده است.

*طرح انتقال آب خزر به سمنان و فلات مرکزی

طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی و استان سمنان یکی دیگر از طرح های مهم در بخش آب بود که سال گذشته سرانجام در عین حال که مخالفان زیادی داشت به تایید دولت رسید و ظاهراً مجوزهای لازم زیست‌محیطی را گرفته و به زودی اجرای این طرح آغاز می‌شود.

احمد همتی نماینده سمنان با اشاره به موافقت دولت حسن روحانی با انتقال آب خزر گفت وزارت نیرو با انتقال این آب موافقت کرده و ردیف بودجه عملیات اجرایی این کار هم اختصاص پیدا کرده است.

این تصمیم در حالی اجرایی می‌شود که پیشتر نمایندگان استان‌های شمالی گیلان، مازندران و گلستان با انتقال آب خزر به استان سمنان مخالفت کرده و آن را غیرمسئولانه دانستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    0 0
    اين همه آب
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    0 0
    این وزیر نیرو هم آقای " دائم النِق " است ! باران بیاید نق می زنه . باران نیاید نق می زنه . سیل هم کل مملکت را بگیره باز غر غر می کنه که آب نیست ! عجبا !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس