محمد دهقان

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: زنگنه همه روابط و قراردادها را با همسایگان و کشورهایی که شریک سنتی ایران بوده اند، دچار اختلال کرده و پل پشت سر ایران خراب کرد.

به گزارش مشرق، محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی را انجام داده است که بخش‌هایی مهم این گفت‌وگو بدین شرح است:

دهقان ریشه مشکلات اساسی کشور را در شرایط کنونی در بحث اقتصادی، رویکرد دولت در توقف ابزارهای کشور جهت مقابله و دور زدن با تحریم ها به بهانه شفاف سازی می داند و می گوید که FATF عاملی برای بستن دستان ایران در جنگ اقتصادی با غرب است.

بیشتر بخوانید:

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس که داعیه مقابله با فساد را دارد و در چهار دوره فعالیت خود در مجلس تمام تلاشش را برای تصویب قوانین ضدفساد انجام داده، معتقد است که مسئولان جمهوری اسلامی به انقلاب جفا کرده اند.

ایران تمام تحریم‌های فلج کننده سال ۸۹ را شکست داده

وی افزود: آمریکا از اول انقلاب ایران را تحریم کرده اما تحریم‌های فلج کننده را از سال ۸۹ علیه ما طراحی کرده است و ایران نیز با این تحریم‌های فلج کننده مقابله کرد و در واقع تحریم های آمریکا یک بار در سال ۹۲ شکست خورد، به گونه ای که اوباما در کنگره اعلام کرد که دیگر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اثری ندارد.

دهقان گفت: ایران در سال ۹۰ – ۹۱، حدود ۱۷۰ میلیارد دلار نفت فروخته بود که بخش مهمی از این فروش به صورت غیررسمی انجام شده بود، لذا فروش نفت و مراودات اقتصادی به شکل غیررسمی حق جمهوری اسلامی بوده و نباید بعضی‌ها این امر را نقطه منفی نسبت به ایران تلقی کنند، چراکه آمریکا ظالمانه ایران را تحریم کرده و ما حق داریم تحریم‌ها را دور زده و با آن مقابله کنیم.

زنگنه اهل کار غیررسمی و ریسک نیست

وی با تاکید بر اینکه زنگنه در دوران تحریم های فلج کننده وزیر نبوده و اهل کار غیررسمی و ریسک هم نبوده است و اشخاص دیگری این اقدام را انجام داده‌اند تصریح کرد: رستم قاسمی در دوران قبلی تحریم ها نزد برخی مقامات کشورها می‌رفت و برای دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا فرمول‌هایی پیشنهاد می داد و آنها نیز همکاری می‌کردند.

وی اظهار داشت: دور زدن تحریم‌ها یعنی اتصال افرادی غیررسمی از ایران با عناصر غیررسمی برخی کشورها که این کار در این دولت تعطیل شد و اثرش قفل شدن اقتصاد کشور بود.

زنگنه خواسته یا ناخواسته تمام راه‌های مقابله با تحریم را بسته

دهقان با طرح این سوال که چرا زنگنه می‌گوید دیگر هیچکس تلفن ما را جواب نمی‌دهد، ما هیچ دوستی در دنیا نداریم، این اظهارات یعنی راه بسته است و این یعنی القای بن بست؟ گفت: موضوع اصلی این است که عملکرد آقای زنگنه خواسته یا ناخواسته تمام راه‌های مقابله با تحریم را بسته است، چرا که آقای زنگنه قرارداد گازی ایران را با پاکستان رسماً متوقف کرده در حالی که قرار بوده با اجرای خط لوله انتقال گاز به پاکستان، در این قرارداد روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز به پاکستان بفروشیم که در سال ۹۱ فعالیت عمرانی آن را آغاز و کار انجام شده بود و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) نیز مشغول به فعالیت بود.

وی افزود: زنگنه طی مصاحبه‌ای گفت پاکستانی‌ها اصلاً پول ندارند، نباید این قرارداد بسته می شد و باید متوقفش کنید، لذا پیمانکار را خلع و قرارداد را متوقف کرد، در حالی که پاکستانی ها آن زمان ۳۵ درصد اضافه‌تر از قیمت، برای خرید گاز ایران پول داده و سوخت مایع برای نیروگاه‌های خود خریداری می‌کرده است.

قرارداد با پاکستان و چین توسط زنگنه متوقف شد

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: از همان روزهای اولی که آقای زنگنه روی کار آمد، قرارداد گازی با پاکستان را متوقف کرد، در حالی که هنوز به برجام نرسیده بود و این اقدامات دو حالت دارد، شاید به امید این بوده که کشور راهی جز برجام نداشته باشد و شاید به این دلیل بوده که دلخوشی به برجام داشته که در آینده قرار است برجامی ایجاد شود، البته از نظر آقای زنگنه، دولت پاکستان فقیر بوده و پولی برای پرداخت بهای گاز نداشته است، اما باید پرسید چطور پاکستان پس از توقف قرارداد با ایران با ترکمنستان قرارداد منعقد کرد تا خط لوله موسوم به تاپی از خاک افغانستان تا پاکستان احداث شود، آیا پاکستانی‌ها برای آنها پول داشتند، برای ایران پول نداشتند تا با خط لوله ای به طول ۲۶۰ کیلومتر گاز آنها را تامین کنیم؟!

وی افزود: جدا از بحث پاکستان، چرا آقای زنگنه قرارداد با چین را برهم زده و قراردادشان را لغو کرد، چینی‌ها در آزادگان، یادآوران و در فاز ۱۱ پارس جنوبی با مشارکت شرکت داخلی پتروپارس کار می‌کردند، اما آقای زنگنه علاوه براینکه چینی‌ها را از ادامه کار در این میادین منع و آنها را از عملاً از ایران اخراج کرد، شرکت‌های داخلی را هم دچار اختلال کرد.

وزیر نفت تمامی راه‌ها را به سمت اروپا و آمریکا منتهی کرد

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: قرار بوده هندی‌ها ۲۹ میلیارد دلار در فرزاد B و چابهار هزینه کنند، اما آقای زنگنه در مصاحبه ای که متن آن موجود بوده از فعالیت هندی‌ها استقبال نمی‌کند و در حالی که توافق اولیه صورت گرفته و قرارداد در شرف نهایی شدن بوده، از پیگیری و امضای قرارداد اجتناب می کند.

وی اظهار داشت: زنگنه همه روابط و قراردادها را با برخی همسایگان و برخی کشورهای بزرگ که شریک سنتی ایران بوده اند، دچار اختلال کرده است یعنی پل پشت سر جمهوری اسلامی ایران را خراب کرده به امید اینکه می‌خواهد ما را به سمت اروپا و آمریکا حرکت دهد، بنابراین این شائبه جدی در خصوص رفتار، اقدام و تصمیم آقای زنگنه وجود دارد که ایشان راهی را طی کرده که ایران هیچ راهی نداشته باشد جز اینکه مسیر خود را تغییر داده و با اروپا و آمریکا خود را هماهنگ کند و در واقع این شبهه جدی وجود دارد که ایشان تمام راه‌ها را به گونه ای طراحی کرده که همه چیز فقط به اروپا و آمریکا منتهی شود.

وی با تاکید بر اینکه بحث روابط ایران و چین بحث دوست و غیردوست نیست، بلکه بحث منافع مشترک است، فکر نکنند ما به سمت چین غش می‌کنیم گفت: رئیس جمهور چین بعد از سال‌ها در یک سفر تاریخی به ایران آمد، اما رفتاری غیردیپلماتیک با ایشان صورت گرفت که بیان برخی از آنها به صلاح کشور نیست و ان شاءالله در زمان مناسب رفتار و مواضع برخی دولتمردان ایرانی با هیئت چینی و رییس جمهور این کشور را در این سفر توضیح می دهیم. در آن سفر برخی آقایان از موضع بالا و بدون رعایت شان رییس جمهور و هیئت عالیرتبه چینی با آنها برخورد کردند به امید آنکه می خواهند با آمریکا و اروپا هماهنگ شوند.

دولت ۳ سال است که الزامات مربوط به تبادل اطلاعات fatf را اجرا کرده

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه FATF حداقل حدود ۳ سال است که توسط دولت اجرا شده گفت: در خرداد سال ۹۵ آقایان رفتند، الزامات را امضا کرده و FATF را پذیرفتند، تصمیم دولت این بوده کهFATF را اجرا کند و از ۴۱ الزام آن ۴ مورد مربوط به مجلس بوده که دولت بر خلاف قانون آن را پذیرفته است، یعنی دولت از طرف مجلس تعهد کرده که مجلس ۴ لایحه مرتبط با FATF را تصویب می کند، البته ۳۷ الزام مربوط به خود دولت بوده که از همان ۳ سال قبل نسبت به اجرای ۳۷ الزام تعهد داده و خود را نیازمند تصویب مجلس نمی‌دانسته است و از همان زمان این ۳۷ الزام را اجرا کرده است.

وی افزود: در خرداد ۹۵ که دولت ۴۱ الزام را پذیرفته ۴ مورد مربوط به مجلس بوده و دولت به شکل غیرقانونی نسبت به آنها تعهد داده است، در حالی که اجرای آن مستلزم لایحه بوده تا در مجلس تصویب شود و ۳۷ مورد به تصویب مجلس نیاز نداشته است و دولت هم برای اجرای آن ۳۷ الزام لایحه نیاورده و عنوان کرده خودم این موارد را اجرا می‌کنم و آن ۳۷ الزام را تا آنجا که توانسته اجرا کرده است، البته بخش مهمی از این ۳۷ الزام مربوط به تبادل اطلاعات بوده که انجام داده است.

دولت باید درباره ممنوعیت ورود دلار پاسخگو باشد

دهقان اظهار داشت: آیا کسی پرسیده چرا ارز ۱۹ هزار تومان شد؟ دلیل گرانی ارز این بود که ورود ارز را به داخل کشور ممنوع کردند، چرا ممنوع کردند؟ چه کسی باید در این زمینه پاسخگو باشد؟ کدام عقل سلیم حکم می‌کند که در زمانی که تحریم هستیم، ورود دلار و ارز را به داخل کشور تحریم و ممنوع کنیم، اگر خروج دلار را ممنوع می کردند، اشکالی نداشته و عاقلانه بود، اما واردات دلار را چرا ممنوع کردند؟

وی تصریح کرد: FATF در بیانیه‌ای که صادر کرده به بخش تبادل و ارائه اطلاعات ایران که از مهمترین الزامات FAFT بوده ایرادی وارد نکرده و ایرادات بیانیه‌های FATFدر بخش‌های دیگر است، بنابراین اطلاعات را در این مدت ارائه کرده و با FATF همکاری می‌کردند، اما میزان همکاری‌شان کافی نبوده است، بنابراین FATF همچنان امیدوار است که ایران بخش دیگر الزامات را نیز اجرا کند.

در FATF حمل پول دستی هم ممنوع است

دهقان خاطرنشان کرد: زمانی که FATF می‌گوید دلار ۱۴ هزار تومانی کار من است، چند جهت به ما می دهد مهمترین جهت این بوده که FATF به عنوان ابزار هوشمندسازی تحریم آمریکا در ایران عمل می کند، چرا ابزار هوشمندسازی ؟ چون برای جنگ اقتصادی، آمریکایی ها نیازمند اطلاعات هستند و همین اطلاعات بوده که تحریم را هوشمند می‌کند. چرا گفتند تحریم هوشمند؟، چون هوشمند یعنی اطلاعات دقیق، شما با اطلاعات هوشمند می توانید نقطه‌ای حریف را بزنید، چطور موشک هوشمند به نقطه می‌زند، تحریم هوشمند هم به هدف می زند، البته در کتاب‌های خود آمریکایی‌ها هم ذکر شده که تحریم هوشمند باید مبتنی بر اطلاعات باشد.

وی تاکید کرد: مسئله FATF فقط تبادل بانکی نیست که باید شفاف باشد، ممنوعیت حمل پول دستی هم است. یعنی شما ارز را به صورت چمدانی نمی‌توانید حمل کنید، یعنی همه چیز باید رصد و به آنها اطلاع داده شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: به نظر من دقیقاً FATF برای بستن دست ایران در جنگ اقتصادی در خصوص مقابله با تحریم‌ها و هوشمندسازی تحریم های آمریکا است. از این رو با اجرای مفاد این الزامات ۴۱ گانه در ۳ سال گذشته توسط دولت، اقتصاد کشور قفل شده است.

آملی لاریجانی اظهارات روحانی به نقل از رهبر انقلاب را رد کرد

وی درباره این اظهار نظر رئیس جمهور که رهبری با تصویب FATF مخالفتی ندارند؟ گفت: این اظهارات و ادعاها کاملاً نادرست بود. آقای آملی لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت اعلام کرده که من از رهبری در این رابطه پرسیدم و ایشان فرمودند که این حرف درست نیست.

دهقان درباره علت استعفای ظریف هم گفت: بعد از ۷ یا ۸ سال جنگ نیابتیِ آمریکا با ما و جبهه مقاومت، آقای بشار اسد به ایران سفر کرد و این اقدام، پیام اقتدار، قدرت و پیام پیروزی جبهه مقاومت و در رأس آن رهبر معظم انقلاب را مخابره کرد. حالا به خاطر اشکالات اداری و یا هر دلیل دیگر، آقای ظریف آنجا نبوده است، ظریف در این موقعیت که همه رسانه‌های دنیا چه دشمنان و چه دوستان به این پیام قدرت جمهوری اسلامی ایران می‌پردازند نباید حاشیه بزرگ درست می کرد که آن پیام گم و کمرنگ شود، از ظریف به عنوان یک دیپلمات که سال ها در آمریکا و ایران آموزه های دیپلماتیک را فراگرفته است، انتظار بود که به این مسئله بدیهی توجه می کرد و به خاطر اختلاف با روحانی این سفر مهم را تحت الشعاع احساسات درونی خود قرار نمی داد.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ES ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    28 7
    خدا لعنت کنه این زنگنه رو
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    28 8
    خوب دادگاهیش کنید! مگه مثل بقیه دنیا ما مدعی العموم نداریم!؟.....
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
      0 0
      نه. مدعی العموم را هم .
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    25 8
    تقصیر شماست که استضا نکردید پس وظیف مجلس چیست
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
      19 10
      اگر لاریجانی و لیست امید اجازه دهند...
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    15 3
    اگر اینطوری که این اصلاح طلب گفته زنگنه غلط کرده.
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    12 7
    از انتشار اين مطالب آگاهي دهند سپاسگزارم اكثريت اصلاح طلبان شيفته غرب و به ويژه آمريكا دشمن خونخوار دنيا و به ويژه مسلمانان هستند ببين كشور به دست چه نااهلان و احمق هايي افتاده است.
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    8 5
    دو ماه ديگه معلوم ميشه زنگنه چه گندي زنده يا نزده
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    17 6
    اصلاح طلبان تا این مملکت را ته دره نبرند دست بردار نیستن .
  • حسین IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    9 10
    جناب دهقان چرا اصرار داری راههای فروش نفت را رسانه ای اعلام کنند!!؟چرا فکر میکنی وزیر ومسولین بخش گاز ونفت بیایند بخاطر پاسخ به سوالاتی که دشمنان هم از کم وکیف ان مطلع میشن بیایند برنامه هایشان را بازگو کنند!!قدری احساسی برخورد نکنیم که باعث فشار بیشتر خدای نکرده بشیم!!؟
  • حسین IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
    9 15
    جناب دهقان چرا اصرار داری راههای فروش نفت را رسانه ای اعلام کنند!!؟چرا فکر میکنی وزیر ومسولین بخش گاز ونفت بیایند بخاطر پاسخ به سوالاتی که دشمنان هم از کم وکیف ان مطلع میشن بیایند برنامه هایشان را بازگو کنند!!قدری احساسی برخورد نکنیم که باعث فشار بیشتر خدای نکرده بشیم!!؟
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    8 0
    ثابت کن که راست میگی
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
      0 0
      دلار 14 هزار تومنی //// اینم اثباتش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس