کد خبر 945966
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
یورش پلیس فرانسه به یک زن

در ادامه برخورد خشن نیروهای امنیتی فرانسه با معترضان به سیاست‌های رئیس‌جمهور این کشور، فرمانده نظامی پاریس از مجوز شلیک آزاد برای پلیس به تظاهرات‌کنندگان خبر داد.

به گزارش مشرق، در حالی که خشونت نیروهای امنیتی فرانسه با معترضان به نظام سرمایه‌داری تا کنون حدود دوازده کشته و دو هزار مجروح برجای گذاشته اما قرار است در تازه‌ترین دور اعتراضات، مُشت پلیس فرانسه آهنین‌تر شود.

ژنرال «برونو لرای» فرمانده نیروهای نظامی مستقر در پاریس شامگاه جمعه اعلام کرد که نیروهای امنیتی فرانسوی که برای مقابله با نوزدهمین هفته اعتراضات در روز شنبه (امروز) اعزام شده‌اند، در صورتی که جان خود یا شهروندان در تهدید قرار گرفت، اجازه شلیک (گلوله جنگی) دارند.

بیشتر بخوانید:

عکس / خسارت جلیقه زردها به فروشگاه‌های پاریس

به نوشته وبگاه روزنامه «دیلی میل» لرای در یک مصاحبه رادیویی با بیان اینکه به نظامیان فرانسوی دستورات سختگیرانه داده شده اما این باعث نمی‌شود که در صورت مشاهده تهدید مرگبار علیه خود یا شهروندان، اجازه شلیک مستقیم نداشته باشند.

وی با تروریست توصیف کردن هموطنان خود که فقط قصد اعتراض مسالمت‌آمیز به نظام سرمایه‌داری فرانسه را دارند، افزود: «دستورات به‌قدری شفاف هستند که آنها (سربازان) نگرانی نداشته باشند… هدف من سیاسی نیست... بلکه هدف یک سرباز، مبارزه با تروریسم است که آن را برای سال‌هاست انجام می‌دهیم».

همچنین گفته می‌شود که ارتش فرانسه با انواع و اقسام تجهیزات نظامی، از حدود پنج هزار نیروی پلیسی که برای مقابله با معترضان در هفته نوزدهم در پاریس استقرار یافته‌اند، حمایت می‌کند.

پلیس فرانسه همچنین علاوه بر خیابان شانزه‌لیزه و مسیرهای اطراف آن، تظاهرات امروز در چند شهر دیگر از جمله «مارسی، نیس و متز» نیز ممنوع اعلام کرد.

پس چند هفته اعتراضات مسالمت آمیز، روز شنبه گذشته تظاهرات جلیقه زردها مجدداً به خشونت و درگیری با پلیس کشیده شد و تعدادی بانک و مغازه و خودرو در خیابانهای پاریس به ویژه در خیابان الیزه به آتش کشیده شد.

در طول هفته‌های گذشته، پلیس فرانسه از هزاران گلوله لاستیکی علیه معترضان استفاده کرده است که به نقص عضو در افراد منتهی شده است. این اقدام اگرچه انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته اما نیروهای پلیس و ژاندارم‌های فرانسوی همچنان مجاز هستند که این تسلیحات را به کار گیرند.

به دنبال گزارش‌های بی‌شمار از خشونت‌ها علیه معترضان، سازمان ملل متحد اخیراً از دولت فرانسه خواسته است در زمینه خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان در تظاهراتهای جلیقه زردها تحقیق و تفحص کند.

از اواسط نوامبر هزاران نفر از مخالفان دولت ماکرون تظاهرات کرده‌اند. این تظاهرات‌ها نخست مسالمت‌آمیز بودند اما با دخالت پلیس درگیری‌های خیابانی را به دنبال داشته است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس