زیردریایی

کمبود قطعات یدکی، حادثه برای یکی از زیردریایی ها و طولانی شدن مدت اورهال شناورهای پیشرفته باعث شده تا علاوه بر کمبود شناور سطحی، طی سالهای اخیر نیروی دریایی آلمان فاقد زیردریایی عملیاتی باشد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، ارتش آلمان زمانی نه خیلی دور از دروازه مسکو تا سواحل فرانسه در اقیانوس اطلس و از طرفی سواحل کانال انگلیس تا بیابان های شمال آفریقا را در دست داشت. بعد از جنگ جهانی دوم، شکست و دو پاره شدن آلمان نیز، هر دو طرف شرقی و غربی به دلیل قرار گرفتن در نوک پیکان شرق و غرب در جنگ سرد به سرعت در مسیر مسلح شدن قرار گرفتند و با فروپاشی دیوار برلین و اتحاد شوروی و از بین رفتن پیمان ورشو، دو آلمان یکپارچه شده و نیروهای مسلح آلمان متحد شکل گرفت.

در حقیقت از این دوره به بعد، نیروهای مسلح جمهوری فدرال آلمان در یک سرآشیبی در بحث آمادگی قرار گرفت. کاهش بودجه، کاهش تجهیزات عملیاتی و در کل دوری گرفتن از فضای نظامی جنگ سرد مسئله ای بود که نه فقط آلمان بلکه عمده کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داد. در این سالهای بعد از جنگ سرد ارتش آلمان در درگیری هایی مثل بمباران کوزوو، جنگ افغانستان و مبارزه علیه داعش و عملیات در آفریقا شرکت داشته است.

بیشتر بخوانیم:

وضعیت افتضاح ارتش آلمان در بخش هوایی و زیردریایی

الاغ و قاطرهای ارتش آلمان

با بروز حوادث در شرق اوکراین که از سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد، آلمان ها احساس خطر کردند چراکه بعد از اوکراین و لهستان، این آلمان است که در مقابل روسیه قرار دارد. این کشور به دلیل روابط بسیار گسترده اقتصادی با روسیه همواره از مخالفان سر سخت تحریم ها علیه مسکو بوده  اما شرایط به طور کلی آلمان را به سمت تجدید نظر در سیاست های دفاعی و امنیتی خود کرده است. آلمانی ها در بحث بودجه هم در سالهای اخیر به سمت افزایش رفته و پول مناسبی را برای نیروهای مسلح خود خرج کردند و برنامه دارند که این روند را نیز افزایش دهند. برای سال ۲۰۱۹ میلادی بودجه دفاعی آلمان در حدود ۴۱.۵ میلیارد یورو است که نسبت به سال قبل از آن نیز ۳ میلیارد یورو افزایش نشان می دهد.

اما ترکیبی از مشکلات مربوط به کاهش هزینه در سالهای قبل، عدم وجود پرسنل و قطعات یدکی و برخی طراحی ها و برنامه ریزی های اشتباه نیروهای مسلح آلمان را در وضعیتی بسیار عجیب و غریب قرار داده است. روایت هایی که در حال حاضر از نیروهای مسلح این کشور منتشر می شود بیشتر شبیه به وضعیت یک گروه پلیسی می ماند تا ارتشی که زمانی شنیدن نامش بسیاری از ابرقدرت های جهان را به لرزه می انداخت. نکته جالب مسئله این که بعد از حوادث اخیر که در منطقه خلیج فارس رخ داده است برخی رسانه ها خبر از احتمال حضور نظامی این کشور در این منطقه و کمک به ناتو و آمریکا برای آنچه اسکورت شناورهای تجاری می نامند، می دهند. مسئله به قدری حتی برای خود آلمانی ها نیز مضحک است که یکی از رسانه های آلمانی نیز کاریکاتوری را درباره وضعیت نیروی دریایی این کشور منتشر کرده.

لذا در ادامه به بررسی وضعیت فعلی نیروهای مسلح آلمان و فراز و نشیب های آنها خواهیم پرداخت تا مشخص شود اتحاد و تلاش برای تاثیرگذاری روی قدرت منطقه ای ایران، چه شرکا و ابزارهایی دارد!

+ ما کشتی های جنگی مان را برای محافظت از تنگه هرمز ارسال می کنیم. آن وقت ایرانی ها چه می کنند؟         - از خنده غش خواهند کرد!!

زمین، هوا و دریا؛ یکی از دیگری خراب تر!

طی چند ماه گذشته هیئتی از ارتش آمریکا، از نیروهای ناتو در کشور لیتوانی بازدید کرده است. حدود ۴۵۰ نفر از ارتش آلمان هم که در قالب نیروهای ناتو که ضد روسیه تشکیل شده در این کشور حضور دارند. در این بازدید مشخص شده که این نیروهای آلمانی از تلفن همراه عادی برای برقراری مکالمات استفاده می کنند چراکه ظاهراً آلمانی ها سیستم های مخابراتی کد گذاری شده به اندازه کافی در اختیار ندارند. این حرکت در نزدیک مرز کشوری مثل روسیه که جزو بزرگان در حوزه جنگال، نبرد سایبری و شنود قرار دارد می تواند نتایجی نابود کننده داشته باشد.

از ۲۲۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ ارتش آلمان، حدود ۱۰۵ دستگاه آماده به رزم است و این در حالی است که در صورت نیاز ناتو، این کشور تنها می تواند ۹ دستگاه تانک را در اختیار این پیمان قرار دهد.

همچنین به دلیل نبود هلیکوپترهای کافی و مشکلات فنی، از هر ۱۰ خلبان آلمانی یک نفر گواهی پرواز خود را از دست داده است. این موضع باعث نگرانی در میان مقامات دولت این کشور و چگونگی انجام مخارج نیروهای مسلح آلمان شده است. مسئله به قدری مشکل دار شده که وزارت دفاع دست به دامن بخش غیر نظامی شده که در سال ۲۰۱۷، وزارت دفاع با بستن قرار داد به ارزش ۲۱ میلیون یورو با کلوپ عمومی اتومبیل آلمان ( ADAC ) که ناوگان هلیکوپتر در اختیار دارد تا خلبانان ارتش بتوانند کمبودهای پروازی خود را جبران کنند.

لازم به ذکر است که در ماه فوریه ارتش آلمان گزارش کرده بود از ۷۲ فروند هلیکوپتر ترابری سنگین سیکورسکی CH-۵۳ تعداد ۱۶ فروند از آنها و از ۵۸ فروند هلیکوپتر ترابری NH-۹۰، تعداد ۱۳ فروند از آنها زمینگیر هستند. ارتش آلمان همچنین دارای ۶۸ فروند بالگرد رزمی تایگر است که تنها ۲۰ فروند از آنها آماده عملیات هستند.

ارتش آلمان یکی از قدیمی ترین سازندگان زیردریایی در جهان بوده و در حال حاضر دارایی زیر سطحی ارتش این کشور ۶ فروند زیردریایی دیزل الکترونیک تایپ یو ۲۱۲ است. در سال ۲۰۱۷ میلادی گزارشی بسیار عجیب منتشر شد چراکه نشان می داد تمام ناوگان زیرسطحی ارتش آلمان از وضعیت عملیاتی خارج شده اند! کمبود قطعات یدکی، حادثه برای یکی از زیردریایی ها و طولانی شدن مدت اورهال این شناورهای پیشرفته باعث شد تا ظاهرا نیروی دریایی آلمان فاقد زیردریایی عملیاتی شود.

قرار بوده که در تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی تعدادی از  زیردریایی های آلمانی به وضعیت عملیاتی بازگردند که یکی از این زیردریایی ها با کد یو ۳۶ در جریان یک تمرین در نزدیکی سواحل نروژ به کف دریا برخورد کرد. از آن تاریخ به این طرف اطلاع دقیقی از وضعیت ناوگان زیرسطحی آلمان در دسترس نیست و آلمانها ترجیح می دهند حرفی در این خصوص نزنند!

اما نکته جالب اینجاست که آخرین خبر رسمی از وضعیت عملیاتی نیروی دریایی آلمان در تابستان ۲۰۱۸ میلادی به پارلمان این کشور ارائه شده و همچنان هیچکدام از ۶ زیردریایی آلمانی عملیاتی نبودند. در بحث شناورهای سطحی نیز داستان خیلی جالب نیست. ماموریت های سازمان ناتو خصوصاً در منطقه مدیترانه فشار بالایی را به ناوگان آلمان ها وارد کرده و اکثر شناورهای آلمانی بایستی زمان زیادی را در عملیات سر کنند و از طرف دیگر کمبود قطعات یدکی باعث می شود که آنها زمان بیشتری را در دوره اورهال طی کنند. همچنین دو سال گذشته گزارش های محرمانه‌ای از وزارت دفاع آلمان مبنی بر عدم کارکرد ادوات جنگی این کشور منتشر شده است. طبق یکی از جدیدترین گزارش ها که اوایل سال ۲۰۱۹ منتشر شد، از ۱۵ شناور نظامی آلمانی تنها ۷ عدد قابلیت اعزام به ماموریت دارند. طبق گفته مسئولان نیروی دریایی آلمان در صورت ارسال کشتی به تنگه هرمز در سایر نقاط دچار کمبود خواهند شد چراکه نوسازی و تعمیر کشتی ها، قایق ها و زیردریایی های ارتش آلمان بین ۱۸ تا ۴۸ ماه طول خواهد کشید.

در بخش نیروی هوایی نیز اوضاع بهم ریخته است. جنگنده های یورو فایتر تایفون به عنوان ستون فقرات نیروی هوایی آلمان به حساب می آیند و بر اساس گزارش های منتشر شده در بهار ۲۰۱۸ میلادی از ناوگان ۱۲۸ فروندی جنگنده های تایفون نیروی هوایی آلمان تنها ۱۰ فروند آماده به رزم بودند. در سال ۲۰۱۷ در گاهی از اوقات کل ناوگان ترابری A۴۰۰ نیروی هوایی آلمان از خدمت خارج بودند و در تابستان ۲۰۱۸ نیز این عدد به ۸ فروند از کل ۱۵ فروند می رسد که تقریباً نشان از آمادگی تنها نصف ناوگان A۴۰۰ دارد.

حتی آلمان ها برای جذب نیروی کافی نیز مشکل داشته و پیش بینی ها اعتقاد دارند در سالهای جاری این کشور به تعداد نیروهای لازم دست پیدا نخواهد کرد. کارشناسان اعتقاد دارند سالها زیر سلطه ارتش آمریکا بودن، شکست سنگین در دو جنگ جهانی و البته نزدیک به بیش از دو دهه کاهش توان رزمی و بودجه دفاعی پس از پایان جنگ ضربه شدیدی به توان رزمی آلمان وارد کرده و این کشور با وجود تمام توانایی های بالای صنعتی و اقتصادی خود همچنان به هزینه و زمان زیادی برای آماده کردن ارتش خود نیاز دارد. به نظر میرسد در شرایط فعلی آلمانی ها اصولا به سمت بحث اعزام نیرو به منطقه غرب آسیا نروند چون اگر این اقدام توسط آنها انجام شود احتمالا بر طبق پیش بینی خود آلمانی ها، ایرانی ها از خنده غش خواهند کرد!

درسی که از وضعیت فعلی می توان گرفت این است که کاهش هزینه های دفاعی، حتی در شرایط صلح می تواند در زمانی در آینده برای کشوری حتی با توانایی های آلمان هم مشکل ساز شود. وضعیت آلمان در بحث نظامی در حال حاضر نمونه بسیار عبرت آموز می تواند خصوصاً برای برخی از نخبگان و سیاسیون ایرانی باشد که در فضای بسیار خطرناک و بی ثبات خاورمیانه صحبت هایی درباره کاهش توان یا بودجه دفاعی را مطرح می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • BIGSHOW FR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    اين نوچه ها كه عددي نيستن ، فراموش نكنيد ما در جنگ دوم خليج ، فقط انگليس رو در كنارمون داشتيم كه اونم نبود بازم فرقي به حالمون نميكرد چون داريم در مورد مولتي ابرقدرت دنيا صحبت ميكنيم ، توني بلر - بوش = بوريس جانسون - ترامپ - نتانياهو ، مثلث قدرتمند فراماسون جهاني ، وارد بازي خطرناكي شديد ، از همان حالا خودتونو گيم اوور شده بدونيد .
    • fuckoff IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      یادت بمونه جوجه کوچولو زمانی که داشتی گومبا گومبا میکردی گذشتگان ما به امثال تو ترحم می کردند
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      لرزیدم، دیگه فرمایشی ندارید؟ حالا من میگم تو بلرز: پنج فروند موشک برای تاسیسات نفتی آل سعود و پنج فروند هم برای امارات، کویت هم اگه لازم داشت پنج فروند، اون موقع ببین کی گیم آورر میشه. کاری بکنیم که پوتین رزمندگان اسلام رو لیس بزنند بوریس و مایک و جان و دونالد.
    • بهزاد IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      60 78
      سلام اگه می خوای سرت رو مثل کبک توی برف بکنی یه حرف دیگه س ولی صدای خرد شدن استخوان های استکبار (توی نظرات تحلیلگران خودشون ) شنیده می شه.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      56 67
      شاخ قلدری شیطان بزرگ را به فضل الهی خواهیم شکست.
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      42 1
      خليج فارس
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      30 12
      فعلا لاشه پهبادتون رو با التماس پس بگیرید، بقیه اش باشه طلبتون
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      22 25
      نادانی امثال شما از اون جا نشأت میگیره که فکر می کنید ما تکیه به توپ و تانک مون کردیم. ما از جانب خدا نیرو می گیریم. و امثال تو عمرا اینو بفهمین. راستی آلبانی هم گرمه!؟
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      5 7
      خخخخ
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      29 5
      داداش مولتی ویتامین هم نیستید چه برسه به مولتی ابر قدرت. آخر ابر قدرتی که بیخ گوش سنتکام اینجوری کوچک شد و پهپادش دود شد رفت رو هوا و ترکیه هم دیگر ازش حساب نمیبرد جای ترس داره! !!!!!!!
  • محمد NL ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    35 92
    این مسائل باعث سرخوردگی ژرمن ها خواهد شد و احساس حقارت میکنند! چیزی ک میتواند در اینده منجر به ظهور هیتلری جدید بشه
    • سات IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      20 55
      به خارجی ها کار ندارم ولی این گزارش قابل توجه داخلی های شعار زده (از نوع غربی) باشه
    • ببم جان IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      10 57
      الان فرقش اینه که با تهاجم فرهنگی که به آلمان صورت گرفت الان دیگه کلا هیچ گونه حس غروری ندارن مردمش برعکس زمان هیتلر که غرورشون کم از الان ما نداشت
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      14 22
      غرورشون دست کمی از الان ما نداشت ! ببم جان ! توهم قدرت برت داشته. اون زمان مثل الان , المان قدرت اول صنعت جهان بود.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    23 99
    قطعا آلمان ها دوباره هیتلری جدید به دنیا میارن. اگه تاریخ جنگ جهانی رو خونده باشید میبینید هیتلر هم در چنین شرایطی به قدرت رسید..
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    80 28
    سوخو آشغاله . تایفون بخرید !
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    48 44
    ببینید انگلیس و امریکا سر قدرتمند ترین ارتش اروپا چه بلایی اوردند.بلایی که میخوان سر ماهم بیارند
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    کشوری که اقتصاد قدرتمند داره و کل اروپا رو تحت سیطره اقتصادیش گرفته خیلی به نیروی نظامی احتیاج نداره. اونهایی که از نظر فرهنگ و اقتصاد ضعیفن دنبال تجهیزات نظامی هستن
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      41 78
      این موضوع در غرب آسیایی که سرتاسر تاریخ مورد هجوم از شرق و غرب دنیا بوده صادق نیست بلکه نیروی نظامی باید به اندازه سایر مولفه ها قدرتمند باشه
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      28 43
      مثل آمریکا و چین که طبق نطق شما از نظر فرهنگ و اقتصاد ضعیف هستند که قویترین ارتشها و بیشترین بودجه های نظامی جهان را دارن؟! :)))
    • هانی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      5 6
      پیشرفت اقتصادی ریر چکمه آمریکا و اسراییل هنوز هنوز المان ها دارن به اسرایل باح میدن
    • marshall IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      2 5
      اشتباه مثبت دادم...
    • سین IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
      5 0
      پول و سرمایه جایی میره که حداقل سطح امنیت برقرار باشه پسرخوب
  • 卐اسحاق卐 IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    به امید احیای ارتش هیتلر بزرگ و جنگ جهانی سوم
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    18 46
    در قضیه حمله داعش به عراق،وقتی ارتش عراق بیشترین نیاز را به اسلحه برای مقابله با داعش داشت،دولت آلمان با رذالت تمام برای متشنج نگه داشتن منطقه حتی بعد از داعش ،مستقیما اقدام به ارسال سلاح به اقلیم کردستان کرد تا یک نیروی بالقوه نوظهور در منطقه برای تشنج ها و درگیری های جدید را ایجاد کند.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    28 69
    شنیدم هلند 16 تانک بیشتر نداره، کلا نصف اروپایی ها اصلا ارتش درست و حسابی ندارند، برای همینه بروکسل روی ارتش مشترک اتحادیه پافشاری می کنه.
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      45 18
      خوب نیاز ندارند با کسی جنگ ندارند
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      11 4
      جنگ جهانی اول و دوم رو خود اروپایی ها راه انداختن
  • ریحانه سادات IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    قابل توجه بیسوادان،آلمان اصلا به طور رسمی ارتش نداره،همه سلاح هایی هم که داره فقط جنبه احتیاطی و دفاعی محض دارند،از زمان تاسیس جمهوری فدرال تا به حال سیاست تمرکز و توسعه اقتصادی مطلق را دنبال میکند
  • توهم IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    35 44
    بودجه نظامی آلمان خیلی کمه سال چهل میلیارد دلار! اونوقت بودجه نظامی ما خیلی خوبه سالی شش میلیارد دلار!
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      24 7
      بیشتر بودجه در اختیار ناتو است و آمریکا به عنوان نیروی حامی آلمان ....پایگاه های آمریکائی خارج از اتحاد ناتو برای تفریح نیست ...پول میگیرند
  • سعید IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    60 0
    مگه نگفتین آلمان جواب رد داده و نمیاد خلیج فارس؟
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      15 2
      اون نویسنده متن بوده رد داده
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    14 40
    آمریکا اجازه نمیده که آلمان بهترین تجهیزات رو داشته باشه
  • ناشناس IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    25 37
    پس از تسليم شدن آلمان در جنگ جهاني دوم ١٥٠٠ عدد زير دريايي ارتش نازي توسط انگليس و امريكا در سواحل انگليس برده شد و همانجا به عنوان تمرين با اژدر منهدم و به قعر دريا فرستاده شد. داستان زيردريايي U977 نازي ها را بخوانيد. اگر دست دشمن به خاك اين سرزمين برسد مطمئن باشد كمتر از كاري كه با آلمان ها انجام دادند نخواهند كرد و درس عبرت باشد كه انگليسي ها و امريكايي ها بس كينه توزند.
    • BE ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
      5 5
      خیلی درست -- امید است گوش شنوا وجود داشته باشه...جنگ دوم یک توطئه صهیون بود و هدف چیز هایی كه باید تمام جوانان باید مطالعه کنند...
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    80 8
    بابت اشعاری که در مقاله اوردین منبع یا مدرک یا مستند یا هر چیزی ارائه کنین. با 41 میلیارد یورو قطعه یدکی ندارن همه تجهیزات گرانده. برای تجیهیزاتی که ساختش یک سال طول میکشه 48 ماه وقت برای اورهالش زمان میخواد. بجز این پا منبریاتون بقیه رو گیر اوردین؟!
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    44 12
    به لطف آمار مشرق بیشتر ناوگان هوایی،دریایی،زمینی انگلیس آلمان آمریکا و ... زمین گیر هستند فقط قایق های تندرو ما و جنگنده های ۵۰ ۶۰ ساله ایران که هر ماه سقوط می کنند وضعیت عملیاتی دارند
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      4 8
      آمار مال مشرقه ؟! ...
  • M. N IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    7 6
    در نهایت کشوری قدرتمند خواهد بود که در تمام زمینه ها، یعنی‌؛ دفاعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به طور هم زمان پیشرفت کند، اگر هر کدام از این عوامل از بقیه عقب بماند، در نهایت تعادل آن کشور به هم خواهد خورد.
  • US ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    11 12
    ایران با تفکرات فاشیستی و نژاد پرستی تجزیه خواهد شد ..هنوز بعضی از ملت ایران توهم دارند فقط توهمات وجعل وتحریف تاریخ زندگی می کنند
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    15 5
    استاندارد های اون ها با ما فرق داره یه نگاه به عکس هایی که خودتون از ناو های ایرانی منتشر کردید بندازید! بله ناو های ما عملیاتی هستند اما ناو هایی زنگ زده زیر لایه ی زخیمی از رنگ و بتونه که برای پوشاندن خرابی ها پوشونده شده! وگرنه همون ناو های تعمیراتی از صد تا ناو ما عملیاتی تر و سالم تر است.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
    13 2
    پس هاشمی رفسنجانی راست میگفت آلمان ارتش نداره ! شما که میگفتید ۴۰ میلیارد دلار بودجه داره !
  • علی IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    4 0
    سلام کاری به مباحث دیگه ندارم. اونجا ک گفتید المان ها در کنار مرز روسیه از تلفن همرا استفاده میکنند بوضوح در گزارشات موجود درباره توقیف نفت کش ها در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه هم نظامیان ما از تلفن همراه استفاده میکردند. و این بسیار اسفناک هست. امیدوارم کسی اهمیت اینو درک کنه
  • رحمت عیدی IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    3 10
    گزارشهای متعدد وزارت دفاع آلمان که در روزنامه های آلمانی چاپ هم شده منابع و مدارک مقاله است و کاملا قابل سرچ در گوگل و راستی آزمایی،نمونه بارز همون کاریکاتوره،"توجه":در کل دنیا در حالت عادی ۱۵ تا ۲۰درصد کل بودجه مربوط به بودجه دفاعیست،واروپا هم در کل در حالت عادیست مثل آلمان یعنی بدون دشمن بالفعل،نصف بودجه کشورهایی که آمریکا در آن پایگاه نظامی دارد مال آمریکاست جهت دستمزد محافظت نصفش مال ارتش اون کشوره بماند که سیاست گذاری نظامی هم زیر نظر آمریکاست در اون کشورها،کشوری مثل ایران با اینهمه دشمن ودر منطقه ای استراتژیک که دائم در جنگ و گریز است باید نیروی مسلحش دائم در بهترین حالت عملیتای باشد که هست،اینا چند مورد دلیل این وضع خراب ارتش آلمان و امثالهم است،اونایی که ازمقاله دلخور شدن کمی دقت و آکاهی بیشتر بر مبنای عقلانیت لطفا،وضعیت ایران با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست،با تحریم تعدد دشمن و دشمنی،مستقل و متکی به خود حالا شده ابر قدرتی جدید که هیچ رقم جرات حمله نظامی بهش رو ندارند که اگر داشتند و میتونستند دیگه لازم به ائتلاف کردن و اینهمه مخارج و بگیر و ببند نداشتند و قال قضیه رو میکندد تمام،دیگه بقول دوستان دلخور یه کشور ضعیف و بی فرهنگ با اقتصاد ضعیف که اندازه این حرفها نیست
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    4 2
    نام سپاه چنان لرزه ای. بر اندام آمریکایان انداخته.که.با رو در رو شدن با نیروهای سپاه. خودشان رااز ترس خیس میکنند..
  • ناشناس IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    3 5
    آلمان پولش و علمشو داره اما اجازشو نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس