کد خبر 945295
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
پرواز ۷۳۷

در حالی که طی ۴۸ساعت پس از سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷خطوط هوایی اتیوپی چند ده کشور پرواز این هواپیماها را ممنوع کردند، اما در آمریکا مراجع دولتی همچنان اصرار داشتند که پرواز این نوع هواپیما بی‌خطر است.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، هفته گذشته برای دومین بار طی ۵ ماه یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس که جدیدترین محصول شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا محسوب می‌شود سقوط کرد.

طی دو روز پس از سقوط این هواپیما بسیاری از کشورها ازجمله استرالیا، اتیوپی، اندونزی، چین، هند، مکزیک، سنگاپور، اتحادیه اروپا و بسیاری از دیگر کشورها، پرواز این نوع هواپیما را در آسمان خود ممنوع اعلام کردند. درواقع آمریکا آخرین کشوری بود که پس از مقاومت بسیار مجبور شد پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس را ممنوع کند.

بیشتر بخوانید:

تا پیش از ممنوع شدن پرواز هواپیماهای ۷۳۷ سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و شرکت بوئینگ اصرار داشتند علی‌رغم دو مورد سقوط بوئینگ ۷۳۷ تنها در ۵ ماه، این هواپیما همچنان برای پرواز مناسب است.

به طور معمول شرکت‌های هواپیماسازی و همچنین شرکت‌های هواپیمایی تصمیم‌گیری‌های خود در این گونه موارد را امنیت مسافران و نه منافع اقتصادی شرکت قرار می‌دهند.

الساندرو برونو، کارشناس مستقل صنعت هوانوردی و امور بین‌الملل می‌گوید: شرکت هواپیماسازی بوئینگ مهم‌ترین شرکت هواپیمایی از نظر ارزش صادراتی است و بنابراین مشکل پیش‌آمده برای بوئینگ برای آمریکا گران تمام خواهد شد. از سوی دیگر چین که دومین بازار بوئینگ خارج از آمریکا محسوب می‌شود، احتمالاً از این بحران به عنوان اهرم فشار در مذاکرات تجاری با آمریکا استفاده خواهد کرد.

برونو می‌گوید: سازمان هوانوردی فدرال آمریکا مجبور شد پس از دستور رئیس‌جمهور آمریکا بوئینگ‌های ۷۳۷ را زمین‌گیر کند.

این کارشناس بین‌المللی می‌گوید: شرکت بوئینگ در این زمینه باید مسئولیت‌پذیرانه عمل می‌کرد و خود این شرکت باید فراخوان توقف استفاده از بوئینگ‌های ۷۳۷ مکس را می‌داد.

پیوتر پوشکارف، کارشناس ارشد موسسه تله‌ترید، می‌گوید: آمریکا تحت فشارهای بین‌المللی تن به زمین‌گیر کردن بوئینگ‌های ۷۳۷ خود داد؛ چراکه بسیاری از کشورهای جهان پرواز این هواپیماها را ممنوع کرده بودند.

وی می‌گوید: اگر سقوط مشابهی در داخل آمریکا اتفاق می‌افتاد و یا اینکه یکی از هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی دچار سانحه می‌شد، شهروندان آمریکایی انفعال دولت در این زمینه را چشم‌پوشی جناحی محسوب می‌کردند. در عین حال اما شاهد آن هستیم که ارزش سهام بوئینگ در پی سقوط هواپیماها و اقدام کشورها در زمین‌گیر کردن بوئینگ‌های ۷۳۷ به شدت سقوط کرده است.

پوشکارف می‌گوید: تا پیش از سقوط اخیر، ارزش سهام بوئینگ در زمان کریسمس از ۳۰۰ دلار به ۴۴۰ دلار رسید، اما پس از سقوط هواپیمای اتیوپی، ارزش سهام بوئینگ ۱۵ درصد سقوط کرده و انتظار می‌رود کاهش بیشتری برای ارزش این سهام اتفاق بیفتد.

برونو می‌گوید: بوئینگ باید خود را برای دعوی قضایی مربوط به سقوط هواپیماهای خود آماده کند؛ چراکه شرکت‌های هواپیمایی که هواپیماهای آنها سقوط کرده است، نه تنهاحق شکایت از بوئینگ را دارند، بلکه می‌توان انتظار داشت که دیگر شرکت‌ها نیز که سفارش ساخت این هواپیماها را پیشتر به بوئینگ داده بودند لغو کنند و بوئینگ هم نمی‌تواند در این زمینه کار زیادی انجام دهد.

ولادیمیر روژانکفسکی، کارشناس مرکز مالی بین‌الملل در مسکو می‌گوید: زمین‌گیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس توسط کشورهای مختلف می‌تواند به کاهش بیشتر ارزش شرکت بوئینگ منجر شده و عملاً ایرباس را به عنوان رقیب بوئینگ در جایگاه برتر قرار دهد.

کاتیا فرنکل، مدیر بخش تحلیل شرکت FinIst می‌گوید: از آنجا که سودآوری برای شرکت‌های هواپیمایی بسیار مهم است، آنها تا مجبور نشوند هواپیماهای خود را زمین‌گیر نمی‌کنند؛ چراکه در این صورت ضرر آنها حتمی است.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی،‌هواپیما می‌خرند که از آنها استفاده و سود کنند. نگهداری از یک هواپیما در Hشیانه نه تنها برای آنها سودآوری ندارد، بلکه باید به خاطر پارک آن هواپیما پول پرداخت کنند از طرف دیگر مجبور هستند ای هواپیماها را با یک هواپیمای دیژر جایگزین کنند.

برونو می‌گوید: هم بوئینگ و هم سازمان هوانوردی فدرال آمریکا باید خودر ا برای شکایت مسافران و شرکت‌های هواپیمایی به دلیل سر باز زدن از زمین‌گیر کردن هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس پیش از دستور مستقیم رئیس جمهور آماده کنند.

وی می‌گوید: در حال حاضر حدود ۳۰۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس زمین‌گیر شده‌اند.

فرانکل اما می‌گوید: در صورتی که بوئینگ خود را ورزشکسته اعلام نکند، این رسوایی سال‌های سال این شرکت بزرگ آمریکایی را درگیر دعوی حقوقی خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: این احتمال وجود دارد که در پی لغو سفارش شرکت‌های هواپیمایی، بوئینگ ده‌ها میلیارد دلار ضرر کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس