همتی: ذخایر ارزی بانک مرکزی نه تنها از دست نرفته بلکه افزایش یافته است

رئیس کل بانک مرکزی درباره سفر رئیس جمهوری ایران به عراق گفت: می توانم خبر از شکل گیری یک تحول در ترکیب کالاها و خدمات صادراتی و مقاصد تجاری ایران بدهم و شکست سیاست تحریم آمریکا در عمل در حال تحقق است.

به گزارش مشرق، رئیس کل بانک مرکزی که رئیس جمهور کشورمان را در سفر به عراق همراهی کرده بود در بازگشت از عراق با اشاره به توافقات انجام گرفته با مسؤلین عراقی تاکید کرد: با روندی که در روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق می بینم و آنچه که با سایر همسایگان نظیر ترکیه، آذربایجان، افغانستان و...درحال شکل گیری است می توانم خبر از شکل گیری یک تحول در ترکیب کالاها و خدمات صادراتی و مقاصد تجاری ایران بدهم.

همتی افزود: شکست سیاست تحریم آمریکا در عمل در حال تحقق است و به تدریج آثار آن در تغییر ساختار تجاری ایران در حال ظهور می باشد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: واکنش سریع فعالین اقتصادی و پشتیبانی ارگان های ذیربط دولتی تحقق این تحول را شتاب خواهد داد.

همتی تأکید کرد: حذف دلار درمبادلات منطقه ای و جهانی ایران با دیگر کشورها یکی از نتایج مهم راهبرد جدید تجاری ایران است.

بیشتر بخوانید:

واریز اولین قسط مطالبات ایران از عراق

در سفر روحانی به عراق چه پرونده‌هایی روی میز است؟

رئیس کل بانک مرکزی افزود: وجود محدودیت در مبادلات پولی ایران و عراق به خاطر تحریم های آمریکا علیه ایران، پیچیدگی روابط بانکی دو کشور را زیاد کرده است ولی ما با درک شرایط و محدودیت های همکارانمان در عراق و با استفاده از مکانیسم پرداخت خاص به نحو مقتضی امور را پیش برده و مطالبات و وجوه ناشی از صادرات گسترده در جریان را وصول خواهیم کرد.

همتی تأکید کرد: قدم بعدی برای تکمیل این راهبرد ایجاد تعادل در تراز تجاری با کشورهای همسایه است که تا حدود زیادی وابستگی وارداتی مستقیم ما را به دیگر کشورها کاهش می دهد و لذا بخش مهمی از  صادرات آن کشورها به ایران ازطریق صادرات مجدد آن کشورها قابل تأمین است. 

وی در پایان اعلام کرد: الان در یک موقعیت ویژه برای استفاده از ظرفیت ملی برای پشتیبانی از تولید ملی و صادرات و کاهش اتکا به صدور نفت خام و واردات کالاهای ساخته شده قرار داریم که می تواند در شکست قطعی تحریم نقش آفرینی کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
    8 4
    عراق دوست و هم پیمان ماست درسته ولی میگن حساب حسابه کاکا برادر . الآن وقتی عراق سالی 100 میلیارد دلار درآمد نفتی داره چرا شما در سفرتون توافق کردین تو صادرات پولشو به دینار بده ؟ چرا دلار نده ؟ باید همانطور که منافع دیگران برامون مهمه منافع خودمون صدچندان مهمتر باشه . متاسفانه تیم اقتصادی دولت تو این 6 سال از نظر چانه زنی تجاری و عقد قرارداد بسیار ضعیف بوده و اقتصادمون رو رسونده به نقطعه فاجعه بار فعلی
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
    0 1
    اینباردلارهمتی فاجعه ای درراه است
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
    0 0
    تازه از خواب بیدار شدید
  • ایرانی نژاد ژرمن IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
    2 0
    عین کویت،،،، خسارت ۱۰۰۰ میلیار د دلار را بگیرد ،وبه آسیب دیدگلن وخلنولده مظلوم شهدا بدهید،،،اگر راست می گوید
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
    0 0
    اگه راست میگید غرامت جنگ بگیرید وبه جانبازان خانواده شهدا بدهید اقای همتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس