کتاب شیر دارخوین - شهید جواد دل آذر

دارخوین، جز نخستین مناطقی بود که در آغاز جنگ شهید جواد دل آذر به آن اعزام شد و تا مدت‌ها تنها خمپاره اندازه خط در این منطقه بود به همین خاطر همرزمان شهید به او لقب «شیر دارخوین » دادند.

به گزارش مشرق، رمان «شیر دارخوین» برگرفته از زندگی‌نامه شهید جواد دل آذر فرمانده عملیات لشگر ۱۷ علی بن ابیطالب در حالی رونمایی شد که نویسنده آن دلخوری خود را از تغییر نام کتاب این‌گونه به زبان می‌آورد: «آقا جواد، جواد فری بود که شد شیر دارخوین».

همین جمله در مراسم رونمایی از این کتاب کافی بود که خواهر شهید جواد دل آذر نسبت به این مسئله اعتراض کرده و بگوید «برادر من جواد فری نبود».

آن‌ها معتقدند جواد فری لقب خوبی نیست و برداشت خوبی از آن در جامعه نمی‌شود.

اما حامد حجتی نویسنده «شهیدستان» و از اعضای گروه مشاوران این کتاب می‌گوید: «موهای فرفری از نشانه‌های ظاهری شهید جواد دل آذر بوده و به همین دلیل از همان ابتدا که در مبارزات علیه رژیم شاه فعالیت می‌کرد به این لقب معروف شد و تا حضور در جبهه‌ها و شهادت نیز این لقب بر روی او بود».

وی می‌گوید: «آن‌قدر جواد دل آذر به این نام معروف شده بود که وقتی به شهادت رسید برخی‌ها نام خانوادگی وی را نمی‌دانستند».

نویسنده «شیر دارخوین» که نزدیک به دو سال برای نوشتن این کتاب زمان گذاشته نیز می‌گوید: برادران، دوستان و همرزمان شهید دل آذر بر وجود این اسم صحه گذاشتند و ما نیز بر همین اساس نام «جواد فری» را برای کتاب انتخاب کردیم تا بر جذابیت آن نیز افزوده شود.

فاطمه دولتی که با ۳۰ نفر از همرزمان و نزدیکان شهید جواد دل آذر مصاحبه کرده، گفت‌وگو با داماد خانواده شهید را از جمله دشواری‌های این کار می‌داند و می‌گوید: در مصاحبه با دیگر همرزمان شهید متوجه شدیم قضایا آن‌گونه که داماد خانواده روایت کرده نبوده است.

اما سردار عراقی رئیس اداره امنیت ستادکل نیروهای مسلح هم پس از قدردانی از متولیان انتشار کتاب شیر دارخوین می‌گوید: «خواسته‌های خانواده شهید را مراعات کنید و نقطه نظرات آن را مدنظر قرار دهید؛ به هر حال حق با خانواده شهید است».

در عین حال سردار عراقی که مدت‌ها همرزم شهید دل آذر بوده است در پاسخ به این سؤال که آیا شهید در جبهه نیز به «جواد فری» معروف بود؟ به همین جمله بسنده کرد که «به احترام خانواده شهید در این مورد اظهار نظر نمی‌کنم».

کتاب با مخالفت‌هایی که با نام اولیه آن یعنی «جواد فری» شد به منظور احترام به خانواده شهید و اینکه اصل کار ضربه نخورد از سوی گروه مشاوران به نام «شیر دارخوین» تغییر نام داد.

دارخوین، جز نخستین مناطقی بود که در آغاز جنگ شهید جواد دل آذر به آن اعزام شد و تا مدت‌ها تنها خمپاره اندازه خط در این منطقه بود به همین خاطر همرزمان شهید به او لقب «شیر دارخوین» دادند.

البته حجتی همچنان نام کتاب را «جواد فری» می‌داند و معتقد است «اگر کتاب همان جواد فری باقی می‌ماند در جلب مخاطبان به ویژه جوانان موفق‌تر عمل می‌کرد».

نویسنده «شیر دارخوین» نیز که شهید جواد دل آذر را «برادر» خود می‌داند، می‌گوید: «در روزگاری که جوان‌های ما الگو ندارند آقا جواد می‌تواند الگو و قهرمان خوبی برای آن‌ها باشد».

دولتی در مقابل اعتراضات خواهر و داماد خانواده شهید دل آذر در مراسم رونمایی سکوت اختیار کرد اما بر روی جلد نمادین کتاب «شیر دارخوین» نوشت: «برادرم، آقا جواد، تو از من راضی باش».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس