کد خبر 942830
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
روحانی

حوزه‌های نفتی، روابط گازی دو کشور، لغو احتمالی روادید سفر در برخی سطوح و تبادل مالی و بانکی بین تهران- بغداد از جمله مسائلی است که در دستور کار سفر روحانی به عراق قرار خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، ۲۰ اسفند ماه حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به عراق خواهد رفت تا پس از پنج سال شاهد حضور رئیس دولت در کشور همسایه باشیم و انتقادات مطرح شده طی چند سال گذشته پاسخ داده شود.

حالا سوال این است که هدف از سفر چه بوده و باید به دنبال چه دستاوردهایی از این سفر بود.

بیشتر بخوانید:

مقدمات این سفر از سوی بیژن زنگنه وزیر نفت، ناصر همتی رئیس بانک مرکزی، محمد جواد ظریف وزیر خارجه و سید عباس عراقچی معاون حقوقی وزیر خارجه فراهم شده است.

پس می توان به صورت اجمال گفت که حوزه های نفتی از قبیل چاه های نفتی مشترک، روابط گازی و انرژیک دو کشور، تبادل مالی و بانکی بین تهران- بغداد و همچنین برخی مسائل مرزی حل نشده از مربوط به قرار داد الجزایر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

موضوع وضعیت رود کارون یا شط العرب و همچنین لایروبی آن نیز یکی از محورهای دیدار روحانی از عراق خواهد بود.

اظهارات نخست وزیر عراق نیز در همین چارچوب قابل تفسیر است.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق عراق چندی پیش، با اشاره به سفر روحانی اعلام کرد که ما بر حل پرونده های راهبردی در جریان این سفر مصمم هستیم.

سفر عراقچی را شاید بتوان سفری برای جمع بندی همه دیدارهای انجام شده از سوی مقامات ایرانی با طرف عراقی دانست که تدوین توافقنامه هایی برای امضای آنها از سوی مقامات ارشد دو کشور در روز ۲۰ اسفند را در دستور کار داشته است.

معاون حقوقی وزیر خارجه در مصاحبه ای در این باره اظهار داشت: در جریان سفر آقای روحانی تفاهمات و توافقات خوبی میان دو کشور صورت خواهد گرفت و در نشست امروز درباره آن بحث و گفتگوهای خوب و مفیدی انجام شد. سفر روحانی نقطه عطفی در تقویت روابط میان ایران و عراق خواهد بود.

گفته می شود که حسن روحانی گلایه هایی را از طرف عراقی داشته و این موضوع را در دیدارهای متعدد خود به آنها گفته است. از جمله خودداری عراقی ها در حل نهایی مشکلات مرزی و بستن پرونده حل اختلافات مرزی یکی از مهمترین مسائلی است که روحانی را رنجانده که وی در دیدار با مقام های عراقی این موضوع را گوشزد کرده است.

البته سطح روابط دو کشور بخصوص در حوزه های اقتصادی و سیاسی افزایش چشم گیری داشته است.

در این باره راجح صابر عبود الموسوی سفیر سابق عراق در ایران مدتی پیش با اشاره به توسعه روابط دو کشور در بخش اقتصادی گفت: در هشت سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و عراق از ۲ میلیارد دلار به ۱۴ میلیارد دلار افزایش یافت و عبور کامیون‌ها در مرز شلمچه از ۱۰۰ کامیون به ۶۰۰ کامیون در روز رسیده است.

اگرچه با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران از میزان این روابط کاسته شده اما هنوز در سطح قابل قبولی بوده و زمینه های توسعه آن در حال فراهم شدن است.

در این خصوص می‌توان به صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای مختلف طی ۱۰ ماه گذشته اشاره کرده که در آن کشورهای چین و عراق با ۷.۵ میلیارد دلار در صدر قرار دارند که این آماری قابل توجه محسوب می‌شود.

در دیداری که بین روحانی و برهم صالح انجام شد، دو طرف بر گسترش روابط تا ۲۰ میلیارد دلار تاکید کردند.

سفر اتباع دو کشور موضوع لغو روادید نیز یکی دیگر از پرونده‌های مورد بررسی در دیدارهای روحانی از عراق خواهد بود. بیش از پنج میلیون تبعه دو کشور در سال به عراق و ایران سفر می‌کنند و برداشته شدن روادید و هزینه‌های مرتبط با آن می‌تواند تاثیر بسزایی در افزایش این سفرها داشته باشد.

در مقامات سیاسی و اقتصادی دو طرف نیز این اراده برای توسعه روابط مشهود است که با وجود فشارهای آمریکا دنبال می‌شود.

در همین باره، تمام مقامات عراقی از جمله برهم صالح، رئیس جمهوری، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر، محمد علی حکیم، وزیر امور خارجه، سید عمار حکیم، رئیس فراکسیون اصلاح و بازسازی، یکی از فراکسیون های اصلی مجلس و هادی عامری، رئیس فراکسیون فتح، دیگر فراکسیون مهم مجلس، همگی تاکید کرده اند به هیچ وجه جزئی از فشارهای آمریکا علیه ایران نخواهند بود. حتی آیت الله سیستانی، مرجع عالی شیعیان عراق در دیدار با جانین هینیس پلاسخایرت، فرستاده ویژه سازمان ملل در عراق با بیان اینکه بغداد به داشتن روابط حسنه و متوازن و برابر با تمام کشورها پایبند است خاطرنشان کرد: اجازه نمی دهد عراق به پایگاهی برای آزار و اذیت کشورهای دیگر تبدیل شود.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت و رئیس ائتلاف اصلاح نیز در نشستی با اشاره به سفر روحانی به عراق با بیان اینکه ایران معتقد است که دولت کنونی عراق درک بیشتری نسبت به وضعیت منطقه دارد، گفت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به‌زودی سفری بسیار مهم و در مقطعی حساس به عراق انجام خواهد داد. این امر نشان از اهتمام ویژه دو کشور برای گسترش و تقویت روابط فی‌مابین در بالاترین سطح دارد.

رئیس ائتلاف اصلاح و بازسازی عراق با اشاره به فشار آمریکا به عراق برای تبعیت از تحریم‌های ایران عنوان کرد: دولت کنونی عراق درخصوص تحریم‌های اعمالی علیه ایران، به فشارهای آمریکا تن نداده است.

نگاهی به نکات ذکر شده نشان می‌دهد که با توجه به نگاه حسن روحانی برای سفرهای غیر تشریفاتی و مثمر ثمر برای کشور، سفر مقامات ایرانی به عراق برای زمینه سازی این سفر مهم، اراده رهبران دو کشور برای توسعه روابط در سطوح اقتصادی و سیاسی، علاقمندی مردم دو کشور برای توسعه این روابط در ابعاد دینی و فرهنگی و همچنین عزم و اراده مقامات عراقی برای مقابله با زیاده خواهی آمریکا در تحریم ایران و انتظار تبعیت عراق از آن، باید منتظر دیدارهایی ثمر بخش با آورده مناسب برای هر دو کشور در راستای توسعه روابط خواند؛ انتظاری که در اظهارات نخست وزیر عراق برای حل پرونده های راهبردی بین دو کشور نیز به چشم می خورد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس