vv

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجّت‌الاسلام والمسلمین رئیسی را به‌عنوان رئیس قوّه قضائیه منصوب کردند.

به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب کردند.

بیشتر بخوانید

حمایت تمام قد ارگان دولت از رئیسی

درخواست مجلسی‌ها از رئیسی

رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضائیه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد، و در ادامه هشت توصیه مهم خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.

متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی دامت برکاته

آغاز دهه‌ی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب میکند که با تکیه بر تجربه‌ها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفتها و تنگناها در قوه‌ی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزه‌ئی مضاعف و نظم و تدبیری حکمت‌آمیز، دوران جدیدی را که زیبنده‌ی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.

اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیده‌ام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوه‌ی قضائیه و آشنا با همه‌ی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان داده‌اید.

سند تحول قضائی پیشنهادی جنابعالی را ملاحظه کردم. بر اساس مشورتها و نظرات کارشناسی، آنرا مفید و کارساز میدانم. با این حال چند نکته را مؤکداً به جنابعالی سفارش میکنم.

نخست آنکه برای همه‌ی فصول این سند و بندهای ذیل آنها، زمان تعیین کنید و خود و همکارانتان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمائید. در زمانبندیها نه عجله و نه مماطله نباید راه داده شود.

دوم آنکه در همه‌ی فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید.

سوم آنکه عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکیِ دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل برای همه توفیقات شما است. در ریشه‌کنی فساد از درون قوه که مایه‌ی مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاهها و دادسراها است، هیچ تردید و درنگ نکنید.

چهارم آنکه گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادیهای مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدفهای قوه قضائیه در قانون اساسی است در رأس برنامه‌ها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه در حوادث و منازعات خواهد شد.

پنجم آنکه در برخورد قضائی ملاحظه‌ی این و آن را نکنید.

ششم آنکه از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیتهای قوه استفاده کنید.

هفتم آنکه قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف است.

هشتم آنکه همکاری با قوای مجریه و مقننه و هم‌افزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند.

در پایان لازم میدانم از آیت الله آملی بخاطر تلاشهای ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم و برای توفیق کامل جنابعالی و همکارانتان دست دعا و توسل به درگاه ربوبی بلند کنم و توجهات و دعای حضرت بقیة الله ارواحنا فداه را مسألت نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله

سید علی خامنه‌ای

۱۶ اسفند ۱۳۹۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 58
  • US ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    11 18
    معنای مماطله در حکم آیت الله رئیسی چیست؟
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
      32 0
      معطل کردن ... در انتظار نگه داشتن
    • پيشگو IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
      22 80
      شانس آورديم رئيسي رأي نياورد وگرنه امريكا حمله ميكرد .
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
      49 11
      آمریکا هر گز به کشور قدرتمندی چون ایران حمله نمی کند مگر اینکه از خیانت کاران داخلی مطمئن باشد
    • ج IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      12 2
      اینایی که منفی دادن دقیقا به چی منفی دادن؟
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      18 4
      درود بر رئیسی...
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      16 4
      درود بر رئیسی...
    • قریشی IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      14 2
      خداوند آقای رئیسی رو واقعا دوست داشت که موجبات برنده شدن در انتخابات رو براشون فراهم نکرد و گرنه نه تنها تمام ناکامی برجام رو به پای ایشون میگذاشتند بلکه آبرو برای اصولگرایان باقی نمی گذاشتند . همون بهتر که دروغ و نیرنگ برجام بدست اصلاح طلبان شکل گرفت و بی آبروی آن هم دامن خودشون رو گرفت . اصولگرا یعنی تابع اصول و قاعده، یعنی قانونمدار، خداوند حفظشان کند
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    18 2
    معنی مماطله در لغت نامه دهخدا مماطلت. [ م ُ طَ / طِ ل َ ] (از ع ،اِمص ) دفعالوقت کردن و فرصت نمودن و پس افکندن کاری.(غیاث اللغات ). درنگ و معطل کردن در ادای وام و حق کسی. (آنندراج ). امروز و فردا کردن. داردار کردن. دست به دست کردن. دورسپوزی. سپوزگاری. تعلل. تسویف. مولش. دفع دادن. دیرداشت. (یادداشت مرحوم دهخدا) : این مماطلت به اخلاق کریمان لایق نیست و با عادات بزرگان مناسبتی ندارد. (کلیله و دمنه چ مینوی ص 271). فرمود که روزهاست تا فرموده ایم که وجوه این مرد بی انتظار و مماطلتی نقد بدهند. (جهانگشای جوینی ). - مماطلت دادن ؛ دفعالوقت کردن. امروز و فردا کردن : در وعده ای که بود و خدمتی که پذیرفته بود مدافعت و مماطلت می داد. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ص 28). - مماطلت کردن ؛ دفعالوقت کردن و پس افکندن کاری. امروز و فردا کردن : رسولی از جانب سیف الدوله حمدانی به بغداد رسید و شعر صابی طلب کرد و از زبان سیف الدوله رغبتی صادق فرانمود و صابی در آن باب مماطلتی می کرد. (ترجمه تاریخ یمینی ). مماطلة. [ م ُ طَ ل َ ] (ع مص ) درنگ و معطل کردن در ادای وام و حق کسی. (منتهی الارب ). مطال. مماطلت. تأخیر کردن در کاری یا در حق کسی. معطل کردن. در انتظار نگه داشتن. رجوع به مماطلت و مطال شود. || (اِمص ) تأخیر. درنگ.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    11 1
    (مُ طَ لِ یا لَ) [ ع . مماطلة ] 1 - (مص ل .) معطل کردن ، در انتظار نگه داشتن . 2 - (اِمص .) تاخیر، درنگ .
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    8 2
    مماطلة [عام] مسامحه ‌ كاري ، سهل ‌ انگاري ، معطل كردن ، كش دادن ، اين دست و آن دست كردن ، طفره رفتن ، دفع الوقت كردن ، امروز و فردا كردن ، شل جنبيدن ، اين پا و آن پا كردن ، عدم رغبت به كاري ، وقت ‌ كشي
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    9 0
    1- اهمال، تسويف، درنگ، تاخير، مسامحه، مماطلت، مماشات، سهل انگاري، دفع الوقت 2- منع كردن، جلوگيري كردن 3- دفع الوقت كردن
  • طلبه افغانی IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    19 7
    برادرن و خواهران محترم! امروز میخواهم در مورد اهل تسویف معلومات مختصری را با شما شریک سازم. امیدوارم مفید باشد. کلمه تسویف اصلآ از سوف گرفته شده است و به معنای تأخیر انداختن، مماطله و به اصطلاح افغانستانی ما امروز و فردا کردن و کار امروز را به فردا انداختن و سپردن است. طوری که این وضع برای اکثر ما انسان ها پیش آمده است، زمانی که خطایی را مرتکب می شویم در مورد توبه از خود تعلل نشان می دهیم و احیانآ توبه را آنقدر به تاخیر می اندازیم تا همه فرصت های ممکنه از دست ما بیرون رود. در فهم کلی، تسویف در لغت به معنای تاخیر هست. فرق نمی کند این تعلل در کار دینی باشد و یا هم در کار دنیوی که به علت عوامل متعدد کار امروز خویش را به فردا موکول می سازیم. شماری از علماء تسویف را به نوعی از مریضی تشبه نموده که در برخی از انسان ها کم و در برخی از انسان ها زیاد می باشد. اهل تسویف به انسانان خطاب می گردد که با خود، سَوفَ سَوفَ می کند و همانطوری که که متذکر شدیم ، کار امروز را به فردا محول می کند. در شرع اسلام و در فهم شرعی این افراد به اهل تسویف شهرت دارند. چنانچه ګفتیم هدف از امروز به فراد محول کردن توبه مذموم است. هستند انسان هایی که با خود می گویند، خیر است حالا در سال های جوانی هستی، تا هنوز از دنیا هیچ نخوردی و هیچ ننوشیدی و هیچ ندیدی، انشا الله وقت زیادی برای توبه داری عمر طولانی داری، غم نخور، خیر است باشد و با زمزمه کردن این شعار ها، سوف أستغفر، سوف أتوب، سوف انيب ، توبه خواهم کرد، استغفار خواهم کرد، بعدآ انابه می کنم، بعدآ مغفرت می خواهم. این تعداد اشخاص را می گویند: اصحاب تسویف. این تعداد انسان ها نه تنها در توبه تاخیر می کنند، بلکه از آمدن مرگ هم نمی ترسند و هیچ خبری از آن ندارند. علماء در خطاب به اهل تسویف می گویند: ای انسان ها! تسویف وسیله ی کاری است به دست شیطان خبیث و این یکی از بهترین وسیله هایی است که شیطان برای محروم کردن انسان از آن استفاده می کند. باید هوشیار بود، فرصت ها را از دست ندهیم. شیطان می خواهد بدین وسیله شما را از انجام به موقع کار خیر محروم سازد. تسویف کلید، کیدهای شیطان برای بازداشتن از رشد و تکامل انسان است. کلیدی که شیطان با وعده های بی اساس کار خیر را به تاخیر می اندازد. تسويف» است، يعنی اين که انسان مومن وقتی که بخواهد بر کار خيری اقدام کند شي
    • DE ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
      2 5
      خودمان نظایر شما را کم داشتیم ،شما هم آمدی از سفره مجانی طلبگی استفاده بکنی که همین حرفهای بی معنی را صادر بفرمائی ؟؟؟
  • AE ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    33 12
    شکرالله .ادام الله توفیقاته
  • US ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    29 75
    ای وای حالا نمی شد یه نفر دیگه رییس قوه قضاییه میشد
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
      49 8
      ازچی میترسی گوگولی؟نکنه باورت شده که پیاده روهارو دیوارمیکشه؟!
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    66 13
    مبارکه ایشالا ریاست مجلس هم زاکانی بگیره و ریاست جمهوری رو هم قالیباف تا یه بار برای همیشه مملکت از دست لیبرال ها راحت بشه.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 0
      اصلش ان شاءالله است
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    41 14
    هر چند از رئیس جمهور شدن ایشان محروم شدیم، اما انتصاب ایشان به ریاست قوه قضائیه به ویژه در این برهه حساس بهترین استفاده ای بود که می شد از ایشان کرد. امید است انشاءالله با تدبیر و مدیریت ایشان ریشه فساد از این مملکت کنده شود و بدون ملاحظه با لیبرال ها و غرب گراها و مرفهین بی درد حرام خوار برخورد شود تا مردم طعم شیرین عدالت اسلامی را به خوبی بچشند.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    58 9
    خیره انشاءالله، فقط یه خورده بابت حمایت و استقبال اصلاح‌طلبان از رئیسی نگرانم. در مقطع کنونی ما به شدت به یک قوه قضائیه مقتدر و قاطع نیازمندیم. الان وقت خاتمی بازی و لبخند و مسامحه و مصالحه نیست.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    30 6
    مردم چشم براه اند… با عرض خیرمقدم خدمت برادر بزرگوار حضرت حجة الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی مردم چشم براه قوه قضاییه ای هستن که در آن حق ضعفا از اغنیا گرفته شود. مردم چشم براه قوه قضاییه ای هستن که در آن مشی امیرالمومنین نتنها در کلام بلکه در عمل همچون نحوه رفتار آن بزرگوار با برادرش عقیل در نظام جمهوری اسلامی همچون نگینی درخشان در دیدگان عامه مردم متجلی باشد. مردم چشم براه قوه قضاییه ای هستند که در آن خبری از قضات رشوه خوار و باند اعمال نفوذ نبوده تا بتواند با سربلندی در برابر رشوه خواری ها ، رانت ، تبعیض و باندبازی ها در سایر دستگاهها و نهادها مبارزه نماید.
  • محمد IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    67 6
    ارازل و اوباش افسادی کاسه کوزه جمع کنید کارتون تمامه
  • ابوالفضل IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    48 8
    جناب آقای رییسی 10 سال رییس من بود فقظ می توانم اینو بگم که خیلی دوستش دارم واقعا بهترین انتخاب برای رییس قوه است
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    63 10
    ریشه اسلاحتلبان رو خشک کن مرد بزرگ
  • کاوشگر فضایی IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    76 9
    مفسدان اقتصادی ، از امروز به بعد دیگر لحظه خوشی نخواهید داشت ...
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    19 1
    برای اولین بار یه رئیس قضایی انقلابی بر مسند نشست باید تکنلوژی را حتما وارد این قوه بکند که بسیار عقب هست
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    19 3
    به به مبارک باشه سید
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    51 3
    الهی شکر، مبارک باشد بر همه ما. بهترین خبر همزمان با آغاز ماه رجب.
  • علیرضا US ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    32 3
    یه آب قند برای جناب روحانی درست کنید...
    • FR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
      2 0
      گلاب هم اضافه شه
  • رضایی IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    17 2
    بنام الله ضمن تبریک و ارزوی موفقیت اقای رئیسی انشاالله
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    17 0
    انشا.... فاسد ها و اختلاسگرها رو سرکوب کنه
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    14 3
    انشاالله موفق باشند
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    10 4
    دلبسته یاران خراسانی خویشم
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    12 9
    اقای رئیس دعا گوی شما در این امر خطیر هستیم. موفق باشید درودبر رهبر عزیز انقلاب درود بر آقای رئیسی
  • احمدقدوسیان IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    9 4
    سلام.انتصاب شایسته مقام ریاست قضا رابه فقیه وحقوقدان جناب مستطاب رییسی تبریک عرض می نمایم
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    12 5
    مبارک باشه مرد بزرگ
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    31 5
    تبریک
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    8 3
    قوه قضائیه به رئیس قوی و انقلابی نیاز داش یک رئیس مثل رئیسی قوه قضائیه بیمار رو درمان کنه
  • ایرانی IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    5 1
    مبارکه ....ان شاالله اعدام اختلاسگران دولتی
  • محسن نوروزی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    6 1
    امید واریم با امدن رییسی دزدان و محتکران بی همه چیز امیدشان به نا امیدی ونابودی تبدیل شود ... با توکل به خدا ...به امید انروز...
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    4 2
    البته ایشون فقط برای قضاوت مناسب بودن شک نکنید
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    5 2
    امروز همه به هم تبریک میگن.مبارکا باشه
  • مهربان IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    3 1
    مبارک باشد ، آن شاءالله با برخورد انقلابی بتواند فساد و دزدی در کشور ریشه کن کنه ، و تدبیر واقعی رو به این جماعت لیبرال بفهمونه ، البته همین الان ترس بر جونشون افتاده این جماعت بی تدبیر و پر مدعا
  • نادر IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    3 1
    بی شک این انتساب که انشاالله مبارک باشد برای ملت ایران ،یکی از عزل و نصب های بجا در طول دوران انقلاب بوده است امید است سایر انتسابات هم به نسبت شایستگی و سر رشتگی افراد باشد
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    3 1
    انشالله موفق و پیروز باشند بالاخره خیالمان قدری آرام شد
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    1 0
    اگر با جددیت با زمین و ساحل خواری درشتدانه و زن و بچه شان برخورد کند پس از سه ماه درشتدانه ها با اصلاحطلبها توطیه چینی میکنند و اختلال ایجاد میکنند و اگر مثل قبلی بیخیال باشد میتواند ده سال ریس بماند.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    4 3
    خداروشکر. از امام‌خامنه ای ممنونیم. کسی که ۱۶ میلیون رای حلال داشت حالا اومده تا حق مستضعفان رو بگیره. انشاالله...
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    7 2
    درود بر رئیسی...
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    7 2
    درود بر رئیسی...
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
    2 0
    تبریک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس