کد خبر 942224
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
جزئیات تجارت خارجی محرمانه شد

با وجود گذشت ۱۵ روز از پایان بهمن ماه، صرفا کلیات عملکرد یازده ماهه تجارت خارجی از سوی رئیس کل گمرک اعلام شده و یک مقام آگاه از محرمانه شدن جزئیات این آمار خبر می‌دهد.

به گزارش مشرق، مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک روز گذشته در آبادان به وضعیت تجارت خارجی یازده ماهه اشاره کرده و گفت: مجموع تجارت غیرنفتی کشور با جهان در ۱۱ ماهه نخست سال جاری را ۷۸.۵ میلیارد دلار ثبت شده است.

رئیس کل گمرک عنوان کرد:‌ طی ۱۱ ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشورمان به ۴۰ میلیارد دلار رسید و در این مدت به میزان ۳۸.۵ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شد.

بیشتر بخوانید:

واردات بیش از ۱۳ تن سنگ پا به کشور +جدول

میراشرفی به کلیات حجم صادرات و واردات اکتفا کرده و از  توضیحات بیشتر ابعاد تجارت خارجی خودداری می‌کند.

طبق رویه‌ گذشته حداکثر تا سه روز پس از پایان ماه، عملکرد تجارت خارجی از سوی مقامات یا سایت گمرک اطلاع رسانی می‌شد و پس از چند روز جزئیات آن به تفکیک صادرات و واردات با طبقه بندی شرح کالا، کشور و گمرکات منتشر می‌شد.

در حال حاضر با وجود گذشت ۱۵ روز از پایان بهمن ماه، عملکرد این بخش در حد گذاره یک جمله‌ای از میزان صادرات و واردات توسط رئیس کل گمرک منعکس شده است.

هرچند درباره علت خودداری گمرک از ارائه جزئیات حجم تجارت خارجی اطلاع دقیقی در دست نیست اما برخی افراد مطلع در وزارت اقتصاد به فارس گفته‌اند کمیته ضد تحریم متشکل از برخی مسئولان دستگاه‌های اجرایی که دبیرخانه آن در وزارت اقتصاد مستقر است بنا به ملاحظات تحریمی تصمیم گرفته‌اند آمار تجارت خارجی در همین حد منتشر شود و جزئیات اقلام وارداتی و صادراتی به همراه کشورها علنی نشود.

هنوز مقامات دولتی به صورت رسمی این موضوع را تایید نکرده‌اند ولی با فرض درست بودن این ادعا باید گفت جزئیات تجارت خارجی نیز به محرمانه‌های دولت تبدیل شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ماری IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    0 0
    یعنی جزییات تماما به پنتاگون منتقل میشود و مردم ندانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس