به گزارش مشرق، عبدالعلي صاحبمحمدي -مدير عامل راهآهن، در گفتوگو با ايسنا با بيان اينكه 40 درصد قطارها مشمول افزايش قيمت بليط نخواهند شد، تصريح كرد: ميزان افزايش در كليه مسيرها يكسان نيست.
معاون وزير راه و شهرسازي دربارهي افزايش قيمت بليت قطار اظهار كرد: فارغ از اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها، قيمت بليت حملونقل ريلي در بخش مسافري پايين بوده و هست.
وي در ادامه با بيان اينكه در بخش مسافري برخي قيمتها مربوط به سال 1383 است، گفت: قيمتها در اين بخش مشكل دارد. به عنوان مثال در مسير تهران - تبريز قيمت بليت شش هزار و 700 تومان و اين درحالي است كه در داخل تهران آژانس كوتاهترين مسير را سه هزار تومان دريافت ميكند و مسير تا 15 هزار تومان هم داريم.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه قيمتها پيش از اجراي هدفمندسازي يارانهها پايين بود، تصريح كرد: براي جبران پايين بودن قيمتها دولت و راهآهن كمك ميكردند، اما اكنون با خصوصيشدن بخش مسافري، دست راهآهن براي ارائه كمك بسته است و هدف دولت از خصوصيسازي نيز واقعيشدن قيمتها و افزايش بهرهوري است؛ بنابراين قيمتها بايد افزايش يابد.
وي ادامه داد: هزينه حمل يك مسافر بسته به نوع قطار چهار تا شش هزار تومان است، در حالي كه در بخي مسيرها قيمت بليت كمتر از اين ميزان تعيين شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي، ميزان افزايش نرخ بليت را متفاوت اعلام و اظهار كرد: اگر قيمتها متعادل و رقابتي بود، ميزان افزايش نيز يكسان بود، اما با توجه به اينكه در برخي مسيرها قيمتها بسيار پايين است، در برخي موارد نيزان افزايش به 50 درصد هم ميرسد.
او با بيان اينكه نقش هزينه قطار در سبد كالاي خانوار بسيار كم است، اضافه كرد: سال گذشته حدود 28 ميليون مسافر كه حدود 40 درصد جمعيت را در بر ميگيرد، با قطار مسافرت كردهاند.
از ابتداي تيرماه سال جاري نيز قيمتها به طور متوسط 14 درصد افزايش يافتند.
معاون وزير راه و شهرسازي دربارهي افزايش قيمت بليت قطار اظهار كرد: فارغ از اجراي قانون هدفمندسازي يارانهها، قيمت بليت حملونقل ريلي در بخش مسافري پايين بوده و هست.
وي در ادامه با بيان اينكه در بخش مسافري برخي قيمتها مربوط به سال 1383 است، گفت: قيمتها در اين بخش مشكل دارد. به عنوان مثال در مسير تهران - تبريز قيمت بليت شش هزار و 700 تومان و اين درحالي است كه در داخل تهران آژانس كوتاهترين مسير را سه هزار تومان دريافت ميكند و مسير تا 15 هزار تومان هم داريم.
معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه قيمتها پيش از اجراي هدفمندسازي يارانهها پايين بود، تصريح كرد: براي جبران پايين بودن قيمتها دولت و راهآهن كمك ميكردند، اما اكنون با خصوصيشدن بخش مسافري، دست راهآهن براي ارائه كمك بسته است و هدف دولت از خصوصيسازي نيز واقعيشدن قيمتها و افزايش بهرهوري است؛ بنابراين قيمتها بايد افزايش يابد.
وي ادامه داد: هزينه حمل يك مسافر بسته به نوع قطار چهار تا شش هزار تومان است، در حالي كه در بخي مسيرها قيمت بليت كمتر از اين ميزان تعيين شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي، ميزان افزايش نرخ بليت را متفاوت اعلام و اظهار كرد: اگر قيمتها متعادل و رقابتي بود، ميزان افزايش نيز يكسان بود، اما با توجه به اينكه در برخي مسيرها قيمتها بسيار پايين است، در برخي موارد نيزان افزايش به 50 درصد هم ميرسد.
او با بيان اينكه نقش هزينه قطار در سبد كالاي خانوار بسيار كم است، اضافه كرد: سال گذشته حدود 28 ميليون مسافر كه حدود 40 درصد جمعيت را در بر ميگيرد، با قطار مسافرت كردهاند.
از ابتداي تيرماه سال جاري نيز قيمتها به طور متوسط 14 درصد افزايش يافتند.