فیلم/ منبر 750 ساله در روستایی 7000ساله!

درصورت احیای مجدد و رونق این گونه مجالس فرصتی فراهم می شود تا روحانیون و اهل علم به صورت چهره به چهره از سوالات و شبهات موجود در جامعه مطلع شوند و در صدد پاسخگویی به این شبهات برآیند.

به گزارش مشرق، محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی و رییس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی در یادداشتی نوشت:

در زمان صدر اسلام و معصومین علیهم السلام مجالسی تشکیل می شد که افراد عالم و دانشمند در این مجالس حضور می یافتند و مردم مسائل شرعی و سوالات مرتبط با علوم دینی در حوزه های مختلف معرفتی و احکام را از این افراد میپرسیدند و جواب دریافت میکردند.

اوج فراوانی این مجالس در زمان امام صادق و امام محمد باقر علیهما السلام بود و بسیاری از پیروان ادیان و فرق مختلف در این مجالس شرکت کرده و سوالات خود را می پرسیدند که برخی از این مناظره ها و شرح این مجالس در کتب و متون تاریخی موجود است.

در این مجالس افراد بسیاری از اطراف و اکناف جهان اسلام به محضر علما و حکماً شرفیاب میشدند و با دست پر به سرزمین های خود بازمیگشتند ولی به مرور زمان و دلایل مختلف از جمله تسلط حکام جائر و سرکوب علما و اندیشمندان این سنت حسنه رفته رفته کمرنگ و در برخی مناطق جهان اسلام به دست فراموشی سپرده شد.

مجالس وعظ و خطابه که هم اکنون وجود دارد بخشی از نیاز های عمومی افراد جامعه به معارف دینی را برطرف میکند و در جایگاه خود امری ضروری و لازم است ولی با توجه به کثرت رسانه ها و انتشار پر حجم انواع شبهات لازم است علاوه بر مجالس وعظ و سخنرانی، مجالس اختصاصی پرسش و پاسخ با حضور علما و فضلا مجدداً احیا شود.

احیای مجالس اهل علم با همان شیوه و سیاق معصومین خیرات و برکات زیادی را به همراه دارد که به برخی از آنها اشاره می شود.

امروزه نسل جوان هزاران سوال بی پاسخ در ذهن دارد که این پرسش ها باید از منبع و سرچشمه وحی پاسخ داده شود و مراجعه به منابع غیر معتبر که هم اکنون فراوان در دسترس وجود دارد نه تنها نمیتواند تشنگی این نسل را برطرف کند بلکه بر ابهامات و سوالات ذهنی او می افزاید و علما و روحانیونی که درس آموخته حوزه های علمیه و دستگاه فقاهت شیعه هستند موثق ترین و پاک ترین منبع برای پاسخگویی به این سوالات است.

درصورت احیای مجدد و رونق این گونه مجالس فرصتی فراهم می شود تا روحانیون و اهل علم به صورت چهره به چهره از سوالات و شبهات موجود در جامعه مطلع شوند و در صدد پاسخگویی به این شبهات برآیند و با انگیزه بیشتر به تعمیق مطالعات علمی و فقهی خود بپردازند

تقویت فرهنگ پرسش و پاسخ و فضیلت شمردن سوال از اهل علم یکی از سنت های حسنه فراموش شده است که با زنده شدن این قبیل جلسات اهمیت و حساسیت این امر مهم مجدداً مورد بازشناسی قرار میگیرد

پاسخگویی به سوالات موجود جامعه موجب تقویت باورهای دینی مردم و خصوصاً نسل جوان میشود و در مقابل تجمیع شبهات موجب سستی اعتقادات و از بین رفتن آنها خواهد شد این در حالی است که مبانی تعالیم اسلامی که حاصل دسترنج ۱۴۰۰ سال تلاش بی وقفه ائمه هدی و علمای بزرگی چون شیخ کلینی، شیخ طوسی، شیخ مفید و علامه مجلسی هاست از آن چنان قوام و استحکامی برخوردار است که به راحتی میتواند پاسخگوی همه سوالات جامعه امروز باشد.

در پایان امیدواریم همه مسئولین فرهنگی و ائمه جماعات در سرارکشور ضمن اهتمام و وبذل توجه به این سنت حسنه در همه مساجد، حسینیه ها و مراکز فرهنگی مقدمات و شرایط را برای برگزاری مداوم این قبیل مجالس فراهم نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس