جلسه دوم دادگاه حسین هدایتی آغاز شد

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات یازده متهم اخلال در نظام اقتصادی کشور، در شعبه سوم دادگاه ویژه به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

به گزارش مشرق، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات حسین هدایتی و متهمان مرتبط، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

در ابتدا قاضی مسعودی مقام مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی را قرائت کرد و گفت: متهمین مواظب اظهارات خود باشند و با ادب، راستی، صداقت سخن بگویند.

وی افزود: در جلسه گذشته آقای حسین هدایتی دولابی دفاعیات خود را ارائه کرد و امروز از آقای وکیل متهم ردیف اول، می‌خواهیم دفاعیات خود را بیان کند.

بیشتر بخوانید:

احضار پرسپولیسی‌ها به دلیل دریافت پول از هدایتی

قاضی بعد از تفهیم اتهام متهم ردیف اول به وکیل مدافع او گفت: هر گونه دفاعی دارید بیان کنید.

وکیل متهم ردیف اول گفت: موکل بنده در شرکت‌ها سمتی داشته؛ اما آنگونه که در کیفرخواست درباره آن صحبت شده نبوده است.

وی افزود: وام دریافت شده و اخذ وام به کیفیتی که ارائه شده جنبه کیفری ندارد.

وکیل مدعی شد: درباره پولشویی هم باید بگویم در قانون گفته شده پولشویی باید منشاء حرام داشته باشد اما در این پرونده منشاء پولشویی حرام نیست و اصل پول از بانک خارج شده است، پس پولشویی مصداق ندارد.

در این لحظه وکیل متهم ردیف اول به دفاعیات خود پایان داد و قاضی ضمن توضیح در پاسخ به وکیل گفت: با توجه به صلاحیت دادگاه فقط به ماده ۲۸۶ قانون مجازات و اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی می‌کنیم و سایر عناوین اتهام را به متهمین تفهیم نکردیم.

رئیس دادگاه گفت: درباره پولشویی باید به تعریف آن اشاره کنیم که پولشویی عواید حاصل از جرم را در مواقعی استفاده می‌کند که ظاهر مشروع به آن بدهیم. درباره پولشویی با توجه به اصلاحات قوانین بعد از رسیدگی، دادگاه کیفری دو رسیدگی خواهد کرد.

در ادامه نماینده دادستان به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: آقای هدایتی در پوشش ۸ شرکت تسهیلات و ضمانت نامه دریافت کرده است که ۳ شرکت برای ضمانت نامه و ۵ شرکت برای تسهیلات بوده است.

نماینده دادستان ادامه داد: در جلسه قبل آقای حسین هدایتی عنوان کرده که همه موارد مربوط به موسوی نژاد است و وی از پول تسهیلات استفاده کرده است، در حالی که این موضوع درست نیست و از هشت شرکت ۵ شرکت مربوط به آقای هدایتی بوده که در این ۵ شرکت نقش موسوی نژاد محرز است.

وی خطاب به حسین هدایتی، گفت: شما سه شرکت دیگر را چه می‌گویید. تسهیلات و همه منابع را آقای هدایتی دریافت کرده است.

نماینده دادستان افزود: این منابع از سه قسمت بوده که یکی از طریق هدایتی، دوم تبانی پشت صحنه با یاسر ضیایی و سوم با تبانی با مدیران دیگر بانک سرمایه بوده است که همه این سه منبع در مجرای مشترک شرکت‌های کاغذی ورود کرده‌اند.

نماینده دادستان بیان کرد: بانک سرمایه در شرایطی بوده که نمی‌توانسته تسهیلات زیادی بدهد، چون بانک مرکزی برخورد می‌کرد، در اینجا متهمان بانک مرکزی و نهادهای نظارتی را دور می‌زنند. به این شکل که منبعی را در بانک تامین و نقدینگی را بالا می‌برند تا بانک مرکزی با آن‌ها کاری نداشته باشد.

وی ادامه داد: این افراد با چندین گروه از جمله آقای تقوایی در بانک ملت و آقای شرافتنمند از موسسه ثامن مذاکره می‌کنند تا منابع بگیرند و پول را به بانک بیاورند.

نماینده دادستان گفت: در اینجا تفاهم نامه صورت می‌گیرد و آقای موسوی نژاد با آقای بخشایش و کاظمی جلساتی می‌گذارند و صحبت می‌کنند و تفاهم نامه را اول شخص موسوی نژاد امضا می‌کند و بعد موسوی نژاد کنار می‌رود و شخصی به نام آقای شریعتی که اکنون متهم است، وارد می‌شود.

نماینده دادستان متن توافق نامه را قرائت کرد و گفت: طبق این توافق نامه بنا می‌شود ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک به مدت ۵ سال بیاورند. سپس بانک به آقایان کمک می‌کند که وام بگیرند، اما نکته مهم این است که مقرر بود این مبلغ ۵ سال در بانک باشد در حالی که پول‌ها دو ماهه از بانک خارج شده و بانک مانده است و مطالبات معوق! این نشان می‌دهد که این افراد بانک مرکزی و نهادهای نظارتی را دور زده‌اند.

نماینده دادستان ادامه داد: همچنین ما حق دلالی به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان کشف کردیم حال شما بگویید به چه کسی این مبالغ را داده‌اید تا پول‌ها را به نفع شما وصول کنیم.

وی گفت: آقای شریعتی صوری بود طبق اظهارات وی "امضا به گفته هدایتی بوده و من فقط به خاطر دوستی با آقای هدایتی تفاهم نامه را امضا می‌کردم".

نماینده دادستان بیان کرد: آقای شریعتی به دستور شما پای تفاهم نامه رفته است.

نماینده دادستان به وثایق اشاره کرد و گفت: بعد از اخذ مصوبه که البته آن هم با تبانی بوده دو ملک در جاده جهرم – شیراز به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان با قیمت واقعی ۳۲ میلیارد تومان وثیقه می‌گذارند که ۱۳ برابر گران نمایی بوده است.

وی افزود: نکته خیلی مهمتر اینکه هدایتی می‌گفت من در جریان املاک نبودم بلکه موسوی نژاد در بانک ترهین کرده است در حالی که ترهین با دستور هدایتی بوده نقش هدایتی در این باره محرز است.

نماینده دادستان خطاب به هدایتی گفت: در بند ۵ مبایعه نامه هست که طرفین ملک را حضوری دیده‌اند و خرید کرده‌اند در حالی که هدایتی می‌گوید من ملک را ندیده‌ام. بنابراین هدایتی در جریان کامل گران نمایی‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: در این ۵ شرکتی که آقای هدایتی با آقای موسوی نژاد با هم همکاری داشتند مجموعاً ۳۲۰ میلیارد تومان به این ترتیب از بانک خارج شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: درباره شرکت‌های دیگر مثلاً جاوید دشت هیرمند اصلاً وثیقه نداشته یاسر ضیایی مصوبه را امضا می‌کند و در نامه‌ای اعلام می‌کند تسهیلات پرداخت شود و ظرف یک هفته آقای هدایتی ملکی می‌آورند که تا به امروز یک ملک به غیر از آن دو ملک به ترهین بانک درنیامده است.

در این بخش از دادگاه نماینده دادستان به اذن قاضی آقای تولایی را احضار کرد.

آقای تولایی در جایگاه حاضر شد.

نماینده دادستان از او پرسید: شغل شما چیست؟

تولایی: تولیدی دارم.

نماینده دادستان: منزل شما کجاست؟

تولایی: تهرانپارس اجاره نشین هستم.

نماینده دادستان قرار داد اجاره‌ای را نشان داد و پرسید: آیا شما ساکن این آپارتمان شده بودید؟

تولایی: خیر آقای ضیایی ساکن بودند. من سال ۷۹ با آقای ضیایی در دانشگاه شیراز همکلاس بودم رفاقت ما از سال ۹۲ صمیمی شد او می‌گفت: من مشکلات قضایی و طلبکار دارم و اگر اشکال ندارد از حساب تو استفاده کنم.

تولایی افزود: من از مسائل او خبر نداشتم او همیشه از حساب من استفاده می‌کرد.

نماینده دادستان: شما حق اجاره دادی؟

تولایی: خیر الان هم آن ساختمان تخلیه شده است، ملک درخیابان یاسر قرار دارد.

درادامه جلسه قهرمانی نماینده دادستان گفت: هنگامی که آقای ضیایی در بازداشت بودند با وثیقه همسر آقای هدایتی از زندان آزاد می‌شوند.

وی در ارتباط با تسهیلات دریافت شده توسط آقای هدایتی در دوره آقای حیدرآبادی و خانی بیان کرد: این مدیران بسیار ناسالم بودند در حال حاضر خانی در زندان است و حیدرآبادی از کشور متواری شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: قرائنی در ارتباط با تبانی وجود دارد و تسهیلات گرفته شده فاقد وثیقه بوده است. به طوری که در تاریخ ۱۱.۲.۹۵ تسهیلات ۸۰ میلیارد تومانی دقیقاً در روز تصویب مصوبه هیئت مدیره به هدایتی داده می‌شود و این تسهیلات در همان روز به حساب وی واریز شده است، در حالی که مصوبه ده روز بعد به شعبه ابلاغ شده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: پولی از این تسهیلات برای تولید به کار نرفته است به طوری که در شرکت سروش تجارت سیمرغ فاکتوری برای خرید ده‌ها تن آلومینیوم صادر شده بود؛ اما حتی نیم کیلو آلومینیوم هم خریداری نشده است و مبالغ به حساب اشخاص واریز و صرف هزینه‌های شخصی شده است.

وی افزود: در شرکت جاوید گشت هیرمند فاکتوری برای خرید ده‌ها تن میل سیاه صادر شده بود که حتی یک کیلو خریداری نشده و همه فاکتورها صوری بوده است و حتی شرکت‌ها برای یکدیگر فاکتور صادر می‌کردند که اسناد آن در پرونده موجود است.

نماینده دادستان با طرح این سئوال که بدهی مالیاتی افراد بی بضاعتی که شرکت برای آن‌ها ثبت شده است را چه کسی باید بدهد گفت: آقای هدایتی دفاتر مالی خود را به ما ارائه دهید، فرار مالیاتی در پرونده شرکت‌های شما وجود دارد که این اتهام به شما تفهیم نشده است.

وی با بیان اینکه هدایتی در انجام اقدامات ردپایی از خود به جا نگذاشته است، بیان کرد: در روند مصوبات آقای شریعتی، در روند وثیقه‌ها آقای کیان پیشه، و در روند ثبت شرکت‌ها افراد بی بضاعت پوششی برای اقدامات هدایتی بوده است و ما ردپای وی را در هزینه کردها کشف کردیم، حتی هیچ ملک و سیم کارتی به نام آقای هدایتی نیست، اما تمام اقدامات با رهبری هدایتی بوده است.

نماینده دادستان در ارتباط با قراردادهایی که منشاء اخذ ضمانت‌نامه‌ها بوده، گفت: این قراردادها بدون امضا است و شرکت‌ها بدون قرارداد پایه و بدون امضا ضمانت نامه اخذ می‌کردند و پول‌ها نیز به حساب صادر کننده فاکتور نرفته است.

وی تصریح کرد: مصرف تسهیلات در چند بخش بوده است که درصدی از آن به مدیران فاسد اختصاص داده شده است، ۹۳ میلیارد به حساب پسر آقای موسوی نژاد واریز شده است، ۲۲ میلیارد تومان بابت حق دلالی بوده است، ۹ میلیارد تومان حسب اقرار علی اکبر یقینی حق دلالی شرکت‌ها بوده است، بخشی از تسهیلات نیز صرف اقدامات شهرت طلبانه هدایتی و به حساب برخی اشخاص برای تهیه فیلم واریز شده است.

قهرمانی ادامه داد: عده‌ای با پول‌های کثیف فیلمسازی کرده‌اند و هدایتی در یک فیلم پرداخت‌هایی نیز داشته است.

نماینده دادستان در بخش دیگری از اظهاراتش به تسهیلات اخذ شده توسط شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها چک برگشتی داشتند و جای سوال است که چگونه تسهیلات می‌گرفتند، در شرکت سروش تجارت سیمرغ شب عید تسهیلات واریز شده است، شما در کدام بانک دیده‌اید سه روز مانده به تحویل سال (۲۷.۱۲.۹۴) ضمانت نامه ۵۰ میلیاردی صادر شود.

وی افزود: صورت‌های مالی و گردش مالی شرکت‌ها تأییدیه نداشته است و با بررسی تاریخ شرکت‌ها صوری بودن آن‌ها کاملاً مشخص می‌شود به طوری که یک هفته پس از افتتاح تسهیلات دریافت کرده‌اند، این شرکت‌ها فاقد گواهی مالیاتی و کارت بازرگانی بوده‌اند و یا بعضاً اعتبار کارت آن‌ها به اتمام رسیده بود.

نماینده دادستان در ارتباط با ملک مورد ادعای آقای هدایتی و تحویل آن به بانک اظهار کرد: در مورد ملکی که آقای هدایتی ادعا دارند که آن را به بانک می‌دهند، باید گفت: اولاً ملک برای شما نیست و درثانی این ملک صعب البیع است و کارآیی ندارد. بنابراین بانک نمی‌تواند این ملک مشکل دار را قبول کند از طرفی ابهامات گسترده‌ای در مورد قیمت این ملک وجود دارد.

وی گفت: معاونت وقت نظارتی بانک مرکزی در این زمینه واقعاً کوتاهی داشته است اگر بانک مرکزی آن روز نظارت درستی انجام می‌داد نه آقای هدایتی اینجا بود و نه قوه قضاییه به مدت سه سال به سختی می‌افتاد و شاهد خسارت‌های مادی و معنوی نبودیم.

پس از اظهارات نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست، سید مهدی موسوی نژاد در جایگاه قرار گرفت و پس از تفهیم اتهام، قاضی خطاب به وی گفت: آقای موسوی نژاد اتهام انتسابی را قبول دارید؟

متهم پاسخ داد: خیر قبول ندارم.

قاضی در ادامه گفت: دفاعیات خود را مطرح کنید.

متهم موسوی نژاد گفت: اولاً از اینکه در این دادگاه به جهت فروش اموال خود در کنار آقای هدایتی حضور دارم متاسفم و بابت اظهارات سراسر کذب هدایتی و اکاذیبی که برای تشویش اذهان عمومی و دادگاه بیان کرد اظهار تاسف می‌کنم، این اظهارات و اینگونه برخوردها ریشه در شخصیت خودشیفته، غیر مسئول و هنجار شکن ایشان دارد.

متهم ادامه داد: هدایتی به راحتی دروغ می‌گوید و ایجاد شبهه تنها حربه دفاعی اوست، شبهه فرمایشی بودن دادگاه نیز به همین دلیل از سمت وی مطرح شد، بنده به استقلال و سلامت قوه قضاییه ایمان و اعتقاد راسخ دارم و به قانون مندی و سلامت بازپرسان در پرونده موجود گواهی می‌دهم، چون هدایتی نتوانسته در بازپرسان پرونده اعمال نفوذ و یا آن‌ها را تطمیع کند اقدام به بیان آن سخنان در جلسه قبلی نمود.

متهم موسوی نژاد افزود: کتمان حقیقت و رابطه غیر سالم با مدیران ارشد بانک عمق اعتماد به نفس کاذب هدایتی را نشان می‌دهد از ایشان استدعا می‌کنم صادقانه و با سند صحبت کند و بدانند فرار از مسئولیت مشکلی را حل نخواهد کرد.

متهم اظهار کرد: اینجا حاشیه فوتبال نیست که در قبال بذل سکه شاهد طرفداران اجاره‌ای خود باشید.

متهم با بیان اینکه حواله امر به امور مجعول شگرد دیگر هدایتی برای انحراف ذهن مردم و دادگاه است افزود: حاصل و تاوان اقدامات شما را حاکمیت پرداخته است، آقای هدایتی شما در بازداشتگاه به من گفتید (هزینه بازداشتم برای حاکمیت گران است یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر فالوئر و طرفدار دارم و همانطور که کارگران لوله نورد اهواز را به خیابان آوردم این یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را نیز به خیابان می‌آورم) آقای هدایتی دوران پدرخواندگی تمام شده است.

موسوی نژاد گفت: تمام اظهارات هدایتی خارج از چارچوب عقلی منطقی و واقعی است، هدایتی اعلام نموده است که املاک را بدون بازدید خریداری می‌کرده است. این در حالی است که اولاً بر اساس اظهارات کتبی آقای سهامی در دادسرا ناحیه دو شعبه ۱۱ قبل از قرارداد وجهی به حساب سهامی بلیت رفت و برگشت هواپیما واریز گردیده است که هدایتی و کارشناسان به محل پروژه‌ها بروند همچنین در مبایعه نامه قید شده بود که مورد مبایعه نامه مورد بازدید حضوری طرفین قرار گرفت که هم اکنون تمامی این قراردادها را به محضر دادگاه تقدیم می‌کنم.

وی افزود: آقای هدایتی در مورد پروژه کارسان ولیان اعلام نمودند که این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که این ادعا کذب است. ایشان در تاریخ ۱۱.۲.۹۵ به همراه مدیر عامل وقت بانک سرمایه جهت خرید و اخذ مجدد تسهیلات از هر دو پروژه بازدید حضوری نمودند و در مصاحبه‌ای اعلام نمودند که پروژه‌ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

موسوی نژاد در ادامه دفاعیات خود بیان کرد: پروژه سه فاز داشته است تا پایان سال ۹۶ و اواسط سال ۹۷ شما مبلغ ۷ میلیارد تومان صرف کرده‌اید که مبلغ بدهی شما باقی است چطور می‌توان با وجود بدهی قبلی به بانک سرمایه دوباره تسهیلات دریافت میکنید این نشان از رابطه غیر متعارف شما با مدیران سابق بانک سرمایه دارد.

موسوی نژاد گفت: در زمان انعقاد مبایعه نامه‌ها هیچ گونه تسهیلاتی از سوی بانک به طور قطع تخصیص نشده بود.

وی ادامه داد: آقای هدایتی می‌گوید من اشتباهی اینجا هستم و همه تقصیرات را به گردن موسوی نژاد و یقینی می‌اندازد. من خودم شرکت نداشتم و به این نتیجه رسیدم که مدیران بانک مرا به سمت هدایتی سوق دادند.

موسوی نژاد گفت: آقای هدایتی می‌گوید من در جریان نیستم و دسته چک در اختیار من نبوده است درحالی که من لیستی دارم که نشان می‌دهد پول‌هایی بابت دو شرکت و پروژه‌های آقای هدایتی از بانک برداشته شده است.

وی افزود: تک تک چک‌های برداشتی توسط آقای هدایتی بوده است.

دراین لحظه متهم ردیف دوم پیوست‌هایی را تقدیم دادگاه کرد.

موسوی نژاد درادامه دفاعیات خود گفت: آقای هدایتی ادعا کردند که بنده به آقای بخشایش مدیرعامل سابق بانک سرمایه وجه نقد و یک اتومبیل به جهت رشوه پرداخت کردم این در حالی است که ایشان در ارتباط با آقای هدایتی بودند و هدایتی با طرح ادعای کذب سعی در فرار به جلو و مسئولیت دارد.

موسوی نژاد گفت: آقای هدایتی بیان کردند که مبلغ ۲۳ میلیارد تومان به غیر از ثمن معامله به بنده پرداخت نمودند که واهی بودن ادعای ایشان را طبق اسناد بیان می‌کنم.

موسوی نژاد در ارتباط با ادعای هدایتی مبنی بر ایجاد ۱۰۰۰ شغل در پروژه کارسان ولیان اظهار کرد: ایشان عنوان نموده است که با خرید این پروژه اقدام به ایجاد ۱۰۰۰ شغل نموده است در حالی که در هر دو پروژه حسب مستندات موجود قبل از واگذاری پروژه به آقای هدایتی، ۱۵۰۰ نفر در آنجا مشغول کار بودند. این در حالی بود که بنده هیچ تسهیلاتی از بانک اخذ نکرده بودم و تنها با سرمایه گذاری شخصی این اقدام صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از ۵ سال از دریافت تسهیلات به دلیل عدم نظارت بانک سرمایه و عدم هزینه تسهیلات در پروژه‌ها متاسفانه این پروژه اکنون با دو نگهبان اداره می‌شود. این در حالی است که پیش از واگذاری پروژه ۱۵۰۰ نفر به صورت دائم و ۷۰۰ نفر به صورت فصلی در آنجا مشغول به کار بودند. می‌توانید با شهرداری، وزارت کشور و فرمانداری در این زمینه مکاتبه کنید.

متهم موسوی نژاد بیان کرد: ادعای آقای هدایتی در مورد ایجاد اشتغال در پروژه‌های مذکور مرثیه خوانی قاتل بر جنازه مقتول است چرا که پروژه‌ای که ۵ هزار اشتغال زایی داشته و بیش از دو هزار نفر در آن کار می‌کردند در حال حاضر با دو نفر نگهبان اداره می‌شود.

موسوی نژاد با طرح این سوال که چرا بانک سرمایه تمام تسهیلات را به هدایتی داده است و به بنده تسهیلاتی نداده است، گفت: بنده با عجز و ناتوانی پروژه‌ها را به هدایتی واگذار کردم، ۷۰۰ کارگر به دلیل بیکاری شکایت کردند، بانک سرمایه بیشترین ظلم را کرده است، این بانک می‌دانسته که این پروژه‌ها طرح ملی بوده است، اما همکاری نکرده و اسناد آن موجود است.

وی در ادامه افزود: حربه و شیوه هدایتی تهدید است ایشان احساس می‌کند تافته جدا بافته است.

موسوی نژاد خطاب به هدایتی گفت: شما با یک شام در رستوران مدیران بانک را راضی می‌کنید و امروز مدیران بانک را تهدید می‌کنید که اگر از پذیرش املاک امتناع کنند با اجرای احکام شالیزار شمال را به آن‌ها بدهند.

وی ادامه داد: آقای قاضی همین الان که بنده خدمت شما هستم عوامل پنهان آقای هدایتی در حال رایزنی و خرید سهام بانک سرمایه هستند. دلیل عدم تسویه ایشان مرده نگه داشتن بانک سرمایه است ایشان اگر بخواهد با بانک تسویه حساب کند نقدینگی زیادی دارد، اما مشکل آقای هدایتی وام‌خواری نیست بلکه بانک خواری است.

در ادامه قاضی به متهم ردیف دوم تذکر داد و گفت: شما در باب اتهامات انتسابی توضیح بدهید.

متهم موسوی نژاد نامه‌های منتسب به کارشناسی رسمی دادگستری در سال ۹۰ را به محضر دادگاه ارائه کرد.

قاضی: گفت: در معامله آقای شاملویی هم همین موارد بوده است.

موسوی نژاد بیان داشت: نه من معامله‌ای با آقای شاملویی نکردم.

قاضی گفت: در برخی پرونده‌های من اسم شما وجود دارد که همین اقدام صورت گرفته است. شما درباره اخذ تسهیلات توضیح بدهید.

متهم موسوی نژاد گفت: من در سال ۹۲ درخواست تسهیلات کردم که در ابتدا برای لیزینگ کردن این پروژه به بانک مراجعه می‌کردم که نشد و مجبور به فروش پروژه‌ها به آقای هدایتی شدم. در مرحله اول معرفی نامه و نمایندگی از آقای هدایتی را به بانک دادم و بعد کپی مبایعه نامه‌ها را.

موسوی نژاد افزود: هیچ تفاهم نامه‌ای مربوط به من درباره اخذ تسهیلات وجود ندارد هر چه هست از قبل است حضور من در بانک برای تسریع کار بود.

قاضی گفت: از چه جهت تسریع می‌کردید؟

موسوی نژاد بیان کرد: از لحاظ اقتصادی.

قاضی پرسید: این توجیه است شما برای چه تسریع می‌کردید؟ و شما با خانم هانیه پهلوان و آقای حدادان به بانک مراجعه داشتید یا خیر؟

موسوی نژاد گفت: این افراد در بانک سرمایه حساب داشتند من کمک کردم.

قاضی پرسید: همراهی و کمک شما برای این افراد چه لزومی داشت؟

متهم گفت: من فقط آنجا بودم.

قاضی گفت: اقدامات شما بیش از توجیه طرح برای دریافت تسهیلات است.

دراین هنگام قاضی مسعودی مقام با اعلام تنفس برای اقامه نماز جلسه را موقتا تعطیل کرد.

قاضی مسعودی مقام پس از پایان اعلام تنفس و در ادامه رسیدگی به پرونده خطاب به متهم موسوی نژاد گفت: در مورد نحوه دخالتتان در اخذ تسهیلات توضیح دهید.

موسوی نژاد در پاسخ گفت: با توجه به اقداماتی که در مدیران عالی بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته بود حضور بنده در بانک محلی از اعراب نداشت، بنده در ارتباط با شرکت‌ها بر اساس معرفی نامه دو وظیفه بر عهده داشتم که در این دادگاه فنی بودن و اقتصادی بودن پروژه‌ها را توضیح دادم. پروژه‌هایی که مانند فرزندان من بودند و با واگذاری آن‌ها همگی مستهلک شدند.

متهم افزود: بنده دوبار تهدید به قتل شدم و ضابطین آن افراد را دستگیر کردند که آن‌ها گفته‌اند عاملیت دستور قتل توسط آقای هدایتی صادر شده است و پرونده‌ای نیز در این رابطه مفتوح است.

در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد و خطاب به متهم موسوی نژاد گفت: توضیحات شما را تا حدودی می‌پذیریم، اما باید در نظر داشته باشید که نمی‌توانید در فرآیند تسهیلات از خود سلب مسئولیت کنید.

نماینده دادستان با طرح این سوال که توجیه اقتصادی یک پروژه ربطی به حضور مستمر در شعبه بانک ندارد، گفت: آقای موسوی نژاد مدیر شعبه خودشان اذعان کرده‌اند که هنگامی که شما در بانک حضور داشتید به شما تعظیم می‌کردند و اختیارات شما به حدی بوده که مدیر شعبه عوض می‌کردید.

وی ادامه داد: شما در فرآیند توجیه اقتصادی مشاهده کرده بودید که هدایتی ملک ۱۴۵ میلیارد تومانی را ۴۵۰ میلیارد ترهین کرده است. پس به سوء جریان صورت گرفته آگاه بودید. آقای بخشایش به ویلای شما در لواسانات مراجعه می‌کرده است این حضور به چه منظوری بوده است.

نماینده دادستان با بیان اینکه شرکت کوه آوران جیحون اساسا برای موسوی نژاد بوده است، گفت: ۴ ماه قبل از انجام مبایعه نامه در تاریخ ۸.۳.۹۲ شما آقای رفیعی را به عنوان مدیر عامل می‌آورید و ایشان به زهرا گائینی وکالت می‌دهد بنابراین آقای موسوی نژاد متصدی این شرکت بوده است و در روند تحولات نقش اساسی داشته است.

نماینده دادستان خطاب به متهم موسوی نژاد گفت: اگر شما از هدایتی طلبی داشتید دادخواست ارائه می‌دادید چرا منتظر تسهیلات ماندید؟ در ظرف دو روز ۲۴۲ حساب به نام فرزندانتان باز کردید. مستندات بانک سرمایه در این رابطه موجود است. چرا این حساب‌ها را باز کردید. شما می‌دانید که وقتی حساب‌ها گسترده شود ردیابی آن سخت خواهد بود.

قهرمانی ادامه داد: در پرونده آقای شاملویی نیز ملک گران نمایی و مصوبه سازی شده است که شما در آنجا نیز نقش داشتید.

در ادامه جلسه دادگاه یاسر ضیایی، قائم مقام بانک سرمایه و مدیر یکی از شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به اذن قاضی در جایگاه حاضر شد.

نماینده دادستان گفت: آقای ضیایی در حال حاضر متهم هستند و کیفرخواستش در مرحله اصلاح است.

یاسر ضیایی گفت: هفته گذشته مطلع شدم که آقای هدایتی در دادگاه در مورد ما به التفاوت پرداخت ۷ میلیارد تومان بنده را متهم به اختلاس کرده‌اند، من نیامدم علیه آقای هدایتی صحبت کنم بلکه می‌خواهم اتهام جدیدی به بنده اضافه نشود. آقای هدایتی دانسته این دروغ را گفته است رابطه و بده و بستان مالی بنده با آقای هدایتی از سال ۹۳ و ۹۴ بوده است.

ضیایی افزود: آقای هدایتی شما ۵۰ میلیارد تومان از ۵۶ میلیارد تومان را به مجموعه شرکت صندوق ذخیره فرهنگیان بازپرداخت نقدی داشته‌اید چرا اعلام داشتید که ۶.۵ میلیارد را به من داده‌اید، مسیر بازپرداخت دیون قطعا مسیری منتسب به عضو هیئت مدیره صندوق نبوده است.

وی ادامه داد: ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در وجه آقای هدایتی با شرط تسویه کل حساب‌های فی مابین پیرو رد مال نامشروع انجام شد و آقازاده ایشان این چک را از بنده به شخص ثالثی به نام آقای نادری دادند تا نسبت به دریافت مطالباتشان انجام دهند. بنابراین اگر بده و بستان مالی بین بنده و آقای هدایتی نبوده است چک بنده دست آقای نادری چه می‌کند. بنابر مستندات بنده کلیه مبلغ چک را رد مال نمودم.

قاضی خطاب به متهم گفت: این بده و بستان مالی بابت عملکرد در سیستم بانکی بوده است؟

ضیایی پاسخ داد: اشتباهات خود را در مجموعه بانک و صندوق ذخیره فرهنگیان قبول دارم.

وی ادامه داد: آقای هدایتی در سال ۹۳ در خرید یکی از باشگاه‌های پرطرفدار تهران پولی از بنده گرفتند و این پول از طرف امیر توللی به حساب وی واریز شده است.

در ادامه جلسه رسیدگی به جلسه دادگاه، نماینده دادستان خطاب به یاسر ضیایی گفت: شما در شرکت نورد اهواز متصدی بودید و اعلام کرده بودید که مبلغی از شرکت بابت جشن قهرمانی پرداخت شده توضیح بدهید.

ضیایی گفت: این موضوع قبل از مدیریت من بود و از مجموعه شرکت آرکا بابت آن جشن قهرمانی هزینه پرداخت شده است.

نماینده دادستان گفت: کارگران چند ماه حقوق عقب افتاده داشتند؟

ضیایی گفت: کارمندان نیروی رسمی ۴ ماه و کارمندان پیمانی ۵ ماه و نیم حقوق معوق داشتند.

قاضی پرسید: آپارتمانی که شما در اختیار داشتید راجع به آن توضیح دهید؟

ضیایی گفت: در سال ۹۴ آن آپارتمان طی یک مزایده به بانک اقتصاد نوین واگذار شده بود و از آقای هدایتی بانک تملیک کرد.

نماینده دادستان بیان کرد: آقای هدایتی باید رد مال کنند اگر نکند از تمام کسانی که بذل و بخشش شده که صرفا ورزشی نیستند و از چهره‌ها و غیر چهره‌ها هم هستند ما برمی‌گردانیم برخی گفته‌اند کادو است، ما به آن‌ها می‌گوییم اگر کادو یا کابین همسر هم شده باشد باید این اموال برگردد ما تا آخر ردیابی می‌کنیم.

در این لحظه موسوی نژاد به ادامه دفاعیات خود پرداخت.

نماینده دادستان خطاب به موسوی نژاد گفت: شما می‌دانستید که در اموال گران نمایی شده چرا دنبال تسهیلات شرکت بودید؟

موسوی نژاد بیان کرد: این موارد ربطی به من ندارد حتی راهن من نبوده‌ام و من برای الباقی ثمن معامله‌ام این قضایا را پیگیری می‌کردم. تخلفات هدایتی در برداشتن سپرده، استفاده از تسهیلات و خرج نکردن آن در جای خود بوده است.

نماینده دادستان گفت: تفاهم نامه اول به نام شما بوده پس کاملا باخبر بودید شما می‌دانستید در ترهین فساد هست.

موسوی نژاد افزود: بله من به اعتقاد خودم کارهایی که باید انجام داده‌ام. مبلغ مبایعه نامه را به بانک تحویل دادم. مشکل از آن زمانی ایجاد شد که آقای هدایتی سپرده را برداشت و در جای خود خرج نکرد.

نماینده دادستان اظهار کرد: همه این موارد نافی مسئولیت شما نیست. از این فساد شما مطلع بودید در حالی که می‌گویید کمک می‌کردم آقای بخشایش در ویلای شما چه می‌کرد؟

موسوی نژاد پاسخ داد: آقای بخشایش ملکی در شیراز به مجموعه‌ای واگذار کرده بود و به آقای هدایتی ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات داده بود که از طریق تلفن از من خواست این پروژه را در شیراز معامله کنم من هم شخصی را پیدا کردم و بعد از ۱۵ یا ۲۰ جلسه در بانک یا خارج از بانک توافق کردیم سپس معامله به هم خورد.

قاضی پرسید: ماجرای ۲۴۲ حساب چیست؟ چرا به نام خود نکردید؟

موسوی نژاد بیان کرد: من برای پسرم که هشت ساله بود حساب باز کردم. ما تحت هیچ شرایطی بدهی مالیاتی نداشتیم، چون که برای فروختن یا خریدن زمین باید همان روز حساب و بدهی‌ها را تسویه کنیم. شرکت‌های ساختمانی به دلیل روزشمار مالیات و عوارض، دفتر سالیانه ندارند.

متهم افزود: درباره این که من چرا همکاری کردم باید بگویم من اصلا اعتقادی ندارم که آن پروژه بیابانی بوده من دو پلاک فروخته‌ام که هیچ منعی برای پیگیری بانکی من نبوده است.

قاضی پرسید: چه فعالیت‌های اقتصادی دارید؟

موسوی نژاد گفت: حوزه فعالیت من استان فارس است. در جهرم پروژه‌هایی ساخته‌ام در چند تهران چند ویلا و ساختمان ساخته‌ام.

نماینده دادستان خطاب به موسوی نژاد گفت: آقای هدایتی به قول خودش از حول حلیم در دیگ افتاده، اما شما باهوش‌تر بودید و خود را درگیر تسهیلات نمی‌کردید.

موسوی نژاد گفت: اینکه می‌گویید من باهوشم بله برای شرکت‌هایم باهوش هستم.

در ادامه جلسه نماینده بانک سرمایه به دستور قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: در خصوص مبایعه نامه تاریخ ۸.۳.۹۲ که آقای موسوی نژاد بیان کردند ۶۷ میلیارد تومان ثمن معامله بوده است در بند دو از ماده ۶ مبایعه نامه عنوان شده است که آقای هدایتی اعلام کرده است که اموال قرار است به رهن بانک سرمایه درآید.

وی ادامه داد: طبق مبایعه نامه آقای هدایتی متعهد است در قراردادهای منعقده با ذی نفعان ضمانت‌نامه‌ها قید نماید که ذی نفع متعهد به پرداخت و واریز مبلغ ضمانت‌نامه و ارائه چک به دو شرکت است این درحالی است که ذینفع نباید وجه ضمانت‌نامه را پرداخت کند.

نماینده بانک سرمایه گفت: حال سوال بنده از آقایان هدایتی و موسوی نژاد این است که آیا شما ضمانت‌نامه فروشی می‌کردید و یا پیش فروش ضمانت‌نامه؟

وی افزود: آقای موسوی نژاد به حضورش در بانک به عنوان پرزیدنت طرح یاد کرده است این سوال مطرح است که آیا شما در مدت ۱۵ ماه تنها برای توجیه اقتصادی طرح خود به بانک مراجعه می‌کردید.

نماینده بانک سرمایه خطاب به متهم موسوی نژاد گفت: شما قطعا خانم زهره بختیاری را در شعبه بانک می‌شناسید؟ این خانم همان فردی است که شما وی را وادار به استعفا کردید و دلیل استعفای او به دلیل رفت و آمدهای شما به شعبه و فشار شما بوده است چرا که وی در همان سال ۹۲ زمانی که آقای موسوی نژاد و هدایتی با یکدیگر مصوبه می‌نویسند به مدیر حقوقی بانک طی نامه‌ای هشدار می‌دهد.

متهم هدایتی از قاضی تقاضای ارائه فرصت برای بیان دفاعیات کرد و گفت: بنده باید نشر اکاذیبی که توسط آقای موسوی نژاد بیان شد را پاسخ دهم.

قاضی خطاب به متهم گفت: درحال حاضر به بیان رئوس دفاعیات خود بپردازید.

هدایتی ادامه داد: در کیفرخواست قید شده است که کلیه مراحل منتج به اخذ مصوبه اعتباری تسهیلات در شهرستان جهرم، معرفی کارشناسان رسمی دادگستری، اخذ مدارک و مستندات، تکمیل مدارک افتتاح حساب، دریافت تسهیلات، مذاکره با شهرداری و مدیران ارشد بانک و رفع نواقص پرونده‌های اعتباری توسط آقای موسوی نژاد صورت گرفته است. پس این فلسفه چینی‌های ایشان برای چه بوده است؟

وی ادامه داد: در مورد شرکت‌های عمران تجارت و کوه آوران جیحون و مصوبه آن آقای بخشایش را در دادگاه حاضر کنید که پیرامون آن توضیح دهد. ۹۰ درصد مطالب آقای موسوی نژاد کذب بوده که در جلسه بعد پیرامون آن طبق اسناد توضیح می‌دهم.

هدایتی افزود: در مورد اینکه گفته شد که بنده ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار فالوئر دارم باید بگویم که خوشبختانه آقای ضیایی اینجا هستند می‌توانید از ایشان بپرسید کارگران لوله نورد اهواز حتی وقتی ۴ ماه حقوق نگرفتند هیچ اعتراضی نکردند.

متهم هدایتی ادامه داد: آقای موسوی نژاد بیان کردند که من دو نفر را اجیر کردم که به وی آسیب برسانند چرا باید بنده با کسی که اختلاف دارم این کار را کنم بنده باید برای سلامتی ایشان صدقه و قربانی بدهم. گفته‌اند در این رابطه پرونده امنیت تشکیل شده است پس چرا من را احضار نکردند، هادی سهامی به ایشان آسیب وارد کرده است آن هم به دلیل اینکه موسوی نژاد چک ۴۰۰ میلیونی او را پاس نکرده بود.

وی تصریح کرد: گردن من برای تسویه حساب از مو نازکتر است و قبل از صدور رأی با بانک تسویه می‌کنم. با املاک تهران، شمران و یا لواسان تسویه را انجام می‌دهم، اینکه می‌فرمایند شالیزار برنج یعنی چه، چرا این حرف‌ها را می‌زنند.

نماینده دادستان گفت: هفته پیش وکیل شما به بانک مراجعه کرده و اوراق سپرده آرمان را برای تسویه به بانک داده‌اند.

هدایتی گفت: این اوراق مربوط به بذر توس است که در جلسه بعد توضیح می‌دهم.

قاضی دادگاه با اعلام ختم جلسه دادرسی ادامه رسیدگی به این پرونده را به یکشنبه ۱۹ اسفند ماه موکول کرد و گفت: دستور ضبط وثیقه ۵ میلیاردی جلب و دستگیری آقای یقینی که متواری شده صادر شده است و سایر متهمین بدانند که عدم حضورشان در دادگاه به منزله ضبط وثایق است که بیشتر آن برای خانواده هدایتی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
    1 1
    هدایتیو ول کنین از دادگاه فریدون خبر بدید.پول هدایتی پیش فریدون پول خرده !!!
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
    1 0
    این همه پول میلیاردی چکار می کنند می خورند ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس