کد خبر 941468
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
نمودار

دکتر مهدی الیاسی معاون سیاست‌گذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان مهمان در برنامه روز شنبه «نمودار» حضور داشتند.

به گزارش مشرق، وی در ابتدای برنامه به تعریف تولید علم پرداخت و گفت: تولید علم حجم خروجی ها و برون داد های علمی مراکز علمی و صنعتی کشور را تعریف میکند و شاخص های مختلفی دارد، یکی از شاخص های آنکه در جامعه ما شناخته شده است حجم تولید مقالات معتبر علمی در دنیا می باشد که اینها شاخص های ترکیبی است و تک شاخص آنها شاید اعتبار چندانی نداشته باشد. ما یک زنجیره ای داریم؛ علم، فناوری ونوآوری ایده آل ترین حالت آن است که در کل زنجیره قرار بگیریم و همه کشورهایی که دارای نوآوری هستند قطعاً در علم به درجه بالایی رسیده اند واین فضیلت محسوب می‌شود.


ایشان در ادامه افزود: به عنوان مثال، چین به عنوان کشوری که در زنجیره است، در دانشگاه هایشان دانشجویانی با دانش ها و علم هایی تربیت می‌کنند که آن دانشجو شرکتی دانش‌بنیاد تاسیس می کند که در آنجا برای تولید محصول فکر می‌کند.


ما در زنجیره ناقص هستیم، یعنی در تولید علم بسیار خوب عمل می‌کنیم ولی در فناوری ضعف داریم و باید بهتر عمل کنیم.


دکتر الیاسی دررابطه با فضای دانشگاه ها و زیست بوم علمی آنها گفت: این جریان با سرعت قابل قبولی در حال توسعه است، الان بنده به عنوان هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی شاهد چنین توسعه ای هستم، مراکز کارآفرینی و مرکز نوآوری با یک ساختمان مناسب در چندسال اخیر ایجاد شده است.دانشگاه آزاد در واحد های مختلف شروع به ایجاد فضای کارآفرینی کرده است، دانشگاه علم و صنعت داخل آن چنین فضاهایی دارد ایجاد می‌شود و بسیاری از دانشگاهای دیگر.


ما باید دو جریان را شکل دهیم یک جریان کارآفرینی صنایع جدید، زیرا بیشتر جهان دارای شرکت های جدید در عرصه های مختلف است، مثل جریان دارویی خود ایران که چنین شرایطی برای آن در کشور ایجاد شده است.


ایشان در پاسخ به سوال مجری برای جذب نخبه اینگونهپاسخ داد: پیش‌زمینه ماندن نخبگان، اقتصاد دانش‌بنیاد است مثلاً بنیاد علمی نخبگان برنامه های زیادی در این عرصه دارد ولی اساس و اصل پایه ماندگاری اقتصاد کشور است. ما تلاشمان این است که از زاویه شرکت های دانش بنیاد و شرکت های نوآور، اندازه این اقتصاد را طوری انجام دهیم که ظرفیت برای حضور موفق و درآمد قابل قبول اقتصادی برای آنها مهیا شود.


دکتر الیاسی در پایان به قضیه تحریم ها پرداخت و گفت: علم یک جریان جهانی است و همکاری بین‌المللی در تولید و کیفیت علم قطعاً کلیدی است، و اگر بگوییم اثر منفی نمی‌گذارد حرفی غیرواقعی است، ولی در کنار آن یک فضاهایی ایجاد می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس