سیمین دخت وحیدی - شاعر

کتاب «لاله‌های داغدار» ۴۶‌ سال توقیف بود و فکر می‌کنم در حال حاضر یک نسخه از آن هم در دسترس نباشد زیرا دست‌نویس بود.

به گزارش مشرق، جمعی از شاعران جوان و پیشکسوت به مناسبت میلاد حضرت زهرا؟ سها؟ و روز زن به دیدار سیمین‌دخت وحیدی، از پیشکسوتان عرصه شعر کشور رفتند و با او دیدار کردند. در این دیدار رضا اسماعیلی، عباس براتی‌پور، مهدی بوشهریان، قاسم صرافان، رضا رسولی، فاطمه نانی‌زاد و فاطمه افشاریان حضور داشتند. این دیدار که در فضایی بسیار صمیمانه و شاعرانه برگزار می‌شد با بیان خاطرات شاعران پیشکسوت از این بانوی شاعر آغاز شد و با شعرخوانی نیز همراه بود.

مهدی فروغی فرزند سیمین‌دخت وحیدی ضمن خوشامدگویی به شاعران حاضر درباره وضعیت کنونی خانم وحیدی توضیحاتی داد و گفت: ایشان در حال حاضر مشکلی ندارند و وضعیت عادی را طی می‌کنند.

رضا اسماعیلی در این دیدار گفت: ایثار را باید از خانم وحیدی آموخت، چرا که ایشان هر سال نوبت شعرخوانی خود را به جوان‌ترها می‌دهد و این باید برای دیگران که تأکید دارند هر سال در این دیدار با رهبر انقلاب حضور داشته باشند نوعی درس است. یادم هست در زمان دفاع مقدس شعرخوانی‌های بسیاری داشتیم. حتی یک سال کنگره شعر برگزار کردیم و پس از جنگ بازدید از مناطق جنگی را در کنار خانم وحیدی تجربه کردم. خانم وحیدی و سپیده کاشانی، دو شاعر شاخص دهه اول انقلاب هستند که اشعار ایشان در مجله زن روز و فصلنامه هنر منتشر می‌شد. یادم هست که در هر شماره یک شعر از خانم وحیدی و کاشانی منتشر می‌شد.

رضا اسماعیلی از خانم وحیدی پرسید این روزها چه می‌کنید که این بانوی شاعر پاسخ داد: هیچ دستم خالی است. شعر نمی‌گویم، دیگر نمی‌شود، شعر نمی‌آید که بگویم، مطالعه هم نمی‌کنم. در این دیدار که در جمعی بسیار صمیمانه صورت می‌گرفت رضا اسماعیلی با توضیح اینکه خانم وحیدی در نظم و نثر هر دو چیره‌دست هستند، اظهار داشت: سیمین‌دخت وحیدی در ۲۵ سالگی اولین کتاب داستان خود را منتشر کرد. دیوان اشعار که شامل غزل، رباعی و دو بیتی است در این مجموعه گنجانده شده، اشعار نیمایی و سپید هم در بخش پایانی آمده است. رضا اسماعیلی با بیان اینکه سیمین‌دخت وحیدی علاوه‌بر شعر، نقاشی چیره‌دست است، گفت: برای مجله شاهد به منزل خانم وحیدی آمدم تا با ایشان مصاحبه‌ای داشته باشم. یادم هست دهه اول انقلاب بود. در منزل ایشان تابلوهایی از نقاشی که به واسطه هنر ایشان پدید آمده بود، نصب شده بود. متوجه شدم ایشان علاوه‌بر شعر نقاش زبردستی است. وی افزود: زبان خانم وحیدی به روز و با طراوات است. «لاله‌های داغدار» و «شناسنامه باران» از جمله آثار موفق ایشان است. کتاب «لاله‌های داغدار» ۴۶‌ سال توقیف بود و فکر می‌کنم در حال حاضر یک نسخه از آن هم در دسترس نباشد زیرا دست‌نویس بود. اسماعیلی ضمن تأکید بر اینکه یکی از کارهایی که خانم وحیدی انجام دادند؛ اما در فضای رسانه‌ای کمتر به آن پرداخته شد دیدار شاعران با رهبر انقلاب و ایجاد فرصت ایشان برای شعرخوانی شاعران جوان بود، گفت: یکی از کارهای خانم وحیدی که در فضای رسانه‌ای کشور دیده نشد این بود که ایشان چند سال پی‌درپی نوبت شعرخوانی خود را به جوان‌ترها می‌دهد. این یک حرکت نمادین است که باید قدر دانسته شود. اگر این مسأله برجسته‌سازی می‌شد افرادی که هر سال بر حضور تأکید داشتند، کوتاه می‌آمدند.

عباس براتی‌پور در این دیدار گفت: برای خانم وحیدی که از پیشکسوتان شعر کشور هستند آرزوی سلامتی دارم. من از ایشان عکس‌های بسیاری در اختیار دارم. قصد داشتم آن‌ها را همراه خودم بیاورم؛ اما در اولین فرصت این عکس‌ها را در اختیار خانواده خود قرار خواهم داد. در ادامه سیمین‌دخت وحیدی با مخاطب قرار دادن عباس براتی پرسید در حال حاضر چه می‌کنید که براتی‌پور توضیح داد: تا پیش از این به حوزه هنری می‌رفتم هر چند ۲۶‌ سال فعالیت می‌کردم؛ اما در حال حاضر فقط به انجمن قلم می‌روم و کار در حوزه را واگذار کردم. عباس براتی‌پور در ادامه به یکی از موفق‌ترین اشعار سیمین‌دخت وحیدی اشاره کرد و توضیح داد: در زمان رحلت حضرت امام؟ ره؟ بنده، محمدعلی مردانی و خانم وحیدی یک مجله از اشعار منتشر می‌کردیم. اشعاری را جمع‌آوری، اصلاح و منتشر می‌کردیم. «بر تربت خورشید»، «غم دلدار» و «چشم بیمار» از آن جمله است.
فضای این دیدار همچنان صمیمانه بود و کم‌کم شاعران جوان‌تر هم به سایرین پیوستند تا عصر یکی از روزهای پایانی سال گردهمایی شاعران جوان و پیشکسوت در منزل یک بانوی شاعر ماندگار شود.

در ادامه سیمین‌دخت وحیدی در سخنانی گفت: زمانی بیمار بودم و در بیمارستان ۵۰۲ بستری شدم. جالب اینکه نام پزشکم سیمین وحیدی بود. به ایشان گفتم من شاعرم ایشان هم گفت من نیز شاعرم و دو مجموعه شعر دارم.

گفتم شما با خانم سیمین‌دخت وحیدی تشابه اسمی دارید گفت بله می‌دانم. با ایشان تماس گرفتم و با او آشنا هستم.

گلایه شاعران جوان به عدم دعوت از بانوان شاعر در برخی مناسبت‌ها
در این دیدار خانم فاطمه افشاریان از شاعران جوان کشورمان با بیان اینکه باید قدر و منزلت شاعران پیشکسوت زن چون سیمین‌دخت وحیدی گرامی داشته شود و آن را ارج نهیم، گفت: اغلب دیده می‌شود که از شاعران پیشکسوت زن در بزرگترین برنامه‌ها وکنگره‌های ادبی خبری نیست. از سوی دیگر شاهدیم در ایامی که مختص بانوان است و برنامه‌هایی همچون شب شعرها بانوان غایب هستند و به شعرخوانی دعوت نمی‌شوند در حالی که در ایامی چون فاطمیه و میلاد حضرت زهرا؟ سها؟ باید فرصتی برای حضور بانوان شاعر در مراسم‌ها تدارک دیده شود.

عباس براتی‌پور با تأیید این جمله شاعر جوان ابراز داشت: بنده، خانم وحیدی و حاج‌آقا مردانی در سال‌های ‌۶۰ به اردوهای دانش‌آموزی می‌رفتیم. دخترهای دانش‌آموز با خانم وحیدی آموزش‌های لازم را می‌دیدند و بسیاری از افرادی که در آن روزگار شاگرد ایشان بودند سروده‌های‌شان در کتاب بانوانی که خانم وحیدی منتشر کردند، چاپ شده است. هر چند برخی بانوان شاعر پس از ازدواج، با شعر خداحافظی کردند.

رضا اسماعیلی هم به حضور زنان شاعر در عرصه ادبیات معاصر اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی بانوان شاعر همپای مردان رشد کردند. پیش آمدند اما در معرفی آن‌ها کوتاهی کردیم. هر چند باید سنت قدرشناسی در جامعه را زنده کنیم. آقای قاسم صرافان نیز در این دیدار ضمن اشاره به موفقیت بانوان در عرصه ادبیات کشور، خاطرنشان کرد: در چند کنگره‌ای که بنده داور بودم بانوان برگزیدگان اول تا سوم جشنواره را تشکیل می‌دادند، هر چند در هیأت‌ها بانوان حذف هستند و در یکسری برنامه‌ها با احتیاط دعوت می‌شوند؛ اما نمی‌توان حضورشان را نادیده گرفت.

فروغی فرزند سیمین‌دخت وحیدی هم ضمن اشاره به گردآوری آثار سیمین‌دخت وحیدی اظهار داشت: زمانی که آقای پرویز، معاون فرهنگی وزارت ارشاد بود خانم وحیدی ۲۰ مجموعه شعر بانوان را جمع‌آوری کرده و با توجه خاص ارشاد چاپ شد. این یک کار ارزشمند و ابتکار خوب بود. چرا که معتقد هستند شعر بانوان حجم وسیعی از شعر جامعه امروز را تشکیل می‌دهد. این ۲۰‌ کتاب طی دو سال چاپ شد و این مجموعه به خوبی دیده شد. در حال حاضر هم باید چنین همتی به وجود آید. فرزند سیمین‌دخت وحیدی در راستای این موضوع و دیدار شاعران با رهبر انقلاب هم گفت: بله این نکته درستی است و یادم هست رهبر انقلاب فرموده بودند: «بعضی‌ها یاد بگیرند.»

عباس براتی‌پور هم به دیدار سالانه شاعران با رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: در این دیدار سالانه تعدادی از بانوان به شعرخوانی می‌پردازند؛ اما نکته قابل توجه اینکه تعداد شاعران زن که به شعرخوانی می‌پردازند، کمتر از آقایان است. امثال ما باید نظاره‌گر باشند و شاعران جوان در این دیدار شعر بخوانند. من بارها هم از شعرخوانی شاعران پیشکسوت انتقاد کرده و گفتم که باید فرصت‌های شعرخوانی بیشتر به دختران و پسران جوان داده شود.

مهدی فروغی، فرزند سیمین‌دخت وحیدی درباره شایعه پناهندگی خانم وحیدی به آمریکا نیز توضیح داد: در زمانی در سال‌های ‌۶۰ تا ۶۲ خانم وحیدی به آمریکا رفته بودند تا خواهر و برادر خود را ملاقات کنند. در کشور ما این شایعه منتشر شد که ایشان پناهنده شده است. بلافاصله از رادیو در کشور آمریکا به سراغ ایشان می‌آیند تا مصاحبه‌ای داشته باشند. حاج خانم متعجب می‌پرسند چه کسی گفته قرار است من در آمریکا بمانم. برای چه باید با شما مصاحبه کنم، حتی یک شعر هم نمی‌خوانم. خانم وحیدی پس از این ماجرا در پاسخ فردی که این شایعه را منتشر کرده بود شعری با عنوان «یادگار تو» سرود. فرزند سیمین‌دخت وحیدی به نکته جالب دیگری اشاره کرد و گفت: «اوراق پشیمان» عنوان اثر خانم وحیدی است که ما از حضور آن بی‌اطلاع بودیم. پس از واقعه ۷‌تیر این اثر در انبار منزل شهید سلیمی پیدا می‌شود. و جالب این‌که این کتاب هیچ گاه منتشر نشد. وی به نامه‌نگاری‌های شهید سلیمی و سیمین‌دخت وحیدی در راستای انتشار کتاب اشاره کرد و بیان داشت: چون شهید سلیمی در پی انتشار این کتاب بود و از سویی کتاب حروف‌چینی مملو از غلطی داشت، نامه‌نگاری شد که خانم وحیدی عنوان کردند این کتاب به حدی غلط دارد که اگر قرار به اصلاح باشد کتاب دیگری خواهد شد، چون مسیر تهران تا جهرم را باید طی کند، این کتاب هیچ‌گاه چاپ نشد.

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس