کد خبر 940169
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
گزارش|چرا مرغ گران شد؟

عدم فروش غیرنقدی خورک دام و طیور به عنوان پرهزینه ترین ماده اولیه پرورش مرغ، تبدیل به عاملی برای خرید واسطه‌ای این نهاده‌ها اما به صورت مدت دار شده و این امر بر هزینه تمام شده مرغ به شدت تاثیرگذاشته است.

به گزارش مشرق، قیمت روز هرکیلوگرم ذرت در بندر امام (ره) 1350 تومان و کنجاله سویا   2450 تومان است که قیمت آنها نه تنها در مقابل ابتدای سال جاری افزایش قیمتی نداشته و حتی قیمت کنجاله سویا به منظور حمایت از مرغداران از 2800 تومان به 2450 تومان رسیده است؛ اما این محصولات  تا به دست مصرف کننده یا مرغدار برسد قیمت آن افزایشی بیش از 30 درصد می‌باید .

هرکیلوگرم کنجاله سویای که امروز در بندر امام خمینی(ره) 2450 تومان است( واردات با ارز رسمی 4200 تومانی) تا به دست مصرف کننده برسد حدود 3500 تومان قیمت پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 افزایش قیمت نهاده ها یا همان خوارک دام و طیور دو دلیل دارد؛ ابتدا اینکه هزینه حمل و نقل و کالا به نقاط مختلف کشور افزایش یافته است به طوری که بر اساس اعلام ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام متوسط هزینه حمل و نقل هرکیلوگرم  نهاده در ماه های اخیر از 100 تومان به 250 تومان رسیده است.

بنابراین گزارش، اما دلیل دوم و مهم تر اینکه با توجه به شرایط بی ثبات حاکم بر بازار، عرضه کنندگان(واردکنندگان) نهاده های دامی حاضر به فروش غیرنقدی و مدتدار این محصولات نیستند و مرغدارن برای تهیه خوارک دام به صورت غیرنقدی به دامان واسطه‌هایی می روند که برای فروش مدت‌دار، قیمت بالاتری را تقاضا می‌کنند؛ این پرسه عملا باعث افزایش هزینه های تولید مرغداران شده است.

بنابراین گزارش ورناصری به در نشست اخیر خود با رسانهها ذخایر خوراک دام و طیور را حتی تا ماه‌های آینده مناسب ارز یابی کرده و گفته است که با وجود اینکه تحریم‌ها شرایط ما را برای واردات در ماه‌ها گذشته کمی سخت کرده بود اما با راهکارهای لازم حل و فصل شد و دولت و بخش خصوصی اقدامات موثری برای به حداقل رساندند اثر تحریم‌ها انجام دادند.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام، گفت: تولیدکنندگان خیالشان راحت باشد که مشکلی بابت تامین خوراک دام و طیور آنها وجود ندارد و به اندازه کافی وارد و ذخیره سازی شده است.

ورناصری افزود: نمود این اطمینان در میان تولیدکنندگان افزایش میزان جوجه‌ریزی در سال جاری است که این امر نشاندهنده آن است که آنها از شرایط تامین خوراک دام در آینده اطمینان داشته‌اند.

وی یاد آور شده است که 8 میلیون تن ذرت وارد کرده‌ایم که در مقایسه با سال قبل که 6 میلیون و 400 هزار تن بوده است، رقم قابل اتکایی به حساب می‌آید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    6 0
    آخه نادون ، بی انصاف ، خواب زمستونی ، نمیدونم چی بهت بگم والله . یک سر برو بازارچه مرزی پرویزخان تا از صف چند کیلومتری کامیونهای حامل مرغ برای صادرات به کشور همسایه پی بعلت گرونیش در داخل ببری . هر چند بازم چشماتو میبندی چون انصاف بی انصاف
  • بابک IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
    0 0
    تمام گرفتاریهای مردم متوجه مدیران بی کفایت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس