شهادت - لاله

«جشن ملی شمیم کوثر» تجلیل از ۲۰ بانوی جانباز به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن با حضور رییس بنیاد شهید در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام شهیدی در این مراسم با تأکید بر نقش و جایگاه والای زنان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: امام خمینی (ره) همواره بر نقش بانوان در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران تأکید داشتند، بسیاری از بانوان در دوران ستم‌شاهی شکنجه شده و تعدادی نیز در دوران جنگ تحمیلی به اسارت درآمدند، همچنین بانوان سهم زیادی در تدارک، پشتیبانی و رساندن ارزاق به رزمندگان در دوران دفاع مقدس داشتند.

نماینده ولی فقیه در بنیاد با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر رسیدگی و دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران خاطرنشان کرد: فرمایش ایشان در قالب طرح سپاس در بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرایی شد، سال گذشته حدود ۴۲۰ هزار دیدار با ایثارگران توسط مسئولان انجام شد و دکتر روحانی رییس جمهوری نیز در مقاطع گوناگون با ایثارگران عزیز دیدار و گفت‌وگو کرد و ایشان عقیده داشت که ملاقات با این عزیزان برای ادامه مسیر نیرویی مضاعف می‌دهد.

بیشتر بخوانیم:

جانبازی زنان برای مردم عجیب است/ دغدغه‌های جانبازان اعصاب و روان

بانوی نیکوکاری که در 20 سالگی سپاهی شد / می‌خواستم همسر یک جانباز شوم / خانواده‌ام به ازدواج‌مان راضی نبودند + عکس

معاون رییس جمهور همچنین با بیان خاطراتی از دیدار با جانبازان اظهار داشت: رییس جمهوری در یکی از دیدارها با جانبازان از همسر این جانباز سؤال کرد که چطور توانستی با کسی ازدواج کنی که چشم، پا و دست ندارد که وی پاسخ داد پدر و برادر من در مسیر امام حسین (ع) به شهادت رسیدند و من هم قصد داشتم که راه زینب (س) را ادامه دهم به همین منظور جستجو کردم تا جانبازی به این شکل پیدا کنم، این مسئله نشان می‌دهد که بانوانی ایثارگر در کشور ما حضور دارند که با ایثار اجتماعی خود انقلاب را زنده نگاه داشته‌اند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: ثبت و انتقال خاطرات حدود ۸۰۰۰ ایثارگر جانباز زن به نسل سوم و چهارم انقلاب ضرورت دارد تا بتوان فرهنگ ایثار و مقاومت را که الهام گرفته از فرهنگ امام حسین (ع) است حفظ کرد.

حجت الاسلام شهیدی در پایان خاطرنشان کرد: بانوان جانباز قطعاً مورد توجه بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و امکانات بنیاد در خدمت این عزیزان قرار دارد و فرقی میان زن و مرد جانباز نیست.

در ادامه این مراسم معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز با بیان اینکه روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) فرصتی برای تکریم از شخصیت‌های بزرگی مانند بانوان جانباز است اظهار داشت: ارزش‌های انقلاب اسلامی و ایثارگری در جامعه به ویژه نسل جوان نهادینه نمی‌شود مگر اینکه تأسی از حضرت زهرا (س) تنها در تاریخ باقی نماند بلکه الگوپذیری از شخصیت والای ایشان در جامعه امروز ترویج پیدا کند، زن در دنیای امروز از نظر شخصیتی، اخلاق و پوشش باید این بانوی بزرگوار را الگوی خود قرار دهد ضمن اینکه ساده زیستی حضرت فاطمه (س) الگوی بسیار متعالی برای بانوان است.

ابتکار با اشاره به تجربیات ارزشمند بانوان جانباز و خاطرات آنها از دوران پیش و پس از انقلاب خاطرنشان کرد: برخی جوانان تصور می‌کنند این خاطرات افسانه است زیرا در آن دوران این مسائل را تجربه نکرده‌اند که در این راستا باید گفت‌وگوهای بین نسلی برقرار شود و این مسئله راهبرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است و تاکنون نشست‌های مختلفی در این زمینه برقرار شده که مهم‌ترین آن‌ها نشست‌هایی با حضور جانبازان و جوانان دهه ۷۰ و ۸۰ بوده است، از این پس نیز اعلام آمادگی می‌کنیم تا این نشست‌ها را با این محوریت ادامه دهیم.

وی ادامه داد: تکریم شخصیت ایثارگران بسیار ارزشمند بوده ولی در راستای مراسم تکریم باید دستاوردهای ۴۰ ساله دوران انقلاب نیز یادآوری شود که معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری ۴۰ شاخص از نقش زنان و ارتقای جایگاه آنها در طول این ۴۰ سال را منتشر کرده است، قطعاً نقش بانوان در تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … بسیار والا بوده و البته تمامی پیشرفت‌های کشور مرهون ایثار، فداکاری و مقاومت شما بانوان جانباز، آزاده و از خودگذشته میهن اسلامی است.

حجت الاسلام کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد نیز در این مراسم با اشاره به وجود ۸۰۰۰ بانوی جانباز در کشور اظهار داشت: در گذشته همایش‌هایی برای تکریم بانوان شهید برگزار شده بود که با تأکید رییس بنیاد این همایش برای تکریم از بانوان جانباز نیز در نظر گرفته شد و برگزاری این همایش‌ها و نشست‌ها در ابعاد مختلف ارزشمند و ضروری است.

در این مراسم برخی بانوان جانباز به ذکر نحوه جانبازی و خاطراتی از زندگی خود پرداختند. گلون شجاعی جانباز ۲۵ درصد و اولین بانوی جانباز قائمشهری که سال ۱۳۵۸ در درگیری با منافقین کوردل به درجه جانبازی نائل آمد تأکید کرد: من جانبازی را دیدم که ۲ دست و ۲ پا نداشت و با خودم گفتم که ما در مقابل این جانبازان کاری برای کشور نکرده‌ایم و باید جوابگوی تمامی آنها در روز قیامت باشیم، قطعاً خون شهدا و ایثارگری جانبازان باعث تداوم انقلاب اسلامی شده و باید قدردان آنها بود.

مهوش شهره جانباز ۴۰ درصد واقعه تروریستی گنبد کاووس در سال ۱۳۵۸ نیز با اشاره به نحوه جانبازی خود، تأکید کرد که افتخارم جانبازی در راه انقلاب است و در این مسیر تاکنون ۱۱ بار عمل جراحی برای مجروحیت انجام داده‌ام.

فریده پزشکی جانباز ۳۰ درصد و همسر جانباز ۷۰ درصد از استان آذربایجان شرقی نیز که در بمباران مدرسه زینبیه در سال ۱۳۶۵ به درجه رفیع جانبازی نائل آمده به روایت چگونگی بمباران این مدرسه پرداخت.

پروین سلیحی آزاده دوران ستم شاهی و همسر شهید لبافی نژاد نیز در این مراسم با تشریح خاطرات دوران اسارت دو ساله در زندان ستم شاهی، گفت: پاک‌ترین انسان‌ها در راه اسلام عزیز فدا شدند و امیدواریم بتوانیم ادامه دهنده راه شهدا و ایثارگران باشیم.

گفتنی است، در پایان جشن شمیم کوثر به نمایندگی از زنان جانباز سراسر کشور از بانوان پروین سلیحی از استان تهران، فروغ نیلی احمد آبادی از استان تهران، گلون شجاعی چراتی از استان مازندران، حلیمه بیورانی از استان کردستان، لیلا معروف زاده از استان آذربایجان غربی، مژده پور حسین چزشخکی از استان خوزستان، صدیقه امیر شاه کرمی بادجانی از استان اصفهان، صدیقه سیدیان هاشمی از استان اصفهان، فریده پزشکی از استان آذربایجان شرقی، عاطفه دالوند از استان لرستان، فائزه جهان تیغ از استان سیستان و بلوچستان، بهجت قاسمی از استان تهران بزرگ، سوسن نجفی از استان کرمانشاه، نسرین شهمراد زاده فهرجی از استان سیستان و بلوچستان، ایمانه اهل برف از استان خوزستان، فاطمه ناهیدی از تهران، فریبا رضایی از ایلام و معصومه قاسمی از آذربایجان شرقی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس