کد خبر 939842
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
قطع واردات داروهای مشابه تولید داخل/ «اینستکس» تسهیلاتی برای صنعت دارو فراهم نکرده است

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه قطع واردات داروهای تولید مشابه داخل از اولویت‌های این سازمان است،‌گفت:داروهای مورد نیاز بیماران خاص از طریق واردات تامین خواهد شد.

به گزارش مشرق، مهدی پیرصالحی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری توانمندسازی صنعت داروسازی در ۴۰ سالگی انقلاب در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران توضیح داد: سازمان غذا و دارو در زمینه قیمت‌گذاری داروها باید منافع شرکت‌های داروسازی و بیماران را مدنظر قرار داده و بین این موضوعات تعادل برقرار کند.

وی ادامه داد: شرکت‌های داروسازی باید این تعامل را با سازمان غذا و دارو داشته باشند تا کمترین هزینه‌ها به بیماران وارد شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ‌کمیسیون قیمت‌گذاری دارو کار خود را آغاز کرده است و ما بنا نداریم دارویی زیان‌ده شود و قیمت‌ها نیز نباید به ضرر بیماران باشد.

پیرصالحی در پاسخ به پرسشی در زمینه ممنوعیت واردات داروهایی که تولید مشابه داخل دارند، گفت: در حال حاضر برخی از داروها را ۲۲ شرکت و یا ۸ شرکت تولید کننده داخلی تامین می‌کنند و نیازی به واردات تولیدات مشابه این گونه داروها نیست. به دلیل اینکه در زمینه این داروها هیچ گونه کمبودی وجود ندارد.

وی افزود: ارز صرفه‌جویی شده از این منبع را باید برای داروهای وارداتی مورد نیاز تخصیص بدهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ‌واردات برخی داروهای بیماران خاص که تولید داخل ندارند ادامه پیدا می‌کند اما واردات عمده داروهایی که مشابه تولید داخل دارند قطع خواهد شد.

پیرصالحی در پاسخ به پرسشی در زمینه سهم ارز برای صنعت داروسازی توضیح داد: ‌سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برای تامین مواد اولیه داروهای تولید داخل ارز در نظر گرفته می‌شود و همچنین یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار برای داروهای وارداتی ارز در نظر گرفت می‌شود که با قطع واردات داروهای مشابه تولید داخل ۲۰۰ میلیون دلار از این طریق صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص انتشار آمارنامه دارویی توضیح داد: ما بدون آمار و ارقام نمی‌توانیم تصمیمات صحیحی اتخاذ کنیم و زمانی که آمارنامه دارویی منتشر می‌شود باعث تحلیل و شفافیت در عملکرد صنعت داروسازی خواهد شد و شرکت‌ها می‌توانند برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه اتخاذ کند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: در زمینه نحوه انتشار آمارنامه دارویی و متولی آن با سندیکای داروسازی جلساتی برگزار شده و ما آماده برگزاری این موضوع به بخش خصوصی هستیم.

پیرصالحی در خصوص کیفیت داروهای تولید داخل توضیح داد: در زمینه تولید داروها ما تابع ضوابط و مقررات بین‌المللی هستیم و خوشبختانه کیفیت داروهای تولید داخل با داروهای خارجی برابری می‌کند و هر دارویی قبل از ورود به بازار آزمایشات و مطالعات بالینی را طی کرده است.

وی تاکید کرد: در موضوع اینستکس اقدام عملی تاکنون انجام نشده است و در این زمینه ما نیاز به پول‌هایی در کشورهای اروپایی داریم و تاکنون نتوانستیم اقدام مثبتی در این خصوص انجام دهیم و تسهیلاتی برای ما فراهم نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس