کد خبر 939481
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
رژیم صهیونیستی

منطقه محاط بر اسرائیل شاهد وضعیتی از تنش‌ها و حساسیت های بی سابقه است، مساله ای که بر منافع راهبردی اسرائیل در منطقه اثر ایجابی یا سلبی خود را بر جای خواهد گذاشت.

به گزارش مشرق، در پی لغو سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو و دیدار وی با ولادیمیر پوتین منابع عبری در گزارش‌هایی به این مساله پرداخته اند.

«ایلی بن مائیر» ژنرال صهیونیست در روزنامه معاریو در این نوشت: نتانیاهو به عنوان نخست وزیر اسرائیل محکوم به حفظ کانال روابط با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است، چون روسیه در منطقه حضور دارد تا در آن باقی بماند و دخالت‌هایش در بحران‌های خاورمیانه را افزایش دهد. مساله ای که افزایش همکاری امنیتی میان روسیه و اسرائیل را می طلبد، بدون اینکه به روابط راهبردی آمریکا و اسرائیل خدشه ای وارد کند.

بیشتر بخوانید:

آتش زدن عکس «ترامپ» در تظاهرات الخلیل+عکس

منطقه محاط بر اسرائیل شاهد وضعیتی از تنش‌ها و حساسیت های بی سابقه است، مساله ای که بر منافع راهبردی اسرائیل در منطقه اثر ایجابی یا سلبی خود را بر جای خواهد گذاشت.

در این شرایط که شاهد تحولات پی در پی سیاسی و نظامی در منطقه هستیم، روابط روسیه و اسرائیل باید بیش از پیش تقویت شود، به ویژه اینکه در برهه اخیر شاهد بازپس‌گیری مناطق مختلفی از سوی ارتش سوریه از دست مخالفانش و داعش بوده ایم که از دستاوردهای ائتلاف میان سوریه، ایران، حزب الله و دیگر گروه‌های هم‌پیمان آنها بوده است.

دومین تحول آغاز دوران ثبات و استقرار نظام سوریه در دمشق بوده است و سومین تحول نیز اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود.

در سطح استراتژیک و راهبردی این از عوامل تاسف بار و ناامیدکننده برای اسرائیل است که روسیه و آمریکا نتوانسته اند ایران را از ایجاد پایگاه‌های نظامی در سوریه منع کنند.

البته با وجود اینکه آنها نتوانسته اند ایران در تحقق این هدف ناکام بگذارند اما می توانند در این مسیر برای ایران ایجاد مانع کنند، تا با سرعت و قدرت کمتر و سطح پایین تری از اهداف به اقداماتش در سوریه بپردازد، این امر به ویژه از سوی روسیه امکانپذیر است و آنها می توانند بر ایران فشار وارد نمایند. مساله دیگر که به اقدامات ایران و همپیمانانش در داخل سوریه آسیب وارد می کند، حملات اسرائیل است که تحرکات نظامی و اقدامات امنیتی آنها را مختل می کند.

ایلی بن مائیر که هم اکنون رئیس یک شرکت امنیت سایبری در فلسطین اشغالی است در ادامه نوشت:

این واقعیت امروز باید گفته شود که همه رخدادهایی که تاکنون در سوریه رخ داد، مانعی جدی برای ایران برای استمرار بخشیدن به حضورش در این کشور نمی شود، به ویژه اینکه در ماههای اخیر ما شاهد تنش های سیاسی و نظامی میان اسرائیل و روسیه بوده ایم که به تدریج با تداوم عملیاتهای نیروی هوایی ارتش اسرائیل در حریم هوایی سوریه، رو به افزایش پیش بینی می شود.

البته دلایل و شاخص های متعددی برای افزایش تنش ها میان روسیه و اسرائیل وجود دارد که مهمترین آنها شامل:

- سرنگونی هواپیمای روسی در حریم هوایی روسیه

- استقرار سیستم های دفاع موشکی S300 روسیه در سوریه

- افشای اطلاعاتی درباره دخالت روسیه در روند انتخابات کنست با استفاده از شبکه های اجتماعی و تاثیر بر افکار عمومی

اما مهمترین اختلافات مسکو و تل آویو در شرایط کنونی به مساله ایجاد شرایط لازم برای ثبات سیاسی و نظامی حکومت بشار اسد در سوریه از سوی روسیه است که اسرائیل خواهان آن نیست، موضوع دیگر روابط بسیار نزدیک اسرائیل و آمریکا است که روسها در قبال آن نگرانی دارند.

منبع: خبرگزاری قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس