اخبارویژه

یک روزنامه اصلاح‌طلب، اظهاراتی مانند ربط دادن قاچاق و کمبود کالا به ارزانی را فرار از مسئولیت ارزیابی کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

سولانا: 40 سال است از عهده ایران برنمی‌آییم ترامپ بازی اروپا را به هم زد

مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: دشمنی 40 ساله غرب با ایران، هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. وی می‌گوید خروج ترامپ از برجام، تلاش اروپا برای آنچه جبهه مشترک در مقابل ایران را به شکست کشانده است!

خاویر سولانا در یادداشتی به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی، خواستار تعامل غرب با ایران از دریچه مذاکره شد و سیاست‌های ترامپ را بی‌نتیجه توصیف کرد. به گزارش عصر ایران، سولانا با ‌اشاره به دور اول مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد:

«ماجرای مذاکرات هسته‌ای ایران از سال 2002 آغاز شد. در این مرحله من به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا مسئول مذاکره با طرف ایرانی شدم. اولین طرف مذاکره من حسن روحانی بود که آن روزها دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بود.

وی با تحریف تاریخ و انکار لغو تعلیق‌های هسته‌ای در دولت خاتمی می‌نویسد: ما در مذاکرات خود به یک تفاهم اولیه رسیدیم. اما انتخاب محمود احمدی‌نژاد به سمت ریاست جمهوری در سال 2005 همه رشته‌ها را پنبه کرد و توافق هسته‌ای با ایران را سال‌ها به عقب انداخت.

پس از این مرحله سعید جلیلی مسئول مذاکره از طرف ایران شد و شکاف بین دو طرف مذاکره با ورود جلیلی بیشتر شد. او بارها در طول مذاکرات به من تاکید می‌کرد که یک پایش را در جنگ با عراق از دست داده و او مدام غرب را بابت این مسئله و حمایت کشورهای غربی از رژیم صدام حسین در جریان جنگ هشت ساله عراق علیه ایران سرزنش می‌کرد.

سولانا با اشاره به توافق برجام در سال 2015 می‌افزاید: با انتخاب «دونالد ترامپ» به ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2016، او در ماه می‌سال 2018 تصمیم گرفت ایالات متحده آمریکا را به طور یکجانبه از برجام خارج کند. او همزمان تحریم‌های سابق هسته‌ای را علیه ایران بازگرداند و تحریم‌های جدیدی را نیز به آنها اضافه کرد. ترامپ با سوءاستفاده از تسلط دلار بر تجارت جهانی همه شرکت‌ها و کشورهای خارجی را تهدید کرده است که در صورت تجارت با ایران، با تحریم‌های ثانویه ایالات متحده آمریکا، مجازات خواهند شد.

در نتیجه این اقدامات ترامپ، شانس تشکیل یک جبهه متحد بین آمریکا و اروپا برای رسیدگی به مشکلات با ایران – شامل موارد حقوق بشر و سیاست‌های ایران در منطقه- از بین رفته است. اتحادیه اروپا در این مرحله مجبور است تمام تلاش خود را متمرکز بر نجات برجام از طریق باز کردن یک کانال مالی برای ارتباط با ایران کند.

در جریان کنفرانس بی‌نتیجه اخیر در شهر ورشو، آمریکا تلاش کرد اروپا را دوپاره کرده و ائتلاف ضدایرانی خود را که شامل کشورهای عربستان سعودی، اسرائیل و امارات است، گسترش دهد. با این حال با وجود همه مشکلاتی که 4 دهه است در روابط غرب با ایران سایه افکن بوده، تحریک به فروپاشی نظام ایران، اکنون بیش از هر زمان دیگری در طول 40 سال گذشته، سیاستی واقع‌گرایانه به نظر نمی‌رسد.

غرب باید به جای دشمنی کردن با ایران که تنها به اعتباربخشی به تندروها در ایران می‌انجامد، به دنبال پیدا کردن یک فرمول جامع‌تر برای رسیدگی به تهدیدهای منطقه‌ای (در خاورمیانه) داشته باشد. در حالی که 4 دهه خصومت با ایران هیچ دستاوردی – برای غرب- نداشته، اما جریان مذاکرات هسته‌ای منجر به برجام شد، شاهد بودیم که تنها در یک دوره تعامل و مذاکره توانستیم به یک توافق هسته‌ای تاریخی با ایران برسیم. باید مشخص شود که کدام رویکرد در مواجهه با ایران موثرتر است.

ملت ایران عزیز است شما هستید که مردم را به مشقت انداخته‌اید

ملت ایران عزیز است و عزیز هم می‌ماند اما دولت، مردم را در مضیقه انداخته است.

روزنامه جوان نوشت: آقای روحانی در مراسم بهره‌برداری از مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه ساخته شده، گفته که «کسی نمی‌تواند عزت ملت را به خاطر قیمت رب گوجه فرنگی و ماکارونی زیر سؤال برد و دستاوردهای مثبت دیگر را فراموش کند که این کار نه انصاف و نه مروت و نه وطن‌دوستی و نه اخلاق اسلامی و عشق به انقلاب اسلامی است.» رب گوجه فرنگی و ماکارونی البته در خبر تنظیم شده توسط سایت نهاد ریاست جمهوری وجود ندارد و تشخیص داده شده در متن خبر آورده نشود.

عزت و عظمت ملت ایران موضوعی جدا از رب گوجه فرنگی و ماکارونی است، اما در مورد ارتباط‌شان با کارآمدی یک دولت نمی‌توان اینقدر مطمئن بود. دولت موظف به تهیه مایحتاج زندگی مردم است و نمی‌توان با این شعارهای شیک از بار این مسئولیت و پاسخگویی در مورد نحوه انجام آن فرار کرد. از سویی مشکل کشور مگر فقط رب گوجه و ماکارونی است؟

بازار مسکن و خودرو رها شده است و خرید گوشت و مرغ برای مردم سخت شده و لوازم خانگی تا دو برابر افزایش قیمت داشته است. ملت ایران عزیز است و به رغم همه کارشکنی‌ها عزیز هم می‌ماند. اما این ملت عزیز را دولت کاری کرده که برای تأمین مایحتاج اولیه‌اش به سختی افتاده است و اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پالایشگاه می‌سازد و رئیس جمهور افتتاحش می‌کند، ربطی به ضعف شدید دولت در تأمین مایحتاج مردم ندارد.

از قضا ایراد اصلی به دولت در این زمینه همین است که چطور ملتی با عزت و عظمت را که برای کارهای بزرگی همچون ساخت پالایشگاه، موشک‌های بالستیک، انواع پهپاد، انرژی هسته‌ای و ... روی پای خود ایستاده، اینگونه برای تأمین مایحتاج اولیه خود به مشقت انداخته است؟!

پذیرش اینستکس از سوی وزارت خارجه پیامدهای خسارت‌بار دارد

پذیرش سازوکار اروپا موسوم به اینستکس پیامدهای حقوقی خسارت‌بار برای کشور دارد.

روزنامه جوان دراین‌باره نوشت: مطابق اصول کلی حقوقی، توافق زمانی صورت می‌گیرد که ایجاب (پیشنهاد) بدون هر شرط دیگری توسط طرف مقابل قبول شود و اگر ایجاب (پیشنهاد) به صورت مشروط پذیرفته شود، یک ایجاب (پیشنهاد) جدید به وجود آمده است و ایجاب سابق ملغی شده است.

کنوانسیون ۱۹۶۹ وین، در مواد ۱۹ تا ۲۳ خود به این مسئله‌اشاره کرده است متن بیانیه سه کشور اروپایی (INSTEX) شرایطی را به وجود آورده است که نتیجه آن تحمیل پیامدهای جدید حقوقی به طرف ایرانی علاوه‌بر متن توافق هسته‌ای است.

بعد از خروج ایالات‌متحده آمریکا، طرف ایرانی استمرار اجرای تعهدات برجامی خود را مشروط به «اقدام عملی طرف اروپایی برای ایجاد یک سازوکارمالی جهت ایجاد و توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها» کرد و امروز کشورهای اروپایی‌ها روی شرط ایران شرط گذاشته و با طرح درخواست‌های جدید در قالب INSTEX، ایجاب طرف ایرانی را ملغی و یک ایجاب جدید را به وجود آورده‌اند.

به بیان ساده‌تر، اروپا هیچکدام از تعهدات قبل و بعد از خروج آمریکا را اجرایی نکرده است و بعد از گذشت سه سال از تعلل در اجرای وظایف برجامی خود، شرط بدعت‌آمیزی را پیش روی طرف ایرانی گذاشته است؛ به واقع طرف اروپایی نه تنها شروط موجود در متن برجام (تعهدات برجامی) را که در قالب تعهدات دهگانه در پیوست ۲ برجام موجود است، اجرایی نکرده بلکه شروط ثانویه ایران در روز خروج آمریکا از برجام مبنی بر «اقدام عملی طرف اروپایی برای ایجاد یک سازوکارمالی جهت ایجاد و توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با سایر کشورها» را نیز کماکان طرد کرده و در یک اقدام تهاجمی همچنان در جهت تحمیل «تعهدات مالایطاق» به طرف ایرانی متمرکز شده است.

اروپایی‌ها شروط دوگانه ایران الف- در متن برجام و ب- در دوره پساخروج آمریکا از برجام را نادیده گرفته و شروطی جدید با ادبیات «دستوری» و با قید «فوریت» در قالب بیانیه (INSTEX) طراحی کرده‌اند که خود یک ایجاب جدید بوده و ملغی‌کننده ایجاب طرف ایرانی است و در واقع وظایف جدیدی (علاوه‌بر وظایف گسترده برجامی) برای طرف ایرانی احصا می‌کند.

اروپا حتی وظایف حداقلی خود را نیز در قبال تعهداتی که به طرف ایرانی داده اجرایی نکرده است در حالی که در ماده ۲۹ از متن برجام از ضرورت خودداری اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو آن جهت «اعمال سیاست‌هایی عادی‌سازی روابط اقتصادی تجاری ایران با کشورها» به صراحت سخن به میان آمده است در حالی که اروپا به گفته آقای محمدجواد ظریف (در گفت‌وگوی اسفندماه سال ۹۶ با روزنامه اعتماد) ناقض برجام بوده است.

اروپا حتی در مواردی همانند آمریکا و برخلاف روح و متن برجام به تحریم جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام کرده است؛ به عنوان نمونه برخلاف تعهدات دهگانه اتحادیه اروپا در پیوست ۲ برجام، درمهر سال ۹۵ «شرکت ملی نفتکش از طرف دادگاهی در اتحادیه اروپا تحریم می‌شود» که بر اساس این حکم هیچ دادگاهی در اتحادیه اروپا حق فسخ این حکم را تا ۳۰ سال آینده ندارد و بیمه‌های اروپایی نیز حق بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی را ندارند.

یا در ۶ تیرماه ۹۶ اتحادیه اروپا فهرست اسامی ۲۳ شخص حقیقی و ۱۴ شخص حقوقی را در رابطه با «تحریم‌های موشکی بالستیک / منع‌اشاعه سلاح‌های هسته‌ای» ایران مطابق با اصلاحیه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعمال و به روز می‌کند که برخلاف ماده ۲۹ مقدمه ومفاد مندرج در پیوست ۲ برجام می‌باشد.

بر این اساس که اروپایی‌ها اجرای تعهدات منزج و مبرهن خود در برجام مشروط به تصویب و پذیرش لوایح FATF کرده‌اند نقض برجام است، به‌طوری که «موضوع» و «هدف» INSTEX در تناقض با مفاد برجام است و نقض آشکار آن به شمار می‌آید.

نگاه به خارج در دولت روحانی چگونه ضریب جینی را افزایش داد؟

علت افزایش ضریب‌جینی در دولت روحانی، نگاه به خارج است.

روزنامه جام‌جم به قلم دکتر امرالله امینی اقتصاددان نوشت: نگاهی به آمار 40 سال گذشته ضریب جینی نشان می‌دهد در سال‌هایی که نگاه دولتمردان به تولید داخل بود، وضعیت ‌اشتغال مناسب و ضریب جینی کاهش داشته است و در سال‌هایی که نگاهمان به خارج و مشغول پهن کردن فرش قرمز برای شرکت‌های خارجی بودیم، ضریب جینی افزایش پیدا کرده و کارخانه‌ها یا با حداقل ظرفیت به کار خود ادامه دادند یا تعطیل شدند.

حمایت دولت از تولید داخل باعث کاهش شاخص ضریب جینی می‌شود. در سال‌هایی که دولت‌ها از تولید داخل حمایت کردند شاخص ضریب جینی به دلیل مقابله با واردات بی‌رویه کاهش یافته که به تبع آن فاصله طبقاتی کاهش می‌یابد.

در طول سال‌های اخیر ضریب جینی افزایش زیادی داشته. از سال 92 که دولت آقای روحانی سر کارآمد تا امروز آمارها نشان می‌دهد شاخص ضریب جینی رو به افزایش است که مشاهده آمار گمرک در بخش کالاهای مصرفی نشان خواهد داد در طول این سال‌ها افزایش واردات را داشته‌ایم. زیرا عده‌ای وارداتچی برای تأمین منافع خود از رانت و فساد استفاده می‌کنند که نتیجه آن افزایش فاصله طبقاتی و بدتر شدن وضع محرومان است.

یکی از معیارهای تحلیل شاخص ضریب جینی میزان بیکاری است. وقتی ضریب جینی کاهش می‌یابد به این معناست که دولت سیاست‌های حمایت از تولید را به کار گرفته و بنگاه‌های تولیدی نیز برای تکمیل ظرفیت خود اقدام به جذب نیرو می‌کنند، اما در زمان افزایش این شاخص، عکس این موضوع را شاهد هستیم.

یکی از معیارهای تولید، نرخ ارز است و اگر سیاست‌های دولت مبتنی بر حمایت از تولید داخل باشد حتما راهکارهایی برای آن در نظر خواهد گرفت. یکی از این سیاست‌ها در خدمت بودن نظام بانکی برای بخش تولید است که متاسفانه نظام بانکی در ایران به افزایش درآمد خود فکر می‌کند و از مسیر اصلی خود خارج شده است. نظام بانکی ایران دولتی است و بخش بانکداری خصوصی هم به درآمد خود می‌اندیشد.

وقتی یک سرمایه‌دار اقدام به خرید ارز یا ملک کند و سود زیادی در کوتاه‌مدت نصیبش شود، مسلم است این سرمایه به سمت تولید هدایت نخواهد شد. به‌خصوص زمانی که این سود از سود تولید بیشتر باشد، اما اگر با ابزار مالیات بتوانیم سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت کنیم آن موقع می‌توان بخش‌های دیگر سیاست‌های حمایت از تولید داخل را اجرا کرد.

این حرف‌های بی‌پایه برای چیست؟ دست اخلالگران را کوتاه کنید!

یک روزنامه اصلاح‌طلب، اظهاراتی مانند ربط دادن قاچاق و کمبود کالا به ارزانی را فرار از مسئولیت ارزیابی کرد.

روزنامه جهان صنعت نوشت: سرسپردگی‌های ارزی بازار و اعمال نظرات غیرکارشناسانه از سوی مسئولان دولتی که به کارشکنی‌های عمده‌ای در سطوح مختلف اقتصادی منجر شده، خروج از ریل توسعه‌یافتگی را موجب شده؛ موضوعی که دولت را در اعمال سیاستگذاری مطلوب ناتوان گذاشته است. حال دولت در تلاش است با سرپوش گذاشتن بر این واقعیت، اعمال نظرات غیراقتصادی را توشه راه سیاستگذاریش قرار دهد.

آنچه می‌گوییم نتیجه اظهارنظر رئیس‌دولت دوازدهم در مواجهه با پیامد شوم بی‌تدبیری تیم اقتصادی وی است. آن‌طور که حسن روحانی می‌گوید «یکی از دلایل قاچاق، ارزانی آن جنسی است که قاچاق می‌شود».

این اظهارنظر از سوی رئیس‌دولت در حالی عنوان می‌شود که سیاستگذاری نابجای تیم اقتصادی دولت در بازار ارز سرآغازی بود بر تشدید فعالیت دلالان بازار که با تکیه‌ زدن بر مسند قدرت و در اختیار گرفتن قیمت‌گذاری بازار، خود نظاره‌گر آشوب‌های شکل گرفته در اقتصاد بودند.

بر این اساس ۲۲ فروردین‌ماه سال‌جاری که معاون اول رئیس‌جمهوری در تصمیمی ناگهانی و یک‌شبه به جهت خاتمه دادن به ناهنجاری‌های شکل‌گرفته در بازار، ارز را تک‌نرخی اعلام کرد، آغازی بود بر انحراف مسیر ارزی بازار.

درست بعد از اجرای این سیاست ارزی، دلالان و سفته‌بازان بزرگ ارزی که دست‌های پشت پرده آنان عامل رشد و تشویق قیمت‌ها در بازار بود، دامنه مشکلات را تا آنجا پیش برد که دلالان دیگر بازارهای اقتصادی نیز خود را همسو با این سیاست بدانند و هر یک به دنبال نفع شخصی خود به اعمال سلیقه در قیمت‌گذاری بازار بپردازند.

بر این اساس به هر میزان که قیمت ارز در بازار آزاد به پیشروی خود ادامه می‌داد، در دیگر بازارهای اقتصادی شاهد رشد بی‌رویه قیمت‌ها و سقوط یکباره قدرت خرید خانوارها بودیم.اکنون که چند ماه از شکل‌گیری چنین فضایی می‌گذرد، نه تنها هنوز دست دلالان عمده بازار کوتاه نشده، که هر بار در بخشی از بازار دست به اعمال قیمت‌گذاری به دور از نظارت‌های قانونی دولت می‌زنند. بنابراین باید این نکته را یادآور شد که دولت باید ناتوانی‌اش را در به دست گرفتن شرایط نامطلوب اقتصادی در سیاستگذاری‌اشتباهی بداند که خود سعی در تحمیل آن به اقتصاد کرده است.

با توجه به درآمد بیشتر مردم در کشورهای دیگر، مقایسه ارزانی قیمت کالا با آن کشورها هیچ منطق اقتصادی ندارد.

در ارائه چنین اظهارنظری هیچ‌گونه توجهی به قدرت خرید خانوارهای ایرانی نشده و جانب حق نیز رعایت نشده است. حال در چنین شرایطی باز هم باید گفت ارزانی، دلیل قاچاق کالاست؟ به‌نظر می‌رسد قاچاق درست زمانی در اقتصاد بروز می‌کند که عده‌ای با گرفتن ژست تولیدکننده به خود، سعی در بر هم زدن صف اقتصادی کشور دارند و با لابی‌گری خود را در صفوف اولیه برای دسترسی به ارز تجاری موردنیاز جا می‌زنند.

چنین دلالانی که نقاب فعال اقتصادی بر چهره می‌گذارند، ارزهای دولتی ۴۲۰۰ تومانی را در بازار آزاد و با نرخ‌های چندبرابری می‌فروشند و دست تولیدکننده و صنعتگر واقعی را از بازار اقتصادی کوتاه می‌کنند. همین دلالان نیز با اعمال قدرت خود حتی از بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصادی نیز جلوگیری می‌کنند.

دولت روحانی با برداشت ناصحیح از یک ادعای درست مسئولیت خود را درباره افزایش دادن سطح زندگی ایرانیان و بالا بردن قدرت خرید مردم پنهان و اذهان عمومی را به سمت ارزانی تطبیقی منحرف می‌کند.

چرا آقای رئیس‌دولت تدبیر و امید به‌جای منحرف کردن اذهان عمومی به مسئولیت خود از اقدامی که برای امیدبخش کردن چشم‌انداز سطح زندگی ایرانیان انجام خواهد داد صحبت نمی‌کند. بر این پایه چنین به‌نظر می‌آید که در واقع روحانی و همکارانش با فرار به جلو و ادعاهای ناقص، خواسته یا ناخواسته به فریب افکار عمومی پرداخته است.

ایران

هواپیمای نروژی زمین‌گیر در ایران، به خانه بازگشت

خبر اول اینکه،هواپیمای نروژی ای‌اس‌ای که در پی تحریم‌های امریکا بیش از دو ماه در ایران زمین‌گیر شده بود، بالاخره به آشیانه اصلی خود بازگشت. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ دیروز -شنبه- در فرودگاه «ارلاندا» در استکهلم به زمین نشست. «آسترید مانیون-گیبسون»، سخنگوی این شرکت هوایی، با اعلام این خبر گفت که بازگشت دوباره این هواپیما به خانه «باعث خوشحالی بسیار» است. این هواپیما که در تاریخ۱۴ دسامبر از دبی به سمت اسلو در حرکت بود، مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شد. مسافران این هواپیما با پروازی دیگر به سفر خود ادامه دادند، اما خود این هواپیما در فرودگاه زمین‌گیر شد، چراکه در پی تحریم‌های امریکا علیه صنایع هوایی ایران امکان ارسال موتور جایگزین وجود نداشت.

نتیجه یک نظرسنجی درباره اف‌ای‌تی‌اف

خبر دیگر اینکه،سایت انصاف نیوز نظر مردم درباره موافقت یا مخالفت با اف‌ای‌تی‌اف را جویا شده که 80 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند موافق تصویب لوایح 4 گانه مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف هستند. در این نظرسنجی که در سایت و تلگرام انجام شد، هزار و 830 نفر شرکت کردند؛ شرکت تکراری در این نظرسنجی ممکن نبود و هر کسی تنها یک بار با یک آی‌پی می‌توانست شرکت کند. از مجموع هزار و 430 پاسخ به این سؤال سایت که آیا شما موافق تصویب لوایح 4 گانه هستید، هزار و 125 نفر موافق و ۳۰۵ نفر مخالف بودند. از مجموع ۴۰۰ رأی دهنده در کانال تلگرام هم ۳۴۸ موافق و ۵۲ نفر مخالفت کرده‌اند. در مجموع از میان هزار و 830 شرکت کننده، هزار و 473 (۸۰٫۵ درصد) موافق و ۳۵۷ نفر (۱۹٫۵ درصد) مخالف تصویب FATF بودند.

درخواست نهضت آزادی از احزاب جهان

دست آخر اینکه، نهضت آزادی ایران در بیانیه‌ای خطاب به احزاب و تشکل‌های سیاسی دموکراسی خواه جهان خواسته تا نسبت به خروج امریکا از برجام بی تفاوت نباشند. به گزارش «ایران»، در بخشی از این بیانیه که به امضای محمد توسلی، دبیرکل نهضت آزادی رسیده آمده است: نهضت آزادی ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین احزاب فعال ایران با سابقه‌ای نزدیک به ۶۰ سال  در راستای باور به دموکراسی، حقوق بشر، صلح جهانی، منافع ملی ایران و حفظ امنیت منطقه، از کلیه احزاب و تشکل‌های سیاسی دموکراسی‌خواه جهان تقاضا دارد تا نسبت به رفتار غیر اخلاقی، غیر انسانی و خلاف تعهدات بین‌المللی دولت امریکا که دادگاه بین‌المللی لاهه هم بر نامشروع بودن آن صحه گذاشته، بی‌تفاوت نباشند و تلاش کنند با بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های ممکن، از احکام و مصوبات نهادهای بین‌المللی که ضامن صلح و امنیت جهانند، دفاع کنند. همچنین از دولت‌هایشان بخواهند نسبت به رفتار یکجانبه دولت امریکا در تحریم مردم ایران، موضعی قاطع اتخاذ نمایند.

خراسان

ممنوعیت محاسبه یک فوق العاده خاص در حقوق بازنشستگی

با توجه به این که در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تصریح شده کلیه دستگاه های دولتی موظف هستند به جانبازان 25 درصد و بالاتر و آزادگان شاغل، مبلغی معادل 25 درصد حداقل حقوق کارکنان دولت را به‌عنوان فوق ‌العاده ایثارگری به ‌طور ماهانه پرداخت کنند، یک مسئول مهم اجرایی در نامه ای به ادارات و سازمان های دولتی متذکر شده مدیران بخش های اداری و مالی باید از محاسبه این فوق العاده در حقوق بازنشستگی و وظیفه قشرهای مذکور، خودداری کنند.

خبر خوش برای خانم های شاغل در ادارات دولتی

با توجه به اختیاراتی که تبصره 2 ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه به دولت داده، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه ای خطاب به تعدادی از اعضای کابینه، از آن ها خواسته است به منظور بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی زنان در فرایند توسعه و تضمین مشارکت کامل و موثر آن ها در سطوح تصمیم گیری سازمانی، به طراحی و تدوین دوره های آموزشی ارتقای دانش مدیریتی زنان در دستگاه های دولتی، اقدام کنند و گزارش آن را به طور سالانه در اختیار دولت قرار دهند.

آرمان

تجمع فارغ التحصیلان مقابل وزارت بهداشت

شنیده شد که جمعی از فارغ التحصیلان تکنسین سلامت دهان مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند. جمعی از فارغ التحصیلان تکنسین سلامت دهان به دلیل عدم ردیف شغلی و خروج از طرح و لغو تعهد ۶ ساله توسط وزارت بهداشت، در محل ساختمان این وزارتخانه تجمع کردند.

تجمع شرکت‌کنندگان آزمون وکالت مقابل مجلس

شنیده شد که تعدادی از شرکت کنندگان در آزمون وکالت مقابل مجلس تجمع کردند. این تجمع کنندگان خواستار افزایش ظرفیت پذیرش آزمون وکالت به ۱۲۰۰ نفر شدند. تجمع کنندگان در شعارهای‌شان از کمیسیون قضائی و نمایندگان مجلس درخواست می‌کردند که به این موضوع ورود کنند تا حقی از کسی ضایع نشود.

حتی فراکسیون ولایی ذوالنوررا همراهی نکرد

شنیده شد که محمود صادقی گفت: من احتمال استیضاح روحانی را خیلی جدی نمی‌گیرم. فقط آقای مجتبی ذوالنور است که برای خود کارهایی می‌کند. تلاش‌های او در شرایطی است که فراکسیون ولایی هم با ایشان همراهی‌ای نمی‌کند؛ بنابراین این حرکت بیشتر شبیه حرکتی ایذایی است و معلوم است به جایی نمی‌رسد. البته استیضاح حقِ قانونی نمایندگان مجلس است.

کمک پلیس فتا به لیلا حاتمی

شنیده شد که با پیگیری حقوقی و شکایت نزد پلیس فتا صفحه جعلی اینستاگرامی که با نام لیلا حاتمی اقدام به فعالیت تبلیغاتی و تجاری کرده بود بسته شد. لیلا حاتمی باز هم تاکید کرد که هیچ گونه صفحه یا سایتی در فضای مجازی ندارد و هرگونه فعالیت در فضای مجازی به نام او جعلی است و حق طرح شکایت و پیگیری قضائی در این مورد را برای خود محفوظ می‌داند.

شرط مرخصی مشایی بازگشت بقایی

شنیده شد که علی اکبر جوانفکر مشاور محمود احمدی نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت که گفته بودند که مرخصی آقای رحیم مشایی از زندان منوط به بازگشت آقای بقایی به زندان پس از یک مرخصی چند روزه است. اما اکنون آقای بقایی به زندان بازگشته اما خبری از مرخصی آقای رحیم مشایی نیست. دیده بان ایران نوشت؛ گفتنی است حمید بقایی از سوم تا بیست و سوم بهمن در مرخصی بود و روز 23 بهمن ماه با بدرقه احمدی نژاد به زندان بازگشت.

هواپیمای نروژی پس از ۷۰ روز از شیراز رفت

شنیده شد که یک فروند هواپیمای شرکت «ایر شاتل» نروژ که به علت عدم تأمین قطعه در فرودگاه شیراز زمین‌‎گیر شده بود، نیمه شب جمعه از ایران به مقصد استکهلم سوئد به پرواز در آمد. این هواپیما ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) از دبی امارات عازم اسلو بود که به علت نقص فنی یکی از موتورها در فرودگاه شیراز فرود اضطراری کرد. خدمه و مسافران روز بعد با پروازی از شیراز خارج شدند، اما هواپیما به علت نبود قطعات یدکی لازم، در ایران باقی ماند.

احمدی‌نژاد دبه کرد!

شنیده شد که محمود احمدی‌نژاد که این روزها بعد از سفرهای استانی علاقه زیادی به مصاحبه پیدا کرده، بعد از گفت وگوی تصویری با اعتمادآنلاین، اواخر بهمن با خبرگزاری فارس هم گفت وگو کرده اما با یک تفاوت بزرگ! احمدی نژاد برخلاف هماهنگی‌های انجام شده، اجازه ورود دوربین و حتی وسایل ضبط خبرنگاران خبرگزاری فارس را نداده است و به مصاحبه‌کنندگان گفته‌ خودمان ضبط می‌کنیم و «همان روز» فیلم و صوت را تحویل می دهیم. حالا بیش از ده روز گذشته است؛ احمدی‌نژاد نه فیلم مصاحبه را تحویل داده و نه صوت گفت‌وگو را.

بازداشت عضو شورای شهر رامسر

شنیده شد که فرماندار رامسر گفت: یک عضو شورای شهر رامسر به دلایل اتهام مالی، احضار و تفهیم اتهام شد که منجر به صدور قرار بازداشت توسط مرجع قضائی برای وی شد. محمد آزاد با بیان اینکه پرونده درحال حاضر در دست بررسی قضائی است، افزود: این عضو شورا به جهت این اتهام و بررسی و انجام تحقیقات مقدماتی در اختیار ضابطان قضائی قرار دارد. وی علت عدم اطلاع‌رسانی زود هنگام را منوط به دسترسی مطمئن‌تر به اطلاعات دقیق دانست وگفت: اطلاع‌رسانی از وقایع اینگونه که در مرحله اتهام و بررسی بیشتر قرار دارد و در ردیف خبرهای حساس است باید با دقت بالا باشد.

دستگیری ۲ عضو ارتش آزادی بلوچستان در پاکستان

شنیده شد که پلیس پاکستان دو نفر را به اتهام تلاش برای منفجر کردن یک خط لوله دستگیر کرد. خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد پلیس مبارزه با تروریسم پاکستان اعلام کرد که دو نفر را که قصد داشتند یک خط اصلی انتقال گاز را در شهر بهاولپور منفجر کنند، بازداشت کرده است.

«نبیلا غضنفر» سخنگوی پلیس پاکستان، گفت که این دو نفر عضو گروه جدایی‌طلب ارتش آزادی بلوچستان بودند. هنوز از هویت این افراد اطلاعی در دست نیست. پلیس دو کیلوگرم مواد منفجره، یک دستگاه زمان‌سنج و چاشنی از این دو نفر کشف و ضبط کرده است. ارتش آزادی بلوچستان هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است.

ممنوع‌الکار و ممنوع‌الخروج دندانپزشک اراکی

شنیده شد که دادستان اراک درخصوص پرونده قصور یکی از دندانپزشکان اراکی که منتهی به فوت یک دختر و در کما رفتن یک پسر شد، اظهار کرد: سابقه چنین اتفاقاتی در اراک وجود نداشته است وما به مجرد اینکه ادله کافی تکمیل شد دندانپزشک را احضار و قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر نمودیم و منتظریم تا وضعیت پسر در کما رفته نیز مشخص شود تا تصمیم جدیدی اتخاذ شود.

قاسمی گفت:. باید برای تکمیل ادامه فرایند نظریه فنی نظام پزشکی را دریافت می‌کردیم و بعد از دریافت این تاییدیه به سرعت مطب فرد خاطی پلمب شد. برای این فرد خاطی قرار نظارت نیز صادر شد. در حال حاضر این فرد خاطی ممنوع الکار است و ممنوع‌الخروج است.

ماجرای اسب‌های دانشگاه صنعتی اصفهان

شنیده شد که دانشگاه صنعتی اصفهان چندی پیش در قراردادی با یک پیمانکار چند راس اسب‌ برای آموزش سوارکاری به دانشجویان در اختیار گرفته است؛ اما بعد از چند ماه شرایطی پیش آمده که باعث اختلاف میان پیمانکار و معاونت دانشجویی این دانشگاه شده است.

پیمانکار نگهداری از این اسب‌ها گفته در دانشگاه صنعتی اصفهان اسب‌هایی که به قصد آموزش سوارکاری به دانشجویان در محیطی تحت نظارت معاونت دانشجویی این دانشگاه بودند، دچار تلفات شده‌اند. این اسب‌ها تلف، فلج و سقط جنین شده‌اند، اسب‌های باقی مانده نیز در شرایط خوبی به سر نمی‌برند. حال دانشگاه صنعتی اصفهان مسئولیت را به عهده شرکت پیمانکار می‌داند و مربی اسب‌سواری دانشگاه را مقصر می‌داند. 4 اسب بالغ و 2 کره اسب در مجموعه تحت نظارت تربیت بدنی این دانشگاه نگهداری می‌شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    62 47
    احمدی نژاد تنها مرد و تنها رئیس جمهور و تنها آزاده ایران زمین است دشمنانش خواب ندارند
    • علی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      12 7
      دولت اگر بخواهد پیشنهاد خفت بار و بی اثر اینستکس را بپذیرد باید لایحه بدهد و الا غیر قانونی است. لطفا پیگیری کنید
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      1 0
      ان آقای لپ لپی
  • علی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    67 29
    تنها سیاسی مردمی و دلسوز مردم. دکتر احمدی نژاد. دشمنش بمیره
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    14 58
    احمدی نژاد باید اعدام شه تنها راه حل مشکلات همینه
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      39 5
      تو و كل دولت روحاني بايد اعدام بشويد . لياقت شما همين است دولت .. .و تدبير و مرگ
    • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      0 0
      انشاالله
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    38 5
    4 نفر رئیس جمهور شدن بعد از بعد از رحلت امام (رفسنجانی،خاتمی،احمدی نژاد، روحانی)/ که سه نفر برای تیم هاشمی هستند. یعنی 24 سال هاشمی و 6 سال احمدی نژاد
  • جواد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    21 30
    ما دولت مرد خوب نداریم احمدی نژاد حتی رهبر را قبول ندارد دیکتاتور کیست وقتی یازده روز خانه نشنی کرد بهش می گویند حضرت اقا گله کرده بلند شو برو سر کارت چرا بست نشسته ای
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      15 16
      روحانی وداردستش که تکلیفشون مشخصه ولی احمدی نژاد ظرفیت خدمتگذاری رو از دست داد وطغیان کرد!
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      4 3
      فائزه هاشمي؟
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    7 5
    نهضت آزادی غلط خورد . برجام را آتش می زنیم .
  • DE ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    3 1
    یک روزنامه اصلاح‌طلب، اظهاراتی مانند ربط دادن قاچاق و کمبود کالا به ارزانی را فرار از مسئولیت ارزیابی کرد.//اشتباه میکنه کاملا قاچاق با ارزانی ربط داره چون سر مرز نگاه میکنند مثلا ۱۰ تا گوسفند هزارتا گوسفند رو دارند خارج میکنند بعد مرزبانه میگه ول کن بابا خونتو کثیف نکن برای چیز بی ارزش بگذار ببرند .تو سر سگ بزنی گوسفند میده بیرون.چاییتو بخور والا!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    22 13
    بر بدخواه احمدی نژاد لعنت
  • ناشناش IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    3 30
    مرگ بر احمدی نژاد
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      9 3
      ثكلتك امك (مادرت به عزایت بنشیند)
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      0 3
      احسنت
  • سحرناز IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    17 10
    احمدی‌نژاد دبه کرد؟؟؟ کور خوندید! او باهوش تر از اونی هست که شما فکر می می کنید. شما در مصاحبه سئوالاتی پرسیدید و در لابلای جواب های دکتر احمدی نژاد دنبال مطالبی بودید که علیه خودش استفاده کنید اما دکتر احمدی نژاد دست شما را خواند و فایل را به شما تحویل نداد.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      6 2
      احمدی نژاد خودش حرفهای خودشو میخواد سانسور کنه یعنی
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    13 2
    دوره مدیریتی بذارند که زنها اونم بعض زنهای خاص بی عرضه برن مدیر شن که چی بشه ,برنامه های فمنیستی ومسخره بازیشونو جلو ببرند!
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
      5 0
      من خودم یه خانمم به قول یکی از همکارای آقا آدم با سیصد تا مرد رودر رو بشه با یک زن خیر
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    2 7
    این همون احمدی نژاده
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    4 0
    راستی این هزارو830ازلوایح 4گانه اطلاع داشتن یاشمابرایشون توضیح دادید
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    گزارش روزنامه کیهان چقدر شبیه برنامه کارنامه تو شبکه من و توئه؟ نتیجه هم تقریبا یکیه ؟ آقایون دولت و نظام در هم تنیده اند ، آب به آسیاب دشمن نریزید! این جور الگو برداری زشته به خدا !
  • FR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 1
    با احترام به مشرق ولی همین که خبر اول تیتر را احمدی نژاد میگذارید در صورتیکه یکی از دهها مطلب است یعنی هنوز احمدی نژاد اول است ...
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
    0 0
    اگر این دولت در کشاورزی و صنعتی و ابادانی مثل احمدی نژاد عمل می کرد ما خلی جلو می افتایدم
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    0 0
    فکر کنم از فردا ملت برن تو صف ماکارونی و رب گوجه فرهنگی اینم به عزت و افتخاراتمون اضافه شه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس