صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه اول اسفند

عبدی مدعی شده است که تولید موشک لزوماً اقتصادی نیست!، این ادعا در حالی است که بودجه نظامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه در کمترین مقدار قرار دارد، اما بیشترین بازده و نتیجه را داشته است.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مخالفت عبدی با پراید سازی توسط موشک سازان

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «تفاوت موشک با خودرو» به قلم «عباس عبدی» نوشت: «این روزها برخی افراد و گروه‌ها شعار می‌دهند که اگر میدان در اختیار دیگران قرار گیرد، آنان که موشک و ماهواره می‌سازند، اقتصاد را درست می‌کنند و احتمالاً خودروهای باکیفیتی نیز تحویل خواهند داد…تولید موشک…لزوماً اقتصادی نیست و اگر قرار باشد که همه کالاها از جمله کالاهای مصرفی نیز به این صورت تولید شود، کل اقتصاد کشور دچار بحران خواهد شد.

بنابراین فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیررقابتی و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا و مستثنی بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالاها نیست».

عبدی در این یادداشت با تخطئه اقدامات تحسین برانگیز ایران در افزایش توان دفاعی- که تضمین کننده امنیت و آرامش در جامعه است- اقدامات ایران در حوزه موشکی را غیراقتصادی، با حقوق‌های بالا و مستثنی از تمامی مقررات دانسته و مدعی شده است که اگر فرمول پیشرفت در حوزه دفاعی را به بخش صنعت در کشور-از جمله صنعت خودروسازی- تعمیم دهیم، اقتصاد کشور دچار بحران می‌شود!

این ادعای بی پایه و اساس در حالی است که طی چهار دهه گذشته با اتکا به توانمندی داخلی و بومی‌سازی علوم مختلف توانستیم در حوزه‌های بسیاری مانند علم و فناوری پیشرفت کنیم، با این حال، آنچه در برخی حوزه‌ها مثل اقتصاد رخ داده نمایانگر این واقعیت بوده که روحیه جهادی در بین مسئولان وجود نداشته است.

امروز با نگاه به این دو تفکر که یکی با سرلوحه قرار دادن کار کردن و دیگری با تمرکز بر عافیت طلبی نتایج خود را نشان داده‌اند می‌توان فهمید که کلید حل مشکلات کشور در دستان کدام تفکر است. امروز سؤال بسیاری از مردم این است که چگونه جمهوری اسلامی می‌تواند به تکنولوژی پیچیده موشک‌های نقطه زن و یا ارسال ماهواره به فضا دست یابد و آن را بومی نماید اما از ساخت یک خودروی ساده سواری ناتوان است؟! پاسخ این سؤال جز این نیست که صنعت موشکی و فضا پیما فقط و فقط با اتکال به اراده الهی و توانمندی جوانان انقلابی رخ داده ولی در صنایعی مثل خودروسازی مسئولان اغلب نگاه به غرب مثل خودروسازی فرانسه و داشته‌اند و همچنین زد وبندهای مدیریتی و بده و بستان‌های سیاسی مانع از حضور جوانان شایسته و دانشمند در این حوزه شده است.

تفکر بسیجی، جهادی و انقلابی در حوزه‌های بسیاری خود را ثابت کرده و نشان داده اگر به آن اعتماد شود می‌تواند دستاوردهای چشمگیری ایجاد کند؛ از سوی دیگر، رویکرد غربزده و نگاه به دست خارجی‌ها طی سال‌های اخیر (که در «برجام» و در حال حاضر هم در «اینستکس» مطرح است) ثابت کرده موفقیتی برای کشور نخواهد داشت.

عبدی مدعی شده است که تولید موشک لزوماً اقتصادی نیست!، این ادعا در حالی است که بودجه نظامی ایران در مقایسه با کشورهای منطقه در کمترین مقدار قرار دارد، اما بیشترین بازده و نتیجه را داشته است. جهان امروز، جهانی پر از تولیدات پیشرفته در حوزه نظامی است و بسیاری از کشورها، بیشتر توان مالی خود را معطوف به این عرصه کرده‌اند، علت هم در این است که اگر کشوری قدرت و توان نظامی نداشته باشد، یک شبه توسط ابرقدرت‌ها نه تنها چپاول خواهد شد، بلکه بلعیده می‌شود.

** عارف: مردم احساس می‌کنند دولت فقط آمده گفتاردرمانی کند

«محمد رضا عارف» رئیس فراکسیون امید مجلس و رئیس شورای عالی اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفت: «مردم احساس می‌کنند دولت فقط آمده گفتاردرمانی کند. مردم دنبال گفتاردرمانی نیستند و عمل می‌خواهند. باید حل مشکلات خود را ببینند و بهترشدن شرایط را حس کنند…من مهمترین مساله امروز را ناکارآمدی مدیران و نظام اجرایی کشور می دانم…دولتی که وزیر آن برخلاف لایحه دولت در مجلس لابی می‌کند، این دولت نمی‌تواند موفق باشد».

چندی پیش «فرزانه ترکان» عضو شورای عالی اصلاح طلبان گفته بود: «اکنون مردم از نظرمعیشتی تحت فشار هستند. از این جهت نمی‌شود صرفاً با صحبت‌های رئیس جمهور مردم را دلگرم کرد. این حرف‌ها صرفاً گفتار درمانی است؛ مردم احتیاجی به سخنرانی ندارند و می‌خواهند به چشم خود ببینند که نرخ تورم کنترل شده و جوان‌هایی که تحصیلات عالیه نیز دارند از بیکاری در آمده‌اند. لذا جامعه نیازمند این است که دولت در عمل این مسائل را سامان بخشد».

«ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب نیز چندی پیش گفته بود: «برخورداری از نتیجه ملموس برای دولت دوم روحانی بسیار حیاتی است و دیگر نمی‌شود با مردم گفتاردرمانی کرد و با بیان توجیهات و اینکه ما می‌خواستیم آنها نگذاشتند، اعتماد آنها را مجدداً کسب کرد... مردم خواهند گفت که کاندیداهای اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ هم از جنس همین‌ها هستند. به‌همین دلیل از حالا باید خود را بازنده رقابت ۱۴۰۰ تلقی کنیم... بنابراین از حالا پیش‌بینی می‌کنیم اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰ در شرایطی می‌توانند موفق باشند و ثبات اجتماعی را حفظ کنند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند که دستاوردهای چهار سال دوم دولت روحانی برای مردم نتیجه ملموس به همراه داشته باشد».

یکی از انتقادات جدی به دولت روحانی این است که مجموعه دولت در اغلب موارد با پروژه‌های جنگ روانی، گفتاردرمانی را بر اقدام و عمل ترجیح می‌دهد. در این روش حل مشکلات اساسی به آینده حواله داده شده و در شرایط فعلی اقدام قابل توجهی انجام نمی‌شود. علاوه بر این تمامی مشکلات و کم‌کاری‌ها به گردن دیگران انداخته می‌شود و ادعا می‌شود که دولت اختیارات لازم را ندارد!

** سفیر آلمان: اینستکس، تحریم‌های آمریکا را دور نمی‌زند!

«میشائیل کلور برشتولد» سفیر آلمان در تهران در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: «اینستکس علیه هیچ کشوری نیست و هدف آن نیز نقض یا دور زدن تحریم‌های امریکا نیست. اینستکس فقط می‌خواهد معاملات قانونی را امکان‌پذیر سازد… اینستکس و ساز و کار مشابه ایرانی آن می‌توانند فقط یک راهکار برای اقتصاد خصوصی باشند. آن‌ها، یعنی شرکت‌های خصوصی در ایران و اروپا خودشان تصمیم خواهند گرفت که آیا مایل به تجارت با هم هستند یا نه. هیچکس نمی‌تواند آنها را به تجارت مجبور کند».

برشتولد در ادامه گفت: «اینستکس باید استانداردهای بین‌المللی درخصوص مبارزه و ممانعت از پولشویی و تأمین مالی تروریسم را به‌صورت صددرصد مورد توجه قرار دهد. این امر برای جلب اعتماد و استفاده بخش خصوصی از اینستکس اجتناب‌ناپذیر است. درواقع این امر باید برای همه روشن و مشخص باشد. واقعیت این است که بانک‌های طرف قرارداد با شرکت‌های اروپایی که ایران روی همکاری‌شان حساب کرده است خود را متعهد به توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در زمینه مبارزه و ممانعت از پولشویی و تأمین مالی تروریسم کرده‌اند…این‌طور نیست که برنامه هسته‌ای تنها نگرانی‌مان بوده باشد. ما همواره به‌صورت خیلی شفاف بیان کرده‌ایم که در بسیاری از زمینه‌ها اختلاف نظر زیادی با هم داریم و اینکه باز هم از لحاظ سیاسی به هم نزدیک شویم تنها زمانی امکان‌پذیر است که بتوانیم راجع به همه موضوعات (موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر…) با هم صحبت کنیم. این چیزی‌ست که انتظار ماست».

سفیر آلمان ضمن تاکید بر اینکه اینستکس به تحریم‌های آمریکا کاری ندارد! با لحنی طلبکارانه مدعی شده است که ایران باید دستورات FATF را تمام و کمال اجرا کرده و مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با اروپا- برای امتیازدادن یکطرفه ایران- را نیز کلید بزند.

اروپا اکنون تنها در یک قلم به دلیل اجرانکردن تعهدات برجامی خود، به ایران بدهکار است. اما به دلیل دیپلماسی انفعالی دولت، ژست طلبکار به خود گرفته و بر امتیازدهی یکطرفه و پایان ناپذیر ایران تاکید می‌کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    36 6
    اصلاح طلبان راه پر پیچ و خمی است که آخر آن جهنم است
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
      1 5
      مستقیم مستقیم..... مثل روز روشن....
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    5 38
    ابله تو اول کل مقاله طرف رو بذار بعدش مخاطب خودش تفسیر میکنه. مرزهای بلاهت و حماقت و نفهمی رو کیلومترها جابجا کردین داعشی های جمهوری اسلامی
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
      27 4
      مزدور اسرائیلی تو حرف نزن .... خائن وطن فروش
    • محمد IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
      8 0
      منافق افسادی شما از کودهای وارداتی میل کن
    • حمید ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
      8 0
      خطاب به 16:25، دهن کثیفتو ببند، مرزهای بلاهت و حماقت را امثال تو جابجا کرده اند، خیلی راحت می توانی به سایت اینترنتی روزنامه مراجعه کنی و اصل مقاله را ببینی.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    8 12
    جناب مشرق شما واقعا نمی دونی که علت تولید انبوه نشدن اکثر دستاوردهای نظامی ما و اینکه بعد از 22 سال 5 فروند اف5 می سازیم همین بودجه اندک هست؟؟بنده خودم یک پرسنل نظامی هستم و باید بگم اگر این وضع خراب بودجه های زمان روحانی ادامه پیدا کنه تا ده سال دیگه در سطح یک بمباران موفق نیروی هوایی امریکا تحلیل می ریم
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    22 5
    اصلاح طلبان تهوع آور
  • مراد IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    21 3
    افكار عبدي مرده است در شگفتم از اينكه اين مردك نقش زنده ها را بازي مي كند .
  • امیررضا IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    23 3
    عبدی غلط کرد. اصولا اینها بلد نیستند کار انجام دهند و فقط از کسانی که کار می کنند ایراد می گیرند. چند دولت دست اینها بوده آیا کاری توانستند در زمینه اقتصاد انجام دهند؟ فقط ادعا دارند و بس
  • رضا US ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    11 26
    اگه تولید خودرو هم مثل موشک بود، شوروی که انواع اقسام موشکهای قاره پیما و اتمی رو میساخت، 50 سال یک مدل خودروی لادا رو تولید نمیکرد یا کره ی شمالی خودروهای پیشرفته تر از کره ی جنوبی ساخته بود.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
      19 2
      فکر می کنید در شوروی مغزهای موشکی در حوزه خودرو فعالیت دارند آنجا هم مثل ایران کسانی ایستگاه فضایی را ساختند اکنون در صنایع سوداور مثل خوردو کار نمی کنند و انجا هم تقسیم بندی جناحی باعث نابودی اقتصادشان شده
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
      19 4
      یعنی بنظر شما ساخت پراید یا سمند و پژو سخت تر از تانک و جنگندست؟؟؟
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    8 23
    کره شمالی موشکهاش از ما بهتره کدوم ماشین برند رو تولید کرده یا روسیه ولی چین از راهش وارد شده و موفق بوده هزینه و عملکرد موشک با ماشین قابل مقایسه نیست و هیچ حساب و کتابی هم ندارد
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
      8 1
      چین به ایران خورو اعلام کرده با 4 میلیون من حاضرم بهترین پراید تولید کنم و به ملت ایران تحویل بدهم چرا چیزی را که نمی دانید بیان میکنید
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
      21 3
      موشک و هوائیماهای جنگی و تانک و زیر دریایی و پهپاد و ساخت بزرگراه مدرسه بیمارستان جاده و صدها کار دیگر توسط سپاه و قرارگاه خاتم انجام میشه مطمینا ساختن خودرو خیلی راحتتره و در اخر اینکه سپاه کار خود رو با عشق و علاقه به نظام و کشور و مردم انجام میدهن
    • حمید ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
      2 0
      خطاب به 17:18، میشه بگی چین که به قول تو از راهش وارد شده، راهش کدام است؟!!!!! امثال شما فقط کلی گویی می کنندف حرف ما اینست که وقتی در کشور ما زیردریایی پیشرفته یا جنگنده و یا ناوشکن و ناوچه و بیش از دهها نوع موشک ساخته می شود، پس می توانیم پیچیده ترین قطعات خودرو را هم بسازیم، فهمیدن این حرف اینقدر واستون سخته؟!!!!! در ضمن در مورد هزینه ساخت موشک هم حساب و کتاب وجود دارد، و گرنه با بودجه اندک نظامی و تحریم های بین المللی صنعت موشکی با مشکل روبرو می شد.
  • DE ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    26 1
    مخالفت عبدی با پراید سازی توسط موشک‌سازان//عبدی مامور است در کشور جا بیندازد که ما نمیتوانیم .اصلاح طلبچی ها که معتقدند ما فقط قرمه سبزی و آبگوشت بزباش میتوانیم درست کنیم برایشان خیلی گران تمام خواهد شد اگر خودرویی استاندارد در ایران تولید شود.
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    4 1
    خوب پرقدرترین تانک دنیا را می سازد با 3000 هزار اسب بخار چرا نمی تواند خودرو دیزل بسازد علت آن عدم دستیابی به مشتری است چون دنیا بین 5 قدرت ایتالیا و فرانسه انگلیس آلمان و آمریکا تقسیم شده است
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    22 0
    مافیای خودرو همان اصلاح طلبان هستند جمشید ارین را هم فراری دادن . حالا می ترسن موشک سازان وارد صنعت خودرو شون و یک رقیب دیگر وارد صنعت خودرو شود و بازار پرسود خودرو از دست مافیای خودرو (اصلاح طلبان) خارج شود . چه اشکالی داره موشک سازان هم خودرو بسازن و مردم خودشون انتخاب کنند
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    14 4
    خفه شو عبدی
  • هاشم IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    11 0
    انقدر وادادگی در دولت مردان بی عرضه ما هست که دون پایه ترین سیاست بازان در امور داخلی ما اظهار نظر و تکلیف تعیین میکنند
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    8 2
    ان شااله درسال ۱۴۴۴همه مشکلات حل میشه البته اون زمان استخونهای وعده دهندگان در گورهاشون پوسیده
  • DE ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    6 1
    اگر به امر آقای عبدی باشه نه باید موشک بسازیم ، نه پرایدو اصلا هیچی نسازیم! بقول ایشون چون بد میسازیم و بدرد نمی خوره، دستمون رو پیش اجنبی ها همیشه دراز باشه مثل خودش! ولی کور خوندی! این نسل و نسل های همه چی شون رو خودشون میسازند و هرکی چشم نداره ببینه کور بشه!
  • بی نام IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    2 5
    عبدی کاملا درست میگه
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    5 0
    به نظرم سپاه می تونه وارد خودرو سازی بشه و حداقل سرمایه نظامیان را در حوزه خودرو در دست بگیره و نزاره سرمایه های اونا به جیب خودرو سازان دغل باز و ظالم بره، از طرفی اشتغال هم ایجاد میشه.
  • تمشکال IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    6 0
    عبدی هم برای اینکه خودش را خیلی بزرگ نشان دهد اظهار نظرهای ژورنالیستی را سرلوحه رفتار نخ نمای خود کرده است . آنهایی که امریکا و اسراییل را در مقابل ایران با ساخت موشک های پیشرفته زمین گیر و عصبی کرده اند توان تولید خودرو از صفر تا صد را دارند بهتر است آقای عبدی راجع به دلال بازی و قاچاق بز و گوسفند اظهار نظر کند
  • GB ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    6 0
    ایشان گفته اند می توانند بسازند ولی با توجه به هزینه تولید مردم نمی توانند بخرند.اگر در اقتصاد رقابت باشدسطح فناوری هم بالا می رود مهمترین دلیل عقب ماندگی صنعت خودرو در ایران بازار کاملا انحصاری است وقتی که مردم مجبورند همین محصول تولیدی را با مشکلات فراوان تحویل بگیرند تولید کننده هم می داند که هیچ رقیبی ندارد و همه سراغ او می آیندنه تنها بفکر افزایش کیفیت نیست که به فکر افزایش قیمت است.
  • AE ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
    6 1
    بابا عبدی خواهشا زر نزن
  • سعید IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
    4 0
    حقوق بهترین و زبده ترین کارشناسان ماهواره و موشک و کلا بخش نظامی حتی مدیران این حوزه با دستمزد جز ترین کارشناسان و افراد و مدیران خودروی که هیچ با مزایا و دریافتی های کارمندان جز بانکی هم قابل مقایسه نیست مهندس ارشد با دارا بودن عنوان جشنواره خوارزمی 10 15 سال تحقیقات و مدیریت پروژه های سطح بالای تکنولوژی با روزی 10 12 ساعت کار ماهی 6 میلیون نمی گیرد
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
    3 0
    نیروهای مسلح انشاالله اگربه فضل الهی وارد مقوله خودرو سازی شوند قطعا خلاقانه ونو آورانه والبته ایمن ومقرون به صرفه اقدام خواهندکردوتلاش آنهاتولیدتولیدات دیگران نخواهدبود!
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
    1 0
    نیروهای مسلح انشاالله اگربه فضل الهی وارد مقوله خودرو سازی شوند قطعا خلاقانه ونو آورانه والبته ایمن ومقرون به صرفه اقدام خواهندکردوتلاش آنهاتولیدتولیدات دیگران نخواهدبود!
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
    2 0
    خوبه بسازن و این دو شرکت رو تبعید کنن شاخ افریقا
  • نخود چی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۲
    4 0
    نمی دونم چرا اغلب جاسوس و وطن فروشه ها از زیر بته اصلاحات بیرون میان
  • US ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
    0 2
    سخن. آقای عبدی کوچکترین ایرادی را به قدرت موشکی نداشت ومتاسفانه مشرق برداشت اشتباهی از این سخن آقای عبدی داشت درضمن موشک وقطعات آن در بازار قابل فروش نیست که مشخص شود تولید آن اقتصادی است یا نه هر کشوری برای توان دفاعی آش هزینه می‌کند واین ربطی به اقتصادی بودن تولید ندارد ولی تولید انبوه قطعات خودرو ویا لوازم مصرفی حتما به رقابت قیمتی ارتباط مستقیم دارد در علم مهندسی مهم‌ترین پارامتر تولید اقتصادی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس