پژمانفر

دولت پایش را از تولید و حتی سیاست‌گذاری سینما بیرون کشیده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - در روز ششم "هشتمین هم‌اندیشی سینما انقلاب" حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر؛ عضو کمیسون فرهنگی مجلس؛ درباره وضعیت سینما و میزان اثرگذاری آن در گفتمان انقلاب اسلامی به سخنرانی پرداخت.

بیشتر بخوانید:

امیر قادری: نگاه تباهی که اغلب فیلم‌های ایرانی آن را نمایندگی می‌کنند، من اسمش را فساد می‌گذارم

برجام، گفتمان مقاومت را جایگزین گفتمان سازش کرد

حجت‌الاسلام پژمانفر در آغاز سخنرانی، ضمن اشاره به شیوه رهبری حضرت امام (ره)، دلیل دعوای استکبار با انقلاب را، گفتمان انقلاب اسلامی دانست و گفت: " امام (ره) آمد و بر گفتمان اسلام تکیه کرد. به نحوی که یکی از متفکرین غربی گفته است که امام خمینی (ره) شطرنج بازی است که قواعد ما را در بازی رعایت نمی‌کند؛ وگرنه می‌توانستیم آنها را کیش ومات کنیم. همین الان هم مهمترین تأثیر برجام، تأثیر گفتمانی و فرهنگی آن است. گفتمان برجام، گفتمان مقاومت را کنار گذاشت و گفتمان سازش را جایگزین آن کرد." وی در ادامه به مواردی اشاره کرد که می‌توانند باعث تقویت گفتمان انقلاب اسلامی شوند. به باور پژمانفر، ما باید بتوانیم با یک زبان فراگیر، گفتمان انقلاب اسلامی را در منطقه و جهان منتشر کنیم. وی این ویژگی انتشار را کار هر رسانه‌ای ندانست و گفت: " فی‌المثل کتاب تا یک جایی بُرد دارد. اما سینما متفاوت است و تاثیرگذارتر از همه دیگر انواع رسانه‌ها است." وی افزود: " ما نمی‌گوییم که سینما در انحصار مدل معناگرای آن قرار گیرد اما سوال ا ین است که بعد از انقلاب چقدر توانستیم فضای گفتمان انقلاب را با کمک این رسانه جلو ببریم؟ "

این نماینده مجلس در ادامه به بعضی از سخنان حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری درباره سینما اشاره کرد و گفت: "سینما صرفاً فضایی برای سرگرمی خانواده‌ها نیست. سینما یک دانشگاه است. آیا در این ۴۰ سال، توانستیم سینما را تبدیل به یک فضای آموزشی کنیم؟ سینما را همچنین به عنوان اصلاح‌کننده رفتار جوانان معرفی می‌کنند. در این زمینه چقدر موفق عمل کرده‌ایم؟ به باور حضرت امام (ره) هنری مورد تأیید است که صیقل‌دهنده روح انسان‌ها باشد. رهبری معظم نیز معتقدند که هنر سینما یک هنر برتر و کارآمدترین روایتگر حقیقت است. سینماگران کلید پیشرفت کشور هستند. حالا سوال این است که سینما چقدر در جهت این اهداف جلو رفته است؟ "

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله قائم‌مقامی: دین ژانر اصلی سینماست

سینما را یک قلک دانستیم


پژمانفر در ادامه به سازمان‌های متولی امر فرهنگ و هنر در کشور اشاره کرد و گفت: " ما امروز یک مجموعه‌ای داریم که توانسته است بخشی از کارها را در دست بگیرد. سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه افق، مؤسسه شهید آوینی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و.... مجموعاً ۹۱ دفتر فعال در این موضوع هستند. اما چرا کار خاصی انجام نشده است؟ اشکال کار کجاست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که یک دلیل اصلی این است که با رویکرد اقتصادی به سینما نگاه کردیم و آن را یک قلک فرض کردیم. کسی برای حرف‌های اساسی گفتمان انقلاب سرمایه گذاری نکرد. به دشمن نگاه کنید. انتقال حرف‌هایشان به جوانان ما هزینه دارد. چرا آنها را برای ما مجانی پخش می‌کنند؟ به دلیل اینکه می‌خواهند با گفتمان انقلاب مقابله کنند."


پژمانفر در ادامه، اشتباه دیگر ما را واگذاری کل سینما به بخش خصوص دانست و تصریح کرد: " دولت پایش را از تولید و حتی سیاست‌گذاری سینما بیرون کشیده است؛ حتی در جاهایی که مستقیماً هزینه‌ها را پرداخت می‌کند یک کمکی انجام می‌دهد. وقتی به آنها ایراد می‌گیریم می‌گویند سینماگر می‌گوید باید حرف خودش را بزند. حتی صدا و سیما هم اینگونه شده است. قصه را خود سینماگران می‌نویسند و می‌سازند. نهایتاً صدا و سیما بخش‌هایی را سانسور کند. ولی بهرحال چیزی که روی پرده‌ها می‌بینیم و در منازل تماشا می‌کنیم محصول فکر سازندگان هستند و نظر حاکمیت اعمال نشده است. دولت کاملاً پایش را بیرون کشیده است." وی افزود: آقایان استدلال می‌کنند اینها که کارمند ما نیستند. ما برای حرف‌هایمان کسی را نداریم. اشتباه بزرگ دیگر، کاهش اعتبارات بخش فرهنگ و سینما است. در هالیوود و بالیوود مطالب را ارائه می‌دهند، کسانی می‌آیند و برای ساختشان اعلام آمادگی می‌کنند. برای افکارشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. در اینجا اما، کسی حاضر نیست که برای گفتمان انقلاب سرمایه‌گذاری کند. "

امروز باید هم فیلم سفارشی و هم سریال سفارشی داشته باشیم


این روحانی و کارشناس حوزه فرهنگ در ادامه کشور را نیازمند حرف‌های تازه در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: "همه حرف‌های تازه را نمی‌شود فقط با منبر و تریبون گفت. اینها مخاطب محدود و خاص دارند. مخاطب فراگیر، همانی است که در سالن‌های سینما است. من به عنوان یک آدم مطلع در حوزه فرهنگ و سینما که عموم فیلم‌های تولید داخل را می‌بینم، اعلام می‌کنم که هیچ سرمایه‌گذاری در زمینه گفتمان اصیل انقلاب نشده است. من با اینکه سینما، تنها سفارش بپذیرد مخالفم اما روی داشتن فیلم سفارشی تاکید دارم. باید هم فیلم سفارشی و هم سریال سفارشی داشته باشیم. بخش سفارشی ما تقریباً هیچ است."
امید رهبری به مردم و جوانان برای کارهای فرهنگی، پایان بخش صحبت‌های پژمانفر بود. وی با تاکید بر این نکته که رهبری دیگر امیدی به دستگاه‌های متعدد فرهنگی رسمی ندارند گفت: " امید به کسانی است که با همین گوش‌های موبایل جسارت می‌کنند و فیلم کوتاه تولید می‌کنند."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس