کد خبر 938503
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
علی اکبر کریمی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، اخیرا اخباری از دپوی ۱۷ هزار تن گوشت وارداتی در گمرک بنادر شنیده شده، گفت: این ماجرا باید شفاف شود تا معلوم گردد، رانت این گوشت های دپو شده به چه کسانی رسید.

به گزارش مشرق، علی اکبر کریمی  با بیان اینکه، امروز شاهد نا به سامانی، کمبود کالا و تورم افسار گسیخته اقلام و مایحتاج روزمره هستیم، گفت: یکی از دلایل این موضوع به اعتقاد بنده تضعیف ساختار تشکیلاتی دولتی در حوزه نظارت و کنترل بازار است. قبلا سازمان نظارت و بازرسی بازار را برای پوشش این موضوعات در بدنه دولت داشتیم اما امروز جایگاه ساختاری مشخصی برای این بحث نداریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه، در ماده ۶ قانون مبارزه و نظارت، وزارت صمت موظف به اجرای سامانه یکپارچه سازی نظارت بر فرایند تجارت شده بود که این کار کامل نشده است، گفت: همچنین قرار بود سامانه انبارها راه اندازی شود اگر این موارد به موضع انجام شده بود شاهد پایش هوشمند در بازار بودیم که این موضوع اتفاق نیافتاده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات شیوه جدید توزیع گوشت تنظیم بازاری

قاچاق دام؛ آدرس غلط برای گرانی گوشت

وی گفت: حوزه بازرگانیِ داخلی در سالهای اخیر تضعیف شده و افراد قوی در این منصب قرار نگرفته اند. به طور کلی برنامه روشنی برای تنظیم بازار و کنترل آن همچنین تامین نیازمندی‌های مردم را با روال علمی مشاهده نمی‌کنیم.

کریمی با بیان اینکه، نمی‌توانیم تولید گوشت را یک شبه به سامان کنیم و این موضوع چندین ماه زمان نیاز دارد، گفت: بر این اساس نبود برنامه مشخص در دولت منجر به ایجاد صفهای طولانی برای تهیه گوشت قرمز شده است.

کالای وارد شده با ارز یارانه ای با قیمت مصوبه به مردم نمیرسد

وی افزود، کالاهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومان با قیمت مصوب به دست مردم نمی‌رسد، دولت مدعی است در سال جاری بیش از ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالای اساسی تخصیص داده است اما شاهده هستیم که بسیاری از اقشار از دسترسی به این کالا با قیمت مصوب، ناگریز هستند و باید در صفهای طولانی بایستند.

رانت ۵۰ هزار میلیاردی واردات کالای اساسی شفاف شود

عضو کمیسیون اقتصادی، با بیان اینکه رانت واردات کالای اساسی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: متاسفانه این رانت گسترده در جایی توزیع می شود که استحقاق دریافت این رانت وجود ندارد چراکه مردم کالاها را گران می خرند.

وی ادامه داد، مردم برای تهیه گوشت قرمز مورد نیاز با مشکلات جدی مواجه اند، به ادعای دولت در سال جاری واردات گوشت ۲۰ درصد افزایش یافته است اما واقعا معلوم نیست ارز یارانه ای به چه کسانی پرداخت شده و نحوه توزیع به چه شکل بوده است.

ماجرای دپو هزاراتن گوشت وارداتی در انبارهای حت نظر سازمان بنادر شفاف شود

کریمی افزود، اخیرا اخباری از دپو گوشت در سردخانه ها و کانتینرهای یخچال دار و در نهایت انتقال آنها به رستورانها شنیده شده است. از طرف دیگر بحث دپو ۱۷ هزار تن گوشت وارداتی در منطقه ویژه اقتصادی و انبارهای بنادر مطرح شد. معلوم نیست چرا این گوشتها آنجا دپو شده و صاحبان کالا حاضرند هزینه انبارداری را بپردازند اما محموله های خود را ترخیص نکنند.

به گفته این نماینده مجلس، دولت واردات گوشت با ارز نیمایی را ازاد کرده است، به هر ترتیب این شائبه ایجاد شده است که واردکنندگان منتظر استفاده از این رانت بوده اند. بنابراین مسئولان باید به این وضوع ورود کرده و پشت پرده آن را برای مردم شفاف کنند.

وی افزود، امروز شاهد قاچاق دام زنده از مرزهای کشور هستیم از طرفی گزارشهای مردمی در این خصوص مطرح شده اما به نظر میرسد این موارد خیلی جدی گرفته نشده است. متاسفانه این موارد آینده تولید گوشت قرمز را تحت شعاع قرار می‌دهد.

کریمی گفت: در شرایطی که دام زنده از مرز قاچاق می شود مجبوریم با افتخار دام زنده سبک را با هزینه سنگین ارزی از طریق هوایی وارد کنیم. واقعا چه کسانی مسئول این نابه‌سامانی هستند این خسارتها در نهایت به مردم وارد میشود و انتظار ما این است که هرچه سریع تر تمهیدات لازم در این حوزه صورت گیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    5 0
    ای جماعت بیشرف وطن فروش.
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
    4 0
    دولت نظارت را تعطیل کرده تا مردم فشار بکشن تا برجام های بعدی را اجرا کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس