مديرکل دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي با بيان اينکه بيشترين ميزان يارانه اعتياد از سوي سازمان بهزيستي براي زنان معتاد است، گفت: هزينه‌هاي زنان باردار معتادي که توانايي مالي تأمين هزينه‌هاي ترک اعتياد را ندارند توسط بهزيستي پرداخته مي‌شود.

به گزارش مشرق فرهاد اقطار در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: بر اساس تحقيقات انجام شده در سال 86 در‌خصوص مصرف مواد مخدر، مهمترين عامل اعتياد جوانان لذت‌طلبي، کنجکاوي، تفريح و اختلالات رواني بود و ديگر بيکاري و مشکلات اقتصادي عامل مهمي در گرايش جوانان به اعتياد نيست.
وي در ادامه افزود: هم‌اکنون جوانان و به‌خصوص دختران از مواد مخدر صنعتي به عنوان يک لذت طلبي استفاده مي‌‌کنند.
اقطار با بيان اينکه مصرف مواد مخدر صنعتي راحت‌تر از ترياک و هروئين است، عنوان داشت: با مصرف اين مواد احساس لذت بيشتري به فرد دست مي‌دهد همچنين مصرف مواد مخدر صنعتي وابستگي جسمي کمتري ايجاد مي‌کند اما نکته مهم اين‌ است که مواد مخدر صنعتي وابستگي رواني شديدي ايجاد کرده و عوارض مغزي شديدي به دنبال دارد.
مدير کل دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي با اشاره به اينکه قاچاقچيان مواد مخدر بر اساس گروه سني و جنسي جوانان اقدام به توليد مواد مخدر مي‌کنند، ادامه داد: بايد تلاش کرد تا با جايگزيني فعاليت‌هاي سالم براي دختران، آنها را از گام نهادن در مسير مصرف مواد مخدر صنعتي براي رسيدن به لذت و شادي دور ساخت همچنين برخي از زنان براي لاغرشدن در باشگاه‌هاي بدن‌سازي به مصرف مواد مخدر صنعتي روي مي‌آورند.
اقطار خاطر نشان کرد: توليد مواد مخدر صنعتي بسيار راحت است زيرا نياز به کشت نداشته و در داخل کشور و خانه‌ها به راحتي و با قيمت پايين مي‌توان آنها را توليد کرد و اين عوامل باعث رشد مصرف اين مواد در چند سال اخير شده است.
وي با بيان اينکه زناني که براي ترک اعتياد روي مي‌آورند بيشتر در سنين 29 تا 35 سال هستند، افزود: پنج کمپ ترک اعتياد‌ ويژه زنان در کشور داريم.
اقطار در‌خصوص اقدامات سازمان بهزيستي براي درمان زنان معتاد گفت: پيشگيري از اعتياد از سال 81 به صورت اجتماع محور شده است و اغلب افرادي که عضو اجتماعات محلي شهري و روستايي مي‌شوند زنان بوده و بيشتر آموزش‌هاي بهزيستي براي پيشگيري از اعتياد مختص به زنان و دختران است.
مدير کل دفتر پيشگيري از اعتياد سازمان بهزيستي در‌خصوص بحث درمان و کاهش آسيب بيان کرد: 6 مرکز کاهش آسيب(DIC) مخصوص زنان در کشور وجود دارد؛ زنان معتادي که تمايلي به ترک ندارند در اين مراکز نگه‌داري مي‌شوند؛ (DIC) به معناي مرکز گذري کاهش آسيب اعتياد است و اين مراکز براي کنترل آسيب‌هاي اجتماعي اعتياد به وجود آمده و معتادان پرخطر و در معرض ابتلا به بيماري‌هاي عفوني نظير ايدز، با مراجعه به اين مراکز، از امکانات رايگان مثل سرنگ و برنامه‌هاي آموزشي رايگان اين مراکز استفاده مي‌کنند.
اقطار اظهار داشت: در کل کشور 6 شلتر خاص زنان داريم؛ شلتر مراکز شبانه‌اي است که از ساعت هشت شب معتادان زن در آن حضور يافته و از امکاناتي مانند آموزش و غذاي گرم برخوردار شده و صبح از مرکز بيرون مي‌آيند.
وي با بيان اينکه بيشترين حجم يارانه اعتياد سازمان بهزيستي مخصوص زنان و دختران معتاد است، گفت: زنان معتاد بارداري که توانايي پرداخت هزينه‌هاي ترک اعتياد را ندارند هزينه درمان آنها به طور کامل توسط مراکز ترک اعتياد سازمان بهزيستي پرداخت مي‌شود.
اقطار با بيان اينکه حمايت خانوادگي از زنان معتاد بسيار کم است، عنوان داشت: زنان بيشتر از طريق اطرافيان خود معتاد مي‌شوند و از ترس آبرو براي درمان مراجعه نمي‌کنند همچنين خانواده‌ها از آنها حمايت کافي را نداشته و آنها را طرد مي‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس