کد خبر 937964
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
عسگراولادی: صادرات کشور قفل شد/ پول صادرات را چطور وارد کشور کنم که به «نیما» بدهم

رئیس اتاق مشترک ایران و چین مدعی است، ۳ ماه است صادراتی نداشته و با ندانم کاری بانک مرکزی، صادرات کشور قفل شده است؛ او معتقد است در صورت عدم اصلاح این شرایط، بهار سختی را پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش مشرق، اسدالله عسگراولادی در واکنش به تصمیم اخیر بانک مرکزی تحت عنوان مشوق‌های بازگشت ارز صادرات برای صادرکنندگان، با انتقاد از سیاست‌های ارزی کشور اظهار کرد: این چه مشوقی است؟ شما نگاه کنید و بگویید چه ارزشی دارد؟ متاسفانه اقدامات بانک مرکزی در این حوزه ندانم کاری است و راه‌اندازی سامانه نیما از سوی بانک مرکزی باعث شده صادرات در کشور قفل شود.

وی با تاکید بر اینکه ۶ ماه بعد صادراتی در کشور وجود نخواهد داشت گفت: کاهش صادرات که در چند ماه گذشته کلید خورده، آغاز این روند است و شما خواهید دید در صورت اصلاح نشدن این وضعیت، دیگر صادراتی نداریم. مثلاً همین الان ۳ ماه است که من هیچ صادراتی نداشته‌ام؛ تعطیلیم.

بیشتر بخوانید:

اسپانیا و امارات نصف زعفران ایران را به نام خود صادر می‌کنند

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با انتقاد از ناکارآمدی سامانه نیما برای صادرکنندگان گفت: آقایان بانک مرکزی می‌گویند صادرکننده باید ارز خود را بیاورد در سامانه «نیما»؛ خب کسی که در آنسوی مرزهای کشورمان خریدار کالای صادراتی ما است، «نیما» نمی‌شناسد؛ «نیما» برای او وجود خارجی ندارد؛ «نیما» دفتر دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند «نیما»؛ درحالیکه طرف خارجی و خریدار کالای صادراتی ما می‌گوید، شما بانک معتبر معرفی کنید تا پول صادراتتان را به آن بانک واریز کنم. در چنین شرایطی من پول صادراتم را چطور وارد کشور کنم؟

عسگراولادی در پاسخ به این سوال که چه راهی برای تغییر این شرایط وجود دارد تاکید کرد: راهش این است که «نیما» را از مسیر صادرات حذف کنند؛ یعنی صادرکننده جواز صادراتی‌اش را بدهد به واردکننده و با هم توافق کنند.

وی با انتقاد از تخصیص ارز دولتی و فسادآور بودن ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در شرایط امروز یک حماقت است و نهایتاً دولت ناچار است تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و ارز دولتی محکوم به حذف است. شما نگاه کنید الان چند نرخ در بازار ارز وجود دارد؟

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه امروز شرایط به گونه‌ای شده که تهیه ارز برای سفر هم مشکل است گفت: همین الان در شهر دبی نمایشگاهی بزرگی به نام GULLFOOD در حوزه موادغذایی درحال برگزاری است، ولی به دلیل مشکل تامین ارز سفرشان نمی‌توانند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند؛ خب وقتی به نمایشگاه نروند و خریدارشان را نبینند، طبیعی است که نمی‌توانند اجناسشان را بفروشند و صادراتی داشته باشند.

عسگراولادی در پایان در خصوص چشم‌انداز آینده صادراتی کشور گفت: اگر این سیستم اصلاح نشود، شرایط بهار خیلی سخت خواهد بود و بهار سختی در پیش‌ِرو خواهیم داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    34 6
    پدر جان به جای صادرات انفاق ککن تا وقت هست
  • فرزانه GB ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    21 23
    ونزوئلای دو در انتظار جامعه جهانی
  • FR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    6 3
    درد اینا به نظر سامانه نینا آبت چون ارز اون ۴۲۰۰ اون هست و نمی تونن ۱۰۰۰۰ تومن آزاد بفروشند وگرنه مشکل دیگه این نیست.!
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    14 4
    امیدوارم بازار و بازاریان امسال به خاک سیاه بنشینن تا یه خورده از درد مردم را بفهمن
  • مجید IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    10 2
    حاجی کارت اینه قفل واردات و صادرات دست خودته!!
  • دکتر سید IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    12 12
    باسلام،اگر مردم به جناب آیت الله دکتر سید رئیسی رای می دادند اوضاع این طور نبود.
  • محسن IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    15 1
    کل داد و فریادش اینه که ارز خودش را که میلیاردها دلار است داخل کشور نیاره و بهار بد را هم خودش و دوستاش میخواهند درست کنند
  • 0320152871 IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    7 1
    شما صادرات نكني خيليييييييييييييييييي نفعش براي مردم ايران بيشتره
  • DE ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    0 0
    مهم نیست بنعع شما دلارهای قبل از قفل شدن میخوری به ابم روش
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    1 0
    چرا ایشون 16.5میلیون یورو ارز صادراتیشونو به گفته بانک مرکزی وارد کشور نمیکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس