کد خبر 937871
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰
فشار خون نمایه

رئیس اداره قلب وزارت بهداشت گفت: برای رفع فشار خون افراد باید نسبت به اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن و میزان مصرف نمکی خود اقدام کنند.

به گزارش مشرق، مهدویان رئیس اداره قلب وزارت بهداشت اظهار کرد: عارضه فشار خون بر اثر مصرف بیش از حد نمک، چربی و انسداد رگ‌های خونی در افراد ایجاد می‌شود؛ این عارضه خود عامل مرگ و میر نیست بلکه به طور غیرمستقیم باعث بروز سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دفترچه بیمه تأمین اجتماعی حذف می‌شود

وی ادامه داد: فشارخون بالا یک بیماری شایع و مؤثر در بروز انواع سکته‌های قلبی و مغزی است، وزارت بهداشت از سال ۷۱ برنامه‌ریزی‌های خوبی برای کاهش فشارخون انجام و از سال ۸۳ برنامه پیشگیری و درمان فشارخون را در حوزه سلامت قرار داده است تا خدمات بهداشتی درمانی و اقدامات پیشگیرانه به مردم ارائه شود.


غربالگری فشارخون بالا در در طرح پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی

رئیس اداره قلب وزارت بهداشت تأکید کرد: برای کاهش عارضه فشارخون، وزارت بهداشت در طرح پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی کار غربالگری و شناسایی افراد مبتلا به فشارخون، چربی و قندخون را انجام داده است و مبتلایان تحت نظر پزشک اقدامات درمانی مؤثری دریافت کرده‌اند.

مهدویان تأکید کرد: اگر فشارخون مراجعان به خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت بالا باشد، برای آنها برنامه‌ریزی‌های مناسبی از نظر اصلاح سبک زندگی و اجرای یک رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می‌شود و این افراد به طور منظم تحت نظر پزشک قرار می‌گیرند.


اجرای طرح ایراپن با هدف کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی

وی اظهار کرد: در قالب اجرای طرح ایراپن شناسایی و غربالگری فشارخون و چربی به صورت ادغام یافته انجام می‌شود، اینگونه طرح‌ها با هدف کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بین مردم و به ویژه گروه‌های هدف انجام می‌شود..

مهدویان ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۶ درصد از جمعیت بالای ۱۴ سال به عارضه فشارخون مبتلا هستند که برخی از این افراد هنگام اندازه‌گیری فشارخون و در زمان مراجعه به پزشک متوجه بیماری خود می‌شوند.

وی افزود: عارضه فشارخون بالا نیازی به درمان دارویی ندارد و برای رفع این عارضه افراد باید نسبت به اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن و میزان مصرف نمکی خود اقدام کنند.

رئیس اداره قلب وزارت بهداشت ادامه داد: در صورتیکه با انجام فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی سالم فشارخون کنترل نشد، باید به درمان دارویی روی بیاوریم.

مهدویان گفت: اگر فشارخون افراد بالای ۱۶ باشد، در کنار اصلاح سبک زندگی و فعالیت فیزیکی مناسب باید درمان دارویی را آغاز کرد تا شاهد کاهش مرگ و میرهای ناشی از عارضه فشارخون بالا باشیم.

وی تأکید کرد: فشار خون مهم‌ترین عامل مرگ و میر انسان‌ها در دنیاست؛ کاهش فشار خون میزان مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در دنیا و کشورمان را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل یکی از اهداف اصلی وزارت بهداشت، کاهش ۲۵ درصدی مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس