کد خبر 937492
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
کل یارانه به اندازه رانت سلطان سکه نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کل مبلغ یارانه به اندازه رانت واردکننده گوشت و سلطان سکه هم نیست.

به گزارش مشرق، محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۸، گفت: بودجه باید بُرشی از قوانین بالادستی، سیاست‌های کلان و چشم انداز کشور باشد اما در کجای بودجه ۹۸ نوشته شده که این موارد در آن لحاظ شده است!؟

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بودجه نباید به نفت وابسته باشد اما این مسئله در بودجه سال آتی لحاظ نشده و همچنین کوچک سازی دولت هم در آن رعایت نشده است.

بیشتر بخوانید:

۷ ایراد نظام بودجه کشور که باید اصلاح شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بنزین هزار تومان است، گفت: قیمت تمام شده بنزین برای دولت ۶ هزار تومان است و دولت بابت هر لیتر بنزین ۵ هزار تومان یارانه به کسانی می‌دهد که ماشین دارند و در واقع سوبسید بنزین در سال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: اگر قیمت بنزین را واقعی کنیم، از طریق آن می‌توان حقوق کارمندان را سه برابر و بودجه عمرانی را ۴ برابر کرد.

*۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد

حسن نژاد با بیان اینکه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد، گفت: این مسئله حاکی از آن است که معادل ۱۱ میلیون تومان از این منبع باید برای هر ایرانی تخصیص یابد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تورم کالاهای اساسی ۴۸ درصد است، اظهارداشت: این آمار به این معناست که دلاری که ما بابت کالاهای اساسی دادیم، به جیب مردم نرفته است، بلکه به جیب دلالان رفته و این مسئله مصداق رانت و فساد است.

حسن نژاد با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه نرخ ارز شناور مدیریت شده پیش بینی شده بود، تصریح کرد: با وجود این، چرا برخلاف قانون برنامه ششم توسعه برای دلار نرخ ثابت پیش بینی شده است؟

وی تاکید کرد: ما کارفرمای کارمند هستیم و باید فکری به حال قدرت خرید مردم کنیم، این در حالی است که تورم موجود ۵۰ درصد است اما حقوق کارمندان و کارگران ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که هیچ تناسبی بین میزان تورم و حقوق کارمندان و کارگران نیست و با این آمار و ارقام در واقع ۳۰ درصد از جیب آنان کم شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه چرا کارمندان و کارگران باید هزینه بی کفایتی دولت و مسئولان را بدهند، اظهارداشت: اگر پول نیست، باید برای منِ حسن نژاد و نوبخت ۱۰ میلیون حقوق ماهانه هم نباشد اما اگر هست همه باید داشته باشیم و چرا عده‌ای دارند و عده‌ای ندارند و قیمت‌ها سه برابر شده است؟

حسن نژاد با اشاره به میزان نقدینگی یعنی یک میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، تصریح کرد: این در حالی است که بین تورم و میزان حقوق کارکنان هیچ سنخیتی وجود ندارد و باید بر این مسئله کنترل‌هایی صورت گیرد.

*دولت به مردم بابت ۴۵ هزار تومان یارانه سرکوفت می‌زند

وی تأکید کرد: آنچه نوشته شده است، بودجه نیست و دولت به مردم بابت ۴۵ هزار تومان یارانه سرکوفت می‌زند، در حالی که کل مبلغ یارانه به اندازه رانت واردکننده گوشت و سلطان سکه هم نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: فردی سه ماشین دارد و ماهانه ۲۰۰ لیتر بنزین می‌سوزاند، در حالی که قانون هدفمندی یارانه‌ها نباید به این شکل اجرا می‌شد و باید عدالت در آن برقرار شود.

حسن نژاد با انتقاد شدید از بودجه ۹۸ گفت: صرفاً ۶۰ هزار میلیارد تومان کل بودجه ۹۸ است، در حالی که کجای این آمار و رقم انصاف و مملکت داری است که سه درصد را صرف ارائه خدمات به مردم کنیم و ۹۷ درصد بودجه را بخوریم.

وی با بیان اینکه باید دخل و خرج کشور شفاف شود، خاطرنشان کرد: جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم، منفعت است و پیشنهاد بنده این است که نمایندگان کلیات بودجه ۹۸ را رد کنند و بودجه دو دوازدهم را برای دو ماه اول سال تصویب کنند تا بودجه با شفافیت کامل نوشته شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس