زنگنه

بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی در نشست خبری اخیر خود آماری از تولید نفت کشور اعلام کرد که خلاف واقع است.

سرویس اقتصاد مشرق - بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی وزارت نفت (شانا) وزیر نفت در پاسخ به خبرنگار «روزنامه کیهان» مبنی بر محقق نشدن وعده‌های وزیر نفت برای کاهش نیافتن صادرات نفت ایران گفت: خوشبختانه آمار صادرات نفت ما در دوره برجام خوب بوده است و در این دوره ظرف چهار ماه تولید نفت ما یک میلیون بشکه اضافه شد، اما برخی جریان‌ها از جمله روزنامه کیهان با کارشکنی علیه برجام نگذاشتند ما به صادرات نفت ادامه دهیم. صادرات ما در اردیبهشت ۹۷، روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود، اما با روی کار آمدن ترامپ در کشور آمریکا صادرات نفت ما تحت فشار قرار گرفت که ربطی به برجام نداشت و اتفاقاً نشانه این بود که برجام موفق بود و پس از کناره‌گیری آمریکا از برجام، فشارهای زیادی علیه صادرات نفت ما صورت گرفت و ما هم با این فشارها مقابله کردیم و سر تسلیم فرود نمی‌آوریم.

بیشتر بخوانید

اقدامات "مشکوک" زنگنه در وزارت نفت +جزئیات

در این سخنان، زنگنه درباره افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت کشور ظرف چهار ماه پس از برجام، دروغ آماری بیان کرده است. آمار بانک مرکزی که در همین دولت منتشرشده، افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت کشور پس از برجام را تکذیب می‌کند.

بر اساس آمار بانک مرکزی، تولید نفت ایران در بهار و تابستان سال ۱۳۹۲ یعنی ماه‌های پایانی دولت دهم به ترتیب ۳ میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه در روز و ۳ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز بوده است.

این در حالی است که از زمستان ۱۳۹۴ به بعد یعنی پس از اجرای برجام، بالاترین میزان تولید نفت ایران مربوط به فصل پاییز سال ۱۳۹۵ است که تولید نفت کشورمان به ۳ میلیون و ۹۶۳ هزار بشکه افزایش یافت یعنی برجام با آن هم آب و تابی که درباره آن ذکر می‌شد و آن همه هزینه‌ای که ایران با تعطیل کردن انرژی هسته‌ای خود داد، نسبت به پایان دولت دهم فقط ۲۹۳ هزار بشکه تولید نفت کشور را بیشتر کرد.

بر اساس آمار بانک مرکزی، در فصل پاییز ۱۳۹۴ یعنی فصل ماقبل اجرای برجام، تولید نفت ایران روزانه ۳ میلیون و ۲۹۹ هزار بشکه و در زمستان سال ۱۳۹۴ یعنی هم‌زمان با اجرای برجام، تولید نفت کشورمان ۳ میلیون و ۳۷۹ هزار بشکه در روز بود؛ بنابراین از آنجا که پس از اجرای برجام، بالاترین میزان تولید نفت ایران به ۳ میلیون و ۹۶۳ هزار بشکه در پاییز سال ۱۳۹۵ مربوط است، برجام ۶۶۴ هزار بشکه در روز بر تولید نفت کشور اضافه کرد.

البته همانطور که ذکر شد دولت دهم صنعت نفت را با تولید حدود ۳.۷ میلیون بشکه در روز به دولت روحانی تحویل داد و باید بررسی کرد که چه عاملی موجب شد که بلافاصله پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، تولید نفت کشور ۴۰۰ هزار بشکه در پاییز سال ۱۳۹۲ سقوط کرد و یک سال بعد از پایان دولت دهم میزان تولید نفت کشور در تابستان سال ۱۳۹۳ به مرز ۳ میلیون بشکه در روز رسید و نسبت به پایان دولت دهم ۷۰۰ هزار بشکه کمتر شد؟

بر اساس آمار بانک مرکزی در بهار و تابستان سال ۱۳۹۲ یعنی ماه‌های پایانی دولت دهم میزان صادرات نفت خام کشور به ترتیب یک میلیون و ۷۶۸ هزار بشکه و یک میلیون و ۷۳۰ هزار بشکه در روز بوده است؛ اما از فصل پاییز و بلافاصله پس از تغییر دولت، حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت کشور کاسته می‌شود و این روند نزولی صادرات تا آخر سال ۱۳۹۳ هم ادامه می‌یابد که صادرات نفت کشور به زیر ۱.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد. آیا این کاهش، به دلیل کنار گذاشتن راهکارهای دور زدن تحریم‌ها در دولت قبل نبود؟

بنابراین آمار بانک مرکزی، ادعای زنگنه درباره افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت کشور پس از برجام را تأیید نمی‌کند؛ مگر اینکه زنگنه، بانک مرکزی را به دروغ‌گویی متهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    8 0
    اینا که حرف راست زدن که ایندفعه دومشون باشه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    7 0
    راستگو توی این دولت پیدا کردید ،جایزه داره !
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۷
    5 0
    یک مسعول پیدا کنید راست بگه و مردم باورش کنند کجا بودیم به کجا رسیدیم خدا رو شکر اروپا اون زمان از ایران جدا شد وگرنه دنیا تو عقب ماندگی غرق میشد و پراید ۱۰۰میلیونی با اپشن تایر و شیشه و فرمان تولید میکرد تو همون جیبوتی هم همچین فاجه ای نیست
  • سوخته IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    0 0
    هر دو از یک قماش هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس