کد خبر 937191
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
پوست و مو نمایه خارش قوزک پا

خارش قوزک پاها ممکن است موجب راش های پوستی یا ضایعات پوستی شده یا خارش ممکن است در نتیجه این مسائل شکل گرفته باشد.

به گزارش مشرق، دلایل زمینه‌ای مختلفی می‌توانند موجب خارش قوزک پاها شوند که از واکنش‌های آلرژیک ساده تا موارد جدی‌تر که به درمان پزشکی نیاز دارند را شامل می‌شوند. تحریک می‌تواند موجب تشدید احساس خارش شود. در این مورد، درمان دلیل خارش ممکن است به بهبود علائم همراه منجر شود.

بیشتر بخوانید:

۶ راه درمان خانگی ریزش شدید موی سر

درمان فوری برای جلوگیری از ریزش مو

خارش قوزک پاها ممکن است موجب راش های پوستی یا ضایعات پوستی شده یا خارش ممکن است در نتیجه این مسائل شکل گرفته باشد. زمانی که خارش قوزک پا با راش ها یا ضایعات پوستی مرتبط نیست، اغلب با ظهور سریع علائم و تداخل در فعالیت‌های روزانه همراه است.

دلایل خارش قوزک پا:

کهیر:

کهیر یکی از بیماری‌های پوستی در بدن محسوب می‌شود که در حقیقت یک واکنش آلرژیک به مصرف برخی از موادغذایی، داروهای شیمیایی، عطرها، بوها و حتی تماس با اشیای روزمره ای است که هر روز با آنها تماس داریم.

بروز کهیر بر پوست معمولاً ظاهر نامناسبی را برای پوست ایجاد می‌کند.

ناحیه‌ای که به کهیر مبتلا می‌شود دچار التهاب، قرمزی، درد و خارش می‌شود و مشکلاتی را برای فرد مبتلا به همراه دارد.

کهیر ممکن است به واسطه یک واکنش آلرژی شکل بگیرد. دریافت کمک پزشکی برای حصول اطمینان از اینکه چنین واکنشی موجب مشکلات دیگر نمی‌شود، ایده خوبی است.

کهیر معمولاً با پیشگیری از تماس با ماده مشکل آفرین درمان می‌شود. کرم‌ها می‌توانند به تسکین درد و خارش همراه با این شرایط کمک کنند.

درماتیت تماسی:

درماتیت تماسی به هرگونه اختلال پوستی گفته می‌شود که متعاقب تماس با یک ماده خارجی و ایجاد یک واکنش آلرژیک یا پاسخ تحریکی بروز می‌یابد! بسیاری از موارد درماتیت تماسی در اثر پاسخ تحریکی به یک ماده محرک ایجاد می‌شوند.

در خصوص راهکارهای درمانی برای درماتیت تماسی باید خاطر نشان ساخت که خوشبختانه اغلب علائم درماتیت تماسی بعد از عدم تماس با ماده محرک و حساسیت زا بتدریج بدون درمان خاصی برطرف می‌شوند! اما برای موارد حاد و شدید بیماری، با نظر پزشک متخصص از داروهای موضعی و خوراکی ضد التهابی استفاده می‌گردد.

در صورت ابتلاء به درماتیت تماسی در ناحیه پاها حتماً از جوراب‌های نخی طبیعی برای جلوگیری از تماس پوست پاها با مواد محرک و حساسیت زا استفاده نمائید.

پوست خشک:

پوست بدن در اثر کاهش ترشح چربی توسط غدد پوستی خشک می‌شود که در این صورت نسبت به عوامل محیطی و بعضی مواد حساس می‌شود. پوست حالت سوختگی پیدا می‌کند که به دلیل نداشتن رطوبت کافی است.

یکی از علت‌های اصلی خشکی پوست، سرد شدن آب و هوا است. خشک بودن پوست بدن شما می‌تواند ارثی و ژنتیکی باشد. استفاده از صابون‌های قوی، میزان رطوبت‌ها، تماس بیش از حد پوست با نور خورشید، اختلالات و کم کاری تیروئید، بیماری دیابت و استفاده از بعضی داروها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها، آنتی هیستامین‌ها می‌توانند در خشک شدن پوست دخیل باشند.

زمانی که خشکی در نتیجه یک عامل زیست محیطی مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا هوای بسیار خشک، شکل گرفته است، فرد می‌تواند از محصولات مرطوب کننده برای درمان این شرایط استفاده کند. در بیشتر موارد، استفاده از مرطوب کننده‌ها برای تسکین خارش کفایت می‌کند.

مشکلات کبد:

مشکلات کبد ممکن است دلیل احساس خارش در قوزک پاها باشد. زمانی که این اندام بیمار است یا آسیب دیده، ماده‌ای به نام بیلی‌روبین در خون ترشح می‌کند. افزایش سطوح بیلی‌روبین می‌تواند به احساس خارش در قوزک ها منجر شود، اگر چه تاکنون ارتباط بین این دو به طور کامل مشخص نشده است.

از دیگر علائم آسیب دیدگی کبد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- عدم احساس گرسنگی

- ادرار تیره‌تر نسبت به حالت عادی

- مدفوع رنگ پریده

- یرقان یا زردی

- درد یا تورم شکم

- حالت تهوع و استفراغ

- کبودی بیشتر و راحت‌تر

- خستگی مزمن

مشکلات کبد تنها توسط یک پزشک قابل تشخیص و درمان هستند. اگر خارش در قوزک پاها با هر یک از علائمی که در بالا به آنها اشاره شد، همراه است، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

اگزما:

اگزما شامل گروهی از اختلالات است که سبب التهاب، و سرخی پوست می‌شوند. اگزما به طور معمول در دوران کودکی شروع می‌شود، که در آن یک راش قرمز رنگ و دچار خارش ممکن است در هر یک از نواحی زیر شکل بگیرد:

• دست

• مچ دست

• پا

• مچ پا

• پشت زانوها

راش ناشی از اگزما ممکن است حالت برجسته یا پوسته داده داشته باشد. در برخی موارد پوست فقط دچار خشکی می‌شود. در مورد اگزما داروهای نسخه‌ای و غیر نسخه‌ای در دسترس است. در این مورد فرد مبتلا باید به توصیه‌های پزشک عمل کند.

آلرژی:

واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهراً بی‌ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.

واکنش‌های آلرژیک روی پوست ممکن است موضعی بوده و می‌توانند در هر قسمت از بدن پدیدار شوند. آلرژی‌ها در میان شایع‌ترین دلایل احساس خارش قرار دارند.

درمان معمولاً شامل استفاده از کرم‌های حاوی یک آنتی هیستامین روی ناحیه تحت تأثیر قرار گرفته می‌شود. افراد باید تماس خود با هر ماده‌ای که آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، محدود کنند.

دیابت:

فرد دچار دیابت نمی‌تواند بدون کمک پزشکی قند خون خود را در سطح تنظیم شده حفظ کند. اگر سطح قند خون به درستی تنظیم نشود، این وضعیت می‌تواند به بروز مشکلات کوتاه مدت و درازمدت برای سلامت منجر گردد. احتمال بروز نوروپاتی محیطی، عفونت پوست و ضعف گردش خون در سیر پیشرفت دیابت افزایش می‌یابد. امکان بروز خشکی پوست وجود دارد.

وقتی خارش قوزک پا توسط دیابت ایجاد شده باشد، ممکن است نشانگر این موضوع باشد که خون به اندازۀ کافی در پا جریان پیدا نمی‌کند. دیابت در اکثر موارد با استفاده از انسولین و رژیم غذایی درست و ورزش قابل کنترل و مدیریت است. مراقبت پیشگیرانه اغلب اوقات بهترین راه برای پیشگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری است.

سوریازیس:

سوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که به تجمع سلول‌های پوست منجر می‌شود. این تجمع موجب شکل گیری وصله هایی سخت می‌شود که اغلب پوسته پوسته، قرمز رنگ و ملتهب هستند. سوریازیس می‌تواند هر بخشی از بدن انسان را تحت تأثیر قرار دهد. سوریازیس موجب بروز وصله های، قرمز، پوسته پوسته و خارش‌دار می‌شود. از آنجایی که سوریازیس یک بیماری مزمن است، علائم به طور معمول شعله‌ور شده و فروکش می‌کنند.

در حال حاضر، درمان قطعی برای سوریازیس وجود ندارد و گزینه‌های موجود شامل تغییرات سبک زندگی و داروهای تجویزی می‌شوند.

سرطان:

اگر چه کمتر شایع است، برخی از انواع سرطان می‌تواند سبب خارش منتشر در بدن و ناحیۀ قوزک پا شوند. این وضعیت شامل سرطان‌های مندرج در فهرست زیر می‌شود:

• خون

• کبد

• پوست

• کلیه

• سیستم لنفاوی

برخی درمان‌های سرطان مثل شیمی درمانی نیز می‌توانند به بروز خارش منجر شوند.

راههای پیشگیری از خارش قوزک پا:

اقدامات کلی برای پیشگیری از خارش شامل موارد زیر می‌شوند:

- دنبال کردن یک رژیم غذایی متعادل

- پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت و بدون محافظت در برابر نور خورشید

- مدیریت دیابت

- درمان سوریازیس و اگزما

- ورزش منظم

- استفاده منظم از مرطوب کننده ها

- پرهیز از تماس با آلرژن ها یا محرک‌ها

درمان خارش قوزک پا:

سعی کنید همیشه پوستتان را مرطوب نگه دارید تا مانع از خشکی آن شده و از بروز خارش هم پیشگیری کرده باشید.

بهتر است از روغن‌ها و ترکیبات ضدالتهاب و نرم‌کننده استفاده کنید که خاصیت مرطوب‌کنندگی آنها بسیار بالاست مانند روغن نارگیل و روغن گل مغربی. از طرفی باید در کل روز، لایه‌های سبک و نازکی از روغن را روی پوست بمالید تا آن را هیدراته نگه دارید.

برای درمان قطعی خارش پا اگه بعد از مدتی بهبود نیافت بهتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع: بیتوته

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس