کد خبر 937057
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
اختلاف‌افکنی داخلی اروپا؛ هدف پنهان آمریکا در اجلاس ورشو

آمریکایی‌ها برای بر هم زدن یکپارچگی اتحادیه اروپا و نیز ایجاد فاصله بین شرق و غرب آن، برنامه‌ریزی جدیدی را در دستور کار خود قرار دادند.

به گزارش مشرق، سیدرضا صدرالحسینی با اشاره به برگزاری اجلاس ورشو بیان کرد: موضوع کنفرانس ورشو، در ظاهر پرداختن به چالش‌هایی است که در غرب آسیا در حال رخ نمایی است.

بیشتر بخوانید

هدف آمریکایی‌ها از نشست ورشو چیست؟

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها بعد از شکست‌های متعددی که در منطقه از نظریه و مجموعه جبهه مقاومت خورده‌اند، مدتی است که دنبال ایجاد اجماعی بین المللی بر علیه محور مقاومت و به‌خصوص ایران هستند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اولین بار «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به مصر، درباره برگزاری کنفرانس ورشو صحبت کرد، اظهار داشت: اما نکته مهم اینکه چرا کشور لهستان برای برگزاری این اجلاس انتخاب شده است؟

به گفته وی؛ اقدامی که آمریکایی‌ها در حال انجام آن هستند، چند وجهی است. علیرغم اینکه می گویند دنبال جلوگیری از بی‌ثباتی در غرب آسیا هستند اما خواستار مهار جبهه مقاومت و نفوذ ایران در منطقه هستند. آنها برای اینکه اختلافاتی بین جبهه مقاومت و مجموعه کشورهای حامی آن از جمله روسیه ایجاد کنند، آمده‌اند در حیاط خلوت روسیه و جایی که این کشور نسبت به آن حساس است، این اجلاس را برگزار می‌کنند.

استاد دانشگاه یادآور شد: این نکته یعنی مکان برگزاری اجلاس ورشو، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد؛ چراکه یک زمانی ورشو محل برگزاری اجلاس‌های مقابله با ناتو بود و لهستان به عنوان کشوری اقماری از جماهیر شوروی، همیشه در مقابل تفکرات امپریالیستی آمریکا محوریت داشت. اما آمریکایی‌ها با نفوذی که در این کشور انجام دادند، می خواهند این اجلاس را در این کشور برگزار می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در حال حاضر رئیس جمهور لهستان، طرفدار آمریکاست، او قول داده است که قراردادهای سنگین نظامی با آمریکا ببندد؛ این روند یک نفوذ و حرکت به جانب شرق از سوی آمریکا محسوب می‌شود.

وی درباره اهداف آمریکا در برگزاری اجلاس ورشو عنوان کرد: آمریکا با این اقدام چند وجهی، چند هدف را درنظر دارد: ۱. مهار جبهه مقاومت ۲. مهار نفوذ جمهوری اسلامی وایجاد چالش‌های جدید برای آن ۳. ورود به حیاط خلوت روسیه و دخالت در امور کشورهای اتحادیه جماهیر شوروی سابق است که در حال حاضر روسیه بر روی آن‌ها بسیار حساس است.

صدرالحسینی درباره واکنش ایران به اجلاس ضدایرانی ورشو تصریح کرد: با اقداماتی که وزارت خارجه در طول یک ماه گذشته انجام داد؛ وزارت خارجه لهستان اعلام کرد، این اجلاس قطعاً ضد ایرانی نخواهد بود. اما هنوز برای قضاوت نهایی زود است و باید ببینیم در بیانیه نهایی این اجلاس آیا موضوعات و مسائل به طور مستقیم به ایران برمی‌گردد و یا خیر.

وی ادامه داد: وزارت امور خارجه طی یک ماهه گذشته، فعالیت قابل توجهی را برای خارج کردن، ایران از محوریت اجلاس ورشو به عمل آورده است. بعد از پایان این اجلاس می‌توان درباره چگونگی برخورد با کشورهای حاضر در این اجلاس، اظهارنظر کرد.

استاد دانشگاه اضافه کرد: آمریکایی‌ها در اجلاس ورشو، یک هدف پنهان دارند و آن ایجاد اختلاف بین شرق و غرب اروپا است. بعد از اینکه غرب اروپا، موضوع برجام را تائید کرد در حالی که آمریکا از برجام خارج شده بود، آمریکایی‌ها برای بر هم زدن یکپارچگی اتحادیه اروپا و نیز ایجاد فاصله بین شرق و غرب آن، برنامه‌ریزی جدیدی را در دستور کار خود قرار دادند.

وی عنوان کرد: بسیاری از کشورهای مهم و تاثیرگذار در نظام بین الملل که بیشترین ارتباط با غرب آسیا را دارند از جمله چین، روسیه، فرانسه، هند و برخی کشورهای بزرگ دیگر، حضور خود در اجلاس ورشو را منوط به شروطی کرده اند؛ مهم‌تر اینکه فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با توجه به همزمانی آن با جلسه‌ای دیگر، اعلام عدم حضور کرده است.

صدرالحسینی در پایان تصریح کرد: آمریکایی‌ها از کشورهای کوچک و میکروسکوپی جهانی برای حضور در اجلاس ورشو دعوت کرده اند تا کثرت کشورهای مخالف با جبهه مقاومت را نشان دهند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
    5 0
    ۱- کل نشست ورشو بر ضد ایران بود فقط اسم ایران رو از عنوان و بیانیه ی پایانی برداشتن که دولت منفعل ما بازم منفعل باقی بمونه و کاری نکنه! ٢- لهستان جزو کشورهایی هست که بود و نبودش برای ما هیچ فرقی نمی کنه. ایران باید تو روابط خودش با این کشور تجدید نظر و رابطه ی خودش رو با اوون به صورت یکطرفه و کامل قطع کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس