مهمترین نکته در بیانیه رهبری را چطور فهم کنیم؟

یک نکته نهفته در متن بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران تغییر ریل اساسی در سیاست ورزی پایین به بالا و اجتماعی و مردمی است.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان در یادداشتی به تحلیل بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران پرداخت؛ متن این یادداشت به شرح ذیل است:

شاید مرور گذرا بر متن بیانیه، جمع بندی توصیه‌های رهبر انقلاب طی سال‌های گذشته باشد؛ اما یک نکته نهفته در متن بیانیه تغییر ریل اساسی در سیاست ورزی پایین به بالا و اجتماعی و مردمی است. هرچند نکته قابل اعتنای دیگر در این بیانیه، بیان دستاوردهای حقیقی انقلاب اسلامی، فراتر از آب و برق و تلفن و راه و غیره است که به صورت کم سابقه‌ای حول محور مردم فهرست شده است و بطن و حقیقت انقلاب را اراده و قدرت و معنویت مردم می‌بیند.

بیشتر:

اما مانیفست اصلی در گام دوم موضوع متفاوت‌تری است. ورود به این بخش در ابتدای بیانیه چنین است: انقلاب اسلامی پس از نظام سازی وارد خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی شده است.

برای فهم دقیق‌تر این ورودی لازم است یک‌بار ۵ گام تمدن سازی در انقلاب اسلامی را که سال‌ها پیش رهبر انقلاب توضیح دادند، مرور کنیم. گام اول انقلاب، گام دوم نظام سازی، گام سوم دولت، گام چهارم جامعه سازی و گام پنجم نظام بین الملل و تمدن سازی. ایشان سپس توضیح دادند که ما دو مرحله انقلاب و نظام سازی را طی کردیم و امروز در مرحله دولت سازی قرار داریم. هنوز دولت به تراز انقلاب نرسیده است. دولت هم به معنای عام آن همه قوا و دستگاه‌ها و ساختارهای اجرایی و تقنینی و قضائی است.

با این توضیح اولین نکته بیانیه این است که رهبری چهل ویک‌امین سال انقلاب را اصلاح مرحله دولت سازی و حتی به این فهم تغییر ریل سیاسی با مانیفستی جدید دانستند. به سخن دیگر در ۴۰ ساله دوم باید ۳ مرحله دولت سازی و جامعه سازی و تمدن سازی طی شود؛ آن‌هم با ریل گذاری جدید سیاسی که نسخه‌ای دستوری و حاکمیتی نیست و کاملاً مردمی و از پایین به بالاست. توضیح بیشتر اینکه راز پیام رهبری در ماموریتی است که در این مرحله جدید به جوانان دادند. مقایسه کنید با پیام رهبری در بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی که مخاطبش دولت و جریان‌های سیاسی و مراجع و علما و مردم و در کنار اینها جوانان بود. اما بیانیه چهلمین سال صرفاً مخاطبش جوانان است.

ابتدا به سبک مدیریتی و عنایت ویژه رهبری طی یکی دو سال اخیر به جوانان توجه کنیم. انتخاب مدیران جوان در عرصه های مختلف و بهره‌گیری از شور و نشاط جوانان انقلابی و قدرت خلاقیت و علمی و معنویت و انگیزه انها برای تغییر و اصلاح، مهمترین راهبرد مدیریتی رهبری طی یکی دوسال گذشته بوده که به صورت قابل اعتنائی نیز مثمر ثمر بوده است.

با این مقدمه مانیفست گام دوم در توجه به جوانان است. جوانانی که باید ضمن خودسازی وارد مرحله سوم دولت سازی شوند. رهبری انقلاب در توصیه‌ها، ضمن تاکید بر اهمیت خودسازی معنوی و علمی بر جنبه های حاکمیتی هر بخش نیز تاکید دارند. این حرف بدین معناست که جوانان نه تنها به خودسازی اخلاقی و معنوی و علمی شان توجه کنند بلکه با ورود به بخش های مهم حاکمیتی با روحیه جهادی بستر جامعه سازی را نیز فراهم کنند.

حتی در یک مورد مشخص مثل عدالتخواهی و مبارزه با فساد نیز تاکید دارند این مهم به حضور جوانان پاک در حکومت نیاز دارد. با این توضیح بیانیه رهبری هم یک نگاه بلند مدت و تاریخی دارد و هم یک تغییر ریل سیاسی در کوتاه مدت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس